Mercedes Træf NordFyn 6.-7. September 2024   Information - Tilmeldte biler

Se billeder & video og snik snak fra afholdte arrangementer og træf. Klik her

Ryk ved gearskift og olie spørgsmål (Nyt - kig)

Emne i 'Automatgear' startet af Thyregod, 6 April 2009.

  1. Thyregod

    Thyregod New Member

    Joined:
    24 December 2008
    Indlæg:
    17
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Jeg er den glade ejer af en 260E w124, men gearkassen gør at jeg til tider er træt af at køre i den.

    Den giver et rimelig ryk i det når den skifter gear. Det er værst fra første til andet gear, og letter man trykket på speederen skifter den blødere.

    Der ud over så giver den et hårdt ryk frem når man sætter den i D, værst når den er varm og som reglen efterfulgt af en klonk lyd. Det har muligvis noget med den forreste hardyskive at gøre, for selvom den ser ud som ny så ser det ud som om der er lidt slup i den.

    For det tredje - Når man kommer kørende mod et rødt lys og skal bremse ned så kan man høre gearkassen skifter ned i gear (eller hvad den nu gør) som man sænker farten. Det er ikke særlig højt, så det er ikke noget man lægger mærke til hvis man høre musik.

    Jeg har tænkt på at få laver et olie/filter skift, men olien ser ud som ny når man trækker pinden op, ved ikke om det er normalt.

    Tror i det vil hjælpe at skifte olie/filter eller er det noget andet - værre ?
     
  2. BRABUS

    BRABUS Well-Known Member

    Joined:
    30 Juni 2007
    Indlæg:
    9,441
    Likes Received:
    33
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +36 / 0
    Min bil::
    W124 BRABUS 3.6-24
    Km:
    188
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    VW Lupo 1.2 3L
    Bil nr. 2 Km:
    150
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    Re: Ryk ved gearskift og olie spørgsmål

    HEjsa,

    Hvis du ikke ved hvornår olie og filter er skiftet sidst så ville jeg uanset hvad du tror skifte dette.
    Men umidelbart tror jeg ikke du skal regne med den store forbedring, jeg har efter hånden være forbi en del autogear kasser med problemer også nogle der har dine symtomer og det ligner mest af alt et vakum problem du har med den.

    Den skal jo skifte blødt ind i "D" og det samme mellem 1 og 2 gear.
    Der skulle være en mulighed for at justere gearskiftet, men der kan også bare være tale om alm. slid.

    Min far havde en 300E fra 87 mener jeg den var og den havde precis det samme med at mellem 1 og 2 gear der blev den nærmest bare kastet ind i 2 gear med piskesmælds ryk :D og kun mellem 1 og 2 gear. og dette kunne gøres mindre voldsom ved at accelerere blødt og slippe speederen lige inden man kunne fornemme den ville skifte gear.

    Den fik også nyt filter og olie uden det mindste resultat.
    Men vi fandt ud af at det var gearkassen som stod for en renovering af vakum systemet og ikke blot en justering fordi så skulle du have det samme ryk mellem alle gear.

    Jeg ville få en automatgear ekspert til at se på problemet

    Mvh.
    BRABUS
     
  3. lbe

    lbe Member

    Joined:
    29 August 2008
    Indlæg:
    550
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    16
    Location:
    Hvalsø
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    w201 2.0D
    Årgang:
    1986
    Re: Ryk ved gearskift og olie spørgsmål

    Check også gummibøsningerne bagtil.
    Hvis bøsningerne i de fir arme ved hvert hjul er slidte kan du få lignende symptomer...
     
