Mercedes Træf NordFyn 6.-7. September 2024   Information - Tilmeldte biler

Se billeder & video og snik snak fra afholdte arrangementer og træf. Klik her

  1. Denne side bruger cookies. Ved af fortsætte med at bruge dette websted, accepterer du vores brug af cookies. Learn More.

Hæve/Skydetag går trægt

Emne i 'Soltag' startet af Miss Mercy, 15 April 2008.

  1. Miss Mercy

    Miss Mercy New Member

    Joined:
    17 Juli 2007
    Indlæg:
    263
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Midtjylland
    Ratings:
    +0 / 0
    Hej stjernevenner,

    mit hæveskydetag er på det seneste begyndt at gå noget langsomt. Faktisk kan det ikke køre helt tilbage men stopper halvvejs og kan ikke trække mere tilbage. Det samme når det skal køres frem, så er jeg begyndt at bruge hånden for at hjælpe det frem. Det fungere fint op og ned. Det virker lidt til at der er noget modstand i trækket. Dog er der ingen mislyde.

    Kan det smøres eller skal der en større renovering til. Kan noget måske sidde i klemme. Jeg har døjet meget lidt med, at der kommer et par dråber vand ind under loftlyset, når det regner kraftigt. Ingen tvivl om, at det er kommet ind igennem soltaget. Men mener nu ikke at det kan have forårsaget, at det ikke kører 100 %
     
  2. BRABUS

    BRABUS Well-Known Member

    Joined:
    30 Juni 2007
    Indlæg:
    9,440
    Likes Received:
    33
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +36 / 0
    Min bil::
    W124 BRABUS 3.6-24
    Km:
    188
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    VW Lupo 1.2 3L
    Bil nr. 2 Km:
    150
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    Jeg lytter lige med her :D

    Men kan tilføje at du kan købe det specielle soltags fedt hos mercedes og så vidt jeg er orienteret må man ikke bruge andre "smørre midler"
    HVor det så skal smøres er jeg ikke klog på, det er her jeg lytter med.

    men jeg kan fortælle at hvis du eks lukker dit soltag fra skyde funktinen så lukker det bedst af en eller anden årsag.
    Hvis du lukker det fra hæve funktinen så lukker det mindre tæt.
    det har noget at gøre med drevet tror jeg.
    Men sådan virker det i hvertfald på min.
    jeg kan høre en ganske svag susen ved lukning fra hæve funktinen men fra skyde funktinen er det helt tæt og ingen susen.
    Udefra ser de 2 metoder ens ud, der er intet at se forskæl på med det blotte øje.

    evt smør dine lister med sciliconen :D og udskift møre og stive gummilister rundt langs hullet :D

    Det kan som jeg har hørt det også være kablet som begynder at køre trægt og det er lidt mere omfattende arbejde, men ikke umuligt.

    En ting du også skal tjekke er dine "tagrender" der er 2 huller foran nede i soltaget som skal virker som afløb ned gennem A stolperne og ud ned gennem forskærmen lige bag forhjulet.
    Hvis de er stoppet til vil det ske som du oplever med vand ved lofts lampen, værste tilfælde er at dine "gummi slanger er røget af og bare ligger inde i A stolpen.
    Det skal tjekkes hvis ikke du vil finde rust om 1 års tid inde i A stolperne så det bliver en tur til plade smeden :(
    Og husk ikke at bruge tryk luft til at blæse ned i slangerne da det nemt kan få dem til at hoppe af studsen de sidder fast på.

    Vandet som tydelighvis ikke kan komme væk kan også have en udtørrende effekt på soltagets glide effekt.

    Mvh.
    BRABUS
     
  3. larzen

    larzen New Member

    Joined:
    14 August 2007
    Indlæg:
    939
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +1 / 0
    Min bil::
    300D
    Årgang:
    1987
    Bil nr. 2:
    Falck LR 109"
    Bil nr. 2 Årgang:
    1966
    Jeg tror dit soltag trænger til et seriøst eftersyn. Mit bedste råd er, at pille loftet ned, så du kan komme til det hele, da der tydeligvis er noget galt med både afløb og glideskinner i taget.

    Det er jo slet ikke så slemt, at pille loftet ned i sådan en vogn...
     
