Mercedes Træf NordFyn 6.-7. September 2024   Information - Tilmeldte biler

Se billeder & video og snik snak fra afholdte arrangementer og træf. Klik her

Ny bil MB 230 CE

Emne i 'Tekniske data' startet af transvan, 14 April 2009.

  1. transvan

    transvan New Member

    Joined:
    2 September 2008
    Indlæg:
    79
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    vestsjælland
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    E250D stc.
    Km:
    530000
    Årgang:
    1996
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Bil nr. 2 Årgang:
    0
    Hej alle

    Jeg har lige skiftet min tidligere w124t 250D ud med denne, jeg skal have fejlsØgt mit klima, er det brabus der er fejlsØgermand til det? 8)

    Ellers kører den fint, skal døg have nye bærekugler.

    og så trækker den lidt til højre med bagenden når den får pedal??? er det ophæng bagi? bilen har ASD ASR begge systemer fungerer perfekt.

    bluestar
     
  2. Alex B Jeppesen

    Alex B Jeppesen Active Member

    Joined:
    21 Juni 2007
    Indlæg:
    1,549
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    36
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    w124 250d
    Km:
    290000
    Årgang:
    1992
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Bil nr. 2 Årgang:
    0
    Hej min gjorde det samme selv når den ikke fik gas....
    Bagbrosbøsninger er nok løsningen men tjek også dine arme bagi til hjulophæng....det blev skiftet på min og den var som ny bagefter..
     
  3. transvan

    transvan New Member

    Joined:
    2 September 2008
    Indlæg:
    79
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    vestsjælland
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    E250D stc.
    Km:
    530000
    Årgang:
    1996
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Bil nr. 2 Årgang:
    0
    Jamen så ved jeg jo hvad jeg skal igang med.

    så mangler vi bare eftersyn af klima:)

    PS, billeder er lagt i galleri
     
  4. lbe

    lbe Member

    Joined:
    29 August 2008
    Indlæg:
    550
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    16
    Location:
    Hvalsø
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    w201 2.0D
    Årgang:
    1986
    Næsten sikkert armene bagtil når den slår med halen når du giver gas...
    Omkring 3000 for reservedele og en weekend under bilen!
    Boltene kan være rustet fast inde i det rør, der sidder i gummubøsningen; i så fald kan man være nødt til at skære bolt og arm igennem for at få den ud. Det kan lade sig gøre med en vinkelsliber og lidt forsigtighed (man vil jo helst ikke skære ophænget på chassiet igennem! :) ). Men når først man har de gamle dele af er det lynhurtigt at montere de nye.
    Læg lige mærke til at i hvert fald to af armene sidder med excentriske skiver så man kan justere vinklerne; læg mærke til hvordan skiverne sidder før du begynder at pille armene af (et digitalkamera er en glad ting!) og sæt dem på samme måde når du samler bilen igen, så kan du formentlig undvære en tur til Mercedes for at få målt og stillet vinklerne.

    Jeg skiftede alle arme plus baghjulslejerne og som Alex siger: Den føltes som ny bagefter. Har gummibøsningerne til selve ophænget liggende men har ikke fået dem sat i endnu, så jeg ved ikke hvor meget DET gør yderligere!
    Men du skal da overveje om ikke de skal skiftes ved samme lejlighed.

    Bærekuglerne foran er for resten ikke lige til at skifte! De sidder MEGET godt fast og skal varmes og tæskes ud....
    Jeg synes det letteste er at tage bærearmene ud. Nogle understøtter dem blot med en solid buk og banker bærekuglen ud med armene monteret på bilen, men jeg synes det er en hård behandling.

    Du skal have fat i en fjederspænder (der er flere af os der har en som kan lånes) og have fjedrene ud.
    NB! Hvis det er gamle fjedre er det ikke umuligt at de enten er knækket eller kan knække når du spænder dem sammen, så regn med at de kan komme til at skulle skifte dem!

    Når fjedrene er ude, kan bærekuglen frigøres fra forhjulet, hvorefter bærearmen kan afmonteres ved at løsne to bolte for neden samt to små bolte der holder stabilisatoren. NB! Som ved baghjulsophænget skal du markere hvordan skiverne sidder før de fjerner dem; det er her, man justerer camber og castor, så de skal sidde rigtigt når du monterer skidtet igen.

