Mercedes Træf NordFyn 6.-7. September 2024   Information - Tilmeldte biler

Se billeder & video og snik snak fra afholdte arrangementer og træf. Klik her

  1. Denne side bruger cookies. Ved af fortsætte med at bruge dette websted, accepterer du vores brug af cookies. Learn More.

5-6 El udstyr pludselig holdt op med at virke

Emne i 'El-system' startet af BRABUS, 2 September 2008.

  1. CDI

    CDI New Member

    Joined:
    26 August 2008
    Indlæg:
    28
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Nåh ok... vil det sige at din motor kører med KE-anlæg??!!
     
  2. Peter24V

    Peter24V New Member

    Joined:
    17 Juli 2007
    Indlæg:
    174
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    nordfalster
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    Tør ikke indrømme
    Km:
    8000
    Årgang:
    2011
    Bil nr. 2:
    Koreaner Kadett
    Bil nr. 2 Km:
    130000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1997
    Hej Brabus

    Du har sikkert kigget allerede, men vil for en sikkerheds skyld minde dig om at kontrollere prisen for relæ hos http://www.bmaparts.com

    Jeg personligt havde íntet i mod at købe dyser til halv pris i forhold til DK (inkl told, moms og fortoldningsgebyr) :D
     
  3. Lasse

    Lasse Active Member

    Joined:
    15 Maj 2007
    Indlæg:
    2,056
    Likes Received:
    5
    Trophy Points:
    38
    Ratings:
    +6 / 0
    Min bil::
    300E-24, Avantgarde
    Km:
    280000
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    S213 E220d
    Bil nr. 2 Km:
    120000
    Bil nr. 2 Årgang:
    2017
    Ja, det gør den. Det er først med E280 og E320 at det er LH-anlæg.
     
  4. BRABUS

    BRABUS Well-Known Member

    Joined:
    30 Juni 2007
    Indlæg:
    9,440
    Likes Received:
    33
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +36 / 0
    Min bil::
    W124 BRABUS 3.6-24
    Km:
    188
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    VW Lupo 1.2 3L
    Bil nr. 2 Km:
    150
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    Hejsa.

    Ja CDI det er med KE som Lasse også siger er det først med LH anlæget på de efterfølgende modeller som har en throtle body med hele herligheden indbygget.

    Ja faktisk selv W124ere af typen med M103 motor med fartpilot har denne motor styre enhed siddende inde under manifólden!
    Så det er lidt en hård nød hvis man skal skifte den, men jeg vil da prøve selv da jeg næste nkender alt til hvor alt sidder på motoren efter hånden :D

    Jeg vil først afmontere den og så skilde den ad, men jeg er ret sikker på der ikke er noget at gøre da det både er det indre potentiometer som er et kulbane modstand som helt sikkert er krakkeleret eftersom den også måler noget underligt.

    Jeg kan fortælle at prisforskællen på den lille motor styreenhed henholdshvis hvis den er til kun fartpilot eller også med ASR så koster ASR enheden de nævnte 8800 Kr med moms og den anden koster ca. 2000 Kr med moms (Det er snyd) synes jeg :D
    Nå men nu skal vi jo til træf så må vi se bagefter hvad der skal ske.

    PS:
    Min bil var til syn i dag og der var op til flere anmærkninger som "flot undervogn", "den er vist importeret fra syden" og "Den er jo super velholdt" :D :D :D og så gik den igennem godkendt uden fejl. :D
    Så kan jeg roligt trille til Jylland og ikke mindst komme til træffet i den :D

    Mvh.
    BRABUS
     
  5. BRABUS

    BRABUS Well-Known Member

    Joined:
    30 Juni 2007
    Indlæg:
    9,440
    Likes Received:
    33
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +36 / 0
    Min bil::
    W124 BRABUS 3.6-24
    Km:
    188
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    VW Lupo 1.2 3L
    Bil nr. 2 Km:
    150
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    Min kom til DK i 2001 mener jeg :D altså 10 år efter den var ny :)
    Så det er blevet til 2 Statens bil inspektions syns rapporter 1 FDM syns rapport og i dag til en APlus syns rapport.

    Du kan så vidt jeg er orienteret ikke købe den hos Bosch da det jo er en VDO enhed så vidt jeg ved, men det kan da være de forhandler det udstyr også.
    Man får 5% rabar ved Gørløse så det ville være der jeg bestilte den frem for mercedes, men der sikkert andre veje at skaffe den på :)
    Først og fremmest skal den af og studeres før jeg køber noget :D

    Mvh.
    BRABUS
     
  6. CDI

    CDI New Member

    Joined:
    26 August 2008
    Indlæg:
    28
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Har for nyligt skiftet gasspjældhuset på en (140) S280 med 104 motor, den kostede vist omtrent 14.000kr!!!!!!!!!!!!! AV AV AV....
     
