Mercedes Træf NordFyn 6.-7. September 2024   Information - Tilmeldte biler

Se billeder & video og snik snak fra afholdte arrangementer og træf. Klik her

Fart pilot

Emne i 'El-system' startet af raspi, 23 Maj 2009.

  1. raspi

    raspi New Member

    Joined:
    30 Januar 2009
    Indlæg:
    41
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    w124 E320 Coupe
    Årgang:
    1993
    Bil nr. 2:
    Mc Ducati St2
    Bil nr. 2 Årgang:
    2003
    Når min fartpilot er slået til "vugger" bilen lidt. Der er tale om meget små bevægelser som dårligt nok kan ses på omdrejningstælleren eller spedometeret. Det er dog nok til at det ikke er behageligt at køre med. De føles værre i takt med at hastigheden stiger men ellers er bevægelserne der helt fra 30km/t og opefter.

    Jeg har skiftet styreboksen men det havde ingen indflydelse. Jeg har søgt på emnet her i forummet uden dog at have fundet noget jeg kan bruge.

    Jeg synes mit speeder kabel kører lidt trægt men har svært ved lige at se hvordan det evt. kan smøres

    Er der nogen som har en idé til hvor fejlen skal findes????
     
  2. fr-d

    fr-d New Member

    Joined:
    25 Januar 2009
    Indlæg:
    22
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    w124 230E
    Årgang:
    1990
    Bil nr. 2 Årgang:
    0
    jeg følger også ligge med for min 124 gør det også en gang imellem
     
  3. hardbern

    hardbern Member

    Joined:
    16 September 2008
    Indlæg:
    254
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    16
    Location:
    Kbh
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    BMW E39 M5
    Km:
    180.000
    Årgang:
    1998
    Bil nr. 2:
    Porsche 928s
    Bil nr. 2 Km:
    160.000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1986
    Ja min lider af det samme, dog er det kun blevet værre med tiden...
    Så jeg følger også spændt med..

    Mvh Hardbern
     
  4. LarsHansen

    LarsHansen New Member

    Joined:
    9 Maj 2009
    Indlæg:
    365
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    S 124 300TD-24V
    Km:
    625000
    Årgang:
    1996
    Bil nr. 2:
    VW T5 TDI tiptronic
    Bil nr. 2 Km:
    205000
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    Osse mig :)

    Samme problem, det forsvinder dog næsten ved ca. 110

    Er det samme system når det er en diesel :?:

    /Lars
     
  5. Alex B Jeppesen

    Alex B Jeppesen Active Member

    Joined:
    21 Juni 2007
    Indlæg:
    1,549
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    36
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    w124 250d
    Km:
    290000
    Årgang:
    1992
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Bil nr. 2 Årgang:
    0
    Skal det forstås at den ikke kan holde hastigheden præcis,og gasser lit op og ned???Spm er om den er for følsomt justeret,eller noget der er slidt i den,står der ikke noget om problemet på din cd??
     
  6. raspi

    raspi New Member

    Joined:
    30 Januar 2009
    Indlæg:
    41
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    w124 E320 Coupe
    Årgang:
    1993
    Bil nr. 2:
    Mc Ducati St2
    Bil nr. 2 Årgang:
    2003
    :) Hej igen Alex

    På min cd står der ikke lige nævnt mit problem. På cd'en er nævnt mulige løsninger hvis det feks er i bestemte hastighedsintervaller at den gør det. Min gør det over hele feltet(jeg har godt nok ikke prøvet højere end ca 110)

    Den svinger faktisk ikke i hastighed(læs: den holder farten) men det er som om den hele tiden svinger med måske max 50-100o/m men det mærkes voldsomt.

    Jeg har også på fornemmeren at det er et justeringsspørgsmål men hvor kan det være??? eller er det måske den dims som sidder ved spedometret???
     
  7. Peter24V

    Peter24V New Member

    Joined:
    17 Juli 2007
    Indlæg:
    174
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    nordfalster
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    Tør ikke indrømme
    Km:
    8000
    Årgang:
    2011
    Bil nr. 2:
    Koreaner Kadett
    Bil nr. 2 Km:
    130000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1997
    Så vidt jeg husker er fartpiloten mekanisk, d.v.s. at det er speedometerkablet der er signalgiver.
    Hvis så enten kablet eller snekken i gearkassen er slidt, hvilket jo normalt vil få speedometernålen til at svinge, så vil det også få fartpiloten til at svinge op og ned.

    Jeg vil ikke love at det er løsningen, det er blot en betragtning. Jeg har selv funderet en del over det, fordi min fartpilot gør det samme men sjovt nok kun i vinterhalvåret når bilen er kold.
     