    På et solidt arbejdsbord kan du så lægge din bærearm, godt understøttet, med bærekuglen hvilende over en 50 mm top; den er stor nok til at kuglen kan ryge ned i den.
    Fjern gummikraven og find en anden top (et sted i 30'erne mener jeg) som passer ned over spindlen og giver dig mulighed for at slå på bærekuglen så den ryger ud.
    Varm længe og grundigt på armen omkring bærekuglen før du sætter toppen på plads og giver den en ordentlig en med en etkilos hammer, så skulle bærekuglen smutte ud.
    Hvis du er rigtig smart har du lagt de nye bærekugler i fryseren natten over så de er skrumpet lidt.
    Vend armen om og varm på den igen. Tag den nye bærekugle og find en top der passer så du kun slår på det yderste af kuglen når den skal i. Vær opmærksom på at der er et mærke der viser hvilken vej kuglen skal vende (der er en udskæring i spidelen som kal vende ind mod midten af bilen!). Når armen er godt varm er det ret nemt at banke den nye kugle på plads hvis den er rigtig godt kold og skrumpet... To sekunder efter sidder den uhjælpeligt fast, så vær sikker på den vender rigtigt første gang! :)

    Hvis du har prøvet det før og sidder og tænker "Hvad snakker du om?!?!?", så undskylder jeg! :)
    Hvis du IKKE har prøvet det før, og synes det lyder voldsomt, så er jeg sikker på du kan finde en som har prøvet det før og som godt gider hjælpe. Vi er jo nogle stykker på Sjælland!
     
  5. transvan

    transvan New Member

    Joined:
    2 September 2008
    Indlæg:
    79
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    vestsjælland
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    E250D stc.
    Km:
    530000
    Årgang:
    1996
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Bil nr. 2 Årgang:
    0
    Det lyder da udførligt, det med bagenden er jeg ikke så stiv i, men skiftede bære/styrekugler på min gamle 190er og de var rustet synder sammen, gas og ilt er ens ven i det tilfælde.

    takker for tippet:) skal nok blive en god bil en dag:)
     
  6. lbe

    lbe Member

    Joined:
    29 August 2008
    Indlæg:
    550
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    16
    Location:
    Hvalsø
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    w201 2.0D
    Årgang:
    1986
    Gas og ilt ?!? Jeg tænkte nok du havde prøvet det før!
    Men måske er der andre der kan have glæde af vejledningen! :)
    Man kunne formentlig godt løsne armene bagtil med gas og ilt, men eftersom der også er gummibøsninger og rustbehandling involveret ville jeg nok:
    a) anbefale at gøre det udendørs
    b) kun gøre det på en bil jeg ikke var alt for glad for
    c) sørge for at få det filmet: Det kan kun blive et hit på YouTube!
    :)
    Seriøst: Hvis du kan skifte bærekuglerne får du ikke problemer med at skifte arme og bøsninger bagi.
     
  7. Guldsmeden

    Guldsmeden Active Member

    Joined:
    27 November 2006
    Indlæg:
    2,026
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    36
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    na
    Km:
    0
    Årgang:
    00
    Bil nr. 2:
    na
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Bil nr. 2 Årgang:
    0
    Super vejledning.

    Jeg plejer at tage bagbroen ned på et par bukke, når jeg skifter arme og bagbrosbøsninger.
    Det mener jeg godt kan betale sig.
    Det tager altså ikke ret lang tid, og så får man ikke pladsproblemer, når man skal til at skære med vinkelsliber. ;)

    Men. Jeg skifter så også ALLE bøsninger i forbindelse med bagbroen.
    Herunder også dem der holder bagtøjsklumpen, krængningsstabilisatoren, og de to små kødben.
    Hvis armene er slidt op, er resten jo også slidt(op).

    Desuden har jeg et par gange set begyndende revnedannelser ved den øverste stræberarms befestigelse på bagbroen.
    den slags vil jeg gerne lige have muligheden for at få ordnet samtidig.
    Og det kan man ikke når bagbroen sidder på.

