Mercedes Træf NordFyn 6.-7. September 2024   Information - Tilmeldte biler

Se billeder & video og snik snak fra afholdte arrangementer og træf. Klik her

  1. Denne side bruger cookies. Ved af fortsætte med at bruge dette websted, accepterer du vores brug af cookies. Learn More.

VÆGTAFGIFT/EJERAFGIFT

Emne i 'Diverse emner uden særspeciale' startet af NJGA, 26 Februar 2009.

  1. NJGA

    NJGA New Member

    Joined:
    8 August 2007
    Indlæg:
    101
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Thisted
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    W 204 CGI
    Km:
    52000
    Årgang:
    2011
    Bil nr. 2:
    VW 1302 LS CABRIO
    Bil nr. 2 Km:
    37000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1971
    Jeg læste i Nordjydske her til morgen, at der i forbindelse med den ny skattereform, vil blive pålagt dieselbiler der ikke er monteret med partikelfilter en merafgift på kr. 1.000,00 pr.år. :( :( .

    Se her: http://www.nordjyske.dk/erhverv/forside ... 84%2c5%2c3

    Er der nogen af jer der har hørt om dette? :?:
     
  2. sf.salsa

    sf.salsa New Member

    Joined:
    6 Oktober 2007
    Indlæg:
    121
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Sinding ved Silkeborg
    Ratings:
    +0 / 0
    Hej - ja, læste godt at "gamle dieselbiler" skulle ha xtra at betale - og egentligt paradoksalt, når nye undersøgelser viser, at de nye filtre faktisk gør partiklerne så små, at de er mange hundrede gande så farlige som dem, der kommer ud af de "gamle" uden filter...
    der er ik meget logik i at sætte ekstra ind som sådan, erkend i stedet at det er mere skadeligt med filtre, og handl på DET i stedet.... ;-)

    vh
    søren
     
  3. Bjarne

    Bjarne Administrator Staff Member

    Joined:
    31 August 2006
    Indlæg:
    1,976
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    38
    Location:
    Hjemme
    Ratings:
    +1 / 0
    Min bil::
    300D
    Km:
    850000
    Årgang:
    1989
    Og hvordan er det nu med de filtre og katalysatorer!!! - er der ikke noget med at de først virker efter hensigten når bilen er driftvarm? - oder vas!

    Mener jeg hørte engang for længe siden, at en bil med katalysator forurener mere i varmkøringsperioden end én uden.

    Er det bare noget sludder,- eller er der noget om snakken?

    Der er jo ekstremt mange biler i DK der kører rigtig mange kold ture.
     
  4. Mirakelsmeden

    Mirakelsmeden Member

    Joined:
    3 September 2007
    Indlæg:
    874
    Likes Received:
    3
    Trophy Points:
    18
    Location:
    østsjælland
    Ratings:
    +4 / 0
    Min bil::
    124 300 DT 4 matic
    Km:
    260
    Årgang:
    1992
    Prøv at forklar det for dem inde på døve og blindeinstituttet på borgen,de fatter da ikke en hulens fis af hvad der foregår i virkeligheden.
     
  5. flychr

    flychr Active Member

    Joined:
    4 Januar 2007
    Indlæg:
    1,681
    Likes Received:
    21
    Trophy Points:
    38
    Location:
    solrød strand
    Ratings:
    +22 / 0
    Min bil::
    w202 c200
    Km:
    205000
    Årgang:
    1996
    Bil nr. 2:
    230te
    Bil nr. 2 Km:
    360000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1990
    Hej
    Enig De vil gerne have vil alle køber en ny bil(for at få afgifter i kassen)
    som ikke holder mange år så vi skal købe en ny osv.
    El biler blive ikke aktuelt i dk da statten vil gå glip af for mange skatteindtægter.
    Det er en skatteomlægning!
    Hvis man mente det seriøst ville man give tilskud til efter montering af kat evt med nedslag at vægt afgiften! men det tjener kun miljø på så det bliver ikke til noget!
    De har altid hadet diesel biler på borgen Nu hader de også de nye for de går for langt på literen så det giver også mindreindtægt!
    Så nu bliver de næsten alle "forbudt" (der kommer nok mere afgift senere for at køre i dem)
    Næ vi skal alle køre i små biler der går lagt på liter og så bliver det kørsel afgift på 2-3kr per km(gps over våget)
    Og nej, tag ikke toget/bus der er der ikke penge i fo borgen
    (Det er derfor det ikke virker særlig godt med det offentlige transport)
    Chr
     
  6. Bjarne

    Bjarne Administrator Staff Member

    Joined:
    31 August 2006
    Indlæg:
    1,976
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    38
    Location:
    Hjemme
    Ratings:
    +1 / 0
    Min bil::
    300D
    Km:
    850000
    Årgang:
    1989
    Og hvis nu man så ser lidt på realiteter istedet for designteorier.

