Mercedes Træf NordFyn 6.-7. September 2024   Information - Tilmeldte biler

Se billeder & video og snik snak fra afholdte arrangementer og træf. Klik her

tankmåler opføre sig pludeslig mærkeligt

Emne i 'El-system' startet af Morten Bøyen, 18 Marts 2009.

  1. Morten Bøyen

    Morten Bøyen New Member

    Joined:
    14 Februar 2009
    Indlæg:
    50
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Hirtshals
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    300TDT Stc.
    Årgang:
    1992
    Min tankmåler er idag pludeslig begyndt et opføre sig underligt, den kan ikke rigtigt finde ud af om der er halv tank eller tom tank, den kører lidt frem og tilbage, jeg ved der er halv tank. jeg har idag byttet mit overspændings relæ ud fra et med 1 sikring til et andet brugt med 2 sikringer fordi jeg læste her inde at dem med 1 sikring kan være ustabile, jeg ved ikke om det kan have noget med det at gøre at tankmåleren skaber sig, jeg har skiftet tilbage til det gamle relæ men problemet er det samme.
    Er der nogle der har været udsat for det samme??
    Hilsen Morten
     
  2. Lasse

    Lasse Active Member

    Joined:
    15 Maj 2007
    Indlæg:
    2,056
    Likes Received:
    5
    Trophy Points:
    38
    Ratings:
    +6 / 0
    Min bil::
    300E-24, Avantgarde
    Km:
    280000
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    S213 E220d
    Bil nr. 2 Km:
    120000
    Bil nr. 2 Årgang:
    2017
    Min har gjort nøjagtig det samme. Her lå fejlen i selve tankmåler-uret.
     
  3. Morten Bøyen

    Morten Bøyen New Member

    Joined:
    14 Februar 2009
    Indlæg:
    50
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Hirtshals
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    300TDT Stc.
    Årgang:
    1992
    Jeg syns bare det var lidt mærkeligt det kom efter jeg byttede relæet, men det kan jo selvfølgelig være et tilfælde, jeg syns også min temp måler var begyndt at flytte sig lidt, men det kan godt være det bare er indbilding, jeg har rodet en del med ledningerne, har også haft åbnet sikringsboksen for at lede efter ELR relæ som jeg stadig ikke har fundet.
     
  4. Alex B Jeppesen

    Alex B Jeppesen Active Member

    Joined:
    21 Juni 2007
    Indlæg:
    1,549
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    36
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    w124 250d
    Km:
    290000
    Årgang:
    1992
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Bil nr. 2 Årgang:
    0
    Du justere det på pumpen,foran på den foran det lille stik.
    Hvis din bil har motortype 602.96 skal omdr være 680 +/- 20..
    Da min werkstatt cd er iadobe har jeg ingen mulighed for at lave screendump eller kopier desværre....
     
  5. Morten Bøyen

    Morten Bøyen New Member

    Joined:
    14 Februar 2009
    Indlæg:
    50
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Hirtshals
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    300TDT Stc.
    Årgang:
    1992
    Alex B, jeg er ikke lige med på hvad du mener
     
  6. Alex B Jeppesen

    Alex B Jeppesen Active Member

    Joined:
    21 Juni 2007
    Indlæg:
    1,549
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    36
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    w124 250d
    Km:
    290000
    Årgang:
    1992
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Bil nr. 2 Årgang:
    0
    Min bemærkning var til dit elr relæ det har 10 ben og skal sidde oppe bag batteriet bag den sorte afdækning..Din tomgang skal justeres på din dieselpumpe hvis der er nogle der har pillet ved den..
    Jeg har tegninger af alt orig mb med ved ikke hvordan jeg kopiere billede eller linker til ting i adobe reader..
     
  7. Alex B Jeppesen

    Alex B Jeppesen Active Member

    Joined:
    21 Juni 2007
    Indlæg:
    1,549
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    36
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    w124 250d
    Km:
    290000
    Årgang:
    1992
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Bil nr. 2 Årgang:
    0
  8. Morten Bøyen

    Morten Bøyen New Member

    Joined:
    14 Februar 2009
    Indlæg:
    50
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Hirtshals
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    300TDT Stc.
    Årgang:
    1992
    Okay så er jeg med, men Elr relæet sidder ikke der, heller ikke i sikrings boksen eller bag sikringerne under låget, jeg har et andet elr relæ så jeg ved godt hvordan det ser ud, jeg kan bare ikke finde det
     
  9. Guldsmeden

    Guldsmeden Active Member

    Joined:
    27 November 2006
    Indlæg:
    2,026
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    36
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    na
    Km:
    0
    Årgang:
    00
    Bil nr. 2:
    na
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Bil nr. 2 Årgang:
    0
    Har du mon så en tom plads bag plastafdækningen, hvor der har siddet et ?
    Jeg ved slet ikke om den kan køre uden elr relæet.
     
  10. BRABUS

    BRABUS Well-Known Member

    Joined:
    30 Juni 2007
    Indlæg:
    9,441
    Likes Received:
    33
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +36 / 0
    Min bil::
    W124 BRABUS 3.6-24
    Km:
    188
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    VW Lupo 1.2 3L
    Bil nr. 2 Km:
    150
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    Back to the subject :)

    Tankmålerne har i al den tid jeg har været bekendt med mercedeser gjort det du oplever Morten.
    Det er altid når tanken er ved at være tom så hopper og danser nålen nogle gange mellem kvart og halv tank.
    Det har jeg set snart både på W116, W123, W124, og W126.
    Det er et meget kendt problem.

    Jeg mener at fejlen ligger i din tankmåler og ikke dit instrument, men du et "låne" instrument så kunne du prøve instrumentet, det er nok det hurtigste at prøve.

