Mercedes Træf NordFyn 6.-7. September 2024   Information - Tilmeldte biler

Se billeder & video og snik snak fra afholdte arrangementer og træf. Klik her

  1. Denne side bruger cookies. Ved af fortsætte med at bruge dette websted, accepterer du vores brug af cookies. Learn More.

Slidt styrehus ?

Emne i 'Styretøj' startet af hhs, 10 September 2007.

  1. hhs

    hhs New Member

    Joined:
    10 September 2007
    Indlæg:
    4
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Hej

    Min W124 2.5D fra 95, 540000km er begyndt at "sejle" man bliver næsten søsyg når man kører på motorvej.
    Jeg har tjekket/udskiftet div. styrekugler der virkede slidte, dette hjalp ikke. Nu har jeg så skiftet styrehuset, jeg har købt et andet hos en autoophugger. Nu er problemet endnu mere udtalt, og jeg har stadig en teori om at det er styrehuset, for hvad kan det ellers være? Er der nogen der har et godt bud?
     
  2. Lasse

    Lasse Active Member

    Joined:
    15 Maj 2007
    Indlæg:
    2,056
    Likes Received:
    5
    Trophy Points:
    38
    Ratings:
    +6 / 0
    Min bil::
    300E-24, Avantgarde
    Km:
    280000
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    S213 E220d
    Bil nr. 2 Km:
    120000
    Bil nr. 2 Årgang:
    2017
    Hej

    Hvordan "sejler" den? Er der meget ratslør?
     
  3. Henrik L.

    Henrik L. Member

    Joined:
    3 September 2006
    Indlæg:
    498
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    16
    Location:
    2770 Kastrup
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    A4 Allroad 3,0 TDI
    Km:
    45000
    Årgang:
    2013
    Bil nr. 2:
    Polo
    Bil nr. 2 Km:
    5000
    Bil nr. 2 Årgang:
    2016
    Hej hhs.

    Hvis du aldrig har kigget på dine støddæmpere, kunne det være en rigtig god idé at få tjekket om de er i orden.

    Da jeg fik min aller første bil, undrede jeg mig over, at når farten kom over ca 50 km/t. så var det lige som ikke mig der var herrer over hvad retning vi ''sejlede'' i. :shock: Den fyldte ca. 1½ vognbane i bredden når det gik der ud af. :roll: :roll: 4 nye støddæmpere, så var det lige som at køre på skinner igen.
    Så nogen gange skal der ikke mere til. :p
     
  4. kongebiler

    kongebiler Active Member

    Joined:
    30 Marts 2007
    Indlæg:
    2,645
    Likes Received:
    13
    Trophy Points:
    38
    Location:
    Hadsten v Århus
    Ratings:
    +15 / 0
    Min bil::
    124033 :-)
    Km:
    550.000
    Årgang:
    1990
    Bil nr. 2:
    W140 400SE
    Bil nr. 2 Km:
    300.000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1992
    Rathuset har strammes op.
    der sidder en slags støddæmper på tværs i styretøjet, skru den af i den ene ende, hvis den virker som en cykelpumpe skal den skiftes. det gælder også når den er trukket helt ud.
     
  5. larzen

    larzen New Member

    Joined:
    14 August 2007
    Indlæg:
    939
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +1 / 0
    Min bil::
    300D
    Årgang:
    1987
    Bil nr. 2:
    Falck LR 109"
    Bil nr. 2 Årgang:
    1966
    Bærekugler kan give samme problem, og de er ikke så lette at tjekke på en MB, da fjederen altid trykker på den.
    Bøsninger i bagbro, bagerste bærearme og stabilisatorarme kan også lave det.
    Mit bedste råd er, at få en der kender MB undervognen til at tjekke det hele efter og så skifte det der trænger. Den time kan være givet godt ud frem for at skifte "blindt" fra en ende af.
     
  6. Mirakelsmeden

    Mirakelsmeden Member

    Joined:
    3 September 2007
    Indlæg:
    874
    Likes Received:
    3
    Trophy Points:
    18
    Location:
    østsjælland
    Ratings:
    +4 / 0
    Min bil::
    124 300 DT 4 matic
    Km:
    260
    Årgang:
    1992
    Hej alle ,da jeg købte min MB 300 d stod det hurtigt klart for mig at der var noget galt med sporing eller styreforbindelser , den var umulig at styre,alt blev kontroleret nyt hjelpestyrehus styrekugler ol. Intet hjalp suk , sporing justeret på kørerampe flyttede sig 6 - 10 mm på jorden .Det var en bærekugle der var død . Det ses ved at gummimancetten på en ok kugle sidder helt oppe ved spindelen, men min døde kugle var ca 10 mm af halsen synlig ups kunne have tabt et hjul .Blot lidt om min oplevelse, kan måske bruges .
     
  7. Mirakelsmeden

    Mirakelsmeden Member

    Joined:
    3 September 2007
    Indlæg:
    874
    Likes Received:
    3
    Trophy Points:
    18
    Location:
    østsjælland
    Ratings:
    +4 / 0
    Min bil::
    124 300 DT 4 matic
    Km:
    260
    Årgang:
    1992
    Hej alle ,da jeg købte min MB 300 d stod det hurtigt klart for mig at der var noget galt med sporing eller styreforbindelser , den var umulig at styre,alt blev kontroleret nyt hjelpestyrehus styrekugler ol. Intet hjalp suk , sporing justeret på kørerampe flyttede sig 6 - 10 mm på jorden .Det var en bærekugle der var død . Det ses ved at gummimancetten på en ok kugle sidder helt oppe ved spindelen, men min døde kugle var ca 10 mm af halsen synlig ups kunne have tabt et hjul .Blot lidt om min oplevelse, kan måske bruges .
     
