Mercedes Træf NordFyn 6.-7. September 2024   Information - Tilmeldte biler

Se billeder & video og snik snak fra afholdte arrangementer og træf. Klik her

motor død efter olieskift.

Emne i 'Dieselmotorer' startet af Funk*, 1 Februar 2009.

  1. Funk*

    Funk* New Member

    Joined:
    24 August 2008
    Indlæg:
    174
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Bramming
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    w124 300D
    Årgang:
    1990
    skiftede igår olie på cedesen, den fik noget 15w30 fra bilka (min idé om olie er: gerne billigt men ofte)

    umuddelbart efter olieskift er der ingen ting´at mærke på vognen, den kører præcis som før. Men dagen efter, og efter en køretur på en 30 km, begynder den at larme voldsomt fra ventilerne, jeg konstaterer at der er kommet en snas for meget olie på og beslutter mig for at tappe det hele af og hælde noget af det dyre på. men efter at ha skiftet olien, og nu med korrekt mængde, går dyret i stå efter en mindre køretur (500-700m) herefter kører motoren trægt ved startforsøg.

    Nu forholder jeg mig passiv inden jeg får det hele splittet ad, men hvad er gået galt? er det virkeligt en billig 15w30 der skal ku pille det sjove af en 300D?
     
  2. kongebiler

    kongebiler Active Member

    Joined:
    30 Marts 2007
    Indlæg:
    2,645
    Likes Received:
    13
    Trophy Points:
    38
    Location:
    Hadsten v Århus
    Ratings:
    +15 / 0
    Min bil::
    124033 :-)
    Km:
    550.000
    Årgang:
    1990
    Bil nr. 2:
    W140 400SE
    Bil nr. 2 Km:
    300.000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1992
    kan du dreje motoren rundt med håndkraft ? en 27 top på krumtappen
     
  3. Funk*

    Funk* New Member

    Joined:
    24 August 2008
    Indlæg:
    174
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Bramming
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    w124 300D
    Årgang:
    1990
    jeg har lige været ude igen, motoren kan starte, men den tæsker stadig helt tosset fra ventilerme?? eller noget andet. ud over det går motoren faktisk jævnt.
     
  4. flychr

    flychr Active Member

    Joined:
    4 Januar 2007
    Indlæg:
    1,681
    Likes Received:
    21
    Trophy Points:
    38
    Location:
    solrød strand
    Ratings:
    +22 / 0
    Min bil::
    w202 c200
    Km:
    205000
    Årgang:
    1996
    Bil nr. 2:
    230te
    Bil nr. 2 Km:
    360000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1990
    Hej
    Hvor meget for meget olie havde du kommet på?
    (har kørt på bilka delsyntektisk olie ca 3500000km uden problemmer)
    (olie og filter skift hver 10000km)
    Chr
     
  5. mede

    mede Member

    Joined:
    9 Marts 2007
    Indlæg:
    773
    Likes Received:
    2
    Trophy Points:
    18
    Location:
    Tikøb/Nordsjælland
    Ratings:
    +3 / 0
    Min bil::
    W124 260E Sportline
    Km:
    402000
    Årgang:
    1990
    Bil nr. 2:
    Toyota Yaris
    Bil nr. 2 Km:
    157000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1999
    jeg tror ikke at en motoroile 15-30W ,kan smadder din motor efter 30 KM kørsel,det må være noget andet ,det har sat gang i det.
     
  6. Lasse

    Lasse Active Member

    Joined:
    15 Maj 2007
    Indlæg:
    2,056
    Likes Received:
    5
    Trophy Points:
    38
    Ratings:
    +6 / 0
    Min bil::
    300E-24, Avantgarde
    Km:
    280000
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    S213 E220d
    Bil nr. 2 Km:
    120000
    Bil nr. 2 Årgang:
    2017
    Hvor hurtig er den til at lave olietryk? Det kan være at gennemstrømningen i oliefiltret er for lille.
     
  7. mede

    mede Member

    Joined:
    9 Marts 2007
    Indlæg:
    773
    Likes Received:
    2
    Trophy Points:
    18
    Location:
    Tikøb/Nordsjælland
    Ratings:
    +3 / 0
    Min bil::
    W124 260E Sportline
    Km:
    402000
    Årgang:
    1990
    Bil nr. 2:
    Toyota Yaris
    Bil nr. 2 Km:
    157000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1999
    Har du tjekket,din oliefilter inden filterskift,
    Det gør jeg altid inden montering
     
  8. Funk*

    Funk* New Member

    Joined:
    24 August 2008
    Indlæg:
    174
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Bramming
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    w124 300D
    Årgang:
    1990
    status er at det hjalp en smule på lyden at tage oliefilteret helt af, men da tror jeg skaden er sket, for motoren går stadig ud hvis man giver den lidt gas (2500-3000) og slipper


    -den ånder HELT tosset op fra ventildækslet

    -efter at være blevet driftvarm kan den ikke længere køre
     
  9. Funk*

    Funk* New Member

    Joined:
    24 August 2008
    Indlæg:
    174
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Bramming
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    w124 300D
    Årgang:
    1990
    mekkeren er kommet frem til at han tror motoren har sat sig.. betyder det en ny maskine, eller kan det betale sig at lave?

