Mercedes Træf NordFyn 6.-7. September 2024   Information - Tilmeldte biler

Se billeder & video og snik snak fra afholdte arrangementer og træf. Klik her

Generel elfejl - Overspændingsrelæ

Emne i 'El-system' startet af kongebiler, 8 April 2007.

  1. kongebiler

    kongebiler Active Member

    Joined:
    30 Marts 2007
    Indlæg:
    2,645
    Likes Received:
    13
    Trophy Points:
    38
    Location:
    Hadsten v Århus
    Ratings:
    +15 / 0
    Min bil::
    124033 :-)
    Km:
    550.000
    Årgang:
    1990
    Bil nr. 2:
    W140 400SE
    Bil nr. 2 Km:
    300.000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1992
    det lille sølvgrå relæ med gennemsigtigt låg og 1-2 10A fladsikringer, er iøvrigt overspændingsrelæet, dette lille relæ er roden til alt ondt, og alle 124 ejere burde ofre pengene og købe et nyt. :!: :!: :!: :!:
    det styrer stort set alt el i en 124, og kan fejle på mange mærkelige måder, det fremgår ikke altid af lednings diagrammer, hvad det har forbindelse til, men når man skærer ledningsnette op, så ender man tit der alligevel. :!: :!:
    vi har flere gange været udsat for en bil der kommer ind med een fejl, som bliver lokaliseret til overspændingsrelæet, det bliver skiftet, og kunden melder tilbage, at en eller anden gammel fejl også er blevet rettet.
     
  2. anna124

    anna124 New Member

    Joined:
    9 April 2007
    Indlæg:
    22
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Hej Kongebiler.
    fint at du gør os 124 ejere opmærksom på dette relæ,havde du også skrevet hvor det sidder i bilen,der er relæer flere steder,håber at du vil fortælle hvo man finder det omtalte relæ.på forhånd Tak.
    m.v.h. Anna 124
     
  3. Bjarne

    Bjarne Administrator Staff Member

    Joined:
    31 August 2006
    Indlæg:
    1,976
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    38
    Location:
    Hjemme
    Ratings:
    +1 / 0
    Min bil::
    300D
    Km:
    850000
    Årgang:
    1989
    Hej anna124

    Overspændingsrelæet sidder inde bag det stykke plast bag batteriet, inde under forruden i højre side, her sidder også andre relæer + en styring.
     
  4. casper

    casper Member

    Joined:
    14 Februar 2007
    Indlæg:
    438
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    18
    Location:
    2820 Gentofte
    Ratings:
    +1 / 0
    Min bil::
    w124 280TE
    Årgang:
    1993
    @kongebiler
    Hvilke fejl kunne det fx. være skyld i ?
     
  5. kongebiler

    kongebiler Active Member

    Joined:
    30 Marts 2007
    Indlæg:
    2,645
    Likes Received:
    13
    Trophy Points:
    38
    Location:
    Hadsten v Århus
    Ratings:
    +15 / 0
    Min bil::
    124033 :-)
    Km:
    550.000
    Årgang:
    1990
    Bil nr. 2:
    W140 400SE
    Bil nr. 2 Km:
    300.000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1992
    Jeg kan ikke huske alle, men ABS, ASR,ASD mener også det er rodet ind i benzin tilførslen, og aircon, + general elstyring i bilen.
     
  6. Bjarne

    Bjarne Administrator Staff Member

    Joined:
    31 August 2006
    Indlæg:
    1,976
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    38
    Location:
    Hjemme
    Ratings:
    +1 / 0
    Min bil::
    300D
    Km:
    850000
    Årgang:
    1989
    Hejsa

    Anders havde det problem at omdrejningstælleren ikke virkede + ABS lampen lyste: nyt overspændingsrelæ og problem løst :p
     
  7. flychr

    flychr Active Member

    Joined:
    4 Januar 2007
    Indlæg:
    1,681
    Likes Received:
    21
    Trophy Points:
    38
    Location:
    solrød strand
    Ratings:
    +22 / 0
    Min bil::
    w202 c200
    Km:
    205000
    Årgang:
    1996
    Bil nr. 2:
    230te
    Bil nr. 2 Km:
    360000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1990
    Hej
    Mener Over spændingsrelæet på mb sørger for at spænding ikke falder og stiger med motor omdrejninger. Er/virker det ikke vil spænding stige og falde, og mange ting vil ikke virke rigtig, da de kræver konstant spænding.
    Christian
     
