Mercedes Træf NordFyn 6.-7. September 2024   Information - Tilmeldte biler

Se billeder & video og snik snak fra afholdte arrangementer og træf. Klik her

Manglende strøm??

Emne i 'El-system' startet af Jonasmaler, 11 Juni 2009.

  1. Jonasmaler

    Jonasmaler New Member

    Joined:
    1 Juni 2009
    Indlæg:
    7
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    w124 300D
    Årgang:
    1989
    Bil nr. 2 Årgang:
    0
    Kørte idag hjem fra arbejde og Pludselig gik mit anlæg ud, derefter lyset, visker og andet el og ABS lampen lyste svagt.
    Da jeg holdt stille gik motoren ned på 3-400 omdr/m og gik ud, kunne selvsagt ik starte igen... :cry:

    Har målt hen over Batteriet og det svinger lidt mellem 8-10 V. Startede bilen med Power-Boost og målte igen med samme resultat. ?? Har tjekket kullene i Generatoren og de stikker ca 7-8 mm ud det ene lidt mere en det andet.

    Er lidt lost nu.. Er det batteriet, generatoren, kullene eller måske noget andet..

    Nogen der kan hjælpe en Våd MB´er

    (W124 300D 1989 500.000 km)

    Mvh Jonas bluestar
     
  2. rune4000

    rune4000 New Member

    Joined:
    5 April 2009
    Indlæg:
    124
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    For enden af regnbuen
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    190 E AUSTRALIA
    Årgang:
    1989
    Hvis spændingen er så lav med startet motor lyder der som et lade problem. Husk på der er laderelæ i kulholderen, og den kan godt være stået af. Din generator kan for den sags skyld også godt være død, fx. kan der hvor kullene lægger til på rotoren godt være slidt ned.

    Jeg ville købe et nyt laderelæ, hvis ikke du er en ørn med det elektriske, det koster ca. 130kr (måske du kan prøve at låne et af en bruger, så kan du tjekke om fejlen er der).
     
  3. 300ce

    300ce New Member

    Joined:
    9 Maj 2007
    Indlæg:
    138
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +1 / 1
    Min bil::
    w124 300ce
    Årgang:
    1990
    Bil nr. 2:
    Vito 110D
    Bil nr. 2 Årgang:
    0
    hvor gammelt er det batteri ???


    mvh Dennis
     
  4. Sportline

    Sportline New Member

    Joined:
    2 Juni 2009
    Indlæg:
    38
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    w124 E320T
    Årgang:
    1994
    Bil nr. 2:
    Corvette
    Bil nr. 2 Årgang:
    1959
    Hej
    Undskyld jeg blander mig i dette forum men er lige pludselig kommet i den situation at jeg ikke kan finde ud af at "starte" et nyt indlæg!!!!! sikkert fejl 40... :-?
    Mvh Jørn
     
  5. Jonasmaler

    Jonasmaler New Member

    Joined:
    1 Juni 2009
    Indlæg:
    7
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    w124 300D
    Årgang:
    1989
    Bil nr. 2 Årgang:
    0
    Jeg købte bilen i Dec og har ik skiftet batteri, det var fladt da jeg købte den men efter en køretur har det virket siden.. har kørt ca 15000 kn siden..

    Har lidt en ide om det måske kunne være begge dele. Har haft laderelæ af og det ser ellers pænt ud..
    MEN den har i den tid jeg har haft den atid "blinket" lidt i alt lyset når jeg kørte.. ca 5% op og ned 2-3 gang i sek. :p
     
  6. LarsHansen

    LarsHansen New Member

    Joined:
    9 Maj 2009
    Indlæg:
    365
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    S 124 300TD-24V
    Km:
    625000
    Årgang:
    1996
    Bil nr. 2:
    VW T5 TDI tiptronic
    Bil nr. 2 Km:
    205000
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    Hej Jonas

