Mercedes Træf NordFyn 6.-7. September 2024   Information - Tilmeldte biler

Se billeder & video og snik snak fra afholdte arrangementer og træf. Klik her

  1. Denne side bruger cookies. Ved af fortsætte med at bruge dette websted, accepterer du vores brug af cookies. Learn More.

Udskiftning af viskosekobling på blæservingen

Emne i 'Motorkøling' startet af Martin, 9 Juni 2009.

  1. Martin

    Martin Member

    Joined:
    4 Marts 2007
    Indlæg:
    488
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    16
    Location:
    Stilling - Østjylland
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    Pt. ingen stjerbil
    Km:
    0
    Årgang:
    0
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Hejsa,

    Jeg er ved at få taget mig sammen til at få opdateret viskosekoblingen på blæservingen med en der virker. Jeg opdagede at de kostede ca. 700 kr hos Gørløse. Jeg har konsulteret Haynes for at få et indtryk af hvor besværligt det er. I sværhedsgrad får den 4 ud af 5 fastnøgler, men jeg kan ikke lige se at det skulle være så besværligt - hvad har jeg overset? Er det noget med at man skal være påpasselig med ikke at dreje på motoren for at et eller andet går ud af indstilling? (kan ikke lige se hvad det skulle være)

    Jeg regner med at remmen skal af og så skal viskosekoblingen af. Jeg kan se i Haynes at der skal specialværktøj til for at få viskosekoblingen af, men den kan erhverves for små penge hos Gørløse. Er det meget mere indviklet end det?

    Har jeg overset et eller andet? Er det fordi der er et elelr andet der kan drille? Jeg vil gerne vide hvad jeg går ind til INDEN jeg går igang.

    mvh
    Martin
     
  2. Alex B Jeppesen

    Alex B Jeppesen Active Member

    Joined:
    21 Juni 2007
    Indlæg:
    1,549
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    36
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    w124 250d
    Km:
    290000
    Årgang:
    1992
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Bil nr. 2 Årgang:
    0
    Jeg kiggede lige på min værksteds cd og det virker lige ud af landevejen til..

    Jeg ved ikke om hele køleren skal af,men propelskjoldet skal af,hvorefter propellen skal afmonteres og til sidst koblingen..
    Remmen tages ikke af,den løsnes bare..
    Det virker som en nem operation,hvis man også har det mystiske stykke værktøj jeg også har afbilledet.
    Der er ikke noget som kan gå ud af indstilling,mig bekendt....
    Dog har jeg ikke skiftet min endnu..
    Mvh Alex
     
  3. Martin

    Martin Member

    Joined:
    4 Marts 2007
    Indlæg:
    488
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    16
    Location:
    Stilling - Østjylland
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    Pt. ingen stjerbil
    Km:
    0
    Årgang:
    0
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Takker, så kan det jo være jeg skal have skiftet remstrammer samtidig. Er det kun hjulet der skal skiftes eller er det hele armen. Kan se det er to dele hos Gørløse.

    mvh
    Martin
     
  4. Alex B Jeppesen

    Alex B Jeppesen Active Member

    Joined:
    21 Juni 2007
    Indlæg:
    1,549
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    36
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    w124 250d
    Km:
    290000
    Årgang:
    1992
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Bil nr. 2 Årgang:
    0
    Skift armen og hjulet og sidst men ikke mindst,dæmperen til armen.
    På den måde er du sikker på at der ikke pludselig bryder noget sammen...
    Jeg har lige lavet det på min egen og det var ret nemt...
    Mvh alex
     
  5. Guldsmeden

    Guldsmeden Active Member

    Joined:
    27 November 2006
    Indlæg:
    2,026
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    36
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    na
    Km:
    0
    Årgang:
    00
    Bil nr. 2:
    na
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Bil nr. 2 Årgang:
    0
    Reelt er center bolten også en del af "sættet" :)

    Forvent at få flået hænderne hvis du skifter viskose med køleren på.
    Der er ikke meget plads på en 6 cylindret.
    Om jeg selv ville pille køler af afhænger nok af mit humør lige den pågældende dag, men umidelbart vil jeg mene at det nok er besværet værd.
    Omend, det KAN lade sig gøre uden, forudsat man har et stykke specialværktøl til at holde remhjulet og en kort umbrachonøgle.
    Pilles køleren af kan du klare dig uden specialværktøj - dog får du brug for en kompressor + luftnøgle.
     
