Mercedes Træf NordFyn 6.-7. September 2024   Information - Tilmeldte biler

Se billeder & video og snik snak fra afholdte arrangementer og træf. Klik her

Friture olie????

Emne i 'Dieselmotorer' startet af Søren Holm, 2 August 2009.

  1. Søren Holm

    Søren Holm Member

    Joined:
    3 Januar 2009
    Indlæg:
    792
    Likes Received:
    12
    Trophy Points:
    18
    Location:
    Hæstrup Mølleby 9800 Hjørring.
    Ratings:
    +14 / 0
    Min bil::
    Mercedes W211 320CDI
    Km:
    508000
    Årgang:
    2007
    Jeg er lige hjemvendt fra en dejlig ferie i Østrig :-D Mercedesen fik lov at være i sit rette element på Autobahn, og den kørte problemfrit..... Næsten da :-? Efter Elbtunnellen, og en gang kø, hvor temperaturen steg lidt, faldt olietrykket efterfølgende en anelse :( jeg har aldrig før haft den slags problemer, altid fuld smøretryk ved alm omdrejninger. Nu spekulere jeg lidt på om den lokale mekaniker, som lige skiftede olie en måned før ferien har hældt noget billigt "pommesfrit olie" på vognen, eller der er noget rivende galt??? Det er jo meget fint at olien har mercedes godkendt norm, men har den osse det efter 5000 kilometer?? Den faldt til underdelen af 3 tallet, hvilket jeg synes er alarmerende, når den plejer at stå over 3 tallet. Jeg har så ikke problemer, nu hvor jeg er kommet hjem og "frituregryden" er blevet kold, men overvejer at hælde ny olie på en af dagene. Hvad er jeres erfaring mht olietryk? Hvad olie hælder i på? Jeg er ikke tilhænger af det her moderne fis olie, feks 0w40. Der er tale om en ganske almindelig 300 D med 395000 km på klokken, som nødigt skulle stå af på grund af noget dårligt olie :evil:
     
  2. Smut 25

    Smut 25 Active Member

    Joined:
    18 April 2007
    Indlæg:
    2,311
    Likes Received:
    17
    Trophy Points:
    38
    Location:
    Fyn
    Ratings:
    +18 / 0
    Min bil::
    S 124 250 Td 5 gear
    Km:
    665000
    Årgang:
    1988
    Bil nr. 2:
    W124 300 E 24V
    Bil nr. 2 Km:
    435000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1991
    Min erfaring er at når den gl 250 har spassseret godt på motorvejen så dykker min nål til 1,5 bar
    når jeg kører af og holder stille men den kører problemfrit til hverdag
    og bruger ingen olie overhovedet.
    Jeg tror nu ikke du behøver og være nervøs men er ikke sikker
    er dog rimelig sikker på de fleste
    biler også de nyere gør det problemet er bare olietryks uret er sparet væk
     
  3. Lasse

    Lasse Active Member

    Joined:
    15 Maj 2007
    Indlæg:
    2,056
    Likes Received:
    5
    Trophy Points:
    38
    Ratings:
    +6 / 0
    Min bil::
    300E-24, Avantgarde
    Km:
    280000
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    S213 E220d
    Bil nr. 2 Km:
    120000
    Bil nr. 2 Årgang:
    2017
    Hej Søren,

    Ved hvilket omdrejningstal var trykket faldet, i forhold til hvad du er vant til? Kø-kørsel varmer efterhånden olien godt op. Så hvis det er i tomgang at du har mellem 2-3 bar, så har du absolut intet at frygte. Og nu hvor du skriver, at den opfører sig normalt igen, så skal du ikke være bekymret. Iflg. instruktionsbogen, skal minimum olietryk i tomgang være 0,3 bar :shock: -Selvom det ikke lyder af meget.