    Gørløse har nogle motorer stående, men er det virkeligt prisen for sådan et stykke traktor-mekanik?
     
  10. Bjarne

    Bjarne Administrator Staff Member

    Joined:
    31 August 2006
    Indlæg:
    1,976
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    38
    Location:
    Hjemme
    Ratings:
    +1 / 0
    Min bil::
    300D
    Km:
    850000
    Årgang:
    1989
    Hej Funk

    Hvis du finder ud af den præcise årsag til havari,- er vi nok en del der er nysgerrige efter at høre om det.

    Normalt er en 300D nærmest umulig at slå ihjel, så længe der er olie og vand på.

    Jeg fand en på dba fra Viborg kanten, der har en totalskadet 300D aut årg 87 til salg for godt 5000 med komplet drivline,- prøv at kikke på det.
    http://www.dba.dk/asp/soegning/detail.a ... d=57694510

    Jeg kan fortælle dig at en original fabriksrenoveret 300D koster ca. 90.000 kr
    http://autoimport.dk/reservedele/webkat ... import_pi1[sword]=6030105300&user_autoimport_pi1[search_productnumber]=0&user_autoimport_pi1[dataPage]=0
     
  11. Funk*

    Funk* New Member

    Joined:
    24 August 2008
    Indlæg:
    174
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Bramming
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    w124 300D
    Årgang:
    1990
    det mest præcise jeg kan komme ind på, på nuværende er hvad mekanikeren har fortalt mig.

    Han tror at det er den for tykke olie der har gjort at den ikke har kunnet pumpe olien rundt og smøre ordentligt?

    Men en 15w40 burde sådan en kutter da godt at kunne køre på?

    Men jeg takker for linket til dba, og holder mig væk fra den originale ombytter ;)
     
  12. Bjarne

    Bjarne Administrator Staff Member

    Joined:
    31 August 2006
    Indlæg:
    1,976
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    38
    Location:
    Hjemme
    Ratings:
    +1 / 0
    Min bil::
    300D
    Km:
    850000
    Årgang:
    1989
    Ja,- :D jeg kører på ELF 15W-40 lige i øjeblikket,- og det er da ikke noget problem.
     
  13. Guldsmeden

    Guldsmeden Active Member

    Joined:
    27 November 2006
    Indlæg:
    2,026
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    36
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    na
    Km:
    0
    Årgang:
    00
    Bil nr. 2:
    na
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Bil nr. 2 Årgang:
    0
    Jeg hælder nok til at det kan være den "snas" for meget olie, der er årsagen.
    Når det så er sagt, vil jeg da foreslå at du næste gang opgraderer lidt, til fx. en W 10/40. :wink:
     
  14. Funk*

    Funk* New Member

    Joined:
    24 August 2008
    Indlæg:
    174
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Bramming
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    w124 300D
    Årgang:
    1990
    jeg bruger aldrig mere for meget olie og max 10w40, skal nemlig ud og hitte en anden bil/motor
     
  15. c.sørensen

    c.sørensen New Member

    Joined:
    25 Marts 2008
    Indlæg:
    66
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    min køre kun på 5/40 og det har den gjort i 6 år og over 200000km og jeg fylder ikke olie på mellem olie skift (10000km)
    men jeg bruger også kun ELF olie
     
  16. Lasse

    Lasse Active Member

    Joined:
    15 Maj 2007
    Indlæg:
    2,056
    Likes Received:
    5
    Trophy Points:
    38
    Ratings:
    +6 / 0
    Min bil::
    300E-24, Avantgarde
    Km:
    280000
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    S213 E220d
    Bil nr. 2 Km:
    120000
    Bil nr. 2 Årgang:
    2017
    Du er god ved din bil, godt at høre :) Men der er ingen herinde der skal blive nørvøse af olieforbrug, på ders fine maskiner. Selv helt nye biler bruger olie. Jeg kan godt nævne eksempler, men det var ikke det tråden handlede om.
    Men hellere fylde lidt olie på engang imellem, end hælde noget meget tykkere på ved olieskift :)
     
  17. Funk*

    Funk* New Member

    Joined:
    24 August 2008
    Indlæg:
    174
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Bramming
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    w124 300D
    Årgang:
    1990
    Update

    Fik skiftet motoren, og nu da motoren var ude kiggede vi lige en smule på sagerne, det viser sig så, at motoren efter al overbesning er holdt op med at pumpe olien rundt, ihvertfald var det spritnye oliefilter kun lige dyppet i olie (ja motoren havde været igang efter filterskiftet.

