Mercedes Træf NordFyn 6.-7. September 2024   Information - Tilmeldte biler

Se billeder & video og snik snak fra afholdte arrangementer og træf. Klik her

Gearkassen driller

Emne i 'Automatgear' startet af jens, 26 Juli 2009.

  1. jens

    jens New Member

    Joined:
    4 September 2006
    Indlæg:
    39
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Østerbro
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    w124 230 TE
    Km:
    276
    Årgang:
    1992
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Bil nr. 2 Årgang:
    0
    Jeg har fået skiftet pakninger og lameller i gearkasse fordi den tabte gearolie.

    Efterfølgende har der været problemer med at den gik op i omdrejninger mellem 1 og 2 gear - typisk op til 2500 og så ned igen. Det forsvandt efter efterfyldning af gearolie.

    Men nu trækker den ligesom ikke som den skal når man begynder kørsel: Den virker træg . Det bliver bedre når den har kørt et stykke tid, hvor det stort set forsvinder.

    Gearoliestand er OK.

    Gode forslag?

    Mvh
    Jens

    W 124 stationcar, 1991, 249.000 km
     
  2. djaabo

    djaabo Active Member

    Joined:
    7 Juli 2009
    Indlæg:
    4,000
    Likes Received:
    9
    Trophy Points:
    38
    Location:
    Greve
    Ratings:
    +9 / 0
    Min bil::
    CL500 Kompressor
    Km:
    145000
    Årgang:
    2003
    Bil nr. 2:
    SL60 AMG Turbo
    Bil nr. 2 Km:
    135000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1994
    Blev der også skiftet olie filter i gearkassen?
     
  3. jens

    jens New Member

    Joined:
    4 September 2006
    Indlæg:
    39
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Østerbro
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    w124 230 TE
    Km:
    276
    Årgang:
    1992
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Bil nr. 2 Årgang:
    0
    Der blev skiftet oliefilter ved service i foråret, men jeg ved ikke om oliefiltret blev skiftet i forbindelse med udskiftning af pakningerne. Skal det det?

    Har set flere indlæg om vakum og oliekøler som kan have en betydning?

    Mvh
    Jens
     
  4. djaabo

    djaabo Active Member

    Joined:
    7 Juli 2009
    Indlæg:
    4,000
    Likes Received:
    9
    Trophy Points:
    38
    Location:
    Greve
    Ratings:
    +9 / 0
    Min bil::
    CL500 Kompressor
    Km:
    145000
    Årgang:
    2003
    Bil nr. 2:
    SL60 AMG Turbo
    Bil nr. 2 Km:
    135000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1994
    Hvis olie filteret i gearkassen blev skiftet i foråret, så burde det ikke være der problemet.

    Vacum styre i realiteten bare hvor hårdt at gearkassen skal skifte gear ved de forskellige belastninger, så kunne ikke forstille mig det er det.

    Nu spørger jeg måske dumt, men det er den rigtige olie der er blevet hældt på :?:
     
  5. BRABUS

    BRABUS Well-Known Member

    Joined:
    30 Juni 2007
    Indlæg:
    9,440
    Likes Received:
    33
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +36 / 0
    Min bil::
    W124 BRABUS 3.6-24
    Km:
    188
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    VW Lupo 1.2 3L
    Bil nr. 2 Km:
    150
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    Nu tænker jeg lige en tanke her :mrgreen:

    Hvis det er mellem 1 og 2 gear så har du vel kæppen i bund, ellers starter den jo normalt i 2 gear så vidt jeg ved :cool:
    Og hvordan kan den så skifte allerede ved 2500 omdrejninger?

    Tror du ikke det er mellem 2 og 3 gear den køre op i omdrejninger? mellem gear skiftet ;)

    Jeg fandt følgende beskrivelser på disse symtomer, men ved ikke om det kan være det, det kan dJaabo nok svare på 8)

    Transmission Slips During 2-3 Upshift Or Slips Initially, Then Grabs Hold:
    Check modulating pressure and adjust (if necessary). Check
    for temperature throttle installation (if equipped). Valve body worn
    or damaged. Replace valve body (if necessary). Replace inner plates of
    clutch K-1 or recondition clutch (if necessary). Check front cover
    Teflon ring.