    En rigtig varm sommerdag, med 30 graders varme og køkørsel, da kommer min aldrig under 1,5 bar. Det gælder både 0W-40 olie og 5W-50.
    For fremtiden vil jeg dog holde mig til 5W-50'eren, pga. det lavere olieforbrug. Olietryksmæssigt er 0W-40 og 5W-50 det samme på min.

    Hvis du bruger din 300D'er "normalt", så kan du sagtens bruge en halvsyntetisk 10W-40 olie, eller en fuldsyntetisk 5W-40. Det går du i al fald ikke forkert ad.
     
  4. Søren Holm

    Søren Holm Member

    Joined:
    3 Januar 2009
    Indlæg:
    792
    Likes Received:
    12
    Trophy Points:
    18
    Location:
    Hæstrup Mølleby 9800 Hjørring.
    Ratings:
    +14 / 0
    Min bil::
    Mercedes W211 320CDI
    Km:
    508000
    Årgang:
    2007
    Hej Lasse. Ja det omtalte olietryk på lidt under 3 tallet var ved normal motorvejs kørsel og en 3000 omdrejninger. Olien har helt klart været ekstrem varm. Rask fart op mod Hamburg, 10 kilometer kø før tunellen, 25-26`grader. Ned genem tunellen i "gåsegang" uden ret megen luft og fartvind. Så var det at den dykkede lidt efter en 20-25 km´s kørsel efter den omgang. Som sagt lyder den sund og frisk i dag, meeen den sidder jo i baghovedet :-?
     
  5. Lasse

    Lasse Active Member

    Joined:
    15 Maj 2007
    Indlæg:
    2,056
    Likes Received:
    5
    Trophy Points:
    38
    Ratings:
    +6 / 0
    Min bil::
    300E-24, Avantgarde
    Km:
    280000
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    S213 E220d
    Bil nr. 2 Km:
    120000
    Bil nr. 2 Årgang:
    2017
    Okay. Hvis du er i tvivl, så skift hellere olien; for ikke mindst at have samvittigheden i orden. Kan du ikke prøve at kontakte din mekaniker, og høre ham ad, hvilken olie han har fyldt på din bil?
     
  6. LarsHansen

    LarsHansen New Member

    Joined:
    9 Maj 2009
    Indlæg:
    365
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    S 124 300TD-24V
    Km:
    625000
    Årgang:
    1996
    Bil nr. 2:
    VW T5 TDI tiptronic
    Bil nr. 2 Km:
    205000
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    Min 300D 24V ligger ca. med et tryk på 1,5-1,6 når den går i tomgang, efter en tur med campingvogn og fuld oppakning. Den ligger altid med viseren på 3 når det går derudaf. Kører med Castrol Magnatec Diesel B4 | 5W-40.
    Så længe det tryk ikke kommer under 1 bar, så tror jeg ikke at du skal være urolig.
    Er der forresten nogen der ved hvor precise olie tryks målerne er :?: og om de ændrer sig når olien bliver godt varm, ved f.eks kø, kørsel eller hård belastning.
    Hvis du har mulighed for det så kunne det jo være sjovt at sætte et manometer på, og se hvad det siger. Nå det var et sidespring :D

    /Lars
     
  7. BRABUS

    BRABUS Well-Known Member

    Joined:
    30 Juni 2007
    Indlæg:
    9,441
    Likes Received:
    33
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +36 / 0
    Min bil::
    W124 BRABUS 3.6-24
    Km:
    188
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    VW Lupo 1.2 3L
    Bil nr. 2 Km:
    150
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    Olie bliver mest varm af tomgang og kø kørsel, motorvejs kørsel er noget af det som gør olien koldest pga. luft kølingen også selvom man køre med slæb eller presser bilen til dens maks.
    Det har jeg jo mulighed for at se da jeg har olie tempertur føler på min bil 8)

    Olien vil som regel blive en del tyndere jo varmere den bliver, men det skal ikke få dit olietryk til at falde til under 3 bar ved 3000 omdrejninger.
    Jeg holder på det bare er din føler der måske ikke er helt med når den bliver meget varm.
    ekstrem Varme og kulde er typiske udløser for periodiske defekter af følere.
    Det eneste der virkelig kan få dit olietryk derned ved 3000 omdrejninger er enten stoppet olie filter (men så ville det være et konstant problem) eller "oppisket olie" Eller også en træt olie pumpe, det har jeg før hørt om hvor det var nogle pakninger eller lign. som skulle skiftes omkring oliepumpen (dette ville sikkert også vise sig mest ved ekstreme temperature).

