Mercedes Træf NordFyn 6.-7. September 2024   Information - Tilmeldte biler

Se billeder & video og snik snak fra afholdte arrangementer og træf. Klik her

  1. Denne side bruger cookies. Ved af fortsætte med at bruge dette websted, accepterer du vores brug af cookies. Learn More.

Motorledningsnet! E320

Emne i 'Diverse emner uden særspeciale' startet af Sportline, 2 Juni 2009.

  1. Sportline

    Sportline New Member

    Joined:
    2 Juni 2009
    Indlæg:
    38
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    w124 E320T
    Årgang:
    1994
    Bil nr. 2:
    Corvette
    Bil nr. 2 Årgang:
    1959
    Hej Alle
    Jeg er ny på forummet her og ser frem til lidt debat.
    Er medlem i Mercedes-Benz Klub Danmark på 20' år og har stiftet bekendskab med mange modeller gennem tiden.
    Min sidste erhvervelse er en E320, 124, 1994, T model, med alt udstyr.Bilen kører fantastisk........efter at have fået ny motorledningsnet.
    Mit første spørgsmål må så være:
    Hvordan pokker kan Mercedes-Benz montere sådanne dårligt ledningsnet i så fin en bil.Har aldrig set sådanne fejl på nogen anden bil før.Det må da være en konstruktions fejl med den uheldige placering af kablerne så de bliver "udbrændt" før tid.Min har kørt km.200.000 så skal det så skiftes igen ved km.400.000?
    Mekanikeren sagde at det har han tit set og derfor skrev jeg en reklamation til Mercedes-Benz og de sendte den til Mercedes-Benz i Næstved "Ejner Hessel" og de svarede at de ikke kan yde nogen form for kulance pga. bilens alder!
    Bilen har været afmeldt hvert efterår og har som sagt kun kørt km.200.000 og det mener jeg ikke skulle kunne gøre dette ved et ledningsnet og mener stadig at der må være brugt en forkert type "plastic" omkring ledningerne eller de er placeret forkert!
    Er der andre der har en forklaring omkring dette problem?

    Mvh JJ
     
  2. rune4000

    rune4000 New Member

    Joined:
    5 April 2009
    Indlæg:
    124
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    For enden af regnbuen
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    190 E AUSTRALIA
    Årgang:
    1989
    Det skulle desværre være et kendt problem på E320'erne. Kvaliteten på ledningsnettet er simpelthen for dårlig på denne model - ærgeligt for det er ellers en dejlig vogn. Der er næsten med garanti flere ejere af denne model på forum der har oplevet det samme...
     
  3. jacobh

    jacobh New Member

    Joined:
    21 December 2008
    Indlæg:
    124
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    København
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    Ingen
    Årgang:
    0
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Bil nr. 2 Årgang:
    0
    Jeg er meget interesseret i dette emne også. Er det mon aktuelt for E420'eren også? Min er en årgang 1994 med 166.000 km på uret.

    -Jacob
     
  4. Lasse

    Lasse Active Member

    Joined:
    15 Maj 2007
    Indlæg:
    2,056
    Likes Received:
    5
    Trophy Points:
    38
    Ratings:
    +6 / 0
    Min bil::
    300E-24, Avantgarde
    Km:
    280000
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    S213 E220d
    Bil nr. 2 Km:
    120000
    Bil nr. 2 Årgang:
    2017
    Problemet berører ikke din E420. De eneste der har problemet, er "den nye" M104, dvs. 280E/E280 og 320E/E320.
    Plastic-kvaliteten i ledningerne er uheldig dårlig; det nye ledningsnet man køber, er en forbedret udgave.
     
  5. jacobh

    jacobh New Member

    Joined:
    21 December 2008
    Indlæg:
    124
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    København
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    Ingen
    Årgang:
    0
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Bil nr. 2 Årgang:
    0
    Super! Tak. Én udgift mindre på listen :)

    -Jacob
     
  6. Mercefreaken

    Mercefreaken New Member

    Joined:
    24 September 2007
    Indlæg:
    56
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Norge
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    V140 S420 L
    Km:
    110000
    Årgang:
    1997
    Bil nr. 2:
    Toyota Avensis stc.
    Bil nr. 2 Km:
    60000
    Bil nr. 2 Årgang:
    2007
    Dette er et tildels meget godt kjent problem også på W140 S-klasse i USA.
    Problemet er miljøvern. Ledningsisolasjonen er biologisk nedbrytbar, problemet er bare at den brytes ned lenge før tiden :(
    I USA har man dette problemet på alt fra M104 til M120 (V12), og det sies på amerikanske forum at problemet er løst fra 1997.

