Mercedes Træf NordFyn 6.-7. September 2024   Information - Tilmeldte biler

Se billeder & video og snik snak fra afholdte arrangementer og træf. Klik her

Fart pilot - mercedes E 300 D 24v fra 95.

Emne i 'El-system' startet af model 124, 24 Februar 2008.

  1. model 124

    model 124 New Member

    Joined:
    30 November 2007
    Indlæg:
    3
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Hjælp.

    Er der nogen der kan fortælle mig hvad der er galt med fartpiloten.
    Mit problem er at fartpiloten slår fra .
    I starten kunne det ske en gang måske to gange på en relativ lang køretur, men det er bare blevet værre med tiden, og nu vil den så at sige slet ikke fungerwe.
    Men den reagerer på speederen , men vil ikke stå inde.
    Hvad kan det skyldes.
    mvh.
    H.L
     
  2. Mirakelsmeden

    Mirakelsmeden Member

    Joined:
    3 September 2007
    Indlæg:
    874
    Likes Received:
    3
    Trophy Points:
    18
    Location:
    østsjælland
    Ratings:
    +4 / 0
    Min bil::
    124 300 DT 4 matic
    Km:
    260
    Årgang:
    1992
    Hej jeg harprøvet noget lignende efter at have flyttet selve trækelektronikken , den huggede ved indkobling og indimellem reagerede den slet ikke,da min er kabeltrukket var løsningen for mig at hælde olie igennem kablet, og det har virket siden. BVH.
     
  3. originalW124

    originalW124 New Member

    Joined:
    7 December 2007
    Indlæg:
    96
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Horsens
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    w124 300TD
    Km:
    400000
    Årgang:
    1992
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Hej
    Jeg har også lidt Pilot problemer.
    Den er ok men lidt træg idet, dvs. den skal aktives 10 sek. før den skal i funktion. Det er lidt træls især ved reset funktionen. (hvor armen trækkes ind mod rettet).
    Er det også her en ide at smøre kablet?? (mirakkelsmed?)
     
  4. kjaerbye

    kjaerbye Member

    Joined:
    12 Februar 2008
    Indlæg:
    45
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    8
    Location:
    Solrød
    Ratings:
    +1 / 0
    Min bil::
    w124 260E
    Km:
    212000
    Årgang:
    1989
    Bil nr. 2:
    Chevrolet Spark 1.2
    Bil nr. 2 Km:
    3000
    Bil nr. 2 Årgang:
    2013
    Har haft samme problem på min 260E 90 model. Det var styreboksen der var problemet, vistnok et kendt problem - Mercedes har i hvertfald ændret boksen i forhold til 90 modellen. Løsning skift af boks, kostede 5000

    /Henrik
     
  5. originalW124

    originalW124 New Member

    Joined:
    7 December 2007
    Indlæg:
    96
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Horsens
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    w124 300TD
    Km:
    400000
    Årgang:
    1992
    Bil nr. 2 Km:
    0
    5000 det var den slat
    Styre boksen noget ud over fartpiloten?
     
  6. mede

    mede Member

    Joined:
    9 Marts 2007
    Indlæg:
    773
    Likes Received:
    2
    Trophy Points:
    18
    Location:
    Tikøb/Nordsjælland
    Ratings:
    +3 / 0
    Min bil::
    W124 260E Sportline
    Km:
    402000
    Årgang:
    1990
    Bil nr. 2:
    Toyota Yaris
    Bil nr. 2 Km:
    157000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1999
    Jeg har også skiftet min styreboksen det er vel nok en kendt problem, men som sagt dyrt
     
  7. model 124

    model 124 New Member

    Joined:
    30 November 2007
    Indlæg:
    3
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Tak foer jeres svar.

    Så det ser ud til at jeg skal til at købe en anden styreboks.
    Men kan det ikke skyldes andre fejl, jeg tenker på at i bremsepedalen
    sidder en eller anden føler som kobler piloten fra, eller i selve pilotarmen
    Hvordan finder jeg ud af om det er boksen eller ej. 5000 Kr er jo en slags
    penge.
     
  8. Martin

    Martin Member

    Joined:
    4 Marts 2007
    Indlæg:
    488
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    16
    Location:
    Stilling - Østjylland
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    Pt. ingen stjerbil
    Km:
    0
    Årgang:
    0
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Det der kobler fra i bremsepedalen er jeg ret sikker på at det er stoplys kontakten. Jeg meenr at kunne huske at det er sådan en slags moduler der klikkes sammen (fra da jeg monterede træk) Det er da selvfølgelig værd at checkke (ihvertfald billigere at lave)
     
  9. kjaerbye

    kjaerbye Member

    Joined:
    12 Februar 2008
    Indlæg:
    45
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    8
    Location:
    Solrød
    Ratings:
    +1 / 0
    Min bil::
    w124 260E
    Km:
    212000
    Årgang:
    1989
    Bil nr. 2:
    Chevrolet Spark 1.2
    Bil nr. 2 Km:
    3000
    Bil nr. 2 Årgang:
    2013
    Fandt lige regningen fra autoelektrikkeren. Styreboksen koster 2795 + moms, resten er montering. Bemærk at der skal ændres i ledningsføringen, da styreboksen er ændret i forhold til fra ny (Det fortalte autoelektrikkeren mig)
     
  10. spaker

    spaker New Member

    Joined:
    24 November 2006
    Indlæg:
    79
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Hej H.L.

