Mercedes Træf NordFyn 6.-7. September 2024   Information - Tilmeldte biler

Se billeder & video og snik snak fra afholdte arrangementer og træf. Klik her

Tikke/klappe lyd ved mellem/høje omdrejninger

Emne i 'Benzinmotorer ( 4 & 6 cyl.)' startet af Chr Schmidt, 13 Januar 2009.

  1. Chr Schmidt

    Chr Schmidt New Member

    Joined:
    6 April 2008
    Indlæg:
    64
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Ringsted
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    W123 280E
    Årgang:
    1981
    Bil nr. 2 Årgang:
    0
    Ja lad mig da starte med at undskylde og sige at jeg har fået forbyttet min 200E til en 280E fra 81 (altså en 123'er - sorry gutter), men i plejer nu at kunne løse alt. Jeg har posted problemet på mb klubbens forum, men det er vist et helt andet niveau herinde. Problemet lyder:

    Jeg oplever en underlig lyd når jeg accelerer fra allerede mellem/høje omdrejninger ( skal lige siges at den er uden omdr. tæller).

    Lyden kan bedst beskrives som en kold diesel motor der kører/tar omdrejninger.
    Lyden stopper umiddelbart med det samme jeg letter det mindste på gas pedalen. Det forekommer ikke nær så meget ved lave hastigheder.

    Det høres tydeligt hvis man skal fra 110km/t til 130.


    jeg har fået et bud på at "tændingsindstillingen er sikkert for høj"


    Håber at i kan hjælpe mig.

    Mvh Christian
     
  2. Guldsmeden

    Guldsmeden Active Member

    Joined:
    27 November 2006
    Indlæg:
    2,026
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    36
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    na
    Km:
    0
    Årgang:
    00
    Bil nr. 2:
    na
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Bil nr. 2 Årgang:
    0
    Et par vildskud herfra.:

    1. Tændingsbanken... Tja, måske.
    Påfylder du den rigtige benzin ?

    2. På enkelte af 123'erne sidder stadig et beslag fra bundkaret og ned til forbroen.
    De skal justeres konstant, for ikke at larme.
    Sidder det der stadig, så afmonter det, og smid det væk.

    3. Udstødningsophænget på gearkassen kan også lave et farligt påstyr, hvis ikke gummi mellemlægene er intakte.
    Eller hvis ophænget er fejljusteret.

    4. Motorophængene er muligvis også en mulighed.
    Larmer det også ved skarpe sving ?

    5. Kan det mon være vingen der går på Blæser kappen ? (det er før set)
    Prøv at ruske i motoren, mens den er i gang.

    6. Måske skal sådan en svend bare have justeret ventiler ?
    Eller er de hydrauliske ?
    Er det mon en 110 maskine ?
     
  3. Chr Schmidt

    Chr Schmidt New Member

    Joined:
    6 April 2008
    Indlæg:
    64
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Ringsted
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    W123 280E
    Årgang:
    1981
    Bil nr. 2 Årgang:
    0
    1. Jeg har indtil videre givet den en tankfuld 95 blyfri. burde jeg kun bruge 92 når det er sådan en gammel svend? eller skal det ligefrem være det der 98 speciel til gamle biler ?

    2. Ved ikke om der sidder det beslag. Men kan prøve at kigge efter det, når det andet er prøvet.

    3. Jeg vil ikke udelukke dette område. Udstødningen er vist også utæt lige deromkring midten.

    4. Har ikke hørt mislyde ved sving.

    5. Har også selv overvejet propelen, da lyden også kunne minde lidt om det du beskriver.

    6. Ja ifølge wikipedia er det en 110'er, men skal ikke have gjort mig klog på det område
     
  4. Bjarne

    Bjarne Administrator Staff Member

    Joined:
    31 August 2006
    Indlæg:
    1,976
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    38
    Location:
    Hjemme
    Ratings:
    +1 / 0
    Min bil::
    300D
    Km:
    850000
    Årgang:
    1989
    Det kan muligvis være noget med benzinen,- den er jo fra før verden gik af lave :D ,- så måske skal du have noget oktan 98 additiv i,- blot et vildskud herfra,- uden dog at vide det :wink:
     
  5. Chr Schmidt

    Chr Schmidt New Member

    Joined:
    6 April 2008
    Indlæg:
    64
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Ringsted
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    W123 280E
    Årgang:
    1981
    Bil nr. 2 Årgang:
    0
    Okay.. må lige kigge på det imorgen. Når jeg har rusket lidt i motoren for at se om det skulle være propelen.
     
