Mercedes Træf NordFyn 6.-7. September 2024   Information - Tilmeldte biler

Se billeder & video og snik snak fra afholdte arrangementer og træf. Klik her

Starter ikke efter 3 ugers stilstand

Emne i 'Diverse emner uden særspeciale' startet af Miss Mercy, 22 August 2009.

  1. Miss Mercy

    Miss Mercy New Member

    Joined:
    17 Juli 2007
    Indlæg:
    263
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Midtjylland
    Ratings:
    +0 / 0
    Hej venner,

    help me. Min 300 diesel har stået stille i ca. 3 uger. I dag da jeg enedelig skulle genforenes med stjernen ville den bare ikke starte. Starter drejer rundt, der er diesel på, der er fint med strøm på batteriet men den springer ikke igang. Den får ikke noget føde, selvom jeg holder pedalen nede

    Jeg har ikke målt batteriet endnu, men starteren drejer med samme lyd/hastighed som altid. Kan det alligevel være batteriet eller er diesel olien løbet retur i systemet.
     
  2. Bjarne

    Bjarne Administrator Staff Member

    Joined:
    31 August 2006
    Indlæg:
    1,976
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    38
    Location:
    Hjemme
    Ratings:
    +1 / 0
    Min bil::
    300D
    Km:
    850000
    Årgang:
    1989
    Hej

    Diesel der ikke vil starte er der primært to grunde,- 1. ingen strøm 2. ingen mad.

    et skud i tågen: Hvis den ikke får mad,- må den få luft et sted fra,- har du prøvet at lade den køre på starteren et stykke tid med speederen i bund?

    Jeg tænker om det kan være at O-ringene på pumpen er utætte,- og kræver lidt "tørkørsel" taktik.

    PS. Ja,- så er der gløderør,- men det skulle være underligt om alle 6 står af på én gang.
     
  3. fisker

    fisker New Member

    Joined:
    4 September 2008
    Indlæg:
    496
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Bagsværd
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    300TE 12 vent.
    Km:
    272
    Årgang:
    1990
    Bil nr. 2:
    BMW R100RS (MC)
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Bil nr. 2 Årgang:
    1979
    Kære Miss Mercy,

    Lyder som rigtig øv, håber da alligevel at få hilst på dig i den kommende weekend, hvis jeg da når at komme afsted.

    Best of luck ;-)

    Stjernehilsen
    Fisker
     
  4. djaabo

    djaabo Active Member

    Joined:
    7 Juli 2009
    Indlæg:
    4,000
    Likes Received:
    9
    Trophy Points:
    38
    Location:
    Greve
    Ratings:
    +9 / 0
    Min bil::
    CL500 Kompressor
    Km:
    145000
    Årgang:
    2003
    Bil nr. 2:
    SL60 AMG Turbo
    Bil nr. 2 Km:
    135000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1994
    Jeg ville nu også mene at det lyder som luft i systemet eller så skal du prøve at tjekke om stoppet på disel pumpen er oppe.
     
  5. Miss Mercy

    Miss Mercy New Member

    Joined:
    17 Juli 2007
    Indlæg:
    263
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Midtjylland
    Ratings:
    +0 / 0
    Status: Batteriet er færdigt. Cellerne er brændt sammen. Jeg tjekkede batteriet sidste år i august og kom demineraliseret vand på (efterfyldte) men det skal man åbenbart gøre lidt oftere :-D

    Spørgsmål: Der skal et nyt batteri på. Hvilken størrelse skal der i en 300 diesel. Der skal jo noget goddav til for at starte sådan en diesel kværn ?.

    Jeg vil gerne have Varta batteri i og en kammerat har et nyt til mig med disse specs: 12v L3 450/720A. Er det stort nok og hvad betyder L3 450 ?. Mente at der skulle et 100 amp i, men det tal finder jeg ikke på batteriet.
     
  6. Bjarne

    Bjarne Administrator Staff Member

    Joined:
    31 August 2006
    Indlæg:
    1,976
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    38
    Location:
    Hjemme
    Ratings:
    +1 / 0
    Min bil::
    300D
    Km:
    850000
    Årgang:
    1989
  7. Miss Mercy

    Miss Mercy New Member

    Joined:
    17 Juli 2007
    Indlæg:
    263
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Midtjylland
    Ratings:
    +0 / 0
    Takker Bjarne.