    Det er et kendt problem :!:

    Hvis du selv er rutineret bruger af loddekolbe og tin er problemet let løst.

    Du afmonterer boksen (sidder inde bag ved mellem lyskontakt og ratstamme). Åbner boksen og lodder alle de tvivlsomme lodninger om.
    Husk at beskytte mod statisk elektricitet samt at tage nogle pauser så du ikke overopheder det hele.

    Jeg har gjort det et par gange, men det er et par år siden.

    Den loddetin MB har brugt er for fin kvalitet. Ja det lyder mærkeligt at noget kan være for fint til en MB, men den type de har brugt er for ren og bliver dermed for hård.
    Hård loddetin og rystelser er ikke nogen god kombi 8)

    Der er firmaer i tyskland der udfører dette arbejde og sælger ombytningsbokse, men man kan godt selv lave arbejdet, med lidt tid, forsigtighed og snilde.

    God fornøjelse :)

    Spaker
     
  11. BRABUS

    BRABUS Well-Known Member

    Joined:
    30 Juni 2007
    Indlæg:
    9,441
    Likes Received:
    33
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +36 / 0
    Min bil::
    W124 BRABUS 3.6-24
    Km:
    188
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    VW Lupo 1.2 3L
    Bil nr. 2 Km:
    150
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    Det lyder interesant.

    Min styre boks til Fartpiloten sidder ude bag ved batteriet som en stor metal kasse.
    Den sidder ikke inde i kabinen mellem rat satemme og lys kontakt.
    Måske fordi min er fra 91 så
    Eller hvad gør sig gældene her, ved du det Sparker?
     
  12. spaker

    spaker New Member

    Joined:
    24 November 2006
    Indlæg:
    79
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Øøhhh

    Hvis jeg skal være helt ærlig aner jeg ikke hvor den sidder i min.
    Den fungerer fint, så den har jeg ikke pillet ved :)

    Jeg fandt lige en tysk instruktion omkring rep. af denne box og der er den placeret et 3. sted. Konklusionen må være at der er forskel på hvor MB har placeret denne box i de forskellige årgange og modeller.

    Spaker
     

    Attached Files:

  13. BRABUS

    BRABUS Well-Known Member

    Joined:
    30 Juni 2007
    Indlæg:
    9,441
    Likes Received:
    33
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +36 / 0
    Min bil::
    W124 BRABUS 3.6-24
    Km:
    188
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    VW Lupo 1.2 3L
    Bil nr. 2 Km:
    150
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    Hmm... jeg tror faktisk min sidder ude ved batteriet fordi der i min også er ASR og de 2 ting arbejder sammen med det elektronisk reguleret gasspjæld, så det er nok grunden til mit sidder hvor det gør.

    Men rigtig god instruktion du har fundet der.
    Billeder fortæller meget mere end ord.

    Mvh.
    BRABUS
     
  14. Michael

    Michael New Member

    Joined:
    22 Oktober 2006
    Indlæg:
    63
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Virum
    Ratings:
    +0 / 0
    Rigtigt godt indlæg. Min fartpilot begyndte for et par dage siden periodisk at strejke, og holdt i går helt op med at virke. Jeg tjekkede forum'et og fandt dette indlæg. Aftenen i går (ca. 2 timer med min lille loddekolbe og amatør-elektronikmekaniker-evner) blev brugt på at lodde samtlige ben om igen på printet i styreboksen. Jeg monterede igen her til formiddag, og vupti - fartpiloten fungerer perfekt nu.

    - Michael
     
  15. model 124

    model 124 New Member

    Joined:
    30 November 2007
    Indlæg:
    3
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Hej. Spaker og alle i andre som har reageret på dete emne.

    Det med loddekolben synes jeg lyder meget intresant, og er noget jeg
    helt sikkert vil gå igang med når jeg kommer hjem, er ude at sejle på nuverende tidspunkt.
    Min boks er nok den type som sidder ude bag ved battariet, der sidder en
    alu-boks samt andre releer så jeg går ud fra at det måvere den.
    Mvh.
    H.L
     
  16. klausgestrup

    klausgestrup New Member

    Joined:
    26 Februar 2008
    Indlæg:
    104
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    W124-E320
    Km:
    0
    Årgang:
    1993
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Som jeg har skrevet i en anden tråd, så virkede denne løsning også for mig... åben boksen, lod alle lodninger igen, saml og nu virker tempomaten
     
  17. mb_brian

    mb_brian New Member

    Joined:
    30 Januar 2008
    Indlæg:
    103
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    w210 E220 t CDI
    Km:
    0
    Årgang:
    2000
    Bil nr. 2:
    VW Golf st.car.
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Bil nr. 2 Årgang:
    1997
    Min fartpilot virker, men jeg synes den bruger motorbremsen for meget. Det er som om den slipper gassen for hurtigt og det giver en vuggende kørsel. Er der nogen mulighed far justere på den ?

    Jeg har vedhæftet et par billeder.
     

    Attached Files:

Del denne side