Mercedes Træf NordFyn 6.-7. September 2024   Information - Tilmeldte biler

Se billeder & video og snik snak fra afholdte arrangementer og træf. Klik her

5 trins aut i en W140???

Emne i 'Automatgear' startet af Gtihsan, 21 Oktober 2008.

  1. Gtihsan

    Gtihsan New Member

    Joined:
    30 April 2008
    Indlæg:
    32
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    300E-24V Sportline
    Km:
    265000
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Bil nr. 2 Årgang:
    0
    Hej folkens.

    Jeg er blevet supervarm på en W140 fra ca 92.

    Kigger lidt på en 320 SE.

    Jeg var ude at prøve en igår og idag og det er da fuldstændig idiotisk at lave 4 aut gear i sådan en fætter.

    Er der andre S modeller som i ved har 5 aut gear? Findes en W140 med 5 aut gear og i så fald hvilke modeller?

    Ellers er jeg totalt uforstående over Mercedes's valg af kun 4 gear fremfor 5, eller i det mindste et overdrive gear.

    Den eneste grund til at bilen ikke blev købt idag var at jeg manglede et gear på motorvejen, hvor bilen hovedsagligt skal trille.

    Jeg elsker Mercedes, men er begyndt at kigge på en BMW 7 serie pga af ovenstående. Hvis jeg ikke husker helt forkert, kører fx en 740iA, ca 170-80 med 3000 o/min. Merceren idag kørte 100 med samme omdrejninger.....ahhmenn helt ærligt.

    På forhånd tak gutter.
     
  2. Bjarne

    Bjarne Administrator Staff Member

    Joined:
    31 August 2006
    Indlæg:
    1,976
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    38
    Location:
    Hjemme
    Ratings:
    +1 / 0
    Min bil::
    300D
    Km:
    850000
    Årgang:
    1989
    Hejsa

    Nu du sammenligner en BMW 740 med en 320 SE synes jeg du er ovre i at sammenligne noget der ikke er jævnbyrdigt.

    BMW 740 er en 4.0 l V8
    MB 320 SE er 3,2 l R6

    Skal du sammenligne bimmeren med en MB skal du over i en
    MB W124 E420 med en 4,2 l V8 el.
    MB W140 S420 med samme. den +S320 fås med 5 trins elektronisk aut. gear fra 94-98.
     
  3. Gtihsan

    Gtihsan New Member

    Joined:
    30 April 2008
    Indlæg:
    32
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    300E-24V Sportline
    Km:
    265000
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Bil nr. 2 Årgang:
    0
    Var såmænd ude at prøve en totalt lavgearet S420 idag.

    Det var bare som et eksempel at jeg tog en 740. Jeg kunne ha taget min gamle 730 der gik 100 km/t med 2000 omdrejninger.

    Jeg må prøve en S klasse med 5 trins aut inden jeg evt vender tilbage til BMW.
     
  4. FreCar

    FreCar New Member

    Joined:
    4 Maj 2007
    Indlæg:
    21
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Min laver 3000 omdr. ved 130 på speedomeret. (5 gear)

    Jeg har selv tit tænkt, at det er underligt Mercerne ikke er højere gearede, end de er.
     
  5. Gtihsan

    Gtihsan New Member

    Joined:
    30 April 2008
    Indlæg:
    32
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    300E-24V Sportline
    Km:
    265000
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Bil nr. 2 Årgang:
    0

    Disse tal kunne jeg sagtens leve med. 30 km i timen mere på samme omdrejninger er rigtig meget.
     
  6. BRABUS

    BRABUS Well-Known Member

    Joined:
    30 Juni 2007
    Indlæg:
    9,441
    Likes Received:
    33
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +36 / 0
    Min bil::
    W124 BRABUS 3.6-24
    Km:
    188
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    VW Lupo 1.2 3L
    Bil nr. 2 Km:
    150
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    Ah en BMW 740ia køre godt nok ikke så hurtigt ved 3000 omdrejninger.
    Hvis den er med automatgear så køre den faktisk kun 125 Km/t ved 3000 Omdrejninger.
    Se ved hans decceleration, her køre den i top gear og ved 3000 rammer den 125 Km/t :)
    http://www.youtube.com/watch?v=Wc-qerR3cMU

    En S320 køre 140 Km/t ved 3750 Omdrejninger.
    Og det er altså kun 2000 Omdrejninger ved 100 Km/t kan godt være det er med 5 trins men så ved du da det :D

    Men man føler at en 320SE er lidt anstrengt da motoren skal bære over 2 tons bil.
    Det er næsten ligefør en W140 som i øvrigt er den største S klasse og den tungeste de har lavet til dato praktisk talt skal køre med V8er :)
     
  7. Gtihsan

    Gtihsan New Member

    Joined:
    30 April 2008
    Indlæg:
    32
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    300E-24V Sportline
    Km:
    265000
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Bil nr. 2 Årgang:
    0


    Jeg har såmænd også haft en 528iA med steptronic fra 96. Den gik også ca 170 med kun 3000 o/min. Vi taler om at fastholde farten med 170, dvs ikke accelerere forbi 170.

    Jeg har fundet en 420'er til, jeg skal prøve når jeg har tid.
     