  8. Alex B Jeppesen

    Alex B Jeppesen Active Member

    Joined:
    21 Juni 2007
    Indlæg:
    1,549
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    36
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    w124 250d
    Km:
    290000
    Årgang:
    1992
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Bil nr. 2 Årgang:
    0
    Jeg syntes du skal prøve at stille dit spm hos http://www.mb-freunde.de/vbulletin/,hvis der ikke er nogle herinde der kan lede dig på vej..
    Iøvrigt er der også nogle rigtig gode beskrivelser af diverse indbygninger af xtraudstyr(herunder tempomat..
    Jeg har iøvrigt ikke nogle gode ideer andet,end det måske godt kunne være din dims på speedo(går udfra at det er en signalgiver).

    Mvh Alex
     
  9. Guldsmeden

    Guldsmeden Active Member

    Joined:
    27 November 2006
    Indlæg:
    2,026
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    36
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    na
    Km:
    0
    Årgang:
    00
    Bil nr. 2:
    na
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Bil nr. 2 Årgang:
    0
    Ja. der sidder en føler ind bag i spedometeret, til styring af fartpiloten.
    Men hvad med jeres speederforbindelser - Er de 100% uden slør ?
    Hvis nu der er en lille smule slør, så skal fartpiloten hele tiden kompentsere for dette.
     
  10. raspi

    raspi New Member

    Joined:
    30 Januar 2009
    Indlæg:
    41
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    w124 E320 Coupe
    Årgang:
    1993
    Bil nr. 2:
    Mc Ducati St2
    Bil nr. 2 Årgang:
    2003
    Tak til alle for de gode input.

    Jeg vil prøve at kigge på jeres forslag og så komme tilbage når de er afprøvet.

    I mellemtiden skal andre forslag selvfølgelig være velkomne
     
  11. Orion

    Orion Member

    Joined:
    11 Februar 2008
    Indlæg:
    96
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    6
    Location:
    Jylland
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    W210 E280 V6
    Km:
    230000
    Årgang:
    1998
    Bil nr. 2 Årgang:
    0
    Hej.

    Ville lige give et par muligheder til fejlsøgning på fartpiloten.
    Selve kabeltrækket er nok ikke der at i skal søge årsagen. Når fartpiloten er aktiveret vil kablet være trukket an. Det vil sige at det er stramt, slør er derfor ikke sansynligt. Slør mærkes naturligvis når speederkalbel ikke er aktiveret og det er normalt på både diesel og benzin med et par mm, har justeret min dieselmaskine til ca.4-5mm frigang.
    Der hvor jeg tror at kaninen ligger begravet, er det speedsignal som jeres fartpilot får.
    Der findes lidt forskellige måder at hente det på. Enten fra en mekanisk pulsgiver(magneter på kardanaksel), e-gas, på nogle modeller fra udetermometret eller fra abs'en.
    Mit bud er derfor at, enten er det et spørgsmål om justering af enheden(næsten alle kan justeres i bestemte intervaller), eller selve speedsignalet der tilgår fartpiloten.
    På min er der taget speedsignal fra abs'en, det fungerer perfekt og giver helt præcis styring af hastighed.
    Men summen af det hele er at, ændres der på eks. justering af speedsignal er det meget muligt at der skal genjusteres på fartpilot og vise versa.
    Jeg ved at det ikke er et konkret bud på en fejl, men mere et par søgemuligheder. Jeg ved derudover at der er flere her der har prøvet med at gå alle loddninger på print i fartpilotens styreboks efter og evt omlodde. Det har løst mange problemer. Der skulle være en streng et sted.
    Håber mit indlæg kan hjælpe lidt videre.

    Hilsen Orion.
     
  12. Guldsmeden

    Guldsmeden Active Member

    Joined:
    27 November 2006
    Indlæg:
    2,026
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    36
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    na
    Km:
    0
    Årgang:
    00
    Bil nr. 2:
    na
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Bil nr. 2 Årgang:
    0
    Det jeg tænker på er nu heller ikke kabeltrækket, men mere specifikt stang forbindelserne mellem fartpiloten og pumpen (Diesel)
    Det er ikke usædvanligt at kuglehovederne (allround) bliver slidt.

    Bare en tanke.
     
  13. anirak

    anirak Member

    Joined:
    6 Maj 2009
    Indlæg:
    523
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    16
    Location:
    næstved
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    420 se
    Km:
    246000
    Årgang:
    1992
    Bil nr. 2:
    300 td turbo
    Bil nr. 2 Km:
    750000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1992
    hvor sidder der en justering af tempomaten ? på printet ? eller hvor henne
     

Del denne side