  7. BRABUS

    BRABUS Well-Known Member

    Joined:
    30 Juni 2007
    Indlæg:
    9,440
    Likes Received:
    33
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +36 / 0
    Min bil::
    W124 BRABUS 3.6-24
    Km:
    188
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    VW Lupo 1.2 3L
    Bil nr. 2 Km:
    150
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    Ja av for den da men den indeholder også det meste guf jo :D

    enhedspriserne på mine er vist R25 gas positions føler ca. 5000 Kr
    og M16/1 elektroniske gas regulator styre enhed koster ja 8800 Kr.
    Og så er der gas spjælds føleren den koster omkring 7000 Kr.
    Men kan jo så sige det er en god ting jeg kan skifte tingene induviduelt hvor på ASR 3 systemet som på W140 der skal man skifte det hele på en gang.
    Dertil kommer at montagen og arbejdsløn for at skifte min M16/1 er nok 4-6 timers job hvor på den nye M104 er det et 25 min. job :)
    Den letteste er nok W126eren her er det et 5 min job hvis man tager sig god tid :D der sidder den lige foran på motoren ved luftfilter kassen på V8erne.
     
  8. BRABUS

    BRABUS Well-Known Member

    Joined:
    30 Juni 2007
    Indlæg:
    9,440
    Likes Received:
    33
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +36 / 0
    Min bil::
    W124 BRABUS 3.6-24
    Km:
    188
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    VW Lupo 1.2 3L
    Bil nr. 2 Km:
    150
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    Troede lige den gik :(
    Men ak nej, fejlen er vendt tilbage i går pludselig mens jeg kørte og ville bruge vindus viskeren, den virkede fint men pludselig ville den ikke og så afprøvede jeg alt det andet udstyr som før også stoppede med at virker som beskrevet i første indlæg og ganske rigtig så virkede det hele ikke igen.
    Ud og rykke i relæerne og sikre sig de sad fast, men ligemeget hjalp det :( så det var måske et tilfælde mit forrige forsøg virkede...
    Men efter lidt rykken med sikrings boksen og alle relæer havde været ude og sat i igen, så virkede det igen,,, hmm. det kan jeg ikke rigtig leve med i længden at så virker det og så virker det ikke.

    Hvad dælen kan det være..., det er helt sikkert når jeg rykker rundt med noget omkring sikrings boksen at så kan jeg få det til at virke igen, og jeg har lagt mærke til at det er specielt hvis jeg bruger vindusviskeren at det stopper med at virke.
    En enkelt gang da jeg ville bruge sprinkler så viskede og sprøjtede den sprinkler på forlygterne men forrude viskeren kørte ikke med eller fik noget sprøjt på hmm... det er noget underligt noget det her.
    Og svært at fejlsøge på når fejlen ikke er der permanent.

    mvh.
    BRABUS
     
  9. Lasse

    Lasse Active Member

    Joined:
    15 Maj 2007
    Indlæg:
    2,056
    Likes Received:
    5
    Trophy Points:
    38
    Ratings:
    +6 / 0
    Min bil::
    300E-24, Avantgarde
    Km:
    280000
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    S213 E220d
    Bil nr. 2 Km:
    120000
    Bil nr. 2 Årgang:
    2017
    Velkommen til den virkelige verden BRABUS, med den type fejl, som jeg til daglig slås med 8)

    Hvordan ser din sikringsholder ud nedenunder? Og alle relæ-soklerne?
    Jeg har for nyligt skiftet "det lange" relæ i mine forældres vogn. Relæet var periodisk defekt, fordi det ikke sendte tilstrækkelig strøm ud til pos.lys-pærerne, og den tændte i "manglende pære"-indikatoren.
    Jeg kunne godt måle 12V spænding derude, men der var ikke strøm nok til at tænde pæren. Når jeg klemte og bankede på relæet, gik det i orden. Alle ben og sokler var i orden. Nyt relæ, og fejlen har ikke vist sig siden.

    Hvad sker der hvis du rokker lidt med relæ: 201 821 00 47, eller også hedder det 201 821 02 47 ? Det styrer nemlig bl.a. blink, el-bagrude m.m.
     
