Mercedes Træf NordFyn 6.-7. September 2024   Information - Tilmeldte biler

Se billeder & video og snik snak fra afholdte arrangementer og træf. Klik her

  1. Denne side bruger cookies. Ved af fortsætte med at bruge dette websted, accepterer du vores brug af cookies. Learn More.

øv dum fejl på A/C

Emne i 'Aircondition / Klimaanlæg' startet af flychr, 8 Juli 2009.

  1. flychr

    flychr Active Member

    Joined:
    4 Januar 2007
    Indlæg:
    1,681
    Likes Received:
    21
    Trophy Points:
    38
    Location:
    solrød strand
    Ratings:
    +22 / 0
    Min bil::
    w202 c200
    Km:
    205000
    Årgang:
    1996
    Bil nr. 2:
    230te
    Bil nr. 2 Km:
    360000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1990
    Hej
    Ja, der er gang i fejl på A/c for tiden!
    På kones 230te fra 89/90 Er der "Manuel" A/c original,og det virker rigtig godt, men når bilen er godt varm, og man køre'
    frist til på motor vej(110-130) kan man mærke at det virker som om kompressor slår til og fra hele tiden.
    Ca hver 5 sek. det mærkers lidt lig som om når man slår A/c til , men det er så bare hele tiden!
    Man kan mærke det, og se det på økonomter(Varcum) Det bevæger sig 3-4 mm i takt med ind /udkobling!(eller vad der nu sker)
    Er der nogle der har en ide om hvor man skal starte?obs Den har lidt problemer med at holde tomgang når fejl er aktiv!
    mon det hænger sammen?
    Chr
     
  2. Lasse

    Lasse Active Member

    Joined:
    15 Maj 2007
    Indlæg:
    2,056
    Likes Received:
    5
    Trophy Points:
    38
    Ratings:
    +6 / 0
    Min bil::
    300E-24, Avantgarde
    Km:
    280000
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    S213 E220d
    Bil nr. 2 Km:
    120000
    Bil nr. 2 Årgang:
    2017
    Hej,
    Har du mulighed for fejludlæsning?

    Ellers er der lidt at gå i gang med.

    Hvad med klimablæseren, starter den på noget tidspunkt? Hvor meget gas er der på køleanlægget? Evt. prøv at lus pressostaten over, for at udelukke denne.
     
  3. flychr

    flychr Active Member

    Joined:
    4 Januar 2007
    Indlæg:
    1,681
    Likes Received:
    21
    Trophy Points:
    38
    Location:
    solrød strand
    Ratings:
    +22 / 0
    Min bil::
    w202 c200
    Km:
    205000
    Årgang:
    1996
    Bil nr. 2:
    230te
    Bil nr. 2 Km:
    360000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1990
    Hej
    der er masser af gas på anlægget(ny kondenser og væske for ca et år siden og den køler rigtig fint)

    Er ret sikker på den virker da konen ikke har klaget over den bliver for varm!
    (på 230te starte både magnet kobling vand køler og klima blæser hvis køller vand bliver for varmt!)
    Men måske er det en af blæserene der fejl starte ved høje hastigheder og giver ryk? Tror dog mest der er kompressoren der kobler ind og ud! Har test udstyr bra brabus :-D Og det er en 90 model så måske kan jeg udlæse noget?
    øv har travlt på arbejde og hjemme ind til næste uge!
    Chr
     
  4. flychr

    flychr Active Member

    Joined:
    4 Januar 2007
    Indlæg:
    1,681
    Likes Received:
    21
    Trophy Points:
    38
    Location:
    solrød strand
    Ratings:
    +22 / 0
    Min bil::
    w202 c200
    Km:
    205000
    Årgang:
    1996
    Bil nr. 2:
    230te
    Bil nr. 2 Km:
    360000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1990
    Hej
    Monteret måtte under køler hjælm (med lim) mens konen var ude at rejse og efter hun er kommet hjem , og har kørt i bilen har der ikke været problemer!!
    Måske har forklap måtte ligget og holdt på varmen så køler temp føller har givet for høj temp??(dog ikke i instrument i bil) til kontrol box som har slået A/c kompressor Av og på??(i tide og utide)
    Chr
     