  8. hhs

    hhs New Member

    Joined:
    10 September 2007
    Indlæg:
    4
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Der er noget ratslør, men man skal korrigere hele tiden så man får en slingrende kørsel. Jeg har nu sendt styrehuset til renovering, da et styrehus jeg fik fra en hugger gjorde problemet endnu mere udtalt, så måske er det noget der opstår på 124 af og til men de fleste af dem har jo også gået nogle km
     

    Attached Files:

  9. BRABUS

    BRABUS Well-Known Member

    Joined:
    30 Juni 2007
    Indlæg:
    9,440
    Likes Received:
    33
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +36 / 0
    Min bil::
    W124 BRABUS 3.6-24
    Km:
    188
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    VW Lupo 1.2 3L
    Bil nr. 2 Km:
    150
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    Jeg har erfaret at styr huse specielt på en sportline er meget udsat for "slitage" eftersom en sportline har kortere udslag på rattet fra fuld udstyring til fuld udstyring modsat.

    Jeg kender til 3 som har fået skiftet deres sportline styr huse pga slid.
    Det skulle jo ellers være så god en type på en W124 efter lastbils pricippet, men jeg mener også min egen har fået skiftet styr hus og det er altså ikke noget sjældent fenomen med den erfaring jeg har gjort mig.

    Men som sagt er det noget mere udpreget på sportline modellerne da de køre med en anden type styrhus der har kortere udslag på rattet fra fuld udsving til fuld udsving modsat.

    Jeg fik at vide hos KHN i hedehusene at der sidder en skrue i toppen af styrhuset du kan justere slør i rattet på. men at på et tidspunkt når man har justeret fuldt ud, så har man nået grænsen og skal herefter renovere styrhus eller ombytte.
    Og det er egentlig ikke engang kilometer preget, nogle af sportlinerne kommer allerede efter bare 100.000 Km hvis du også køre med store fælge og ekstra sænkning osv.
     
  10. hhs

    hhs New Member

    Joined:
    10 September 2007
    Indlæg:
    4
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Det er helt korrekt det med justeringen, desværre hjælper det kun kort tid når først sliddet er kommet så langt som det er på denne her bil.
    Jeg forventer at få styrehuset retur midt i næste uge og jeg vil så fortælle om det har hjulpet
     
  11. kongebiler

    kongebiler Active Member

    Joined:
    30 Marts 2007
    Indlæg:
    2,645
    Likes Received:
    13
    Trophy Points:
    38
    Location:
    Hadsten v Århus
    Ratings:
    +15 / 0
    Min bil::
    124033 :-)
    Km:
    550.000
    Årgang:
    1990
    Bil nr. 2:
    W140 400SE
    Bil nr. 2 Km:
    300.000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1992
    Styrehuset kan justeres.
    set oppefra sidder der en 6mm unbrakoskrue med en 12mm kontramøtrik uden over. (19mm hoved.)
    bilen skal stå i tomgang
    løsn 12 mm kontra møtrik
    løsn unbrako ca ½ omgang af gangen.
    prøv om rattet begynder at gå stramt
    spænd unbrako til det ikke går stramt mere.
    prøvekør bilen
    rattet må ikke gå stramt fra anslag til anslag.
     
  12. hhs

    hhs New Member

    Joined:
    10 September 2007
    Indlæg:
    4
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Ok, tak for tippet det er prøvet, men det holdt desværre kun 4 dage
     
  13. Ejnar

    Ejnar New Member

    Joined:
    24 Marts 2007
    Indlæg:
    3
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Hej hhs.

    Hvordan er det gået med det renoverede styrehus. Hjalp det?
    (har samme problem)
     
  14. 300E24V

    300E24V New Member

    Joined:
    28 November 2007
    Indlæg:
    2
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Middelfart
    Ratings:
    +0 / 0
    Ja er det godt nu....min sportline har også lidt især når den bliver varm.
    Jeg skal også ha' gjort et eller andet ved min så jeg venter spændt på og høre resultatet
     
  15. larzen

    larzen New Member

    Joined:
    14 August 2007
    Indlæg:
    939
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +1 / 0
    Min bil::
    300D
    Årgang:
    1987
    Bil nr. 2:
    Falck LR 109"
    Bil nr. 2 Årgang:
    1966
    Jeg kan da lige tilføje, at min IKKE sportsline har 3 omgange på rattet. Styrehuset har kørt 350.000 og der er ikke udpræget slør i det. Det er der til gengæld så mange andre steder :roll:
     
  16. Flyvende Hund

    Flyvende Hund New Member

    Joined:
    6 December 2008
    Indlæg:
    7
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Midtjylland
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    w124 300 TD
    Årgang:
    1987
    Jeg melder mig hermed i rækken af 124´er-ejere med "slinger i valsen"..... det er åbenbart et relativt kendt problem, men hvorfor skal det så være så svært at finde fejlen....? (spørger 1. års lærling....) Et af rådene ovenfor var: "få en MB-kender til at se på bilen" - Hvem kan man på den jyske højderyg henvende sig til med mindre det er "stjerne-værkstedet" ??? bluestar - I øvrigt tak for seriøsiteten i svar/spørgsmål !
     

Del denne side