  8. Preben Nygaard

    Preben Nygaard Member

    Joined:
    2 Januar 2007
    Indlæg:
    110
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    16
    Location:
    Jystrup, Midtsjælland
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    w124 4 matic
    Km:
    0
    Årgang:
    1988
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Det har også indvending mod generator og 4-matic!
    Jeg har været på vildspor et par gange, men begge dele blev løst på samme tid, da en mekaniker kunne måle og vurdere sig til det.
    Han hedder vist nok Torben fra Henry Petersen i Holbæk ( Tuse - spørg Jan værkfører )), han har nemlig selv haft sig en 4-matic!
    Man kan aflæse mange fejlkoder i stikket ved batteriet. Den kommer med et forskelligt antal blink på instrumentet og derefter skal man slå op i en kodebog! Dog skal man vist dog stadig bruge sin sunde fornuft. :)
     
  9. soelvberg

    soelvberg New Member

    Joined:
    27 Januar 2007
    Indlæg:
    12
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Odense C
    Ratings:
    +0 / 0
    Nogen der lige kan huske hvad varenr. det relæ har?

    M.v.h Thomas
     
  10. kongebiler

    kongebiler Active Member

    Joined:
    30 Marts 2007
    Indlæg:
    2,645
    Likes Received:
    13
    Trophy Points:
    38
    Location:
    Hadsten v Århus
    Ratings:
    +15 / 0
    Min bil::
    124033 :-)
    Km:
    550.000
    Årgang:
    1990
    Bil nr. 2:
    W140 400SE
    Bil nr. 2 Km:
    300.000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1992
    der findes flere forskellige, du skal bruge stelnummeret på din bil, det er ikke sikkert at det nye relæ du får har samme nr som det gamle, da der nok har været nr. skift på det.
     
  11. BRABUS

    BRABUS Well-Known Member

    Joined:
    30 Juni 2007
    Indlæg:
    9,440
    Likes Received:
    33
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +36 / 0
    Min bil::
    W124 BRABUS 3.6-24
    Km:
    188
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    VW Lupo 1.2 3L
    Bil nr. 2 Km:
    150
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    Dette relæ er meget berygtet verden over for at lave fejl på en w124 og andre modeller også.

    Der er en gennemgående dårlig lodning af de fabriks monteret relæer.
    Som alle er født med 1 sikring i toppen.
    Køber man et nyt vil der være 2 Sikringer og det er i øvrigt rødt i toppen.
    Får man et med kun 1 Sikring skal man takke nej.
    Jeg kan også nævne at reservdels nummeret ikke længere er det samme da man har ændret på relæerne så der kun er dette ene relæ der erstatter de andre.
    Det er ikke relæets skifte eller on/off funktion som fejler, det er selve lodningerne inde i relæet der svigter med tiden.

    Dette relæ styre som sagt spændingen på bilen, men det er ikke helt for sjov, fordi styre boksen kan ikke tåle meget over 14 volt.
    Og visse laderelæer kan fåes op til 14.8 Volt.
    ABSen ASR og ASD samt 4 Matic slår i øvrigt også fra ved spændinger på mere end 14 volt.
    Så er relæet def. så vil fejlen først opstå i det øjeblik bilen kommer lidt op i omdrejninger hvorved spændingen stiger til over 14 volt.
    Og så køre man ikke ret længe for at det både er OVP relæet som det også hedder der skal skiftes men også selve Styreboksen. og den skal man ikke ønske sig en ny af da prisen er på den forkerte side 10 kilo penge.

    Det er min viden omkring dette relæ og det jeg har hørt fra andre sider.
     
  12. pdrhan

    pdrhan New Member

    Joined:
    26 September 2007
    Indlæg:
    271
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Kastrup/Danmark
    Ratings:
    +0 / 0
    Nogen der ved hvad sådan et relæ koster i danske menneskepenge?
     
  13. Bjarne

    Bjarne Administrator Staff Member

    Joined:
    31 August 2006
    Indlæg:
    1,976
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    38
    Location:
    Hjemme
    Ratings:
    +1 / 0
    Min bil::
    300D
    Km:
    850000
    Årgang:
    1989
    Hej pdrhan

    Det koster omkring 4-500 kr for et nyt.
     