  6. Chr Schmidt

    Chr Schmidt New Member

    Joined:
    6 April 2008
    Indlæg:
    64
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Ringsted
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    W123 280E
    Årgang:
    1981
    Bil nr. 2 Årgang:
    0
    Nåh idag har jeg så prøvet at ruske lidt i motoren da den stod og varmede op. Ingen mislyde herfra. Så jeg vil indtil videre udelukke vingen
     
  7. ThomasFod

    ThomasFod Member

    Joined:
    18 August 2007
    Indlæg:
    59
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    6
    Location:
    Københavnsområdet, mob. 2616 2756
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    E350
    Km:
    190000
    Årgang:
    2005
    Bil nr. 2:
    280S
    Bil nr. 2 Km:
    140000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1971
    En kommentar til:
    "Det kan muligvis være noget med benzinen,- den er jo fra før verden gik af lave så måske skal du have noget oktan 98 additiv i,- blot et vildskud herfra,- uden dog at vide det "

    Vi har også en 280 S fra 1971, (w108). Efter nogen år holdt vi op med at bruge additiv - og det går helt fint! Den kører på oktan 95.
     
  8. Chr Schmidt

    Chr Schmidt New Member

    Joined:
    6 April 2008
    Indlæg:
    64
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Ringsted
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    W123 280E
    Årgang:
    1981
    Bil nr. 2 Årgang:
    0
    Okay.. en kammerat har lige anbefaldet mig at give den en tank V-power fra shell. Han bruger det på sin Impala fra 69, og den spinder som en mis, eller hvordan de nu lyder :roll:

    Så det vil jeg nok gøre og derefter få set på tændingen da den vist også var lidt på afveje.


    Ved du forresten hvor man kan støve et par mærker til bagsmækken op ??
    Jeg står og mangler mine :cry:
     
  9. Lasse

    Lasse Active Member

    Joined:
    15 Maj 2007
    Indlæg:
    2,056
    Likes Received:
    5
    Trophy Points:
    38
    Ratings:
    +6 / 0
    Min bil::
    300E-24, Avantgarde
    Km:
    280000
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    S213 E220d
    Bil nr. 2 Km:
    120000
    Bil nr. 2 Årgang:
    2017
    Du kan købe emblemerne ved Mercedes. De plejer ikke at være særlig dyre.
     
  10. Chr Schmidt

    Chr Schmidt New Member

    Joined:
    6 April 2008
    Indlæg:
    64
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Ringsted
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    W123 280E
    Årgang:
    1981
    Bil nr. 2 Årgang:
    0
    Okay.. var ikke sikker på om de havde så gamle emblemer. Kan jeg bare henvende mig ved reservedels kontoret herude i Ringsted mon ?
     
  11. Mirakelsmeden

    Mirakelsmeden Member

    Joined:
    3 September 2007
    Indlæg:
    874
    Likes Received:
    3
    Trophy Points:
    18
    Location:
    østsjælland
    Ratings:
    +4 / 0
    Min bil::
    124 300 DT 4 matic
    Km:
    260
    Årgang:
    1992
    Hej jeg vil nok lige ringe først, for det er sikkert ikke lagervare, men kan skaffes hjem.
     
  12. Bindse

    Bindse Active Member

    Joined:
    1 Oktober 2007
    Indlæg:
    1,197
    Likes Received:
    9
    Trophy Points:
    38
    Ratings:
    +11 / 0
    Min bil::
    W201 190E 2.0
    Årgang:
    1985
    Hejsa
    Min 190E W201 led af klapren/tikkende ventiler før Jeg fik lavet toppakningen og samtidig skiftet de hydragliske ventil løftere. Nemlig ved middel og høje omdrejniner og belastning, stoppede når man slap pedalen. Men tror din årgang skal have justeret ventilerne manuelt engang imellem...
    Angående addiktiver i benzinen så skulle det være okay med 95blyfri men ja prøv da Vpowa98. Jeg bruger karburatorSprit i 2 tankfulde benzin når vejret skifter her til vinter og der bliver mere fugtigt. Skal ikke bruge det hele vinteren men bare lige et par gange.
    Bare en ide...
    med venlig hilsen

    Bo
     
  13. Chr Schmidt

    Chr Schmidt New Member

    Joined:
    6 April 2008
    Indlæg:
    64
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Ringsted
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    W123 280E
    Årgang:
    1981
    Bil nr. 2 Årgang:
    0
    Update.
    Nu er lyden blevet lidt højere, og følger nogen gange med ned til de lave omdrejninger. Når først det har været fremprovokeret éen gang, så synes jeg at det bliver hyppigere og kommer så også ved ellers lave hastigheder.

