Mercedes Træf NordFyn 6.-7. September 2024   Information - Tilmeldte biler

Se billeder & video og snik snak fra afholdte arrangementer og træf. Klik her

Temperaturviseren spjætter

Emne i 'Motorkøling' startet af Christian K, 20 April 2009.

  1. Christian K

    Christian K New Member

    Joined:
    13 Februar 2009
    Indlæg:
    65
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Helsinge
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    w124 230E aut
    Km:
    276000
    Årgang:
    1992
    Bil nr. 2 Årgang:
    0
    Jeg har lige skiftet termostatdækslet, da der var en lille lækage omkring dækslet og kølerslangerne. Troede der var en revne i dækslet, men det kan jeg så ikke lige se alligevel i gammel del.

    Nuvel, jeg drainede ikke systemet for kølervæske, satte blot ny o-ring på og nyt dæksel og forbandt slanger igen og påfyldte lidt ekstra kølervæske og vand i forhold til det der blev mistet. Termostaten var lige oppe en tur og blev sat tilbage i huset på samme måde som den var, mener jeg nok;-) Der stod stadig væske i huset, så jeg ku ikke se bunden.

    Mit problem er nu at temperaturen i instrumentbrættet ganske fint ligger lige omkring 80 grader, hvilket vel er perfekt, men nu ser jeg at temperaturviseren spjætter 3-4 gange nu og da både i tomgang og ved kørsel, men den forbliver alligevel lige omkring 80 de grader generelt. Hvad skyldes denne spjætten af temperaturviseren??? Er det akut at gøre noget?
     

    Attached Files:

  2. Lasse

    Lasse Active Member

    Joined:
    15 Maj 2007
    Indlæg:
    2,056
    Likes Received:
    5
    Trophy Points:
    38
    Ratings:
    +6 / 0
    Min bil::
    300E-24, Avantgarde
    Km:
    280000
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    S213 E220d
    Bil nr. 2 Km:
    120000
    Bil nr. 2 Årgang:
    2017
    Re: Temperaturnålen spjætter

    Enten er det en dårlig forbindelse til føleren, eller også er der en damplomme omkring føleren.
    Prøv lige at kontrollere dit stik for ir, og at det klemmer nok om føleren.
     
  3. Bindse

    Bindse Active Member

    Joined:
    1 Oktober 2007
    Indlæg:
    1,197
    Likes Received:
    9
    Trophy Points:
    38
    Ratings:
    +11 / 0
    Min bil::
    W201 190E 2.0
    Årgang:
    1985
    Hey
    Når man piller, roder og rager med kølesystem kan der opstå luftlommer i systemet. Du skal altid sørge for at varmen når op på de 92 så membranen/termostaten åbner sig og systemet kan luftes ud og der skal så efterfølgende efterfyldes lidt kølevæske....
    Måske det der er problemet

    _Bo_
     
  4. Christian K

    Christian K New Member

    Joined:
    13 Februar 2009
    Indlæg:
    65
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Helsinge
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    w124 230E aut
    Km:
    276000
    Årgang:
    1992
    Bil nr. 2 Årgang:
    0
    ok, det er ikke helt så markant/ofte den danser nu efter 100km kørsel. Men fænomenet er der stadig i nogen grad.

    I og med den ligger meget stabilt på lidt over 80 grader må det vel tyde på at føleren virker, ikke?

    Jeg går ud fra at så længe der er rigelig væske i kølervæsketanken og temp. kravler jævnt op på 80 grader ved alm kørsel, så virker systemet og der ikke er nogen fare for overophedning?

    Mht til at den 'åbner op og lufter ud' - Når den står i tomgang kravler den op på lidt over 90 grader, så skulle den åbne automatisk og lufte..? Er der andre måder at opnå en 92 + nogle grader situation for at være sikker?
     
  5. Lasse

    Lasse Active Member

    Joined:
    15 Maj 2007
    Indlæg:
    2,056
    Likes Received:
    5
    Trophy Points:
    38
    Ratings:
    +6 / 0
    Min bil::
    300E-24, Avantgarde
    Km:
    280000
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    S213 E220d
    Bil nr. 2 Km:
    120000
    Bil nr. 2 Årgang:
    2017
    Hvis du har vand nok på, og den ikke bliver for varm, så er det ok. Lad bilen køre lidt, og se om så ikke nålen falder til ro. Den lufter sig jo efterhånden ud :)
     
  6. Bindse

    Bindse Active Member

    Joined:
    1 Oktober 2007
    Indlæg:
    1,197
    Likes Received:
    9
    Trophy Points:
    38
    Ratings:
    +11 / 0
    Min bil::
    W201 190E 2.0
    Årgang:
    1985
    Synes også det lyder som om den er okay.
    Man skal bare lade bilen varme op i tomgang når sytemet har været tømt så der kan komme kølevæske rundt i hele systemet.

    _BO_
     
  7. Mirakelsmeden

    Mirakelsmeden Member

    Joined:
    3 September 2007
    Indlæg:
    874
    Likes Received:
    3
    Trophy Points:
    18
    Location:
    østsjælland
    Ratings:
    +4 / 0
    Min bil::
    124 300 DT 4 matic
    Km:
    260
    Årgang:
    1992
    Hej et lille tip til at få luftbobler ud er , pump med hånden på nederste kølerslangen, medens motoren kører og det hjælper, men pas på fingrene.
     
