Mercedes Træf NordFyn 6.-7. September 2024   Information - Tilmeldte biler

Se billeder & video og snik snak fra afholdte arrangementer og træf. Klik her

Gløderør OM606

Emne i 'Dieselmotorer' startet af superclaus232, 11 Maj 2009.

  1. superclaus232

    superclaus232 New Member

    Joined:
    26 Oktober 2008
    Indlæg:
    193
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    odense
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    w124 E300D 24V
    Km:
    506
    Årgang:
    1994
    Bil nr. 2:
    FJ1200
    Bil nr. 2 Km:
    39
    Bil nr. 2 Årgang:
    1990
    :angry: :angry:

    Skulle skifte gløderør på min kære MB, men sikke et helvede det er endt i - hjælp søges til hvordan jeg bliver en glad MB ejer igen...

    Har skiftet 3 glødrør som var lette at få ud - derefter knækket et og undladt at skifte de 2 sidste.

    Det knækkede ville jeg bore ud efter følgende anvisning: http://alan.mcreynolds.googlepages.com/ ... cedesom606

    Brugte hele st. bededagsferien på langsomt og forsigtigt at bore gevindet ud. Jeg er rimelig sikker på at have boret nok og korrekt, for jeg kan se en fin sort (kulstof) rand rundt om den del af gløderøret der er tilbage.

    Defter skære gevind i resten af gløderøret, men ikke om det vil ud. Endte med at ødelægge gevindet som jeg havde lavet, men inden det blev ødelagt havde jeg et par fine forsøg med masser af trækkraft på glødrøret (og lod det sidde med spænding på en nat), men uden resultat. Efterfølgende har jeg boret det skårede gevind ud og nu støbt en 6mm gevindstang ned i hullet, med sådan noget 2-komponent cementstøb, som bare er hammerstærkt.

    Velvidne at dette nu er min sidste chance for at undgå at afmontere topstykket, har jeg spændt en møtrik på (og nogle skiver), således at gløderøret nu har en kraft der forsøger at hive det ud af topstykket - ikke overspændt det, men nok til at det ikke sidder løst. Mit spinkle håb er nu at et par ture med varm motor løsner gløderøret, men jeg er godt nok ikke særlig optimistisk omkring det.

    - og hvad gør jeg så ??

    1. kører dytten til mercededs og betaler hvad det nu koster at få toppen renoveret (har hørt priser omkring 25 kilo) - nogle andre mekanikere der ville være bedre til at ordne det ?

    2. køber en anden brugt motor på ebay og udskifter hele motoren - ebaypriser ligger fra 1500 euro til 2500 euro for motorer der har gået ca. 150.000km til 250.000km - dertil prisen for at få den monteret. Min egen motor har lige rundet 500.000km. Finder evt. en motor med turbo, hvis den ellers passer i ?

    3. andet ? - gode råd søges.....

    Som det er nu kører bilen - den lyder bare elendig de første 30 sekunder den kører, indtil den sidste cylinder har varmet sig nok op til også at bidrage med motorkraft ;o) - tør slet ikke tænke på hvad der sker hvis resten af gløderøret forsvinder ind i motoren, men sådan som det sidder fast er jeg heller ikke bange for det pt.

    pft.

    Claus
     
  2. Lasse

    Lasse Active Member

    Joined:
    15 Maj 2007
    Indlæg:
    2,056
    Likes Received:
    5
    Trophy Points:
    38
    Ratings:
    +6 / 0
    Min bil::
    300E-24, Avantgarde
    Km:
    280000
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    S213 E220d
    Bil nr. 2 Km:
    120000
    Bil nr. 2 Årgang:
    2017
    Hej Claus,

    Det var dog et irriterende problem :-(
    Jeg kender selv til sådanne problemer i det daglige; men husk, der altid er en løsning :)

    Du kan selvfølgelig køre maskinen godt varm først, og så se om gløderøret vil give sig.

    Hvor sund er motoren ellers? For hvis den går godt, god økonomi og ellers virker tilfredsstillende, så vil jeg da anbefale en renovering af toppen. Så ved man også hvad man har :wink:

    Nu ved jeg ikke hvor meget Gør-Det-Selv mand du er. For hvis du selv kan afmontere/montere topstykket, så sparer du i al fald den del. Så kan du sende topstykket til renovering, det er der flere der gør i.
    Ellers kan man også godt selv gå i gang, det kræver dog værktøj til afmontering/montering af ventilfjedre, og grej til at slibe ventilerne med. Desuden bør topstykket nok også planslibes; og straks kommer næste spørgsmål mht. toppakningens tykkelse, pga. det ny-planede topstykke.