    Udover det så hang ledningen til olietryksmåleren bare løst og slaskede, det ku godt gi mig en mistanke om at olietrykket har været for lavt i lang tid?? Men hvordan olietryksmåleren har kunnet stå på 3 det er mig alligevel en gåde.

    Alt i alt er jeg godt tilfreds, nu står jeg bare og skal af med en bil uden motor :)
     
  18. BRABUS

    BRABUS Well-Known Member

    Joined:
    30 Juni 2007
    Indlæg:
    9,440
    Likes Received:
    33
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +36 / 0
    Min bil::
    W124 BRABUS 3.6-24
    Km:
    188
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    VW Lupo 1.2 3L
    Bil nr. 2 Km:
    150
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005


    Dogh, sikke en oplevelse, den håber jeg ikke at andre komer ud for.
    jeg har faktisk selv oplevet noget lignende Funk.
    Jeg skulle ud og trille en aften i min fars den lange E250 Diesel. og sådan lidt tilfældigt kikker jeg da lige en rundtur på alle instrumenter (NOT) det gør jeg faktisk altid før og efter jeg har startet en bil :)
    Men jeg får så til min store overraskelse øje på at olietryks måleren står helt på 0 uden overhoved at røre sig, og jeg er lige begyndt at køre ud af indkørslen.
    Jeg tænker ned med ruden for at høre hvad motoren har at sige til den sag, men den lyder helt normal.
    Så tænker jeg, nah den laver du ikke med mig den der :D og jeg drejer hurtigt nøglen og får slukket bilen.
    Stiller den og får min far til at få bragt den til den lokale mekker.
    Han undersøger sagen og finder ganske rigtigt ud af at olie pumpen overhoved ikke køre rundt !!! så jeg var "heldig" at opdage det i tide.
    Så måske har dn oliepumpe været deffekt, det kan komme lige pludselig fra den ene dag til den anden, det kommer nok ikke over 1 måneds tid.
    Men normalt hvis du har rigeligt/for meget olie på en motor så "kan" der ske det at olie overfladen ligger så højt at stemplerne ganske enkelt pisker ned i olie sumpen og dette vil ganske simpelt også over 30 Km give så meget luft i din olie at pumpen ikke længere ser den som værende tyk og tæt, men fylder en masse luft med rundt i smøre systemet, faktisk lidt det samme som sker med automatgearkasserne hvis man får heldt for meget olie på.
    Til sidst midster man olietryk grundet luft indholdet i olien og olien holder næsten op med at curkulere i motoren med fatale følger selvfølgelig.
    Det er presis denne forklaring der ligger til grund for at man siger at det kan skabe motorhaveri at overfylde olie på bilen.

    Det plejer normalt altid at gå ud over plejle lejer, krumtabslejer og stempler ved mangel på olie, men jeg ved ikke hvordan det går til hvis man har for meget olie på om det så går ud over toppen i steddet.

    Men sur bagdel er det godt nok det som er sket for dig.
    Hvis dit olie filter næsten ikke har været vådt så helder jeg mest til at din olie pumpe har sagt stop, godt nok underligt at du så har haft tryk.
    Jeg har dog selv haft en dyr erfaring med en 230CE (W123) hvor jeg kørte ca. 190 Km/t om natten hvor jeg så pludselig kan se gløder ud af bagruden, det var så mine stempelringer der var ved at formulle ud gennem udstødningen og ned på asfalten, fordi der var nemlig ikke nok olie på motoren til at det kunne nå at løbe rundt med 6000 Omdrejninger og så sagde det sku woooo og så tabte den motor kraft, men mit olietryks manometer var stadig på fuld 3 bar og dette skyldes har jeg hørt at med mange omdrejninger så er luften eller luft hullerne ikke nok til at få det til at reagere.
    Først med en hel død olie pumpe giver det op og falder til 0
    Selv efter jeg var kørt ind til siden kunne jeg starte den igen, med en frygtelig larm fra plejlestænger og lejer, men olie tryk var der sku nok af forde den nu ikke gik med 6000 omdrejninger og olie kunne dermed nå at løbe ned fra toppen.
    Og på en W123er er der kun olie manometeret og ingen oliestands lampe :(