  4. Miss Mercy

    Miss Mercy New Member

    Joined:
    17 Juli 2007
    Indlæg:
    263
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Midtjylland
    Ratings:
    +0 / 0
    Når du skriver Larzen, at det slet ikke er så slemt at pille loftet ned i sådan en vogn, er det så ironisk ment. ? På køreturen til arbejde i morges kigeede jeg på loftbeklædningen og det ser nu ikke sådån lige til ud.. :cry:
     
  5. Thorgrimm

    Thorgrimm New Member

    Joined:
    31 August 2007
    Indlæg:
    41
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Hej, det var da træls... Men udmærket at denne tråd er startet, for jeg har nøjagtigt samme problem med mit soltag.

    Glæder mig til at læse videre. Jeg har på fornemmelsen, at det kan klares med smøremidlet fra MB. Der er nemlig heller ingen mislyde ved mit soltag. Det kører bare lidt trægt. Og som man siger: " den der smører godt, kører godt ", så den tror vi på, ikke osse Miss Mercy, ihvertfald FØR vi begynder at pille loft ned osv...
     
  6. Guldsmeden

    Guldsmeden Active Member

    Joined:
    27 November 2006
    Indlæg:
    2,026
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    36
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    na
    Km:
    0
    Årgang:
    00
    Bil nr. 2:
    na
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Bil nr. 2 Årgang:
    0
    Forbered jer på at det nok er .:

    1. Et knækket hæve/skyde beslag.
    2. Og/eller metalvangen der forbinder hæve/skyde beslagene er bukket midtpå.

    Skift IKKE gummilisten ! (medmindre den ligefrem er defekt)
    Er den gamle liste hel, så lad den endelig sidde.
     
  7. flychr

    flychr Active Member

    Joined:
    4 Januar 2007
    Indlæg:
    1,681
    Likes Received:
    21
    Trophy Points:
    38
    Location:
    solrød strand
    Ratings:
    +22 / 0
    Min bil::
    w202 c200
    Km:
    205000
    Årgang:
    1996
    Bil nr. 2:
    230te
    Bil nr. 2 Km:
    360000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1990
    Hej
    hvirfor ikke skifte gummi liste?
    Chr
     
  8. Guldsmeden

    Guldsmeden Active Member

    Joined:
    27 November 2006
    Indlæg:
    2,026
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    36
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    na
    Km:
    0
    Årgang:
    00
    Bil nr. 2:
    na
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Bil nr. 2 Årgang:
    0
    Din gamle liste passer perfekt, efter at have siddet der i mange år - Den nye liste spænder mere.
    Du risikerer at lave flere problemer for dig selv, især hvis taget er blevet malet engang.
    Et ekstra lag grunder/farve/klarlak rundt i hullet, og på selve soltagspladen, kan give store nok problemer.
    Sætter du så en ny liste på, får du det bare ikke lukket.

    Den gamle liste fejler sjællendt noget.
     
  9. Thorgrimm

    Thorgrimm New Member

    Joined:
    31 August 2007
    Indlæg:
    41
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Nu har det været fint solskin et par dage, og så tænkte jeg at jeg ligesågodt kunne "lege" lidt med soltaget. Nu var der jo ingen fare for, at det ville regne ind, hvis det satte sig fast i åben position - (den frygt har ihvertfald meldt sig hos mig, hvorfor jeg ikke rigtig har turdet køre for meget frem og tilbage med det). Så jeg åbnede og lukkede det et par gange. Først gik det trægt, men så begyndte det at virke fint. Der var intet i vejen med det, det skulle bare have lidt motion. SÅDAN !
     
  10. Miss Mercy

    Miss Mercy New Member

    Joined:
    17 Juli 2007
    Indlæg:
    263
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Midtjylland
    Ratings:
    +0 / 0
    Så melder Miss Mercy sig også på banen med samme gode historie. De sidste dages lækre vejr har medført ivrigt brug af soltaget. Og dælme om det ikke kører som på kuglelejre nu. Det skulle simpelthen bare motioneres.

    Åh ja. De dejlige Mercedes biler. Det er nu kram. De er bygget til at blive brugt. Jeg husker da jeg skulle prøvekører min bil første gang. Motoren virkede meget træg. Lidt som om den kun havde 50 heste. Men gradvis over 200 kilometer skal jeg dælme love for den gamle dieselmaskine vågnede op og leverede varen. Motoreen havde stået stille nogle måneder og kun startet få gange for at blive kørt ud og ind af biludstillingen.