  6. Guldsmeden

    Guldsmeden Active Member

    Joined:
    27 November 2006
    Indlæg:
    2,026
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    36
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    na
    Km:
    0
    Årgang:
    00
    Bil nr. 2:
    na
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Bil nr. 2 Årgang:
    0
    Iøvrigt kan du ikke skifte remdæmperen uden at pille remhjulet af. :|
    En fast skive på bolten til dæmperen nederst driller.
    En lille hurtigsliber i vinkel med smergelskive på kan dog liiige komme til at slibe skiven lidt flad på den ene side, så den kan pasere remhjulet.
    En lille tryllekunst der kan spare dig for en hel del arb. (dog ikke relevant hvis du beslutter dig for at afmontere køleren)
     
  7. Martin

    Martin Member

    Joined:
    4 Marts 2007
    Indlæg:
    488
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    16
    Location:
    Stilling - Østjylland
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    Pt. ingen stjerbil
    Km:
    0
    Årgang:
    0
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Jeg kan se at Gørløse har Remhjul (601 200 0970) og Remstrammer armen (601 200 1773), men jeg kan ikke finde dæmperen (eller centerbolten). Det må jeg jo så lige ringe og snakke med dem om :)

    Der er ikke forskel på stumperne afhængigt af om man kører med eller uden aircon? Jeg kan ikke se at der skulle være det ud fra beskrivelsen i Haynes eller hos Gørløse. Grunden til at jeg er lidt obs på det er, at min er født uden aircon. Har prøvet at stå med et olierør til en uden aircon - det passede ikke (længere)....

    Efter at have studeret forholdene kan jeg godt se pointen i at demontere køleren. det er nok nemmest at lave med køleren på når man ved præcist hvilke skruer der skal drejes på :)

    Køleren er vel heler ikke så besværlig at flå af? Ud over at man skal have den drænet for væske....

    mvh
    Martin
     
  8. Mirakelsmeden

    Mirakelsmeden Member

    Joined:
    3 September 2007
    Indlæg:
    874
    Likes Received:
    3
    Trophy Points:
    18
    Location:
    østsjælland
    Ratings:
    +4 / 0
    Min bil::
    124 300 DT 4 matic
    Km:
    260
    Årgang:
    1992
    Den sidder med 4 re metalclips, det tager ti min at afmonterer køleren ,og jeg vil uden at blinke gøre det for så kan man komme til,og viskosekoblingen sidder FAST, så jeg vil anbefale luftværktøj,
     
  9. Martin

    Martin Member

    Joined:
    4 Marts 2007
    Indlæg:
    488
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    16
    Location:
    Stilling - Østjylland
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    Pt. ingen stjerbil
    Km:
    0
    Årgang:
    0
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Ok, tak for tippet. Jeg har ikke lige umiddelbart adgang til luftværktøj. Vil da lige undersøge om naboen har sådan en luftnøgle.....

    /Martin
     
  10. Hartman

    Hartman Member

    Joined:
    1 April 2007
    Indlæg:
    88
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    6
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    300D
    Km:
    131000
    Årgang:
    1990
    Hej
    Hvordan ved man om viskose koblingen skal skiftes ? Bliver bilen for varm fordi den ikke starter, eller kan der ikke opnås normal drift temperatur fordi den kører hele tiden ? Måske helt andre symptomer ????
    Hilsner fra
    Hartman
     
  11. Martin

    Martin Member

    Joined:
    4 Marts 2007
    Indlæg:
    488
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    16
    Location:
    Stilling - Østjylland
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    Pt. ingen stjerbil
    Km:
    0
    Årgang:
    0
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Hej,

    Funktionen af viskosekoblingen er at sikre at vingen kører hurtigst muligt rundt når motoren har behov for køling.. Blæseren har ingen betydning ved kørsel, der klarer fartvinden kølingen. Hvis du starter bilen og kører en tur på motorstien og så parkere 10 minutter i tomgang, så vil temperaturen stige fordi den ikke kommer af med varmen. Bemærk at en dårlig køler(dårlig cirkulation af kølevandet) kan give samme symptomer, men her vil du mere se det permanent, da fartvinden jo ikke vil kunne køle ved høje hastigheder. Bjergkørsel og bykørsel vil få nålen opad. Den vil falde straks du kommer i fart. Du kan også trække varmen ud vha. af varmeapparatet.

    Det er ihvertfald sådan min reagere.

