Mercedes Træf NordFyn 6.-7. September 2024   Information - Tilmeldte biler

Se billeder & video og snik snak fra afholdte arrangementer og træf. Klik her

  1. Denne side bruger cookies. Ved af fortsætte med at bruge dette websted, accepterer du vores brug af cookies. Learn More.

Bremse-effektivitet ??????

Emne i 'Bremser' startet af fisker, 16 April 2009.

  1. fisker

    fisker New Member

    Joined:
    4 September 2008
    Indlæg:
    496
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Bagsværd
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    300TE 12 vent.
    Km:
    272
    Årgang:
    1990
    Bil nr. 2:
    BMW R100RS (MC)
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Bil nr. 2 Årgang:
    1979
    Hej alle,

    I fortsættelse med min oplevelse med at gassen forleden satte sig fast i kickdown-mode på vej over et lyskryds, og jeg ikke kunne "dø" den med bremser alene, fortalte jeg min kørelærer-lillebror om det, og han mente absolut der måtte være fejl på bremserne, siden jeg ikke ku' dø den på bremser alene :?
    Hader, hvis han har ret :evil:

    300TE '90 12V aut.

    Hva' er Jeres ærede mening om dén sag ????

    Stjernehilsen
    Fisker
     
  2. Guldsmeden

    Guldsmeden Active Member

    Joined:
    27 November 2006
    Indlæg:
    2,026
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    36
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    na
    Km:
    0
    Årgang:
    00
    Bil nr. 2:
    na
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Bil nr. 2 Årgang:
    0
    Det er da bare fordi han ikke ved, hvor hårdt sådan en mercer trækker :D

    Ej... Tror altså at jeg vil give din lillebror ret der.
     
  3. fisker

    fisker New Member

    Joined:
    4 September 2008
    Indlæg:
    496
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Bagsværd
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    300TE 12 vent.
    Km:
    272
    Årgang:
    1990
    Bil nr. 2:
    BMW R100RS (MC)
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Bil nr. 2 Årgang:
    1979
    Hej Guldsmed,

    SHI., jeg havde regnet med/håbet på et andet svar, jeg forsøgte jo netop at forklare ham at det var det fantastiske moment ved speederen 5 cm under gulvhøjde, der gjorde det :lol:

    Nå, men hvis så grisebassen har ret, hva' så ?

    Klodser er helt nye, bremsevæske er skiftet for ikke så længe siden, skiver er helt OK, bremseforstærker er formentlig også OK, i hvert fald er der tydelig effekt på den.

    Såeehhhh............ :-?

    Stjernehilsen
    Fisker
     
  4. Lasse68

    Lasse68 New Member

    Joined:
    8 Januar 2009
    Indlæg:
    1,171
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Ishøj
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    260E Aut.
    Km:
    125000
    Årgang:
    1988
    Bil nr. 2:
    FORD focus 2.0 Ghia
    Bil nr. 2 Km:
    207000
    Bil nr. 2 Årgang:
    2000
    Ha-ha. Ikke nok med at du har fået måtten til at ligge og klemme kick-down kontakten ned. Du har også skubbet den øvrige del af måtten ind under bremsepedalen....... :D


    :..| Lasse68
     
  5. fisker

    fisker New Member

    Joined:
    4 September 2008
    Indlæg:
    496
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Bagsværd
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    300TE 12 vent.
    Km:
    272
    Årgang:
    1990
    Bil nr. 2:
    BMW R100RS (MC)
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Bil nr. 2 Årgang:
    1979
    Hej Lasse,

    VEEEERY FUNNY :roll: !!!!

    Har prøvet igen (ikke kickdown, det tør jeg s'gu ikke før jeg får prøvet det af i det lokale industriområde).
    Kan stadig ikke få bremsen til at dø den med godt med snoninger på, samme resultat, også selvom måtten ikke (hø-hø) er foldet under pedalen.

    Flere kommentarer ?

    Stjernehilsen

    Fisker
     
  6. rune4000

    rune4000 New Member

    Joined:
    5 April 2009
    Indlæg:
    124
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    For enden af regnbuen
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    190 E AUSTRALIA
    Årgang:
    1989
    Din bremseforstærker kunne være utæt, så du skal træde meget hårdt hvis du skal have fuld bremseeffekt...
     
  7. Bjarne

    Bjarne Administrator Staff Member

    Joined:
    31 August 2006
    Indlæg:
    1,976
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    38
    Location:
    Hjemme
    Ratings:
    +1 / 0
    Min bil::
    300D
    Km:
    850000
    Årgang:
    1989
    Hej fisker

    Du skal da bare konvertere til diesel,- så har du ikke det problem :lol: for den kan du uden problemer kvæle med bremsen :mrgreen:

    btw der må være noget der ikke er godt som er skidt :oh:
     
  8. BRABUS

    BRABUS Well-Known Member

    Joined:
    30 Juni 2007
    Indlæg:
    9,440
    Likes Received:
    33
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +36 / 0
    Min bil::
    W124 BRABUS 3.6-24
    Km:
    188
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    VW Lupo 1.2 3L
    Bil nr. 2 Km:
    150
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    Jeg har også oplevet at hvis ikke W124eren er korrekt tjekket osv. så bliver den meget hårdere at få til at bremse kontant.