    Jeg prøver at vedlægge en lydfil, hvis jeg lige finder ud af hvordan man lægger noget til download
     
  14. Bjarne

    Bjarne Administrator Staff Member

    Joined:
    31 August 2006
    Indlæg:
    1,976
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    38
    Location:
    Hjemme
    Ratings:
    +1 / 0
    Min bil::
    300D
    Km:
    850000
    Årgang:
    1989
    Hej

    Du skulle kunne vedhæfte følgende media typer:

    Video:
    wmv
    mpeg

    Lyd:

    wma
    mp3
     
  15. Guldsmeden

    Guldsmeden Active Member

    Joined:
    27 November 2006
    Indlæg:
    2,026
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    36
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    na
    Km:
    0
    Årgang:
    00
    Bil nr. 2:
    na
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Bil nr. 2 Årgang:
    0
    1. Hvis det er en 110'er kan den sagtens køre på 95.

    En 110 maskine har desværre ikke hydrauliske ventilløftere, og hvis du er lidt heldig, skal den måske bare justeres.
    Det skal de ret tit. :?

    Den skal stilles 8 / 18 jfr. MB - hvis du ellers kan finde søgerblade i den str ;)
    (I praksis betyder det 10 / 20)
     
  16. Chr Schmidt

    Chr Schmidt New Member

    Joined:
    6 April 2008
    Indlæg:
    64
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Ringsted
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    W123 280E
    Årgang:
    1981
    Bil nr. 2 Årgang:
    0
    Mange tak guldsmeden. Jeg vil bringe det videre til min mekaniker når han får tid.
     
  17. Chr Schmidt

    Chr Schmidt New Member

    Joined:
    6 April 2008
    Indlæg:
    64
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Ringsted
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    W123 280E
    Årgang:
    1981
    Bil nr. 2 Årgang:
    0
    øv

    hmm.. det viser sig vist at min mobil optager i et formatet 3gp som ikke kan uploades hertil :(

    Men hvis nogen vil have lyden tilsendt gør jeg gerne det. Og hvis der skulle være nogen med forstand på bilen som bor i nærheden af Ringsted og er har lyst til at kigge og lytte og pege på det der er galt, så tar jeg noget godt med fra bageren :)
     
  18. Chr Schmidt

    Chr Schmidt New Member

    Joined:
    6 April 2008
    Indlæg:
    64
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Ringsted
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    W123 280E
    Årgang:
    1981
    Bil nr. 2 Årgang:
    0
    Converter ???

    Nå så skete det der ikke måtte ske. Bilen gik ud. Og det lyder umådelig dyrt når man starter den igen :(

    Lige inden det skete blev klappelyden som også kan beskrives lidt som lyden af en spætte eller propel der flaprer mod et gitter, bare højere og højere.

    Et par kyndige toyota folk som jeg lige havde ved hånden mener at det nok er converteren der ikke har det alt for godt.


    Er der nogen der ud fra den beskrivelse kan sige mig hvad det måtte være, inden jeg må smide den til mekanikker ??
     
  19. Mirakelsmeden

    Mirakelsmeden Member

    Joined:
    3 September 2007
    Indlæg:
    874
    Likes Received:
    3
    Trophy Points:
    18
    Location:
    østsjælland
    Ratings:
    +4 / 0
    Min bil::
    124 300 DT 4 matic
    Km:
    260
    Årgang:
    1992
    Hej uden at gøre mig alt for klog, og hvis lyden kommer fra området omkring konverteren ,er mit bud , den tynde metalplade der sidder på svinghjulet der er boltet i midtten med de samme bolte der holder svinghjulet fast, og til konverteren der sidder med 6 - 8mm bolte, disse kan ses via en inspektionslem i konverterhuset, denne plade kan revne/ knække, og afstedkomme en slem lyd, så hvis du har modet så af med gearkassen og konverter. MVH.
     
  20. Chr Schmidt

    Chr Schmidt New Member

    Joined:
    6 April 2008
    Indlæg:
    64
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Ringsted
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    W123 280E
    Årgang:
    1981
    Bil nr. 2 Årgang:
    0
    Jeg har fået nogenlunde samme råd fra en anden, så det må nok være noget i den retning.

    Jeg må prøve at få nogen til at se på den
     

Del denne side