    POOR ACCELERATION FROM STOPPED POSITION:
    Check stall speed. If stall speed is 400-700 RPM less than
    specified value, one-way clutch in torque converter is slipping.
    Replace torque converter (if necessary).
     
  6. jens

    jens New Member

    Joined:
    4 September 2006
    Indlæg:
    39
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Østerbro
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    w124 230 TE
    Km:
    276
    Årgang:
    1992
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Bil nr. 2 Årgang:
    0
    Det kan sagtens være at det er mellem 2 og 3 gear at den kører op i omdrejninger. Der er ikke noget i de andre gear og altså ikke noget under normal kørsel fx 100 km på motorvej. Det er en af Mercedes tidligere gearmekanikere som har haft fat i den så jeg har stor tillid til at det er gjort ordentligt. Det er blot for at sondere lidt inden jeg kaster mig ud i nye udgifter i forbindelse med adskillelse af gearkasse m.v. Indtil videre tak for dokumentationen! :)

    Mvh
    Jens
     
  7. Miss Mercy

    Miss Mercy New Member

    Joined:
    17 Juli 2007
    Indlæg:
    263
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Midtjylland
    Ratings:
    +0 / 0
    Hej,

    jeg går efter olieniveauet. Synes symtomerne kunne tyde på for lidt olie i gearkassen (går op i omdrejninger, trækker ikke helt godt, og kun ved kold olie). Du skriver at olieniveauet er ok. Men vær lige opmærksom på, at når du tjekker olien i gearkassen skal olien være varm, bilen skal stå i tomgang (parkeret i N med håndbremse trukket) for at få det korrekte olieniveau. Jeg var overrasket da jeg lærte dette, men har efterhånden hørt flere understrege at det er måden. At måle oliniveauet i en aut. gearkasse er ikke sådan lige til. Kold olie og ingen tryk på systemet (motor slukket) vil kun vise forkert niveau.

    Er du i tvivl om filteret så skift det. Jeg vil ikke kunne sove, hvis min Stjerne ikke kunne trække vejret ordentligt.
     
  8. jens

    jens New Member

    Joined:
    4 September 2006
    Indlæg:
    39
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Østerbro
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    w124 230 TE
    Km:
    276
    Årgang:
    1992
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Bil nr. 2 Årgang:
    0
    Ok - du har nok en væsentlig pointe. Da jeg første gang konstaterede noget af det samme, hjalp det at mekanikeren efterfyldte med gearolie. Men det den har siden ikke dryppet olie, så hvor forsvinder olien så hen. Mekanikeren sagde at det evt. kunne blive smidt ud i køleren, altså en utæthed. Jeg checkede kølervædsken forleden dag og kunne ikke konstatere noget olie. Nu vil jeg checke gearolien i morgen som du har beskrevet.

    Mvh
    Jens
     
  9. Bjarne

    Bjarne Administrator Staff Member

    Joined:
    31 August 2006
    Indlæg:
    1,976
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    38
    Location:
    Hjemme
    Ratings:
    +1 / 0
    Min bil::
    300D
    Km:
    850000
    Årgang:
    1989
    Og husk at gearolien ikke er driftvarm før omkring en ½ times kørsel.
     
  10. jens

    jens New Member

    Joined:
    4 September 2006
    Indlæg:
    39
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Østerbro
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    w124 230 TE
    Km:
    276
    Årgang:
    1992
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Bil nr. 2 Årgang:
    0
    Og lige et supplerende spørgsmål:

    Har for lidt gearolie i automatgearkassen betydning for motortemperaturen?

    Mvh
    Jens
     
  11. jens

    jens New Member

    Joined:
    4 September 2006
    Indlæg:
    39
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Østerbro
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    w124 230 TE
    Km:
    276
    Årgang:
    1992
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Bil nr. 2 Årgang:
    0
    Mysteriet er opklaret. Det armerede slangestykke fra køler til gearkasse i venstre side var lidt utæt, så derfor tabte den olie og derfor kom den op i omdrejninger og så videre. Det er altsammen meget logisk når man kender årsagen. Mercedes i Ringsted havde reservedel til 246 kr. og slangen blev skiftet på 5 minutter. Så det var dejligt. Mange tak for hjælpen!

    Mvh
    Jens :-D
    bluestar
     

Del denne side