    /Martin
     
  12. Heureka

    Heureka Member

    Joined:
    18 Oktober 2006
    Indlæg:
    117
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    16
    Location:
    MidtJylland
    Ratings:
    +1 / 0
    Min bil::
    250 D
    Km:
    877
    Årgang:
    1986
    Bil nr. 2:
    Skoda Greenline
    Bil nr. 2 Km:
    50
    Bil nr. 2 Årgang:
    2011
    Hej Martin

    Lad en anden, som ligeledes er henvist til reparationer, stående eller siddende på knæ i perlegruset, hvor lyset af en olieindsmurt reparationslampe ledsaget af det sidste sollys og en internetadgang til 124forum.dk på en bærbar med Oister komme med sit besyv. I foråret var jeg i samme ærinde som dig. Jeg fandt det ikke specielt svært, men der er en del spidsfindigheder at få på plads bagefter, derfor er det en rigtig god ide med et digitalkamera og en bærpar pc. Tag godt med billeder under adskillelsen, de er rare at have når du skal igang med montagen. Tag nu den køler af. Det mest omstændige er at aftappe kølervæsken, men er den ikke for gammel kan du genbruge den. Køleren sidder med 4 clips. Læg mærke til hvordan skjoldet omkring ventilatorvingen sidder mens du løfter køleren ovenud (husk at tage billeder, den kan drille at får på plads). Specialværktøjet er for at holde på, samt for ikke at ødelægge remhjulet. Jeg brugte ikke luftnøgle fordi jeg ikke har en, men lavede et skåne mellemlæg til en tang. Det er rillerne på hjulet du kan mase. Husk at lægge mærke til omløbsretning på ventilatorvinge, så den kommer til at snurre den rigtige vej igen.
    Jeg valgte i samme omgang endvidere at udskifte vandpumpe, ventilatorrem, remstrammerhjul og remdæmper, og købte delene ved http://www.te-taxiteile.de/shop/catalog ... id%3D25%26. Delene kom 2 dage efter med varekurer, og kvaliteten er i orden. Husk nu til sidst at motoren skal køre lidt og termostaten åbne før du kan hælde den sidste væske på, som nævnt i Haynes.
     
  13. Martin

    Martin Member

    Joined:
    4 Marts 2007
    Indlæg:
    488
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    16
    Location:
    Stilling - Østjylland
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    Pt. ingen stjerbil
    Km:
    0
    Årgang:
    0
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Hej,

    Tak for det - det lyder som noget der godt kan foregå i perlegruset. Jeg køber specialværktøjet, mener ikke det var nogen herregård. Jeg har dog tænkt mig at flå køleren ud, jeg tror Guldsmeden har rykket det der fra hinanden et par gange - så han ved også hvor han skal lede efter skruer. Jeg har behov for at se :)

    /Martin
     
  14. Guldsmeden

    Guldsmeden Active Member

    Joined:
    27 November 2006
    Indlæg:
    2,026
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    36
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    na
    Km:
    0
    Årgang:
    00
    Bil nr. 2:
    na
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Bil nr. 2 Årgang:
    0
    Det er også det nemmeste hvis du samtidig skifter remvipper/dæmper/hjul - og man slipper for ridser på knoerne. :) (Lamellerne på køleren er pænt skarpe)
    Du skal dog være forberedt på at der går en lille smule gearolie tabt.

    Det er et fint lille perlestensprojekt.
     
  15. Martin

    Martin Member

    Joined:
    4 Marts 2007
    Indlæg:
    488
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    16
    Location:
    Stilling - Østjylland
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    Pt. ingen stjerbil
    Km:
    0
    Årgang:
    0
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Lige en lille update.

    Viskosekoblingen er skiftet, det tog mig ca. 2 timer. Det skal siges at jeg havde en del spildtid fordi jeg ikke havde unbracho toppe - så jeg var lige rundt og stemme dørklokker. Der skal bruges en 5'er top til blæservingen og en 8'er top til selve viskose koblingen. Jeg havde købt der der specialtool, men magtede ikke at se hvordan jeg skulle bruge det :?: :?:

    Jeg brugte også lidt tid på at se på tingene og læse Haynes for at overveje om køleren nu også skulle af. Jeg kan kun sige, at hvis du ikke har set hvordan tingene er skruet sammen så flå køleren ud, det er 4 clips, to kølerslanger og hvis du har Aut. gear er der også lige lidt der skrues af der. Det kan gøres på ret kort tid og så kan man se hvad det er for toppe man skal bruge. Hvis man ved det, så kan det klares med køleren på.

    Jeg fik ikke skiftet remhjulet, pga. manglende reservedele. Selve hjulet fik lidt smørelse, hvilket har fået kanariefuglen til at holde kæft - indetil videre :)

    mvh
    Martin
     
  16. Guldsmeden

    Guldsmeden Active Member

    Joined:
    27 November 2006
    Indlæg:
    2,026
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    36
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    na
    Km:
    0
    Årgang:
    00
    Bil nr. 2:
    na
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Bil nr. 2 Årgang:
    0
    Har du et link, eller et billede ?
     

Del denne side