  10. BRABUS

    BRABUS Well-Known Member

    Joined:
    30 Juni 2007
    Indlæg:
    9,440
    Likes Received:
    33
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +36 / 0
    Min bil::
    W124 BRABUS 3.6-24
    Km:
    188
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    VW Lupo 1.2 3L
    Bil nr. 2 Km:
    150
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    den virkelige verden

    Hehe ja den virkelige verden er grum :D sidder selv og fejlfinder på elektronik til hverdag og damn et overblik man skal holde sig for øje :D
    Men ja altså jeg har haft det hele ope og alle ting ser stort set nye ud, altså ingen ir eller stive og gamle ledninger og heller ikke noget ualmindeligt at se.
    Relæet som du omtaler der vist hedder multi funktions relæ der styre bla visker og elbagrude det har jeg åbnet og målt igennem på det meste elektronik, men ingen ting at se eller måle.
    Det andet store aflange har jeg også skildt ad og her var faktisk en af de store lange "baner sådan lidt sort og det så ud til den havde været så varm at selv printet havde bulet lidt op, men alt det med pærene og fejl indikator virker fint nok.
    Jeg har dog kun kikket lidt overfladisk under sikrings boksen og egentlig ville jeg måle på det hele så jeg kunne lokalisere fejlen, men da den ikke optræder lige nu så venter jeg til den viser sig.

    Det kan alligevel ikke vare længe før den ryger i hi, hvis temperaturen fortsat falder så vare det ikke længe før vi når frost grader :D og så kommer salten ud og det er min bil alergisk over for :D så pu ha...

    Jeg tænkte på om et af de små relæer føder, multifunktions relæet med strøm eller om den bare kommer inde fra tændingen af?
    Så kunne det måske være et af dem jo?

    Mvh.
    BRABUS
     
  11. Lasse

    Lasse Active Member

    Joined:
    15 Maj 2007
    Indlæg:
    2,056
    Likes Received:
    5
    Trophy Points:
    38
    Ratings:
    +6 / 0
    Min bil::
    300E-24, Avantgarde
    Km:
    280000
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    S213 E220d
    Bil nr. 2 Km:
    120000
    Bil nr. 2 Årgang:
    2017
    Jeg tror ikke der er nogle føde-relæer. Det er nok selve 201 821 (00/02) 47 det er galt med :wink:
     

    Attached Files:

    • 4.jpg
      4.jpg
      File size:
      2.2 MB
      Visninger:
      150
  12. BRABUS

    BRABUS Well-Known Member

    Joined:
    30 Juni 2007
    Indlæg:
    9,440
    Likes Received:
    33
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +36 / 0
    Min bil::
    W124 BRABUS 3.6-24
    Km:
    188
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    VW Lupo 1.2 3L
    Bil nr. 2 Km:
    150
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    Tror også du har ret, fordi der er skut rigtig noe steder jeg synes ledninger eller forbindelser ser mistænkelig ud, snare tvætimod, det hele ligner ny t nyt når jeg åbner ned til indmaden :D rart at se bilen ikke har stået på bunden af en mose :D

    Tror du ikke også lige jeg tænkte jeg ville køre forbi den gamle i dag og prøve hans fra den lange 6 dørs, men nej nej, den havde han da lige kørt ud til en forhandler hvor den skulle stå til salg, så ingen test her alligevel...
    Jeg er heller ikke sikker på om den køre med samme relæ?

    Mvh.
    BRABUS
     
  13. Lasse

    Lasse Active Member

    Joined:
    15 Maj 2007
    Indlæg:
    2,056
    Likes Received:
    5
    Trophy Points:
    38
    Ratings:
    +6 / 0
    Min bil::
    300E-24, Avantgarde
    Km:
    280000
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    S213 E220d
    Bil nr. 2 Km:
    120000
    Bil nr. 2 Årgang:
    2017
    Relæet ser ud til at være det samme i alle W124'ere. "00" = uden anhængertræk og "02" = med anhængertræk. (Så at fejllampen ikke tænder ved tilkobling af trailer) Man kan vist kun få "02" nu om dage, men det gør ikke noget; selvom man ikke har træk på :wink:
     

    Attached Files:

    • 4.jpg
      4.jpg
      File size:
      2.2 MB
      Visninger:
      155
  14. BRABUS

    BRABUS Well-Known Member

    Joined:
    30 Juni 2007
    Indlæg:
    9,440
    Likes Received:
    33
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +36 / 0
    Min bil::
    W124 BRABUS 3.6-24
    Km:
    188
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    VW Lupo 1.2 3L
    Bil nr. 2 Km:
    150
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    Nå så må jeg desværre bringe tråden her frem igen :(

    Da jeg under udskiftning af mit rudetræk til føredøren var halvvejs og ville rulle vinduet op ville det sku ikke rigtig op igen hmm... tænkte jeg har jeg lavet noget,, bum bum,, næ jeg har selt ikke rørt noget omkring det.

    Men så åbnede jeg døren for at kunne se ordentligt inde i døren hvor beklædningen jo var taget af men intet at se så jeg prøvede at rulle det op igen, og hov nu ville det godt, så mig ind i bilen, lukke døren og nej nu ville det ikke igen.