    Jeg er også ret sikker på at det må være laderelæet der er stået af, så byt til nyt :-D

    /Lars
     
  7. Martin

    Martin Member

    Joined:
    4 Marts 2007
    Indlæg:
    488
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    16
    Location:
    Stilling - Østjylland
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    Pt. ingen stjerbil
    Km:
    0
    Årgang:
    0
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Hej Jonas,

    Jeg skal ikke gøre mig klog på om det er laderelæet eller hvad det er. Men der er nogle simple tommelfingerregler for at indkredse problemet:

    Hvis du lader batteriet op natten over skal spændingen være 12-13V og den skal holde spændingen når laderen kobles fra.
    Check evt. om det er et batteri der kan/skal efterfyldes vand på (husk deminiraliseret vand).

    Uanset om batteriet er iorden eller ej, så skal bilen når den er startet kunne holde sig selv kørende. Dvs. du kan starte bilen på et fuldt batteri og så lige vippe - klemmen af. Vent lige til den er færdig med at forvarme, så det bare er normal drift. Går motoren i stå, så produceres der ikke tilstrækkeligt strøm. Så ligger fejlen i enten laderelæ, kul eller generator. Hvis kullene ser OK ud, så prøv med det næstbilligste (hvilket sikkert er laderelæet). Jeg har ikke lige 100% styr på hvordan man kan kontrollere om det er laderelæet eller generatoren. Der må du nok lytte til de kloge hoveder - det lyder til at de har prøvet den slags før :)

    Sidst men ikke mindst, en diesel uden strøm holder ikke. den er ikke meget bevendt :cry:

    Held og lykke med det.

    Martin
     
  8. Basse

    Basse New Member

    Joined:
    4 Marts 2007
    Indlæg:
    208
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Fjenneslev
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    W202 220TCDI
    Km:
    518
    Årgang:
    1998
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Bil nr. 2 Årgang:
    0
     
  9. Martin

    Martin Member

    Joined:
    4 Marts 2007
    Indlæg:
    488
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    16
    Location:
    Stilling - Østjylland
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    Pt. ingen stjerbil
    Km:
    0
    Årgang:
    0
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Argh, jeg må overgive mig. Glemte lige alt om at brændstoffet jo ikke pumpes elektrisk.....
    Så du har ret jo sådan set ret - damn.

    Man kan dog stadig ulede en del af at koble batteriet fra. Man er sikker på at man så kun måler på hvad strøm der tilføres fra generatoren, så helt ubrugeligt vil det ikke være. Man kan også slå forbrugskilder som nærlys og blæser til, det bør den ligeledes kunne trække uden batteri. Ellers produceres der ikke tilstrækkeligt med strøm.

    Ligeledes kan man stadig kontrollere batteriet ved at lade det op og lade det stå f.eks. natten over og så måle spændingen på det. Det lyder til at spændingen tabes, så måske en af cellerne er ved at dø?

    Håber du finder ud af noget :)

    Martin
     
  10. Jonasmaler

    Jonasmaler New Member

    Joined:
    1 Juni 2009
    Indlæg:
    7
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    w124 300D
    Årgang:
    1989
    Bil nr. 2 Årgang:
    0
    Nu har jeg købt et nyt laderelæ som jeg vil montere..

    Vender tilbage om lidt og fortæller om resultatet..

    Men indtil videre tusind tak for hjælpen... 8)

    jonas
     
  11. Jonasmaler

    Jonasmaler New Member

    Joined:
    1 Juni 2009
    Indlæg:
    7
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    w124 300D
    Årgang:
    1989
    Bil nr. 2 Årgang:
    0
    WEEEEEE.... 8)

    Det virkede.. 16 V over polerne..