  14. physixe

    physixe New Member

    Joined:
    8 November 2008
    Indlæg:
    318
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    lolland falster
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    w124 250D
    Km:
    420000
    Årgang:
    1990
    Bil nr. 2:
    er på vej..))))
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Bil nr. 2 Årgang:
    0
    1 eller 2 sikringer

    i overspændingsrelæet, kan der sidde 1 el. 2 sikringer 10amp, men i min sidder der kun den ene, SKAL der sidde 2 sikringer?

    Min udetemparaturmåler virker heller ikke har ledt efter føleren i forkofangeren men syntes ikke at jeg kan se den.
     
  15. Bjarne

    Bjarne Administrator Staff Member

    Joined:
    31 August 2006
    Indlæg:
    1,976
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    38
    Location:
    Hjemme
    Ratings:
    +1 / 0
    Min bil::
    300D
    Km:
    850000
    Årgang:
    1989
    Iflg. tegninger sidder den helt ude i hjørnet af kofanger i venstre side, monteret med en enkelt skrue.
     
  16. Guldsmeden

    Guldsmeden Active Member

    Joined:
    27 November 2006
    Indlæg:
    2,026
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    36
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    na
    Km:
    0
    Årgang:
    00
    Bil nr. 2:
    na
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Bil nr. 2 Årgang:
    0
    Nix... Den sidder gemt liiige under nummerpladen.
    Du kan godt se den uden at skrue nr.pladen af, men du skal helt ned på knæ og ligge.

    NB. Ikke alle 124'ere har udetemp. føler.
     
  17. Martin

    Martin Member

    Joined:
    4 Marts 2007
    Indlæg:
    488
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    16
    Location:
    Stilling - Østjylland
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    Pt. ingen stjerbil
    Km:
    0
    Årgang:
    0
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Jeg har været ved at måle på mit overspændingsrelæ.

    Jeg har en mistanke om at det måske ligger på grænsen til at være defekt.

    Jeg har startet motoren og målt en spænding i tomgang på max. 14,1 V. Er det i overkanten? Jeg kan se at nogle nævner at over 14 V kan der komme problemer, men omvendt nævnes der også laderelæer på 14,8V. Hvad siger Mercedes specificationen?

    Jeg ville gerne måle ved lidt højere omdr. men af to grunde bliver det ikke nu:
    1. Motoren er ikke driftsvarm
    2. Kl. er 22:42 - naboerne vil bryde sig lige så lidt om denne test som motoren.

    Skal nok prøve at måle ved lejlighed, jeg har en ide om at man kan måle sig frem til om der er problemer?

    mvh
    Martin
     
  18. BRABUS

    BRABUS Well-Known Member

    Joined:
    30 Juni 2007
    Indlæg:
    9,440
    Likes Received:
    33
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +36 / 0
    Min bil::
    W124 BRABUS 3.6-24
    Km:
    188
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    VW Lupo 1.2 3L
    Bil nr. 2 Km:
    150
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    1 gang til.

    De gamle "dårlige" originale OVP relæer har kun 1 sikring på 10A. og de lider under en dårlig lodning inde i relæet som med tiden får spændingen til at falde (ikke stige) og til sidst når spændnignen er under 10 Volt så giver både omdrejningstæller og ABS samt ASR og ASD samt 4 matic op.
    De kan også give udslag i periodiske afbrydelser som = død bil der ikke vil starte så vidt jeg husker.

    relæet føder alle disse styre enheder med spænding måden man skal tjekke relæet på er at måle med et multimeter fra sin plus på batteriet og plussen der går ud fra relæet, på denne måde kan man se om der ligger et spændingsfald over relæet og gør der det på mere end 0.2 til o.3 volt, eller måske op til 1 volt så bør det udskiftes.

    Den nye type relæer som har 2 10A sikringer i toppen og som oftest er røde i toppen, de har ikke samme reservedels nummer men gør og kan det samme, da det gamle reservedels nummer er udgået af selv samme årsag at man ikke vil levere den gamle dårlige model mere.

    Men mål spændingsfaldet over relæet, det er her man kan se hvor meget spændning som relæet "stjæler" = den dårlige lodning er mere eller mindre ved at give op.
    Hvilke ben man skal måle på husker jeg ikke lige pt. her kl. bøh mand om aftenen :D

    Mvh.
    BRABUS
     

Del denne side