    Her til aften har jeg fundet ud af, at batteriet er fra frankrig, fra en Peugeot 407. Derfor er data fra batteriet svært forståeligt.

    I øvrigt en god Varta side.
     
  8. Lasse

    Lasse Active Member

    Joined:
    15 Maj 2007
    Indlæg:
    2,056
    Likes Received:
    5
    Trophy Points:
    38
    Ratings:
    +6 / 0
    Min bil::
    300E-24, Avantgarde
    Km:
    280000
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    S213 E220d
    Bil nr. 2 Km:
    120000
    Bil nr. 2 Årgang:
    2017
    Nååå, så kan vi bedre forstå det ikke duede :cool:
     
  9. djaabo

    djaabo Active Member

    Joined:
    7 Juli 2009
    Indlæg:
    4,000
    Likes Received:
    9
    Trophy Points:
    38
    Location:
    Greve
    Ratings:
    +9 / 0
    Min bil::
    CL500 Kompressor
    Km:
    145000
    Årgang:
    2003
    Bil nr. 2:
    SL60 AMG Turbo
    Bil nr. 2 Km:
    135000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1994
    Jeg ville dog tilføje at den har det ikke kunne tørne som den plejer, hvis batteriet har været så flat et den ikke kunne starte?
     
  10. BRABUS

    BRABUS Well-Known Member

    Joined:
    30 Juni 2007
    Indlæg:
    9,440
    Likes Received:
    33
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +36 / 0
    Min bil::
    W124 BRABUS 3.6-24
    Km:
    188
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    VW Lupo 1.2 3L
    Bil nr. 2 Km:
    150
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    Hvordan kan man så komme til den konklusion hvis starteren drejer rundt med normal hastighed at så må det være batteriet?
    Du ville have haft gang i motoren allerede her hvis alt andet var som det skulle være, så det lyder ikke 100% som kun værende dit batteri i følge første forklaring synes jeg.

    Men det er desværre et tilbage vendene problem at mange som stiller bilen i op til 1 måned uden at røre den, tror at batteriet kan kappere dette og det er ikke altid at et meget brugt batteri vil overleve sådan en behandling.

    Et batteri skal altid enten bruges eller holdes opladet, aldrig lade det stå i stilstand i op til 1 måned uden forbrug eller opladning, det er ikke sundt.
    Garantien frafalder også nye batterier hvis man ikke bruger eller vedligeholdelses lader på dem med minimum 1 måneds mellemrum, det plejer der at stå på de fleste med småt.
    Så husk at hvis bilen skal i hi for en tid, så afmonter batteri og sæt en vedligeholdelses lader på eller også bare lad på det mindst 1 gang hver 14 dag.
    Men en ande ntypisk fejl er også at folk tror at et helt afladet batteri kan lades op med bilens egen generator og det kan det også men alt man opnår er en overflade spænding som ikke holder ret lang tid, man mangler simpelthen vægtfylden i batteriet ogden får man kun tilbage ved at lade med en god autolader som lader med mindst 10A i X antal timer for at få vægt fylden op på batteriet igen.
    Dette er næsten i 7 ud af 10 tilfælde de flestes fejl bedømmelse af et dødt batteri/celler faldet sammen når det i stedet for blot er en ordentlig ladning der skal til.
     
  11. Miss Mercy

    Miss Mercy New Member

    Joined:
    17 Juli 2007
    Indlæg:
    263
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Midtjylland
    Ratings:
    +0 / 0
    Batteriet var gammelt og at det giver op efter 3 ugers stilstand er fint for mig. Det er min fejl at jeg ikke ladede på det.

    Men jeg er nu stadig lidt urolig efter Brabus mail. Hvis nu vi antager at batteriet er i topform med masser af strøm. Hvad er det så der gør, at en dieselbil efter 3 uger ikke kan starte. Det er sikkert mangel på føde som en anden er inde på. Men kan jeg kontrollerer det (er ikke mekanikker, kun ringe amatør) ved måske at finde en pumpe evt ved dieselfilteret, som jeg kan pumpe tryk i ?. Tænker at dieselen måske er rendt retur.