    Mit bud vil være at dine skiver og eller klodser ikke er i orden og måske dine kalibre (så har vi været hele vejen rundt :D ) og en udluftning "igen" skader ikke jo ;)

    Men jeg havde en oplevelse med min fars gamle 300E hvor skiverne havde været så varme at de lyste i mørket :D ja de blev sku rødglødende og så er AL hærdning ude af skiven og den er lige til at smide ud.
    Dette kan forsages af 2 ting enten at man køre meget og bruger bremsen i alperne :D og ved hård kørsel som en 300E indbyder til :D eller også at din ene eller begge kaliber har et stempel der ikke rigtig køre så godt, så når du har bremset bliver det ude og "rørre" skiven med det resultat at både klods og skive bliver varme, det har jeg prøvet med min den ene bagerste kaliber og hvis man er heldig kan man godt rede den ved at motionere den lidt, men ofte skal der ny kaliber til.
    Dette er også med til at gøre den brugere mere af den ene klods end den anden, dette kan være en nem måde at se om et stempel har svært ved at køre frem og tilbage.

    Og så lige en advarsel, jeg har før prøvet at spare penge ved at køre på uorg. skiver og klodser og der er MEGET mærkbar forskæl i hvor hårdføre bremsevnen er på disse, så hold dig til org. dele når det kommer til bremserne det virker bare 100% under hårdføre forhold.

    :eek:)
     
  9. lbe

    lbe Member

    Joined:
    29 August 2008
    Indlæg:
    550
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    16
    Location:
    Hvalsø
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    w201 2.0D
    Årgang:
    1986
    Det er ikke fordi du har automatgear, vel? :) :)
    Så kan man jo immervæk træde længe på bremsen uden at motoren stopper!
    Undskyld; jeg kunne ikke lade være! :)

    Efter min erfaring er den nemmeste måde at få checket bremserne på simpelthen at køre hen til det lille lokale syns- eller gensyns sted med lidt kontanter i lommen.
    Hvis de ikke lige har travlt kan man nok overtale dem til at checke bremserne på bremsestanden; det tager under tolv sekunder! ;-)
    En anden mulighed end bremserne er vel koblingen: Hvis den er godt slidt, så kan motoren jo godt køre rundt selv om man bremser...
     
  10. lbe

    lbe Member

    Joined:
    29 August 2008
    Indlæg:
    550
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    16
    Location:
    Hvalsø
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    w201 2.0D
    Årgang:
    1986
    Jamen... Den ER s'gu da med automatgear!
    Så forstår jeg ikke hvad I mener. Hvordan skulle man kunne stoppe motoren via bremsen når man har automatgear!?!?
     
  11. mikkel

    mikkel Member

    Joined:
    3 December 2006
    Indlæg:
    70
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    6
    Location:
    6650
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    W124 E 300Diesel
    Km:
    250000
    Årgang:
    1994
    Bil nr. 2:
    Toyota Aygo
    Bil nr. 2 Km:
    70000
    Bil nr. 2 Årgang:
    2010
    Hej Fisker
    Nu ved jeg ikke med din model, men mange benzin biler får deres vakuum til bremseforstærkeren fra indsugningsmanifolden. Hvis din gør det, vil bremseforstærkeren stort set ingen virkning har, når indsugningens spjældet står fuld åben, Og så er det spørgsmålet om man kan holde den på bremsen.
     
  12. lbe

    lbe Member

    Joined:
    29 August 2008
    Indlæg:
    550
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    16
    Location:
    Hvalsø
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    w201 2.0D
    Årgang:
    1986
    Stadigvæk: Fisker taler om sin kickdown switch, og sådan en er der da kun på automatgear, ikke sandt?
    Og hvis man træder på bremsen i en automatgear bil, så stopper motoren altså ikke!?!?
     
  13. BRABUS

    BRABUS Well-Known Member

    Joined:
    30 Juni 2007
    Indlæg:
    9,440
    Likes Received:
    33
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +36 / 0
    Min bil::
    W124 BRABUS 3.6-24
    Km:
    188
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    VW Lupo 1.2 3L
    Bil nr. 2 Km:
    150
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    Nu gik hele spørgsmålet jo faktisk aldrig på om man kunne stoppe "motoren" med bremsen men derimod om man kunne stoppe "bilen" med bremsen og her er det ragende :whistle: om den har manuel eler automat gear, jeg tror nogen skubbende forviring ind midt i det hele :lol:

    Mvh.
    BRABUS
     
  14. lbe

    lbe Member

    Joined:
    29 August 2008
    Indlæg:
    550
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    16
    Location:
    Hvalsø
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    w201 2.0D
    Årgang:
    1986
    AH... Det forklarer jo en del.
    Jeg læste "dø den" som "stoppe motoren! :)

    Men så forstår jeg stadig ikke helt:
    - Hvis den er med automatgear burde man vel for pokker kunne stoppe bilen med bremserne uanset om motoren kører som død og djævel eller ej; den kobler jo ud (sådan da; jeg ved godt der ikke er en egentlig kobling!) når man træder på bremsen.
    - Hvis den IKKE har autogear, kan man jo blot træde koblingen hvis man bare vil stoppe. Hvis man ikke gør det, så er vi tilbage til om man kan stoppe motoren med bremsen: Hvis man stopper BILEN med bremsen uden at koble ud så stopper motoren også?!?!

    Jeg er stadig forvirret! :)
    FIsker? Ku' du forklare så selv en falleret skolelærer (ikke Brabus, altså! Mig!) kan forstå det? :lol:
     

Del denne side