  8. BRABUS

    BRABUS Well-Known Member

    Joined:
    30 Juni 2007
    Indlæg:
    9,441
    Likes Received:
    33
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +36 / 0
    Min bil::
    W124 BRABUS 3.6-24
    Km:
    188
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    VW Lupo 1.2 3L
    Bil nr. 2 Km:
    150
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    Gtihsan,

    Hvis du nu ser videoen igen,,,
    Så læg mærke til det som jeg også reffere til i mit indlæg (ikke accelerationen) men DEcellerationen til sidst i videoen.
    Hvis den ikke køre i højeste gear ved 250 Km/t eller skifter den gear ved 250 ? :)
    Herefter slipper han gas pedalen helt og en automatisk gearkasse vil i sådan et tilfælde gå op i højeste gear eftersom den står i "D" det kan man se under omdrejningstælleren, men nu har vi jo set at den allerede var i højeste gear, og du kan se at omdrejningerne ikke stiger som følge af en nedgearing mens han DEcellerere.
    Og da han når ned til 3000 Omdrejninger så køre bilen altså kun 125 Km/t

    Det er jo også irrelevant om han accellere når det foregår i højeste gear eller om han holder farten, så vil den jo have samme omdrejninger ved et given Km/t tal.

    Omvendt kan du sige hvis den tager knap 6000 Omdrejninger i højeste gear ved 250 Km/t som vi kan se, så kan vi jo dividere med 2 og så falder omdrejningerne til 3000 og farten falder til hov mindsandten 125 Km/t :D

    Simpel hovedregning :)

    Så længe du befinder dig i højeste gear eks 5 gear så er dine omdrejninger altså de samme ved 3000 Omdrejninger uanset om du accelerere eller om du blot holder farten.
    Men da han accelerre bruger han selvfølgelig ikke højeste gear men nedgeare og her har du ret i man ikke kan sammenligne omdrejninger og Km/t, men under decellerationen forbliver den i højeste gear og så kan det sammenlignes :)

    Mvh
    BRABUS
     
  9. Basse

    Basse New Member

    Joined:
    4 Marts 2007
    Indlæg:
    208
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Fjenneslev
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    W202 220TCDI
    Km:
    518
    Årgang:
    1998
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Bil nr. 2 Årgang:
    0
    Ville den nu også det?? Bilen er jo med automatgear, det vil sige at med mindre at der er lock up i converteren, er motor og hjul ikke mekanisk forbundet. Km/t og motoromdrejninger vil ikke være de samme ved acceleration og deceleration (efter min mening) pga converteren.
     
  10. kongebiler

    kongebiler Active Member

    Joined:
    30 Marts 2007
    Indlæg:
    2,645
    Likes Received:
    13
    Trophy Points:
    38
    Location:
    Hadsten v Århus
    Ratings:
    +15 / 0
    Min bil::
    124033 :-)
    Km:
    550.000
    Årgang:
    1990
    Bil nr. 2:
    W140 400SE
    Bil nr. 2 Km:
    300.000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1992
    jeg har en vildt lækker S500 til salg med 74000 på klokken.
    jeg syntes personligt at en 6-cyl er for lille til en 140
     
  11. BRABUS

    BRABUS Well-Known Member

    Joined:
    30 Juni 2007
    Indlæg:
    9,441
    Likes Received:
    33
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +36 / 0
    Min bil::
    W124 BRABUS 3.6-24
    Km:
    188
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    VW Lupo 1.2 3L
    Bil nr. 2 Km:
    150
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    Svaret er enkelt, se videoen :) der er absolut ingen forskæl på mens der accelereres til de 250 Km/t og i det øjeblik han slipper speederen ved de 250 Km/t.

    Men jeg vil give dig ret i at ved levere omdrejninger kommer man til et punkt hvor den helt slipper og bare falder til tomgang.
    Og jo lidt er der der nok i forskæl, men bild mig endelig ikke ind at når du accelere/holderfarten at den så skulle have færre omdrejninger end når du decellerere, så under en deceleration kan vi vel godt blive enige om at bilen faktisk tager færre omdrejninger end i det øjeblik hvor man ved samme Km/t så i stedet begynder at accelere og dermed bevidner det jo bare endnu mere om at en 740IA absolut ikke kun tager 3000 omdrejninger ved 160/170 Km/t :)

    Men tanken om faktisk at kunne udnøtte topfarten i en eks 500E uden at skulle nive elastikken helt ud til sidste omdrejning før det røde felt, er absolut en tanke værdig, fordi jeg er da ikke i tvivl om at en eks. 500E hvis den faldt til 4500 omdrejninger stadig ville kunne holde farten.
    Så jeg er helt enig i at det er underligt man ikke har sådan et gear, frem for at bilen skal skrige tarmene ud for at opnå og ikke mindst vedholde sig topfarten.
    Jeg er dog også sikker på det lang fra ville være et økonomisk gear at vælge da bilen ved alm kørsel så ville have for lave omdrejninger og dermed lavere effekt og sværre ved at trække bilen og dermed skal bruge ekstra kræft.
    Det er ikke altid at et højere gear er = mere økonomisk.
    Lidt det samme som at en lille motor ikke altid er mere økonomisk end en lidt større motor.
    eks. 1.3 i forhold til en 1.6 hvis bilen er forholdsvis tung så er 1.6eren mere mand over opgaven og bruger dermed ikke det samme som en anstrengt 1.3er skal yde for at trække det samme.

    Mvh.
    BRABUS
     
  12. Verner

    Verner New Member

    Joined:
    25 September 2007
    Indlæg:
    71
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Kgs. Lyngby
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    Volvo C70
    Årgang:
    2008
    Som englænderne siger; there is no replacement for deplacement ...

    ;viking
     

Del denne side