    Jeg ville heller aldrig kaste en 0-40 olie på sådan en motor selvom der dog ikke er tale om "moderne fis olie", jeg ville holde mig til 10W-40
    Jeg kan fortælle at Mercedes i Tyskland dengang i starten af 90erne heldte Mobil 1, 10W-40 Olie på en 300E-24
    Nu er din godt nok en Diesel men uden turbo, så jeg kan ikke forstille mig andet end at du burde køre på noget lignende.

    jeg kan fortælle at en BMW M5 V10 ikke må køre på andet end 0-40 olie da det er eneste olie der ikke smadret motoren når du presser den, men sådan en BMW er jo også bare noget moderne fnis, rigtige mænd køre i tilkørt Mercedes Benz :yes:
     
  8. Søren Holm

    Søren Holm Member

    Joined:
    3 Januar 2009
    Indlæg:
    792
    Likes Received:
    12
    Trophy Points:
    18
    Location:
    Hæstrup Mølleby 9800 Hjørring.
    Ratings:
    +14 / 0
    Min bil::
    Mercedes W211 320CDI
    Km:
    508000
    Årgang:
    2007
    He he, helt ærligt Brabus, og uden at lyve, så var det faktisk BMW som vi så flest af "parkeret" i nødsporet under turen. Det siger jo lidt om kvaliteten, jeg tror vi så en Stjernebil holde og skifte hjul :-D det er jo ikke bilens skyld.
    Er der ikke noget med at BMW betyder Bayriske Mak Wærk? De "makker" ialtfald noget med dem :lol:
     
  9. Lasse

    Lasse Active Member

    Joined:
    15 Maj 2007
    Indlæg:
    2,056
    Likes Received:
    5
    Trophy Points:
    38
    Ratings:
    +6 / 0
    Min bil::
    300E-24, Avantgarde
    Km:
    280000
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    S213 E220d
    Bil nr. 2 Km:
    120000
    Bil nr. 2 Årgang:
    2017
    Kontakter man Mobil1, anbefaler de New Life 0W-40 til 300E-24, som 1. valg.

    BMW og Audi, rend mig i røven! :--|| De biler er én stor gang opreklameret pis. Sæt dig ind i en BMW og instrumenterne er nøjagtig de samme og kedelige, som dem der sad i en gammel E30'er.
    Audi har også deres problemer, tro mig. TDI-lort. :evil: De ridder højt på bl.a. Le Mans triumfen. Og sjovt nok er det ALTID Mercedes, de to "går efter". Og det kan de blive ved med. For det er kun ét bilmærker i front :love:

    -Så fik vi også lige sat det på plads :cool:
     
  10. BRABUS

    BRABUS Well-Known Member

    Joined:
    30 Juni 2007
    Indlæg:
    9,441
    Likes Received:
    33
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +36 / 0
    Min bil::
    W124 BRABUS 3.6-24
    Km:
    188
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    VW Lupo 1.2 3L
    Bil nr. 2 Km:
    150
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    Hehe ja misforstå mig ikke, jeg hylder bestemt ikke nogen af de 2 mærker som Audi eller BMW :lol:

    Det var blot for at pointere at 0-40 olien ikke var rent gemic :)