    Er det ikke det, så kan du godt bestille en ny tankmåler :) men jeg er ret sikker på at det er din tank måler, det har det været alle 4 gange jeg har set dette tilfælde.

    Mvh.
    BRABUS
     
  11. Lasse

    Lasse Active Member

    Joined:
    15 Maj 2007
    Indlæg:
    2,056
    Likes Received:
    5
    Trophy Points:
    38
    Ratings:
    +6 / 0
    Min bil::
    300E-24, Avantgarde
    Km:
    280000
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    S213 E220d
    Bil nr. 2 Km:
    120000
    Bil nr. 2 Årgang:
    2017
    Ja, jeg troede også at det var selve måleren i tanken der var defekt på min, da den gjorde det omtalte; meeen, da jeg havde købt en ny måler, så hjalp det ikke en skid.. :? Jeg fandt et andet ur, af typen uden vacuum-indikator. Herefter var det bare i orden. Så Morten, hvis du finder ud af at det er selve måleren i tanken der er defekt, så har jeg en måler du kan købe :)
     
  12. BRABUS

    BRABUS Well-Known Member

    Joined:
    30 Juni 2007
    Indlæg:
    9,441
    Likes Received:
    33
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +36 / 0
    Min bil::
    W124 BRABUS 3.6-24
    Km:
    188
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    VW Lupo 1.2 3L
    Bil nr. 2 Km:
    150
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    Ja det husker jeg :)
    Hver vores erfaring selfølgelig, men hvis man tænker over det rent mekaniske i de 2 ting så er tankmåleren en slid del det er benzin uret ikke.

    Benzin uret består af en spole og en viser som ikke rent mekanisk slides.
    Ser man på en tankmåler så sidder der et potmeter inde i som i den grad kendes i elektronik verden som noget af det der er den hyppigste årsag til elektronik ikke vil virker, dårlige potmetre eller bare gamle, det er jo trods alt en slid del fordi det rent mekanisk er en nål der køre hen over enten en kulbane eller en viklet spole og det slider selvføglelig på hinanden.

    Og når det altid sker under halv tank eller kvart tank, så er det fordi de fleste altid køre deres bil ned til lampen lyser, men mange fylder kun på for 100 Kr. eller derom kring og ikke helt op, derfor slides potmetret mest i bunden under halv tank.
    Hvis prisen lige er lidt dyr så tanker man lige for 50 eller 100 Kr. og venter med at fylde op til prisen er god.

    Men derfor kan uret godt blive deffekt jo, det er bare mere svært at se logikken eller en fornuftig forklaring på hvad det så skulle være :)
    Men igen det er aldrig helt logisk det som denne verden bringer for dagen :D

    Mvh.
    BRABUS
     
  13. Morten Bøyen

    Morten Bøyen New Member

    Joined:
    14 Februar 2009
    Indlæg:
    50
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Hirtshals
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    300TDT Stc.
    Årgang:
    1992
    Tak for alle svar, nu har jeg fået lidt forskelige ting der skal af prøves.
    Lasse jeg skriver lige bag øret du har en tankmåler på lager hvis den skal skiftes ud.
    Hilsen Morten
     
  14. salvesen

    salvesen New Member

    Joined:
    1 Maj 2007
    Indlæg:
    2
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Aalborg
    Ratings:
    +0 / 0
    Min tankmåler er også ustabil.
    Den giver periodisk fuld udslag (fuld tank), 5 minuter senere hopper den tilbage til et mere realistisk niveau.

    Jeg mener dog at det i mit tilfælde er selve viser-instrumentet der er knas med.
    1. Den Gule "Low Fuel" indikator virker meget pålideligt.
    2. Hvis jeg dasker lidt til instrumentbrættet, hopper viseren nogle gange frem og tilbage.

    Jeg tror ikke jeg har mod på at skifte/reparere den slags selv. Er der nogen der har et bud på hvad det vil koste på et værksted ? nogen der har gjort sig nogle erfaringer for nylig i den retning ?

    hilsen Jesper
     
  15. BRABUS

    BRABUS Well-Known Member

    Joined:
    30 Juni 2007
    Indlæg:
    9,441
    Likes Received:
    33
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +36 / 0
    Min bil::
    W124 BRABUS 3.6-24
    Km:
    188
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    VW Lupo 1.2 3L
    Bil nr. 2 Km:
    150
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    I tilfælde af dødt viser instrument så er det spolen som er død eller en lyt i forbindelse med denne og der skal bare nyt instrument på da man ikke lige vikler en ny spole :D

    Mvh.
    BRABUS
     
  16. Supercharger

    Supercharger New Member

    Joined:
    8 Juli 2011
    Indlæg:
    1,149
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 1
    Min bil::
    -
    Årgang:
    0
    For en 14 dages tid siden ville min tank måler kun gå op til 3/4 tank fuld. og derfra fungere normalt til nul + reserve lampe ok.

    Er der nogen som kender en nem måde, at teste om det er tankgiveren som er defekt eller uret? (evt. et stik fra tank giveren som kan luses til kontrol af uret) :D
    Hvis ja. hvor findes denne stik?
     
  17. hunden1979

    hunden1979 New Member

    Joined:
    28 Oktober 2010
    Indlæg:
    190
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    W124 300 E
    Km:
    355000
    Årgang:
    1989
    Bil nr. 2:
    Peugeot 407SW
    Bil nr. 2 Km:
    233000
    Bil nr. 2 Årgang:
    2009
    Nu når vi er igang med tankmåleren. Hvor sidder den så egenlig. Og er godt klar over den sidder i tanken :p
    Men hvor kommer man til den :)
     

Del denne side