    Og skader det bilen at starteren kører rundt mens jeg holder speederen i bund.
     
  12. BRABUS

    BRABUS Well-Known Member

    Joined:
    30 Juni 2007
    Indlæg:
    9,440
    Likes Received:
    33
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +36 / 0
    Min bil::
    W124 BRABUS 3.6-24
    Km:
    188
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    VW Lupo 1.2 3L
    Bil nr. 2 Km:
    150
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    Jeg konkluderede blot at du siger i starten at starteren kørte fint rundt ude nden ville starte, ergo må der også være en fejl et andet sted 8)
    Men det kan diesel gutterne nok langt bedre svare på end mig.

    kan du evt. få vendt bilen eller skubbet den op så den holder med bagenden løftet? og starter den så pludseligt er der et par stykker her inde fra som har erfarret at det kan være en gummi pakning der bare skal skiftes.
    men det kan du da lige prøve hvis det hjælper er det nok derfor.
     
  13. Lasse

    Lasse Active Member

    Joined:
    15 Maj 2007
    Indlæg:
    2,056
    Likes Received:
    5
    Trophy Points:
    38
    Ratings:
    +6 / 0
    Min bil::
    300E-24, Avantgarde
    Km:
    280000
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    S213 E220d
    Bil nr. 2 Km:
    120000
    Bil nr. 2 Årgang:
    2017
    Hvis starteren på en diesel, kører bare lidt langsommere, kan det resultere i, at den er meget længe om at starte, hvis det altså overhovedet vil.

    Her kan det så både være batteriet, men altså også starteren, der er defekt. Prøv at måle strømforbrug på starten, mens den er aktiveret. Den må ikke trække for mange ampere.
     
  14. Bjarne

    Bjarne Administrator Staff Member

    Joined:
    31 August 2006
    Indlæg:
    1,976
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    38
    Location:
    Hjemme
    Ratings:
    +1 / 0
    Min bil::
    300D
    Km:
    850000
    Årgang:
    1989
    Hej

    nej det skader ikke bilen at køre starteren med speederen i bund,- det er helt normal taktik for at få gang i den igen hvis du har kørt den tør. der er ikke nogen håndpumpe på en mercedes.,- men det kræver selvfølgelig et godt batteri,- generelt for diesel!

    En mulighed er også at løsne Bolten/røret på filteret en smule,- og så lade en køre med starteren,- så kan man se om der kommer luft,- og så skrue det til igen,- når der kun kommer diesel ,- denne metode kan også fremme processen hvis den er kørt tør f.eks.,- men pas på det sviner en del!!

    Du kan også se på forfiltret ned på venstre side af motoren om der er gang i dieselen,- når der bliver kørt med starteren.
     
  15. Miss Mercy

    Miss Mercy New Member

    Joined:
    17 Juli 2007
    Indlæg:
    263
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Midtjylland
    Ratings:
    +0 / 0
    Nå, status er at den kære vogn bare ikke vil noget. Den straffer mig fordi jeg ikke har kørt i den i 3 uger. Og det forstår man fandme godt. Selvom jeg høj helligt garanterer at jeg ikke har været sammen med andre (biler) i de 3 uger er hun muggen og hysterisk.

    Jeg havde Falck forbi i dag med ekstra strøm, da naboens batterilader kun lader med 4 ohm. Min egen super lader har min far lånt, 200 kilometer væk. Ligemegt hjalp det. Selv et atomkraftværk vil ikke vække den til live. Speedeen i bund og masser af støm, men nej. Som andre (Bjarne og Brabus) er inde på skyldes det sikkert at den tager luft ind og altså ikke får nok føde.

    I morgen er den hos mekker. Jeg gætter på at en eller flere o-ringe skal skiftes og nye pakninger i trykventiler. Så manifolden skal af. Samtidig vil jeg have skiftet filteret i varmeveksleren. Den drypper lidt kølevand.

    Update følger. :-?
     

Del denne side