    Hvis du sender den til et Mercedes-Benz værksted, så er chancen for at de rette dele, data og at den rette ekspertise vil blive anvendt. De har med garanti prøvet det før, og har sikkert også de fornødne dele på hylden. Du kan da i al fald foreligge dem historien, og høre deres prisoverslag på reparationen.

    Mht, at skifte over til en turbo-motor, så er det desværre nok ikke "bare lige" :?
    Men klart, er man villig til at betale, og/eller bruge tiden på det, så kan man godt få det til at virke :)
     
  3. Alex B Jeppesen

    Alex B Jeppesen Active Member

    Joined:
    21 Juni 2007
    Indlæg:
    1,549
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    36
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    w124 250d
    Km:
    290000
    Årgang:
    1992
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Bil nr. 2 Årgang:
    0
    Hej ...
    Jeg ville vælge flg løsning..
    Afmontering af topstykke og aflevere det til http://rmc-motor.dk/..iøvrigt er han til at snakke med alternativ kan du også aflevere hele motoren....
    Det kan bestemt laves for under 10 kilo også er toppen renoveret,du kan også køb din dele på ebay der kan du også få et komplet sæt med knast og vippearme hvis det er slidt op og selv montere det er ret nemt iøvrigt...
     
  4. Guldsmeden

    Guldsmeden Active Member

    Joined:
    27 November 2006
    Indlæg:
    2,026
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    36
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    na
    Km:
    0
    Årgang:
    00
    Bil nr. 2:
    na
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Bil nr. 2 Årgang:
    0
    I yderste konsekven kan man vel sætte en helicoil i ?
    Prøv evt. at forhøre dig hos nogle værksteder - Inden du hiver toppe af.
     
  5. superclaus232

    superclaus232 New Member

    Joined:
    26 Oktober 2008
    Indlæg:
    193
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    odense
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    w124 E300D 24V
    Km:
    506
    Årgang:
    1994
    Bil nr. 2:
    FJ1200
    Bil nr. 2 Km:
    39
    Bil nr. 2 Årgang:
    1990
    Hej og tak for svar.

    RMC-motor er et rigtig godt sted at have i baghånden - det bliver noget billigere end at køre den ud til MB. Tak for linket. Motoren kører sådan set udemærket - gearkassen er ved at være lidt slidt i skiftene, men ikke så slemt at jeg påtænker renovering af denne endnu - har været ude at køre i MB´er der havde noget dårligere gearskift og de kørte da endnu. Hvad er det forresten der slides i en aut. gearkasse ? - har hørt noget omkring nogle bremsebånd ? - converteren slides vel også ? - noget der ved hvad en sådan renonvering af aut. gearkassen ca. koster ? - nå, det er jo en anden snak....


    Helicoil er vel først anvendelig hvis jeg får resten af gløderøret ud og har problemer med at få det nye til at sidde fast - tvivler dog på at det er nødvendigt, for jeg har det meste af monteringsgevindet der endnu....


    Har ikke været ude at køre endnu efter jeg har samlet skidtet igen - kørte den dog rigtig varm i søndags lige efter at jeg havde den samlet igen, men håber at et par køreture vil gøre mere ved at løsne resten af røret.

    Håbet er så småt på vej tilbage ;o) - tak for de gode råd, flere modtages selvfølgelig.
     
  6. superclaus232

    superclaus232 New Member

    Joined:
    26 Oktober 2008
    Indlæg:
    193
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    odense
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    w124 E300D 24V
    Km:
    506
    Årgang:
    1994
    Bil nr. 2:
    FJ1200
    Bil nr. 2 Km:
    39
    Bil nr. 2 Årgang:
    1990
    Så fik jeg løst mit gløderørsproblem.

    Ringede til MB som straks henviste mig til noget der hedder Pavegydens Auto ( http://www.pavegydensauto.dk/?menuid=2 ) . De er (også) MB-specialister og har så yderligere specialiseret sig i at hive brækkede gløderør ud.

    De fik bilen ned søndag aften og mandag kl 11 har de ringet og meldt bilen klar. Dette på trods af at jeg selv havde forsøgt at bore gløderøret ud (det skal man helst ikke gøre, hvis de skal hjælpe en, så spørg mig ikke om jeg er træt af at have brugt hele st. bededagsferien på selv at forsøge at bore det ud).
    Desuden lod de mig selv adskille (og påmontere) indsugningsmanifolden, så jeg slipper for at betale dem for det, hvilket var deres eget forslag. Det er selvfølgelig småpenge at spare, for det tager ikke særlig lang tid, men nu passede det lige ind i min søndag eftermiddag.

    Så - stærke anbefalinger til Pavegydens Auto hvis man døjer med knækkede gløderør.
     

Del denne side