  5. BRABUS

    BRABUS Well-Known Member

    Joined:
    30 Juni 2007
    Indlæg:
    9,440
    Likes Received:
    33
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +36 / 0
    Min bil::
    W124 BRABUS 3.6-24
    Km:
    188
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    VW Lupo 1.2 3L
    Bil nr. 2 Km:
    150
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    Du har stadig en fejlkode på hvad der har drillet dig, så jeg ville klart få sat testeren på og se hvad den siger til dig, du kan risikere at fejlen er af meget alvorligere karakter end du måske lige tror.
    Det kan sagtens være din rem strammer som har slup dette giver samme effekt som hvis remmen "fedter" i følge det som omdrejnings føleren på klima pumpen den føler i forhold til motorens rpm føler.
    Og så får du ikke umidelbart noget kode, men så vil du opleve at den prøvet at slå til men stopper igen fordi den tror at remmem fedter og så slår den nemlig AC kompressoren fra.
    Men eftersom fejldiagnose systemet skal bruge enten en hel afbrudt magnet kobling eller en kortsluttet magnet kobling for at "se" det som den fedter, så kommer der ikke nogen kode på det, da magnet koblingen jo netop virker fint som den skal.

    Så tjek hellere din kode med min fine tester og se om den kan guide dig.
    Det tager kun 5 min. men man vil så gerne snakke lidt mere med stjernen når nu man har fået sat snakketøjet i gang :mrgreen:
     
  6. flychr

    flychr Active Member

    Joined:
    4 Januar 2007
    Indlæg:
    1,681
    Likes Received:
    21
    Trophy Points:
    38
    Location:
    solrød strand
    Ratings:
    +22 / 0
    Min bil::
    w202 c200
    Km:
    205000
    Årgang:
    1996
    Bil nr. 2:
    230te
    Bil nr. 2 Km:
    360000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1990
    Hej
    Har stor respekt for remstrammer system på Mb så skiftede "alt" på systemet da bilen havde gået 200000km (nu ca 230000km, så er ret sikker på der ikke er noget galt med det!
    men det kunne være sjovt og se om der er nogle fejl koder! det er en "ny" 90 model(indregistret i 89) (det mindste stik) 9 ben)så der må være mulighed for fejl koder! Det kniber lidt med tid!! skal motor køre når det er a/ c der skal læses fejl koder?
    konen kørte hjem i går i 25 + grader med fuld A/C og der var ingen problemer!
    Chr
     
  7. BRABUS

    BRABUS Well-Known Member

    Joined:
    30 Juni 2007
    Indlæg:
    9,440
    Likes Received:
    33
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +36 / 0
    Min bil::
    W124 BRABUS 3.6-24
    Km:
    188
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    VW Lupo 1.2 3L
    Bil nr. 2 Km:
    150
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    Hejsa,

    Ok, så skulle det ikke være det, men en rigtig fejlsøger, udelukker aldrig noget af nogen som helst grund, det er fejl Nr. 1 nemlig :yes:
    Jeg har efterhånden som teknikker fået prøvet den et par gange med at man skal fejlsøge på noget, det kan både være mekanisk som elektrisk og så tænker man, den her er ny så den er ok eller det system det virkede for 1 uge siden så det kan det heller ikke være.
    Men klart sansynligheden er lille, specielt fordi det nu har virket så længe efter, havde du for nylig fået skiftet den så var sandsyneligheden faktisk større end hvis du ikke vidste om den havde væet skiftet fordi i forbindelse med en reparation er det selvfølgelig altid mulighed for både mennekselige eller mekaniske og elektriske fejl på produkterne.

    Nå nok om min erfaring som fejl søger :sleep:

    Det 9 polet stik du har fundet som er rundt, det indeholder informationer om din Lamdasonde og tændings system og ikke direkte nogen fejlkoder.
    Der du skal hen er ved dit batteri, der sidder sådan et aflangt firkantede stik som næsten altid er 16 polet på en 300E-24 og det er her du finder diagnose udlæsningen.
    Men du kan se hvor det sidder i billeder inde i min tråd om testeren.

    Du behøver ikke at have startet bilen for at diagnostisere på AC, men generalt så gør jeg det altid på motor i tomgang, da mange andre systemer krøver at bilen er startet for at vise fejl, så som ASD og krumtap føler signal.
    Men du skal altid have mindst tænding på hvor alle dine lamper lyser inde i instrumentpanelet.
    Lige når du går ind i diagnose systemet på AC så skal du med tænding på kunne høre den lige starter blæseren kortvaring op c. 1 sek. og så kan du se i kabinen at din recirkulation nu står og blinker for indikation af du nu er inde i diagnosesystmet på den.
    For at komme ud af det igen skal du slukke bilen og starte den igen.

    Mvh.
    BRABUS
     

Del denne side