    Men olien tror jeg heller ikke på som værende synderen, hov jeg kommer lige til at tænke på en sag jeg var med til at stoppe engang jeg arbejdede i Bilka Ishøj, ja det er noget tid siden måske 5 år.
    En mand kom ca. 3-4 gange på en dag og købte den samme 1L olie, og ja det er der jo ingen problemer i, det underlige opstod da manden hver gang leverede den tilbage efter 30 min under påskud om at det var en forkert olie han var kommet til at købe og flinke som de er i informationen tager de olie tilbage giver manden pengene og ind går han igen og køber den "samme" olie, men det ved informationen jo ikke "endnu".
    Informationen undrede sig så pludselig over at den olie han blev ved med at levere tilbage under påskud om det var en forkert han havde købt jo var den samme han købte hver gang og hvor dum kan man så være ik!!!
    Jow jow nu var det bare sådan at manden havde sku hældt olien af dunken og fyld den op med MAD olie :evil: for så at kunne købe noget mere ganske gratis/billigt...
    Den olie kunne i teorien havde haft havnet på hylden igen da han jo leverede en vare tilbage som blot var tilbageleveret og ingen fejl på.
    Normalt så kommer alle disse vare ned på hylderne igen og de rare damer som står bag disken de aner jo intet om olie og havde ikke tjekket det og med nogle olietyper kan det faktisk lade sig gøre at skrue låget af uden helt at bryde den krans som der sidder på.
    Og da vi gik olie hylden igennem fandt vi 2 dunke fra dagen før som var sat ned med mad olie i, denne olie er nemlig en smule lysere dette kan man dog kun konstatere ved at åbne dunken og helde lidt ud eller have meget lys på.
    Han vendte dog aldrig tilbage og vi fandt jo egentlig heller aldrig ud af om nogle måske havde haft købt mad olie og hældt på deres bil!!!
    Og tro mig, der findes mange af sådanne typer der snyder så man tror det er løgn på andres bekostning.
    Jeg ved ikke hvordan en bil køre på mad oli, men jeg tror sku ikke helt på at bære evnen er i orden på sådan en organsik olie :?
    Jeg kan flere tyve tricks historie fra mine 3 måneder som Bilka ansat, men den relatere ikke helt til dette emne.

    Phu ha nu har jeg vist også skrevet rigeligt om både hist op og kom ned .. :D

    Mvh.
    BRABUS
     
  19. Lasse

    Lasse Active Member

    Joined:
    15 Maj 2007
    Indlæg:
    2,056
    Likes Received:
    5
    Trophy Points:
    38
    Ratings:
    +6 / 0
    Min bil::
    300E-24, Avantgarde
    Km:
    280000
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    S213 E220d
    Bil nr. 2 Km:
    120000
    Bil nr. 2 Årgang:
    2017
    Hold kæft en nar med det madolie! Jeg vil sq håbe at han glemmer at sætte bundproppen i, så al olien render ud på hans nye fliser, og han kører afsted uden olie :twisted:
     
  20. BRABUS

    BRABUS Well-Known Member

    Joined:
    30 Juni 2007
    Indlæg:
    9,440
    Likes Received:
    33
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +36 / 0
    Min bil::
    W124 BRABUS 3.6-24
    Km:
    188
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    VW Lupo 1.2 3L
    Bil nr. 2 Km:
    150
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    Jam n oplever sku lidt af hvert som medarbejder i en Bilka hehe, der er langt mere tyveri end man lige går og tror som alm dagligdags kunde og det forgår på langt andre måder end at omme i lommen og gu ud gennem kassen uden at betale.
    Folk er sku nogle snue hunde som udnøtter den service vi andre skal nyde godt af i informationen, der er en grund til der er lange køer hehe folk skal endevendes og alt skal tjekkes og alligevel smutter der nogel gennem nåleøjet.

    Folk der bytter rundt på stregkoder for at få tng billigere og flenser komputere og tilbagelevere dem og så mangler hardisken inde i og graffikkortet osv.
    Vareudleverings manden sender en lædersofa med en minitrans hjem til sig selv i stedet for tilbage til levernadøren pga fejl.
    Men bliver stoppet da de inspicere hvortil varende er sendt hen og pludselig ser at mange af de deffekte møbler med kun få fejl bliver leveret til vareudleverens adresse :D klaphat mand hehe,,, men han havde da lige en hel bolig som blev endevendt og alt der ikke kunne leveres kvitering på som havde været solgt i Bilka blev antaget for tyvekoster, slasko og så en fyresedel og en politiandmeldelse.

    Men hov det var et sidespor :D

    Men ja der sker godt nok noget ude i provinsen :D

    Mvh.
    BRABUS
     

Del denne side