    Det er alm. kendt/dokumenteret at alle biler ny/gammel katalysator eller ej,- forurener meget fra koldstart til ca. 5-10 kørte km.

    Biler med kat. forurener ligeså meget som hvis de ikke havde kat. under koldkørsel.

    Når man så ser på hvor mange biler i DK der kører i byer og primært kører kold ture, og der er mange nye biler imellem.
    Hvad sker med en kat. der aldrig bliver driftvarm?
    Ejerne af disse biler tænker jo kun på at de kører i en miljørigtig bil, men bruger de den på en måde så det rent faktisk er miljørigtigt?

    Det næste er så måden biler bliver kørt på,- det hjælper jo ikke noget at have en potentiel miljørigtig bil,- hvis føreren kører som en idiot, så er den side af sagen jo ligesom forduftet ud i den friske luft.


    Jamen hvor er så pointen ved at ekstrabeskatte gamle biler? - som iøvrigt bliver strafbeskattet mere end rigeligt i forvejen.

    Jamen den er der ikke!

    Hvis det skulle batte noget,- så skulle man forbyde al kørsel under 5 km varighed. - det ville løse nogle trafikale og miljø mæssige problemer.

    Men så er vi over i en anden boldgade. For så forsvinder der jo en del afgiftkroner for alt det unødvendige brændstof der bliver fyret af.

    Det er jo heller ikke populært eller politisk korrekt at angribe nye miljørigtige biler, sålænge de er miljørigtige er det fint,- men ingen tænker på hvordan de bliver brugt,- eller hvilke krav der skal opfyldes for at få disse fordele.

    Men hov!? - hvad sker så hvis alle disse småture blev forbudt? - de skulle naturligvis over i det kollektive transportsystem eller cykler! - godt så...

    nu er det bare sådan at der ikke er plads til så mange ekstra cykler eller kunder i den kollektive trafik at det kan lade sig gøre. - Fint. - er der nogle der vil sige. Så er der grund til at udbygge cykelstier og busser og tog,- men hov!! - hvad sker der nu??? - nu er vi ude i noget med at bruge millioner af kroner,- og samtidig miste en god og stabil afgift fra bilerne!!!!

    Det går virkelig ikke.
    :) :)
     
  7. Guldsmeden

    Guldsmeden Active Member

    Joined:
    27 November 2006
    Indlæg:
    2,026
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    36
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    na
    Km:
    0
    Årgang:
    00
    Bil nr. 2:
    na
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Bil nr. 2 Årgang:
    0
    At producere en ny bil, er da også en belastning for miljøet.
    Men, ja... Det giver afgifts kroner i statskassen.
    Det må vel også siges at være være dårlig forvaltning af recurcerne, at kassere ting, før de er brugt op ?

    Jeg er bestemt af den holdning, at vi skal passe på miljøet.
    Men jeg tror ikke at ekstrabeskatning af dieselbiler er den rette vej.
    Hvis regeringen var ægte intereseret i at gøre en indsats for miljøet, så skulle de hellere støtte udviklingen/udbredelsen af biobrændstoffer.

    Men det handler jo om penge... Ikke miljø. :(

    En artikkel i et veteranblad, påviste fornyligt, at veteranbiler ofte afgiver MINDRE co2, end helt nye biler med katalysatore.
    Artiklen omhandlede ganskevist benzinbiler.
    Men måske vi så for benzinbilernes vedkommende, burde skrotte de nye - og genoprette produktionen af veteranbilerne ???????
     
  8. NJGA

    NJGA New Member

    Joined:
    8 August 2007
    Indlæg:
    101
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Thisted
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    W 204 CGI
    Km:
    52000
    Årgang:
    2011
    Bil nr. 2:
    VW 1302 LS CABRIO
    Bil nr. 2 Km:
    37000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1971
    MÅSKE SKULLE VI FYLDE OMRÅDET VED BORGEN MED ALLE VORE W124 OG HILSE PÅ ALLE DEM DERINDE DER VED ALT, KAN ALT OG VIL IKKE LYTTE?????????????????
     