    Jeg tror dog de klimatiske forhold også spiller en rolle her. F.eks. spurte jeg en verksmester hos Mercedes her i Norge om dette da jeg hadde min gamle ´91 400 SE - han hadde aldri sett problemet på W140 her i Norge, kun på noen W124 (nå er det også ca 100 W124 pr W140 på norske veier, så det er kanskje ikke så merkelig hehe).
     
  7. BRABUS

    BRABUS Well-Known Member

    Joined:
    30 Juni 2007
    Indlæg:
    9,440
    Likes Received:
    33
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +36 / 0
    Min bil::
    W124 BRABUS 3.6-24
    Km:
    188
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    VW Lupo 1.2 3L
    Bil nr. 2 Km:
    150
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    Det som jeg også er informeret om er at mercedes gik over til dette biologisk nedbrydelige lednings isolator materiale med den nye E klasse fra 1993 og det omfatter jo 280E/E280 og 320E/E320 og at de selv så problemerne men først fik gjort noget ved det i 1997 og de har på intet tidspunkt anerkendt dette problem men de nye ledningsnet man kan købe er alle forbedret typer i den kendte kvalitet :)

    Der hvor problemerne er størst med dette ledningsnet er der hvor temperatur svingningerne er størst og det er de lige omkring motoren, spedielt ved tændspolerne som mercedes syntes skulle ligge oven på motoren :?
    Det giver start problemer og udsætere.
    Det giver også tit problemer med det elektroniske gas regulerings system i forbindelse med ASR og autopilot.
    Denne sider lige oven på den sorte plastik manifold hvor der også bliver varm, tit er det blot lednignerne der formulder/forgår og i stedet for at leje elektronik mekanikker og lode et sæt nye ledninger/kabel på så køber mange værksteder blot en ny gas regulator der koster i omegnen af 10.000 Kr. hvor man kunne have brugt 1 time på adskildelse og samling plus 1 time på montering af nyt kabel. og sparet kunden for 9000 Kr. :D

    Det som der er den værste opgave på sådan en M104 med dette ledningsnet er hvis en toppakning skal skiftes, så vrides ledningsnettet jo væk for at komme til og vupti så har man lige forsaget en masse brud på isolatorene omkring tændspoler og styringen så når alt er samlet så kommer mekanikkerens værste maridt fordi han tror jeg at motoren er samlet forkert og dette kan ende meget dyrt for kunden.
    Men heldighvis ved de fleste det nok i dag og man tilbyder aldrig at skifte top pakning på en 280E/E280 - 320E/E320 uden også at skifte ledningsnet hvis ikke dette er gjort før.
    Fordi kunden forstår sig ikke på at ledningsnetet skal skiftes pludselig efter en mekanikker har haft fingerne i bilen og så står værkstedet selv med regningen hvis de på forhånd havde govet tilbud og pris på en toppakning udskiftning hvilket ses ofte på M104 motorene da den org. pakning som før nævnt har oliel lækage problemer med tiden.

    Det skal siges at HELE bilen har dette biologisk nedbrydelige lednings isolatore, men det kun er et problem ved motoren da der her er stor temperatur udsving samt rystelser og vibrationer.

    Det der sker er at isolatoren som er det plastik der slutter rundt om kobberet i ledningen bliver stift/hårdt med tiden og med temperatur udsving og når ledningerne så "rystes/vibreres" eller nogen flytter rundt på ledningen så skaller isolatoren mere eller mindre af som når man piller et æg. herefter efterlades de rene kobber ledninger frit og ligger nu og kortslutter hinanden imellem og måske til stel hvis de ligger op af noget metal.

    Det ses i øvrigt også på W124 V8 modellerne da deres Elektroniske gas regulering bruger samme lednings type som sidder lige ved den varme motor.
    Mange amerikanere flygter også langt væk fra modeller med ASR (Antispind) af den årsag at der bare ikke er ret mange som overhoved har eller kan finde hoved eller hale i det system da det er CAN BUS styret. ja selv på min 6 cyl brabus 3.6-24 er det CAN BUS styret ASR og at finde en mekanikker der kan fejlsøge mekanisk og ikke mindst elektrisk på dette er der så langt imellem at de stort set ikke findes.

    Jeg har så selv sidet og studeret dette og kan nærmest selv kalde mig ekspert på dette område hvis nogen skulle have brug for det, men hold da op man skal have styr og overblik for at kende det system og alt det som det har fat i.

    Men ja 2 gen. M104 skal man altid tjekke lednings net på inden man køber og motor relateret fejl skyldes ofte lednings nettet.

    Her er også en artikkel omkring udskiftning af dette ledningsnet på en M104 motor
    http://www.peachparts.com/Wikka/M104WireHarness

    Mvh.
    BRABUS
     

Del denne side