    Så slog det mig pludseligt at jeg før havde haft denne fejl, så jeg trykkede lige på elbagruden med tænding på og ganske rigtigt, den ville hellr ikke slå til permanent. :p

    Så nu var min fejl vendt tilbage igen :angry: Nå men så vidste jeg da det ikke havde at gøre med det jeg lige havde pillet ved.

    Så I Torsdags da vi var til træf ved Roskilde Havn, så var vi jo 4 mand høj, alle i en 300-24 model af forskællig karosseri type :mrgreen: så jeg tænkte hey kan jeg lige låne et relæ og prøve mig lidt igennem her.

    Og Søren var så flink at lade mig splitte hans bil ad :mrgreen: og låne hans relæer 1 efter 1 for at prøve om det var dem.
    Men ligemeget hvilke af de 2 store relæer jeg prøvede med fra hans vogn, hjalp det altså ikke på fejlen :(
    Så nu fik jeg da bekraftet at det ikke er nogle af de 2 store relæer:
    Relæ H = Sort Multi funktions Relæ boks 201 821 00 47
    Relæ K = Sort Lygte kontrol Relæ boks 126 542 03 32

    Så nu er jeg helt på herrens mark over hvad det så kan være :|
    Jeg var ellers sikker på det bare var mit multifunktions relæ der fejlede periodisk :-o men nej.

    Så nu i morgen skal jeg bruge dagen på at rode lidt med bil og så må jeg se hvad jeg kan måle mig frem til, et diagram over dette relæs forbindelser kunne være guld værd hvis nogen kan hjælpe med ette. Altså Relæ H

    Nogle der har nogle gode forslag til hvor jeg skal lede efter denne fejl :|
     
  15. BRABUS

    BRABUS Well-Known Member

    Joined:
    30 Juni 2007
    Indlæg:
    9,440
    Likes Received:
    33
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +36 / 0
    Min bil::
    W124 BRABUS 3.6-24
    Km:
    188
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    VW Lupo 1.2 3L
    Bil nr. 2 Km:
    150
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    Ja, så tog jeg kampem op med teknikken ;viking

    Jeg tog fat fra en ende af og gennemgik hele det elektriske system, fra ende til anden :p
    Så jeg sluttede selvfølgelig af med at finde ud af at der ikke var spænding til mit Multirelæ hvilket jeg egentlig godt kunne have regnet ud da et nyt relæ ikke hjalp på sagen.

    Så jeg jagten skulle nu sættes ind på hvor strømmen til dette relæ kom fra, og jeg tænkte det skulle være mærkelig andet end hvis det blev født fra sikrings boksen.
    Så op med klappen og lure alle sikringerne igennem og sandelig ikke om sikring Nr. 3 var "multi relæet" men sikringen fejlet jo ikke noget men da jeg drejede den lidt rundt kune jeg hurtigt se at det nok ikke ville gå, den var simpelthed så korrogeret på toppen af sikringen at den havde manglet kontakt. :angry: og hvor kan man dog bande mercedes langt væk for at have brugt disse sikringer, fordi det er da noget hø.
    Men dermed var min fejl endelig fundet :mrgreen: med garanti, fordi jeg prøvede at tage sikringen ud og mindsandten om ikke den opførste sig precis på samme måde som da jeg havde fejlen.
    I med et helt komplet nye sikringer i samme metal type som sikrings klemmerne også er i så det ikke skaber en kemisk reaktion fordi mange sikringer er af den type med blå eller bare jern og det går ikke sammen med kobber klemmerne da det vil reagere med hinadnen og skabe ir eller korrosion.
    Så i med nogle der var af samme materiale og nu spiller det bare hele tiden :yes:

    Så jeg kan stærkt anbefale at få skiftet sikringerne ud hvis man har de typer som har farve som bly eller jern til dem der har samme farve som klemmerne
    Det er her forklaringen skal findes er jeg overbevist om efter at have set toppen på mange af de sikringer jeg kørte med og de var faktisk ikke helt så gamle. cute

    Men lækkert at fejlen nu er væk og at jeg ved hvad der skal tjekkes hvis den kommer igen :gr8:
     
  16. Lasse

    Lasse Active Member

    Joined:
    15 Maj 2007
    Indlæg:
    2,056
    Likes Received:
    5
    Trophy Points:
    38
    Ratings:
    +6 / 0
    Min bil::
    300E-24, Avantgarde
    Km:
    280000
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    S213 E220d
    Bil nr. 2 Km:
    120000
    Bil nr. 2 Årgang:
    2017
    Det er en tilbagevendende klassiker, den med korrision i sikringerne. :p Har haft den én gang på min egen, og derfor har jeg skiftet dem alle ud.

    Godt du fik det rettet.

    Under "El-anlæg" har jeg engang smidt et opslag, hvori det anbefales at skifte alle sikringerne, inden man får problemer.
     

Del denne side