    Skiftes ALLE bøsninger i undervognen, både for og bag, mener jeg at der er for ca. 10 K :shock:
    Men hvis man er vant til en opslidt slasket undervogn, er det alle pengene værd.
    Pludselig får man køreegenskaber, som da bilen var NY. 8)
     
  8. Guldsmeden

    Guldsmeden Active Member

    Joined:
    27 November 2006
    Indlæg:
    2,026
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    36
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    na
    Km:
    0
    Årgang:
    00
    Bil nr. 2:
    na
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Bil nr. 2 Årgang:
    0
    NB. Man kan tit se med det blotte øje om bøsningerne i armene er slidt op.
    Det man skal kigge efter er om bolten igennem, er centreret.
    Sidder den lidt forskudt, er bøsningen færdig.
    Man kan evt. ved tvivl, lige prøve at vride lidt i armen med en stor skruetrækker eller lign.

    Men bøsningerne kan også godt se defekte ud, uden helt at være det.
    Nogen gange krænger gummiet sig nemlig udad, og ser ud til at have løsnet sig.
    Men sidder bolten stadig centreret, er bøsningen ok lidt endnu.
    (man skal dog påregne en kort restlevetid)

    Har man blot een defekt arm, så skift alle.
     
  9. transvan

    transvan New Member

    Joined:
    2 September 2008
    Indlæg:
    79
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    vestsjælland
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    E250D stc.
    Km:
    530000
    Årgang:
    1996
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Bil nr. 2 Årgang:
    0
    det ender med jeg må ty til en ramme øl, og håbe der er en der vil hjælpe:)
     
  10. BRABUS

    BRABUS Well-Known Member

    Joined:
    30 Juni 2007
    Indlæg:
    9,440
    Likes Received:
    33
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +36 / 0
    Min bil::
    W124 BRABUS 3.6-24
    Km:
    188
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    VW Lupo 1.2 3L
    Bil nr. 2 Km:
    150
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    Hej Bluestar,

    Jeg kan godt hjælpe med dit Klima anlæg, men du skriver du har både ASR OG ASD og at begge systemer fungere fint, det tror jeg ikke helt på :D du har kun 1 af systemerne ellers har du en bagtøjstype der endnu ikke er opfundet :D

    Hvis man antog man havde begge systemer ville ASR nemlig munde ud i at man aldrig fik glæde af sit ASD da ASR nemlig forhindre hjulene i at spinde og ASD går blot det at det spærre de 2 hjul "hvis" de spinder.

    Og da du har en 230CE så er jeg næsten sikker på det er ASD du har, men det der driller mig lidt er at ASD hovedsagligt var udviklet til Diesel bilerne men jeg mener at have set benzinere med det også, men jeg er næsten hunderet på at ASR kun er udviklet til de 6 cyl og V8erne og din er en 4 cyl.

    Men tjek inde i dit instrument om der ikke sidder en lille gul lampe ude i højre side som hedder ASR eller ASD det vil løse gåden :)

    Mvh.
    BRABUS
     
  11. transvan

    transvan New Member

    Joined:
    2 September 2008
    Indlæg:
    79
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    vestsjælland
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    E250D stc.
    Km:
    530000
    Årgang:
    1996
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Bil nr. 2 Årgang:
    0
    som du ganske rigtigt skriver har jeg kun ASD, var lige et andet sted med ale betegnelserne da jeg skrev,
    det lyder da helt kanon hvis du evt kunne lokkes med et eller andet, for et kig på min gamle spand:)

    har snart lavet de el fejl der er , men mangler klima, og fartpilot(VDO) som jeg ikke kan få til at arbejde, og synes ikke jeg kan finde denne styreboks under ratstammen, men kan dog se, at ledningerne fra motortrækket(ved forlygte foran sprinkler) går til sikringsboksen.
     
  12. transvan

    transvan New Member

    Joined:
    2 September 2008
    Indlæg:
    79
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    vestsjælland
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    E250D stc.
    Km:
    530000
    Årgang:
    1996
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Bil nr. 2 Årgang:
    0
    3 pins lys-instigningslister, er der nogen der ved hvad det pin 1 2 3 er fordelt som ? plus minus og kontakt?
     

Del denne side