Mercedes Træf NordFyn 6.-7. September 2024   Information - Tilmeldte biler

Se billeder & video og snik snak fra afholdte arrangementer og træf. Klik her

300 D - kraftige banke lyde

Emne i 'Dieselmotorer' startet af svend_vejle, 8 Oktober 2008.

  1. svend_vejle

    svend_vejle New Member

    Joined:
    5 Juli 2007
    Indlæg:
    11
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Ølholm
    Ratings:
    +1 / 0
    Hej folkens - håber nogen kan hjælpe en Mercedes "nybegynder".

    Historien begynder med at jeg gerne vil have en en omdrejningstæller i min gamle 300D. Jeg læser flittigt og får hjælp fra Thomas med diagrammer - tak Thomas. Men intet virker og jeg begynder at tro, at det instrument jeg har fået "smidt i nakken" er defekt.

    Jeg vil samtidig have skiftet gløderør fordi den er begyndt at opføre sig mærkeligt ved forvarmning - det tog meget længe inden glødelampen tændte, og den slukkede meget hurtigt efter, med koldstarts problemer og dårlig motorgang til følge.

    Da jeg går i gang med udskiftningen finder jeg en ledning som er klippet over og bare hænger ned på venstre side af motoren. Denne ledning skulle have været sat til Hallgiveren / krumtapføleren i den anden ende kan jeg se. Altså der hvor signalet skulle tages til omdrejningstælleren er der ingen signal!! :evil: Men hvad er så sat til krumtapføleren?!? Den var så ment sat til kontrollampen i instrumentet for nedslidte bremseklodser :!: Gløderørende bliver skiftet, føleren sat rigtig til og "den gamle" starter som en mis. Ja den hæver enda selv omdrejningerne ved kold motor, og omdrejningstælleren virker :D

    Jeg kører en tur og tilbage i indkørslen hamre og banker motoren pludselig voldsomt. Den ryger, stinker af uforbrændt diesel, og går rigtig dårligt. Nok en dyse tænker jeg, og der er ingen tvivl om, at det er cylinder 6. Jeg bytter om på dyse 6 og 5 uden at det giver noget resultat - fejlen er stadig på cylinder 6. Jeg bemærker så at der kommer udstødningsgas ud af indsugningen på cylinder 6. Derfor tænker jeg om jeg har en dårlig ventil eller hwa :shock:

    Da jeg vil tørne motoren på krumtappen bemærker jeg at det er som om noget sidder i klemme lige inden stempel 1 og 6 er i top.

    Jeg kunne rigtig godt tænke mig at høre jeres mening - inden jeg hiver toppen af. På forhånd tak - Svend
     
    • Creative Creative x 1
  2. Mirakelsmeden

    Mirakelsmeden Member

    Joined:
    3 September 2007
    Indlæg:
    874
    Likes Received:
    3
    Trophy Points:
    18
    Location:
    østsjælland
    Ratings:
    +4 / 0
    Min bil::
    124 300 DT 4 matic
    Km:
    260
    Årgang:
    1992
    Hej Svend, det lyder slemt, måske en ventillyfter der hænger, i bedste fald.
    I værste fald , brændt ventil / sæde ( har selv prøvet det ) men da noget sidder i klemme, det kan være en bøjet /knækket ventil, men er det ikke ventillyfteren , er der nok ikke nogen vej uden om, af med toppen uh, dyrt,
    MVH.
     
  3. svend_vejle

    svend_vejle New Member

    Joined:
    5 Juli 2007
    Indlæg:
    11
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Ølholm
    Ratings:
    +1 / 0
    ventilløfter

    Jeg har svært ved at se om, ventilløfteren er dårlig. Knastaksel er allerede pillet af, men umiddelbart kan jeg ikke se om den er kaput.

    Hvordan tjekker jeg?

    Træls at jeg skal have toppen af - sikkert ingen anden udvej :(
     
  4. Lasse

    Lasse Active Member

    Joined:
    15 Maj 2007
    Indlæg:
    2,056
    Likes Received:
    5
    Trophy Points:
    38
    Ratings:
    +6 / 0
    Min bil::
    300E-24, Avantgarde
    Km:
    280000
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    S213 E220d
    Bil nr. 2 Km:
    120000
    Bil nr. 2 Årgang:
    2017
    Du kan lave en lækagetest på hver cylinder, med samlet motor.
    Du sender trykluft ned gennem det hul, hvor din indsprøjtningsdyse sidder.
    Det pågældende stempel skal stå i top i kompressionstakten. Herefter kan du høre, om der siver luft forbi indsugning- eller udstødningsventil eller ned forbi stempelringene. Hvis det det suser forbi stempelringene, så høres det i krumtapsudluftningen, høres evt. gennem hullet til oliepåfyldning.
     
  5. svend_vejle

    svend_vejle New Member

    Joined:
    5 Juli 2007
    Indlæg:
    11
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Ølholm
    Ratings:
    +1 / 0
    Hej Lasse
    Det vil jeg lige prøve inden jeg hiver toppen af. Men jeg er bange for at det bliver enden. Motoren føles som om den går på i cylinder 6, når den skal forbi top :(
    Men jeg vender selvfølgelig tilbage med res.
    Hvordan lyder det forøvrigt med 2200 (+moms) for 6 ombytningsdyser - er jeg skævt på den eller er det en ok pris :?:
     
  6. Peter24V

    Peter24V New Member

    Joined:
    17 Juli 2007
    Indlæg:
    174
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    nordfalster
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    Tør ikke indrømme
    Km:
    8000
    Årgang:
    2011
    Bil nr. 2:
    Koreaner Kadett
    Bil nr. 2 Km:
    130000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1997
    Hvis du har res.delsnummeret, så kontroller evt prisen for helt ny på denne side: http://www.bmaparts.com
    Så kan du jo nyde godt af den lave dollarkurs. Men husk, der er risiko for at skulle betale told og moms.
     
  7. svend_vejle

    svend_vejle New Member

    Joined:
    5 Juli 2007
    Indlæg:
    11
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Ølholm
    Ratings:
    +1 / 0
    Jeg vil lige lave en afslutning på denne her.
    Topstykket er afmonteret, og motoren er "død", ihvertfald ifht. prisen på denne reperation. Et eller andet uidentificerbart objekt har gravet sig godt og grundigt ned i stemplet på cylinder 6, og har samtidig lavet nogle gevaldige skader i topstykket. Ikke på ventilen, men på sæde og resten af metalet. Så jeg mangler altså en anden motor til en 300D :?? ;aargh
     
  8. flychr

    flychr Active Member

    Joined:
    4 Januar 2007
    Indlæg:
    1,681
    Likes Received:
    21
    Trophy Points:
    38
    Location:
    solrød strand
    Ratings:
    +22 / 0
    Min bil::
    w202 c200
    Km:
    205000
    Årgang:
    1996
    Bil nr. 2:
    230te
    Bil nr. 2 Km:
    360000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1990
    Hej
    Er det noget af et gløde rør?
    chr
     

Del denne side