  8. Bindse

    Bindse Active Member

    Joined:
    1 Oktober 2007
    Indlæg:
    1,197
    Likes Received:
    9
    Trophy Points:
    38
    Ratings:
    +11 / 0
    Min bil::
    W201 190E 2.0
    Årgang:
    1985
    UHHH....Ville også have skrevet det der TIP men gad ikke citeres for det :lol:
     
  9. Christian K

    Christian K New Member

    Joined:
    13 Februar 2009
    Indlæg:
    65
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Helsinge
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    w124 230E aut
    Km:
    276000
    Årgang:
    1992
    Bil nr. 2 Årgang:
    0
    Super tip omkring pumpning.. du mener på med havehandsken så.. :eek: vil prøve det .

    Har ellers snakket med en prof. mercedesmekaniker som mente det afgjort måtte være i det elektriske/elektroniske system når nu temepraturnålen spjætter sådan lejlighedsvist.

    Hvis han har ret og mht følerstikket, så er jeg lidt uklar - her derfor vedhæftet billede - er det stik 1 eller 2? (1 sort, 2 med rød ledning) jeg skal rode med og er det bare at hive det op (synes det sidder godt fast) justere stikket, rense det for ir?
     

    Attached Files:

  10. Lasse

    Lasse Active Member

    Joined:
    15 Maj 2007
    Indlæg:
    2,056
    Likes Received:
    5
    Trophy Points:
    38
    Ratings:
    +6 / 0
    Min bil::
    300E-24, Avantgarde
    Km:
    280000
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    S213 E220d
    Bil nr. 2 Km:
    120000
    Bil nr. 2 Årgang:
    2017
    Det er det stik med kun ét ben, der er til temperatur-uret inde i bilen.
     
  11. HelgePaulsen

    HelgePaulsen New Member

    Joined:
    27 April 2009
    Indlæg:
    2
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    w124 E300TD-24V
    Årgang:
    1993
    Bil nr. 2 Årgang:
    0
    Jeg har levet med et lignede fænomen i min 300D-24V (1993)i de sidste par år. Ved almindelig kold start ligger temperaturen efter et par km. stabilt på lige godt 80grader. Efter omkring 15-25 km begynder temperaturen at stige, typisk til 100-110 grader men nogle gange højere, hvorefter den momentant falder til 80grader niveauet. Dette kan gentage sig nogle gange, men efter typisk omkring 100km lægger den sig stabilt på de 80grader og bliver der til motoren bliver stoppet. Så kan det nogle gange gentage sig. Jeg ved ikke hvad fejlen skyldes, men da temperaturen falder helt momentant til normalniveauet formoder jeg det er en følerfejl. Er der nogen der har et bud på en forklaring, for det er jo lidt ubehageligt at se en temperatur på 110-120grader selv om det formentlig er en fejlvisning?
     
  12. Christian K

    Christian K New Member

    Joined:
    13 Februar 2009
    Indlæg:
    65
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Helsinge
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    w124 230E aut
    Km:
    276000
    Årgang:
    1992
    Bil nr. 2 Årgang:
    0
    Så har temperaturnålen stabiliseret sig efter nogle uger og nu kan jeg ikke se at den spjætter mere.

    Det er således ikke afklaret om der var en løs forbindelse, irr på stikket eller om det var luft i systemet ifm kølerdækselsskift. Personligt tror jeg det må være det sidste..
     
  13. flkny

    flkny New Member

    Joined:
    5 Juli 2009
    Indlæg:
    1
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Nordjylland
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    w124 E 300 D
    Årgang:
    1994
    Bil nr. 2:
    Honda Civic 1,4
    Bil nr. 2 Årgang:
    1995
    Jeg har en tid levet med en temperaturmåler der efter 1 km. kørsel og halvvarm motor falder tilbage til nul og bliver der. Nu vil jeg have føleren skiftet inden ferieturen, men "hvor fa.... sidder den" på min E 300 D 24v fra 94 ????????

    Vedr. luft i kølersystem efter påfyldning af nyt væske, så er det min erfaring fra andre biler at luft i køler/slanger ofte forsvinder af sig selv, når motor når driftstemperatur, thermostaten åbner og der kommer cirkulation i systemet. Husk at efterfylde beholder efter prøvetur.
    Derimod kan det drille meget hvis der er opstået en luftlomme i motoren, den vil ikke ud, og i værste fald opstår der lokal overophedning omkring luftlommen, og det kan få vandet til at koge, så den "brækker" måske 1 liter vand ud af overløbet, for efterfølgende at sluge hele indholdet af ekspantionsbeholdere.
    Jeg har god erfaring med at bruge god tid på påfyldningen inden motoren startes. Ofte står den og lukker luft ud ganske langsomt, dvs den tager vand ind i samme tempo. Så løsner jeg gerne en prop/slange/føler på et højt punkt på motoren, og lader luften suse ud indtil der kommer væske. Det er vigtigt, at det man løsner er på motorsiden af thermostaten, idet det ofte er den der blokerer for udluftningen.

    PS. Som ny bruger er jeg vildt glad for den viden og erfaring der bliver formidlet her, hvor er i go´e !!!
     

Del denne side