  9. larzen

    larzen New Member

    Joined:
    14 August 2007
    Indlæg:
    939
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +1 / 0
    Min bil::
    300D
    Årgang:
    1987
    Bil nr. 2:
    Falck LR 109"
    Bil nr. 2 Årgang:
    1966
    Og så kan vi lave en nisseaktion: Vi vil ha Mercer - Vi vil ha Mercer...
     
  10. skotvig

    skotvig New Member

    Joined:
    27 Februar 2009
    Indlæg:
    24
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Så er forslaget desværre vedtaget :(
     
  11. NJGA

    NJGA New Member

    Joined:
    8 August 2007
    Indlæg:
    101
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Thisted
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    W 204 CGI
    Km:
    52000
    Årgang:
    2011
    Bil nr. 2:
    VW 1302 LS CABRIO
    Bil nr. 2 Km:
    37000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1971
  12. Guldsmeden

    Guldsmeden Active Member

    Joined:
    27 November 2006
    Indlæg:
    2,026
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    36
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    na
    Km:
    0
    Årgang:
    00
    Bil nr. 2:
    na
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Bil nr. 2 Årgang:
    0
    Jeg saksede det lige. :)

    • Vægt- og ejerafgift på dieselbiler uden partikelfilter øges, så tilskyndelsen til at
    beholde og anskaffe dieselbiler uden partikelfilter reduceres. Tillægget til vægtog
    ejerafgifterne på person- og varebiler uden partikelfilter er på 1.000 kr. årligt.
    Initiativet træder i kraft 1. januar 2010.
     
  13. Bjarne

    Bjarne Administrator Staff Member

    Joined:
    31 August 2006
    Indlæg:
    1,976
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    38
    Location:
    Hjemme
    Ratings:
    +1 / 0
    Min bil::
    300D
    Km:
    850000
    Årgang:
    1989
    Jamen så mangler vi bare at finde en der kan levere,- partikelfiltre til 124 :lol:
     
  14. flychr

    flychr Active Member

    Joined:
    4 Januar 2007
    Indlæg:
    1,681
    Likes Received:
    21
    Trophy Points:
    38
    Location:
    solrød strand
    Ratings:
    +22 / 0
    Min bil::
    w202 c200
    Km:
    205000
    Årgang:
    1996
    Bil nr. 2:
    230te
    Bil nr. 2 Km:
    360000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1990
    Hej
    Nej tro jeg vil til at køre lidt mere i min gamle 300d for at kompensere for den høje afgift! :D ;joker
    Er der ikke mange nye biler der bliver ramt af den nye afgift?
    Chr
     
  15. Guldsmeden

    Guldsmeden Active Member

    Joined:
    27 November 2006
    Indlæg:
    2,026
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    36
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    na
    Km:
    0
    Årgang:
    00
    Bil nr. 2:
    na
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Bil nr. 2 Årgang:
    0
    Jo.
    Der sælges stadig mange dieselbiler, der ikke har partikkelfilter.

    Hvad koster et godkendt filter mon, til eftermontering ?
    Er der ikke noget med at du Larzen, ved lidt om de filtre der ?
     
  16. casper

    casper Member

    Joined:
    14 Februar 2007
    Indlæg:
    438
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    18
    Location:
    2820 Gentofte
    Ratings:
    +1 / 0
    Min bil::
    w124 280TE
    Årgang:
    1993
    Tag et kig på vores "søster" forum http://forum.mb124.de/ der er en gruppe der arbejder på en Euro4 kat samt et partikkelfilter, hvis det lykkedes, så vil en w124 diesel kommer op på samme norm niveau som selv de helt nye dieselbiler der sælges idag.
     
  17. casper

    casper Member

    Joined:
    14 Februar 2007
    Indlæg:
    438
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    18
    Location:
    2820 Gentofte
    Ratings:
    +1 / 0
    Min bil::
    w124 280TE
    Årgang:
    1993
    Så er der lidt mere information, remus i østrig sælger et partikkelfilter til w124 i 300 turbo varianten. Prisen er 569 eur.

    Hvis det findes til 603 motoren, må det være muligt at få noget lignende det til 601 og 602 typen. Så nu mangler "vi" blot at der ikke fjernes en mulighed for at eftermontere filtere, alene af den grund at "nogen" ønsker vi alle skal skifte vores w124 ud med en w211/w212, og lægge en kvart milliard i nye afgifter.