    Men klart Lasse dengang i starten af 90erne havde man vist heller ikke som jeg husker det 0-40 olierne.
    Jeg vil dog stadig sige uanset hvad mobil 1 siger, så er en 0-40 olie ikke anbefalelses værdi til denne motor.
    Det kan godt være de synes den er, men jeg ved personligt at den øger motorolie temperaturen med op til 20 grader og det er jeg ikke intereseret i :)
    Hvad det er der gør temperaturen stiger med denne olie ved jeg ikke, men det er helt klart ikke til motorens fordel.
    Jeg ville stadig holde mig til enten 5-40 eller helst 10-40, men ja min egen skal jo bruge 10-60 men det er en anden sag.
    Men 0-40 er nok en olie der får "liv" i motoren (hvilke er 1 af grundene til de anbefaler denne) men den bruger også en del af den som du selv har erfaret (hvilket nok er grund nr. 2 for at anbefale den) plus den bliver en del varmere og jeg synes mercedes motorene har det med varme nok i forvejen :mrgreen:
    Mobil 1 siger i øvrigt selv på en af deres regelsæt at en god tommelfinger regel er at olie med 0W- og 5W- er til nyere moderne motore, det kan da godt være vores høre herind under det ville da kun være en god ting :)
     
  11. Lasse

    Lasse Active Member

    Joined:
    15 Maj 2007
    Indlæg:
    2,056
    Likes Received:
    5
    Trophy Points:
    38
    Ratings:
    +6 / 0
    Min bil::
    300E-24, Avantgarde
    Km:
    280000
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    S213 E220d
    Bil nr. 2 Km:
    120000
    Bil nr. 2 Årgang:
    2017
    Grunden til at olien bliver varmere med 0W-40, skyldes måske de additiver den tynde olie er tilført, for bedre at få olien til at hænge ved motordelene, og dermed en øget friktion. Og øget friktion = varme.

    Næste gang hælder jeg igen 5W-50 på min, da den har det allerbedst med det. Jeg kunne ikke finde på at hælde 10W-40 på, eller en anden semisyntetisk olie på.
    10W-60'eren er jo fuldsyntetisk, og eftersom Brabus anbefaler den til din, så forstår jeg godt du vælger denne, også pga. de gode varmeegenskaber.
    Jeg har rigtig gode erfaringer med Mobil1's 5W-50 året rundt, og vælger derfor den. :)
     
  12. BRABUS

    BRABUS Well-Known Member

    Joined:
    30 Juni 2007
    Indlæg:
    9,441
    Likes Received:
    33
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +36 / 0
    Min bil::
    W124 BRABUS 3.6-24
    Km:
    188
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    VW Lupo 1.2 3L
    Bil nr. 2 Km:
    150
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    Ja nu var det også selve motoren jeg synes blev overdrevet varm og ikke kun olien, men klart mindsker man friktionen med en bedre olie må det klart skyldes en bedre "bære evne" af olien og dermed kan man måske sige at olien tager noget af den varme udvikling motoren ellers havde før.
    Men for mig virkede det omvendt, som om at motoren blev utrolig varm og blæseren startede også oftere end med Castrol 10/60, men klart det skal lige siges at dette eksperiment blev fortaget på min "Dai" den anbefaler de i øvrigt også samme olie til 0-40 new life. så jeg skiftede også til 5W-50

    Jeg vil dog sige min Dai faktisk kørrte suverent godt på Mobil 1 måske pga. den tynde olie i forhold til Castrolen som gjorde motoren koldere men også mere lydsvag/rolig eller hva man skal sige. :)
     
  13. Basse

    Basse New Member

    Joined:
    4 Marts 2007
    Indlæg:
    208
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Fjenneslev
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    W202 220TCDI
    Km:
    518
    Årgang:
    1998
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Bil nr. 2 Årgang:
    0
    Spørg mekanikere om han har skiftet de her to oringe på røret der går igennem filteret, hvis de dårlige/utætte mener jeg man kan få problemer med olietrykket, især ved varm motor.
     

Del denne side