Mercedes Træf NordFyn 6.-7. September 2024   Information - Tilmeldte biler

Se billeder & video og snik snak fra afholdte arrangementer og træf. Klik her

Nedgearingsproblemer

Emne i 'Automatgear' startet af Thorgrimm, 29 Januar 2008.

  1. Thorgrimm

    Thorgrimm New Member

    Joined:
    31 August 2007
    Indlæg:
    41
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Når jeg bremser ned, f.eks hen imod en rundkørsel eller til fuldt stop ved rødt lys, skifter den så trægt ned i 1. gear, at motoren er lige ved at gå i stå.

    Den skifter først ned sådan lige før den går i stå, og så føles det som om man kører i en bil med manuelt gear og har ladet den stå i 5. gear og glemmer at træde koblingen ned ved nedbremsning.

    Ryster fanme som en hel færge lige inden den så endelig finder 1. gear dér. Jeg kan da leve med det så længe den ikke går i stå, og det er heldigvis ikke sket endnu, men hvis der nu var en eller anden der alligevel vidste hvad problemet er, og om man kan gøre noget ved det, kan jeg jo ligesågodt få det lavet.

    Hvis det kan have noget med Hardyskiverne at gøre, så står de alligevel foran en udskiftning, så det er jo godt nok. :roll:
     
  2. Yde

    Yde New Member

    Joined:
    20 November 2007
    Indlæg:
    7
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    1
    Location:
    Søborg
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    C 220 CDI
    Km:
    295000
    Årgang:
    2007
    Fandt du nogen sinde ud af hvad der var galt? Min 300td gør nemlig det samme.
     
  3. Guldsmeden

    Guldsmeden Active Member

    Joined:
    27 November 2006
    Indlæg:
    2,026
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    36
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    na
    Km:
    0
    Årgang:
    00
    Bil nr. 2:
    na
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Bil nr. 2 Årgang:
    0
    Måske et vacum problem - En slange der er faldet af, eller lign ?

    Eller måske det er længden på stangen ind over topdækslet, der trænger til justering ?

    Prøv at krænge kuglehovedet på kablet, ned til gearkassen, af.
    Det skal gå nogenlunde direkte på, når du sætter det ned på igen.

    Lav det evt. en lille smule stramt, så du skal trække lidt i kablet, for at kunne trykke kuglen på - Ca 1/2 kuglehoved.
    Så får du et lidt mere "sporty" gearskift.
    Dvs. den er mere villig til nedgearing, når du trækker ud til overhaling ect.

    Lækkert når man som jeg, kører meget i lyskryds og tæt trafik - men også lidt iriterende, når man har campingvognen på.
     
  4. Yde

    Yde New Member

    Joined:
    20 November 2007
    Indlæg:
    7
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    1
    Location:
    Søborg
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    C 220 CDI
    Km:
    295000
    Årgang:
    2007
    Tak for tippet jeg prøver at justere det på jobbet i morgen.

    Har skiftet filter og olie på gearkassen og konverteren idag, men det hjalp ikke, der var heller ingen utætte vacum slanger.

    Vender tilbage med svar på om det hjalp.
     
  5. Yde

    Yde New Member

    Joined:
    20 November 2007
    Indlæg:
    7
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    1
    Location:
    Søborg
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    C 220 CDI
    Km:
    295000
    Årgang:
    2007
    Det ser ud til det hjalp, den har ikke gjort det siden :)
     
  6. Guldsmeden

    Guldsmeden Active Member

    Joined:
    27 November 2006
    Indlæg:
    2,026
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    36
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    na
    Km:
    0
    Årgang:
    00
    Bil nr. 2:
    na
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Bil nr. 2 Årgang:
    0
    Hvad var det der hjalp. Justering af længden på stangen ?
     
  7. Bendix

    Bendix Well-Known Member

    Joined:
    22 Januar 2007
    Indlæg:
    4,471
    Likes Received:
    50
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Nordsjælland
    Ratings:
    +60 / 1
    Min bil::
    w124 E420
    Km:
    225
    Årgang:
    1994
    Bil nr. 2:
    A207 E250
    Bil nr. 2 Km:
    185
    Bil nr. 2 Årgang:
    2011
    Kunne jeg få lidt nærmere beskrivelse af hvilken stang det er, måske med foto?

    Min er nemlig ikke så god til at skifte ned ved mellemaccelerationer fx. overhaling på landevej eller acceleration efter sving.

    Bendix
     
  8. Guldsmeden

    Guldsmeden Active Member

    Joined:
    27 November 2006
    Indlæg:
    2,026
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    36
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    na
    Km:
    0
    Årgang:
    00
    Bil nr. 2:
    na
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Bil nr. 2 Årgang:
    0
    På højre side af din motor, titter et kabel frem nede fra gearkassen.
    Det er dette kabel du skal have justeret.

    Hvordan det lige ser ud på din Bendix, husker jeg desværre ikke.
    Men hvis du finder kablet, og følger forbindelses stænger mm. op til dit speedertræk - så har du også et punkt der kan justerers.
    På dieslerne med 2 ventils teknik er det den stang der løber ind over topdækslet, og er forbundet med speedertrækket, der justeres i længden.
     
  9. Bendix

    Bendix Well-Known Member

    Joined:
    22 Januar 2007
    Indlæg:
    4,471
    Likes Received:
    50
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Nordsjælland
    Ratings:
    +60 / 1
    Min bil::
    w124 E420
    Km:
    225
    Årgang:
    1994
    Bil nr. 2:
    A207 E250
    Bil nr. 2 Km:
    185
    Bil nr. 2 Årgang:
    2011
    Andre der har fuldstændig styr på dette, kan det være samme problem / løsning på min stjerne ?

    Bendix
     

Del denne side