    Mere info her:
    http://www.partikelfilterkat.at
     
  18. MICH

    MICH Member

    Joined:
    30 November 2006
    Indlæg:
    121
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    16
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    250D STC.
    Km:
    0
    Årgang:
    1987
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Hej..

    Prins Knud her, skal lige have den igen :shock: . Skal jeg forstå det Østrigske link til "Remus" således, at en W124'er diesel kan få en EURO 4 i forruden...??? Kigger man på www.oberland-mangold.de så ser det ud som om, at højeste mærke er en rød 2'er, hvilket er i tråd med linket fra Bjarne.

    Det link som Bjarne lige har smidt på vedr. de Tyske miljømærker er baseret på EU-direktiver, og kører næsten udelukkende på årgange og dato'er. Jeg har derfor hele tiden antaget, at disse krav derfor også overordnet set var de gældende..

    Jeg må da indrømme, at det ville glæde, hvis et grønt mærke kunne blive en mulighed for begge mine W124'ere (diesel). Ja, udover at slippe for den nye "straf-afgift" på 1.000 kr. pr. bil uden filter, så er essensen i det her vel også på sigt at udlede færre partikler. Teknisk kan jeg ikke vurdere om processen der reducerer udslippet med ca. 90%, betyder at de resterende 10% partikler der udledes er ultrafine og dermed farlige pga. optageligheden i kroppen...(har set det i TV, ved sgu ikke om det er en skrøne, eller om det har noget på sig)...

    Mht. "Forårspakke version 2.0", så undrer det, at man tager fat i et såkaldt "Lokalt" problem, som partikkeludledning jo er, og beskatter ens over hele linien. Det er jo et problem, som er relateret primært til storbyer med meget stor bilkoncentration. Der er måske 1-2 områder i hele Danmark, hvor det måske kunne være relevant at indføre en form for miljøzone (måske). I de områder (1-2 områder) bor der vel ca. 25% af Danmarks befolkning, så hvorfor beskatte os, de resterende 75%. Hvis jeg boede i København, så ville jeg nok ikke have to store "Gryder"...men det er jo en helt anden sag.

    Noget andet der undrer mig, er sondringen mellem brændstofforbrug og Co2-udledning uden at tage højde for alternative energikilder. Nu om dage sætter man lighedstegn mellem hvor meget bilen kører pr. liter og dermed dens samlede Co2-udledning km/g. Det gør man fordi, at man siger, at 1 liter diesel (uanset hvordan den forbrændes, i haven, eller i motoren etc.) betyder 2.700 gram Co2 til atmosfæren. Eksempelvis kører min 200 Diesel pr. definition ca. 14,2 km./l = 2.700 gram divideret med 14,2 = 190 gram Co2/km. Igen er dette = årligt vægt/ejerafgift på 5.780 kr. Men hvad nu "hvis" jeg kørte på 50% Co2-neutral rapsblanding i tanken, ja så ville min udledning jo pludselig kun være halvdelen = 95 g.Co2/km. Så er vi jo et stykke under Toyota Prius niveau (104 g.Co2/km.)...!!! Den side af sagen åbner man ikke op for, selvom man hele tiden kan høre Politikerne og andre populister snakke Co2, Co2 og atter Co2. Men igen, der var også en sang engang der hed "Money, Money, (og atter)Money"...

    Men sådan er der jo så meget 8) . Skulle bare lige lufte af.. :lol:

    Mvh. MICH.
     
  19. Guldsmeden

    Guldsmeden Active Member

    Joined:
    27 November 2006
    Indlæg:
    2,026
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    36
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    na
    Km:
    0
    Årgang:
    00
    Bil nr. 2:
    na
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Bil nr. 2 Årgang:
    0
    Præcis.
    Kunne ikke være mere enig. :)

    Men nu handler det jo også om partikler, og der har det enda vist sig at rapsbiler faktisk udleder færre, og større (og dermed mindre skadelige) partikler.
    Men igen... Det er jo slet ikke af miljøhensyn, man har indført den nye ekstrabeskatning af dieselbilerne. ;)

    Hvis det var, af hensyn til miljøet - Så ville man beskatte bilerne ud fra den enkelte bils faktiske udledning.
    Denne kunne jo passende måles ved hvert syn - og vægtafgiften fastsættes for to år ad gangen.

    Kunne man mon forestille sig, at der findes biler MED partikkelfilter, der forurener mere en andre UDEN ?

    Ualmindelig sjusket lovgivning. :(
     

Del denne side