Mercedes Træf NordFyn 6.-7. September 2024   Information - Tilmeldte biler

Se billeder & video og snik snak fra afholdte arrangementer og træf. Klik her

Skift af gearkassefilter?

Emne i 'Automatgear' startet af Karsten36, 6 Januar 2009.

  1. Karsten36

    Karsten36 New Member

    Joined:
    2 December 2008
    Indlæg:
    6
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Djursland
    Ratings:
    +0 / 0
    Kan udskiftning af gearkassefilter gøres nemt eller skal gearkassen 'trækkes af' før der er adgang til filter?

    Tak for godt forum!
     
  2. Mirakelsmeden

    Mirakelsmeden Member

    Joined:
    3 September 2007
    Indlæg:
    874
    Likes Received:
    3
    Trophy Points:
    18
    Location:
    østsjælland
    Ratings:
    +4 / 0
    Min bil::
    124 300 DT 4 matic
    Km:
    260
    Årgang:
    1992
    Hej bunden af gearkassen er af pladestål der er skeuet på med 6--8 6mm bolte, når olien er tappet af , via bundproppen (umbraco) når bunden er afmonteret, sidder filteret med nogle få 6 mm bolte , husker ikke lige om det er to eller flere , men husk renlighed: er nøgleordet når vi roder med en autogearkasse ,men god arbejdslyst. MVH
     
  3. Bindse

    Bindse Active Member

    Joined:
    1 Oktober 2007
    Indlæg:
    1,197
    Likes Received:
    9
    Trophy Points:
    38
    Ratings:
    +11 / 0
    Min bil::
    W201 190E 2.0
    Årgang:
    1985
    Hejsa
    Ja det er ikke svært at skifte gearkassefilteret. Du skal tømme bundkaret for ATF olie og tage bundkaret af og så er det nemt at tage filteret ud der vidst nok sidder med en enkelt skrue. MEN at rode med gearkassen indvendigt kræver absolut renhed da den ikke tåler det mindste snavs. Mit største problem i processen har været at få automatgears pakningen på bundkaret til at slutte helt tæt, den sveder lidt efter sidste olieskift.

    Og hvis det er for at skifte olien så er der også converteren der skal tømmes hvor ca halvdelen af olien gemmer sig, men altså ikke strengt nødvendigt. Der sidder en umbraco skrue lidt længere fremme som skal af ...

    go arbejdslyst

    Bo
     
  4. Karsten36

    Karsten36 New Member

    Joined:
    2 December 2008
    Indlæg:
    6
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Djursland
    Ratings:
    +0 / 0
    Super! Tak!
     
  5. NJGA

    NJGA New Member

    Joined:
    8 August 2007
    Indlæg:
    101
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Thisted
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    W 204 CGI
    Km:
    52000
    Årgang:
    2011
    Bil nr. 2:
    VW 1302 LS CABRIO
    Bil nr. 2 Km:
    37000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1971
  6. Heureka

    Heureka Member

    Joined:
    18 Oktober 2006
    Indlæg:
    117
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    16
    Location:
    MidtJylland
    Ratings:
    +1 / 0
    Min bil::
    250 D
    Km:
    877
    Årgang:
    1986
    Bil nr. 2:
    Skoda Greenline
    Bil nr. 2 Km:
    50
    Bil nr. 2 Årgang:
    2011
    Læste lige det link NJGA viser. Jeg studsede over de priser der oplyses i instruktionen. MEN jeg googlede på "te taxiteile", hvor han har købt ind, og fandt http://www.te-taxiteile.de/.
    De har lave priser. :shock:
    Til sammenligning: Jeg har netop indkøbt org. remstrammerhjul og arm hos Mercedes, pris ca 1079 incl moms.
    Uorg. vil det koste 800 kr hos Gørløse.
    Taxiteile skal have 338 kr for det samme, i uorg. kvalitet.
     
  7. Heureka

    Heureka Member

    Joined:
    18 Oktober 2006
    Indlæg:
    117
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    16
    Location:
    MidtJylland
    Ratings:
    +1 / 0
    Min bil::
    250 D
    Km:
    877
    Årgang:
    1986
    Bil nr. 2:
    Skoda Greenline
    Bil nr. 2 Km:
    50
    Bil nr. 2 Årgang:
    2011
    Til Bindses bemærkning om svedende bundkar: Det har mit også gjort. Jeg måtte simpelthen købe et nyt bundkar fordi det gamle var trukket ud af facon i anlægsfladen.
    Der hvor jeg købte det nye kar, spurgte jeg på værkstedet om, hvor meget moment han spændte skruerne med. Han sagde, at han plejede lige at spænde skruerne til og så gav han dem en kvart omgang mere.
    I instruktionen, der er linket til skriver han "kun 8 Nm, Vigtigt!!".
    8 Nm er meget lidt, og man vil let kunne overspænde, med risiko for svedende pakning.
    Jeg prøvede først at rette det gamle bundkar i facon, spild af tid. Men et nyt er også til at betale.
     
  8. Bindse

    Bindse Active Member

    Joined:
    1 Oktober 2007
    Indlæg:
    1,197
    Likes Received:
    9
    Trophy Points:
    38
    Ratings:
    +11 / 0
    Min bil::
    W201 190E 2.0
    Årgang:
    1985
    Hey Heureka
    Mange tak for råd og vejledning, det er nemlig moment spænding af skruerne der går galt. Har kun en stor momentnøgle der ikke kan de små momenter så har prøvet med "fingerspidsgefyyyl" og det har så ikke virket... vil tjekke bundkaret og evt prøver forfra igen. Det er bare surt når "gørDetSelv reperationerne ender op med at koste mere end en tur på værksted :) ....
     
  9. kongebiler

    kongebiler Active Member

    Joined:
    30 Marts 2007
    Indlæg:
    2,645
    Likes Received:
    13
    Trophy Points:
    38
    Location:
    Hadsten v Århus
    Ratings:
    +15 / 0
    Min bil::
    124033 :-)
    Km:
    550.000
    Årgang:
    1990
    Bil nr. 2:
    W140 400SE
    Bil nr. 2 Km:
    300.000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1992
    jeg tørrer altid pakfladen helt af, og spænder boltene præcis 1 kg, og har ikke problemer med utæthed.

    momentet er meget vigtigt !!!!!
     
  10. Bindse

    Bindse Active Member

    Joined:
    1 Oktober 2007
    Indlæg:
    1,197
    Likes Received:
    9
    Trophy Points:
    38
    Ratings:
    +11 / 0
    Min bil::
    W201 190E 2.0
    Årgang:
    1985
    Tror snart Jeg skal en tur ud forbi KongeBiler og have styr på alle mine GørDetSelv projekter :)
     
  11. Orion

    Orion Member

    Joined:
    11 Februar 2008
    Indlæg:
    96
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    6
    Location:
    Jylland
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    W210 E280 V6
    Km:
    230000
    Årgang:
    1998
    Bil nr. 2 Årgang:
    0
    Hej karsten36.
    Jeg forstår at du vil have skiftet filteret i din aut gearkasse samt olie.
    Som også Bindse siger, så skal du huske din konverter, og for din gearkasses skyld så ER det vigtigt at den også bliver tømt.
    Ved et normalt motorolieskift nøjes vi jo heller ikke med kun at skifte filter samt halvdelen af motorolien.
    Der sker naturligvis ikke noget ved at gøre sådan, men det påvirker levetiden af de enkelte komponenter væsentligt. Derudover er det da altid bedst at gøre det rigtigt første gang.
     

Del denne side