Mercedes Træf NordFyn 6.-7. September 2024   Information - Tilmeldte biler

Se billeder & video og snik snak fra afholdte arrangementer og træf. Klik her

skift af dyser på 300d

Emne i 'Dieselmotorer' startet af flychr, 5 Januar 2009.

  1. flychr

    flychr Active Member

    Joined:
    4 Januar 2007
    Indlæg:
    1,681
    Likes Received:
    21
    Trophy Points:
    38
    Location:
    solrød strand
    Ratings:
    +22 / 0
    Min bil::
    w202 c200
    Km:
    205000
    Årgang:
    1996
    Bil nr. 2:
    230te
    Bil nr. 2 Km:
    360000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1990
    Hej
    Selv om jeg får 116 hit på skift af dyser synes jeg ikke rigtig der er noget
    helt konkret!
    Problemet er at min 300d 85 som er begyndt at svide lidt dissel ved dysse 5 og måske også dyse 6. Trodet selvfølge lige det var retur gummi slange mellem dyser der var fejl. Det er skiftef men der er stadig lidt!
    Har kørt rundt 400000km i dissel 300d(2 biler) og har aldrig rørt dyser før!
    Der bliver ca 3k alt skifte alle 6 :shock: Men det er måske en go ide?
    (regner med den kan holde 5 år til) Har en anden motor ligende hvor jeg kune tage en eller 2 fra og prøve? Den har dog gået 675000km(men går fint) Er de til at få ud dyserne? Og så bare en ny kover ring?
    Chr
     
  2. Bjarne

    Bjarne Administrator Staff Member

    Joined:
    31 August 2006
    Indlæg:
    1,976
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    38
    Location:
    Hjemme
    Ratings:
    +1 / 0
    Min bil::
    300D
    Km:
    850000
    Årgang:
    1989
    Hej flychr

    Umiddelbart kunne det lyde som en utæthed i dysehuset, måske.

    Men princppet i at skifte en dyse er såmænd ikke være end at skifte tændrør på en benziner.
    Men:
    Det kræver for det første at du køber/låner en dysetopnøgle + ny flammeskive 1 stk. pr. dyse.

    Dernæst 100% renlighed, da den mindste microskobiske urenhed kan være årsag nok til at utætheden fortsætter.
    Dernæst skal du være opmærksom på hvordan flammeskiven vender inden du tager den gamle op,- utroligt vigtigt,- da den ellers er utæt, og = en ommer.
    Derudover skal du bruge en momentnøgle for rette tilspæning,- er ikke sikker men mener det er 85 nm.

    Husk også at de små clips holdere der sidder på dieselrørerne er supervigtige at de kommer på plads efter operationen,- ellers vil rørerne knække på et tidspunkt pga. vibationer.
     
  3. Mirakelsmeden

    Mirakelsmeden Member

    Joined:
    3 September 2007
    Indlæg:
    874
    Likes Received:
    3
    Trophy Points:
    18
    Location:
    østsjælland
    Ratings:
    +4 / 0
    Min bil::
    124 300 DT 4 matic
    Km:
    260
    Årgang:
    1992
    Hej prøv at kontakte Casper, han har lige sat nye spidser i mine for det halve af det tal du nævner
     
  4. CABRIO

    CABRIO New Member

    Joined:
    20 December 2007
    Indlæg:
    423
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Virum
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    W124 CE-300
    Km:
    190
    Årgang:
    1993
    Bil nr. 2:
    Toyota Corolla
    Bil nr. 2 Km:
    90
    Bil nr. 2 Årgang:
    1995
    Hej Christian, nu ved jeg jo godt at lige du er "ægspært" ud i fin mekanik !
    Så du har rimeligt nemt ved denne lille opgave....
    MEN, inden du slår igang med at splitte hele skidtet ad, så forsøg dog med en omgang dysserens kemikalie.
    Vi prøvede det i sommers, og efter et par dage var fejlen væk, ifølge Brabuses fine fejlsøger.
    Så det er vel forsøget værd sku jeg mene....

    Hilsen CABRIO
     
  5. flychr

    flychr Active Member

    Joined:
    4 Januar 2007
    Indlæg:
    1,681
    Likes Received:
    21
    Trophy Points:
    38
    Location:
    solrød strand
    Ratings:
    +22 / 0
    Min bil::
    w202 c200
    Km:
    205000
    Årgang:
    1996
    Bil nr. 2:
    230te
    Bil nr. 2 Km:
    360000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1990
    Hej
    Tak for info for jer begge(CABRIo det er en rigtig mercer=diesel 8) )
    Bjarne" hvordan flammeskiven vender" er det svært at se?
    Ny info er lige kommet hjem fra job og der er kun fugtigt ved cylinder 5!
    Tror lige jeg prøver med helt frisk retur slange i morgen! detj eg satte på var måske for gammelt eller jeg har fået det ødelagt ved montering?
    (den gik ellers som en symaskine på vej hjem fra job efer webasto fyr havde kørt 25min ;heart (ude temp -5)
    Chr
     
  6. Bjarne

    Bjarne Administrator Staff Member

    Joined:
    31 August 2006
    Indlæg:
    1,976
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    38
    Location:
    Hjemme
    Ratings:
    +1 / 0
    Min bil::
    300D
    Km:
    850000
    Årgang:
    1989
    hej flychr


    Det lyder som en god ide,- det er jo trods alt yderst sjældent at dyser bliver utætte,- men jeg har selv prøvet at der kom en revne i dysehuset og derved siver diesel ud.

    Flammeskiven ligner i profil lidt en underkop,- så der er rimeligt nemt at se.
     
  7. flychr

    flychr Active Member

    Joined:
    4 Januar 2007
    Indlæg:
    1,681
    Likes Received:
    21
    Trophy Points:
    38
    Location:
    solrød strand
    Ratings:
    +22 / 0
    Min bil::
    w202 c200
    Km:
    205000
    Årgang:
    1996
    Bil nr. 2:
    230te
    Bil nr. 2 Km:
    360000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1990
    Hej
    SEr ud til at fejl er gået i sig selv! Der er så lidt diesel ved cylinder 5 at det ikke giver spild på jorden og det virker som om det bliver mindre hver dag!
    Tak for support fra alle ! Casper er nok go at ha "klar " hvis der skal skiftes dysser en dag!
    TAK
    Chr
     

Del denne side