Mercedes Træf NordFyn 6.-7. September 2024   Information - Tilmeldte biler

Se billeder & video og snik snak fra afholdte arrangementer og træf. Klik her

  1. Denne side bruger cookies. Ved af fortsætte med at bruge dette websted, accepterer du vores brug af cookies. Learn More.

Omdrejningstæller og tomgang

Emne i 'Dieselmotorer' startet af spookydisk, 21 Januar 2009.

  1. spookydisk

    spookydisk New Member

    Joined:
    28 August 2007
    Indlæg:
    3
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Hadsten
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    w124 300D
    Årgang:
    1988
    Bil nr. 2 Årgang:
    0
    Efter godt 1 års medlemsskab af dette fremragende forum, er det nu blevet min tur til 1. indlæg :lol:
    Min herlige w124 300d fra 1988, begyndte for et par måneder siden med, at omdrejningstælleren ikke ville vise noget længere, den står bare på nul. Samtidig er den faldet 100 - 200 omdrejninger på tomgangen (dvs. den går meget lavt). Endnu en sideeffekt af dette er den nu ikke længere vil starte, uden at få lidt gas på speederen. Jeg passer selvfølgelig på, så den ikke starter med et brøl (den har jo efterhånden 628.000 km. på bagen), men tror nu ikke den har godt af denne startmetode i længden. I forbindelse med koldstart, virker det nærmest som om det er en "choker" effekt der mangler ? :roll:
    Tomgangen har jeg justeret, ved at give et par omgange på gaskablet, men start problemerne kunne jeg godt undvære.
    Jeg syntes jeg har været de fleste indlæg omkring emnet igennem, uden dog at finde en løsning.

    Jeg er ikke selv den store "haj" til at skrue i biler, men har vist nok de grundlæggende egenskaber på plads :?

    Er der nogen der oplevet noget lignende ? Eller bare har et bud på hvad det er jeg skal jagte ?

    På forhånd tak for hjælpen, og tak for et fremragende forum :)

    /Flemming
     
  2. Lasse

    Lasse Active Member

    Joined:
    15 Maj 2007
    Indlæg:
    2,056
    Likes Received:
    5
    Trophy Points:
    38
    Ratings:
    +6 / 0
    Min bil::
    300E-24, Avantgarde
    Km:
    280000
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    S213 E220d
    Bil nr. 2 Km:
    120000
    Bil nr. 2 Årgang:
    2017
    Hej Flemming og velkommen til :)

    Der er vist et ELR-relæ på en diesel-motor som din. Det styrer tomgang. Desuden er der det "berømte" overspændnigsrelæ, det kan også godt drille. -Men mon ikke diesel-drengene snart ser dette indlæg, og kan være dig yderligere behjælpelig :)
     
  3. Bjarne

    Bjarne Administrator Staff Member

    Joined:
    31 August 2006
    Indlæg:
    1,976
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    38
    Location:
    Hjemme
    Ratings:
    +1 / 0
    Min bil::
    300D
    Km:
    850000
    Årgang:
    1989
    Hej Spookydisk

    Min erfaring med samme er at når omdrejningstæller ikke virker,- og evt. ABS lampe lyser,- så er chancen for det er overspændingsrelæ der er færdigt rimelig høj

    Din tomgang hælder jeg også afgjort til ELR relæ som styrer tomgangen

    Begge sidder bag plastafdækning i højre side bag batteriet.


    Overspændingsrelæ er med klart låg og sikring i toppen.
    ELR relæ er sort sidder ved siden af,- mærket "ELR"
     
  4. spookydisk

    spookydisk New Member

    Joined:
    28 August 2007
    Indlæg:
    3
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Hadsten
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    w124 300D
    Årgang:
    1988
    Bil nr. 2 Årgang:
    0
    Tak for hurtigt svar :)
    Jeg syntes det lyder fornuftigt, kan det passe mit kickdownrelæ sidder samme sted ? Syntes at kunne huske jeg tidligere har været derinde og kigge, bla. på den 10 amperes sikring der sidder øverst på relæet.

    Jeg vil tage kontakt til min mekaniker, og viderebringe svaret :)

    Jeg følger op herinde, når jeg ved om det har løst mit lille problem.

    /Flemming
     
  5. Lasse

    Lasse Active Member

    Joined:
    15 Maj 2007
    Indlæg:
    2,056
    Likes Received:
    5
    Trophy Points:
    38
    Ratings:
    +6 / 0
    Min bil::
    300E-24, Avantgarde
    Km:
    280000
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    S213 E220d
    Bil nr. 2 Km:
    120000
    Bil nr. 2 Årgang:
    2017
    Ja, kickdown-relæet (kombineret med klima-relæ) er også monteret bag batteriet.
     
  6. larzen

    larzen New Member

    Joined:
    14 August 2007
    Indlæg:
    939
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +1 / 0
    Min bil::
    300D
    Årgang:
    1987
    Bil nr. 2:
    Falck LR 109"
    Bil nr. 2 Årgang:
    1966
    Start med overspændingsrelæet.
    Da jeg havde periodisk fejl på mit relæ var symptomerne: nedsat tomgang, død omdrejningstæller og ingen kick-down!
    Er der 1 sikring i toppen af den er det den "dårlige" version, de nye er med 2 sikringer...
     
  7. spookydisk

    spookydisk New Member

    Joined:
    28 August 2007
    Indlæg:
    3
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Hadsten
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    w124 300D
    Årgang:
    1988
    Bil nr. 2 Årgang:
    0
    Mange tak for svar :)

    Jeg vil finde stumpen, og skifte den hurtigst muligt.
    Kører til Østrig og står lidt på ski i morgen aften, så håber jeg lige kan få den klaret inden da.

    Tak for hjælpen :)

    /Flemming
     
  8. svend_vejle

    svend_vejle New Member

    Joined:
    5 Juli 2007
    Indlæg:
    11
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Ølholm
    Ratings:
    +1 / 0
    .....øhh, kunne vel også være føleren på gearkassen eller forbindelse hertil, siger ham som kun har prøvet det en enkelt gang...... :? mvh Svend
     

Del denne side