    SÅ nu er jeg den erfaring rigere. Motor og soltag fra Mercedes går måske lidt trægt efter længere tids fravær. Men lidt motion og så virker det igen. Herligt. :D
     
  11. larzen

    larzen New Member

    Joined:
    14 August 2007
    Indlæg:
    939
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +1 / 0
    Min bil::
    300D
    Årgang:
    1987
    Bil nr. 2:
    Falck LR 109"
    Bil nr. 2 Årgang:
    1966
    Men hvad med vandet? det var jo det der fik mig til at foreslå, at åbne op til det - og nej, sådan et loft er faktisk ikke spor slemt at pille ned - du kan jo starte med den forreste afdækning, så kan du jo komme til de forreste afløb...
     
  12. Miss Mercy

    Miss Mercy New Member

    Joined:
    17 Juli 2007
    Indlæg:
    263
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Midtjylland
    Ratings:
    +0 / 0
    Hej Larzen,

    vandet ved soltaget skal helt sikkert laves. Til pinse om ca. 3 uger skal der bruges 3 dage på at laves rustarbejde hele vejen rundt om bilen, især ved dørtræd og bagskærme. Soltaget står også for tur. Jeg har lyst med lommelygte og kan ikke umiddelbart se noget begyndende rust eller vand. Men det skidt kan jo sagtens være fugtigt og så kan rusten tage fat i løbet af nul komma fem.

    Så jo, jeg vil prøve at pille den forreste himmel ned og arbejde på afløbende. Venligst hold telefonen åben som nødlinie så jeg kan ringe med fortvivlede spørgsmål.... :D
     
  13. Smut 25

    Smut 25 Active Member

    Joined:
    18 April 2007
    Indlæg:
    2,311
    Likes Received:
    17
    Trophy Points:
    38
    Location:
    Fyn
    Ratings:
    +18 / 0
    Min bil::
    S 124 250 Td 5 gear
    Km:
    665000
    Årgang:
    1988
    Bil nr. 2:
    W124 300 E 24V
    Bil nr. 2 Km:
    435000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1991
    Hej jeg vækker lige en gammel tråd
    Ja jeres tag trængte til motion ved godt vejr vores har altid virket
    men nu er det kun vippe funktionen der dur det vil slet ikke køre tilbage der er overhovedet ingen reaktion kan det være kontakten det har kørt fint hidtil
    gode råd modteges.
     
  14. Guldsmeden

    Guldsmeden Active Member

    Joined:
    27 November 2006
    Indlæg:
    2,026
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    36
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    na
    Km:
    0
    Årgang:
    00
    Bil nr. 2:
    na
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Bil nr. 2 Årgang:
    0
    Prøv med et let tryk midt på soltagspladen bagerst, samtidig med at knappen aktiveres.

    Det er måske bare lidt "starthjælp" det har brug for.
     
  15. Smut 25

    Smut 25 Active Member

    Joined:
    18 April 2007
    Indlæg:
    2,311
    Likes Received:
    17
    Trophy Points:
    38
    Location:
    Fyn
    Ratings:
    +18 / 0
    Min bil::
    S 124 250 Td 5 gear
    Km:
    665000
    Årgang:
    1988
    Bil nr. 2:
    W124 300 E 24V
    Bil nr. 2 Km:
    435000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1991
    Hej
    Så er det afprøvet men deværre uden større succes det er ligesom om
    at hele taget krr skævt i den ene side der er nok noge der er gået i stykker det tilter i højre side og er bagefter. ;bang
     
  16. Guldsmeden

    Guldsmeden Active Member

    Joined:
    27 November 2006
    Indlæg:
    2,026
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    36
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    na
    Km:
    0
    Årgang:
    00
    Bil nr. 2:
    na
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Bil nr. 2 Årgang:
    0
     
  17. CBT

    CBT New Member

    Joined:
    21 November 2007
    Indlæg:
    5
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    1
    Location:
    Lystrup
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    C220 Advanced AMG li
    Km:
    160000
    Årgang:
    2012
    Bil nr. 2:
    A 200 D
    Bil nr. 2 Km:
    200000
    Bil nr. 2 Årgang:
    2013
    Jeg har et soltag der ligeledes går lidt trægt, hvos man skal smørrer motoren hvordan kommer man så ind i den.
    Taget køre fint når det er varmt i luften, men hen under aften skal det have en hånd for at lukke.
    Carsten
     

Del denne side