    Tusind tak til alle... Fantastisk Forum

    bluestar
     
  12. Jonasmaler

    Jonasmaler New Member

    Joined:
    1 Juni 2009
    Indlæg:
    7
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    w124 300D
    Årgang:
    1989
    Bil nr. 2 Årgang:
    0
    Hjææææææææælp... Nu er der for meget strøm over bateriet.. 17-18 V. og med ét ingen strøm igen.. når jeg tager laderelæet ud og sætter det i igen lader den så igen men med 17-18 Volt. :( :( :(
     
  13. Lasse

    Lasse Active Member

    Joined:
    15 Maj 2007
    Indlæg:
    2,056
    Likes Received:
    5
    Trophy Points:
    38
    Ratings:
    +6 / 0
    Min bil::
    300E-24, Avantgarde
    Km:
    280000
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    S213 E220d
    Bil nr. 2 Km:
    120000
    Bil nr. 2 Årgang:
    2017
    Har du fået det rigtige laderelæ?
     
  14. Jonasmaler

    Jonasmaler New Member

    Joined:
    1 Juni 2009
    Indlæg:
    7
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    w124 300D
    Årgang:
    1989
    Bil nr. 2 Årgang:
    0
    Ja originalt 14 V fra MB herlev :cry:
     
  15. flychr

    flychr Active Member

    Joined:
    4 Januar 2007
    Indlæg:
    1,681
    Likes Received:
    21
    Trophy Points:
    38
    Location:
    solrød strand
    Ratings:
    +22 / 0
    Min bil::
    w202 c200
    Km:
    205000
    Årgang:
    1996
    Bil nr. 2:
    230te
    Bil nr. 2 Km:
    360000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1990
    hej
    Dit batteri må være faldet sammen så den ikke kan finde ud af hvor meget den skal lade?
    Er det et orginat lade relay? Bosch
    Chr
     
  16. lbe

    lbe Member

    Joined:
    29 August 2008
    Indlæg:
    550
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    16
    Location:
    Hvalsø
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    w201 2.0D
    Årgang:
    1986
    Prøv med et nyt laderelæ; det koster næsten ikke noget.
    Virker det ikke , så er batteriet et godt bud.
    Kig evt. på det her emnet:
    viewtopic.php?f=19&t=2829&p=25115#p25027
    Det er marginalt relevant for dit spørgsmål! :)
     
  17. LarsHansen

    LarsHansen New Member

    Joined:
    9 Maj 2009
    Indlæg:
    365
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    S 124 300TD-24V
    Km:
    625000
    Årgang:
    1996
    Bil nr. 2:
    VW T5 TDI tiptronic
    Bil nr. 2 Km:
    205000
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    Hmmm
    Var helt sikker på at det var relæet den var gal med.
    Det kunne tyde på at din diodebro eller felten i generatoren er def.
    Jeg ville afmonterer hele generatoren og få dit lokale Bosch, eller et ligende værksted til at køre den i deres testbænk, så ved du om den er ok.
    Det kan blive skruen uden ende hvis du fortsætter med at lede i "blinde", start med generatoren og få den kontrolleret. 8)

    /Lars
     
  18. lbe

    lbe Member

    Joined:
    29 August 2008
    Indlæg:
    550
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    16
    Location:
    Hvalsø
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    w201 2.0D
    Årgang:
    1986
    Ups... Havde lige overset et par indlæg, så mit svar gav ikke så meget mening som jeg troede! :)
    LarsHansen har ret, tror jeg: Få checket generatoren. 17 volt lyder IKKE normalt!
    Men få også checket det batteri... Ku' jo være det er et meget dårligt batteri som tager livet af dit laderelæ?
    Faktisk kunne det godt give mening: Hvis laderelæet er kortsluttet så det bare leverer spændingen direkte fra generatoren så er 17 volt måske ikke så sært endda... Generatoren giver mere spænding end batteriet skal have, det er så laderelæetsopgave at regulere den og levere de ca. 14 volt...
    Så det kunne godt være at det nye relæ simpelthen også er stået af...
     

Del denne side