  4. chn

    chn Member

    Joined:
    6 Februar 2008
    Indlæg:
    108
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    16
    Location:
    Vestjylland.
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    E 500 Limited
    Km:
    175000
    Årgang:
    1994
    Bil nr. 2:
    C180 kompressor
    Bil nr. 2 Km:
    115000
    Bil nr. 2 Årgang:
    2007
    Re: Ryk ved gearskift og olie spørgsmål

    Under gearkassen sidder der en slags bundkar med fjedre i, som skal give efter og gøre gearskiftet blødt.
    Fjedrene kan finde på at knække og dermed kan de ikke absorbere noget af olietrykket når bilen skifter gear.
    Jeg fik det lavet på en 300D og det gav et helt anderledes blødt gearskifte.
    MVH Christian. ;)
     
  5. Thyregod

    Thyregod New Member

    Joined:
    24 December 2008
    Indlæg:
    17
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Re: Ryk ved gearskift og olie spørgsmål

    Den giver også et lille ryk i de andre gear hvis man holder gas på. Men man oplever det ikke så tit for man giver jo mindre og mindre gas som man stiger i fart.

    Forstår bare ikke det med rykket når den sættes i D, for når den har stået natten over og er helt kold, kan man næsten ikke mærke den sættes i D.. Den brokker sig heller aldrig når den sættes i R, selvom den er varm


    Men kunne godt være man skulle finde et værksted der har forstand på aut. gearkasser og høre om det var noget der kunne justeres. Ved bare ikke hvor det skulle være :( Nogen der har en ide? Kommer fra Holstebro i vestjylland
     
  6. Bjorn

    Bjorn New Member

    Joined:
    31 Marts 2009
    Indlæg:
    40
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Hasle
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    W124 300E
    Km:
    0
    Årgang:
    1986
    Bil nr. 2:
    W124 230E
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Bil nr. 2 Årgang:
    1986
    Re: Ryk ved gearskift og olie spørgsmål

    Hejsa.
    Hvis du stadig har problemer med dit automatgear, kan du henvende dig hos Mercedes-Benz-Service,
    Lokesvej 10
    8230 Åbyhøj
    Århus
    Tlf 86151511
    De er rimelige med priserne, og serdeles kompetente rent faglig.
    Med venlig hilsen
    Bjørn
     
  7. Thyregod

    Thyregod New Member

    Joined:
    24 December 2008
    Indlæg:
    17
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Re: Ryk ved gearskift og olie spørgsmål

    Har de sidste par ugers tid oplevet at ja kan sætte den i Drive uden nogen form for ryk eller lyde hvis den har stået i tomgang (N) ca 30 sek eller mere. Det er dog ikke hver gang jeg oplever dette. Jeg har også været forbi den lokale Ejner hessel og der ævlede mekanikeren om en stift eller et eller andet, som var faldet ud et sted i gearkassen?

    Nogen der har noget at sige til dette??
     
  8. Makjean

    Makjean New Member

    Joined:
    4 Juli 2009
    Indlæg:
    4
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    w124 300E
    Årgang:
    1989
    Bil nr. 2:
    -
    Bil nr. 2 Årgang:
    0
    Re: Ryk ved gearskift og olie spørgsmål


    Er der nogen der kan fortælle om man kan skifte dem samtidig med olie og filter

    Hvis ja hvilke varenummer har de ??

    Mvh Martin
    På forhånd tak
     
  9. Lasse

    Lasse Active Member

    Joined:
    15 Maj 2007
    Indlæg:
    2,056
    Likes Received:
    5
    Trophy Points:
    38
    Ratings:
    +6 / 0
    Min bil::
    300E-24, Avantgarde
    Km:
    280000
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    S213 E220d
    Bil nr. 2 Km:
    120000
    Bil nr. 2 Årgang:
    2017
    Man bør nok skifte hele ventilblokken, incl. fjedre.

    For at komme til den, skal bundkar og gearoliefilter afmonteres.

    Varenummeret kan kun findes, hvis vi ved hvilken slags gearkasse der sidder på bilen.
     
  10. Makjean

    Makjean New Member

    Joined:
    4 Juli 2009
    Indlæg:
    4
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    w124 300E
    Årgang:
    1989
    Bil nr. 2:
    -
    Bil nr. 2 Årgang:
    0

    Tak for det

    kikker lige efter
     

Del denne side