Mercedes Træf NordFyn 6.-7. September 2024   Information - Tilmeldte biler

Se billeder & video og snik snak fra afholdte arrangementer og træf. Klik her

230e koldstarts-problemer

Emne i 'Benzinmotorer ( 4 & 6 cyl.)' startet af RichardBH, 2 Januar 2009.

  1. RichardBH

    RichardBH New Member

    Joined:
    2 Januar 2009
    Indlæg:
    38
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Hej Alle
    Jeg er både ny MB-ejer og ny her på forum'et.

    Min 230E(90) er i løbet af de sidste 3-4 uger begyndt at være meget tung vedr. start når den er kold.

    Når jeg drejer nøglen så starter den øjeblikkelig, men dør så også med det samme(det er som om at der er noget liggende benzin som hurtigt bliver brændt af).
    Herefter så skal jeg køre virkelig hårdt på starteren og batteriet(nyt 60A).
    Efter 20-25 sekunder så lykkedes det, men den skal stadig stå i 60-90 sekunders tomgang(0,5k-0,6k), ellers dør den igen. Jeg kan her mærke at jeg skal være varsom med gassen eller 'drukner' den.

    Jeg prøvede for 4 dage siden at skifte både tændrør og benzinfilter - ingen effekt :(

    Er der nogen som har en ide/forslag ?

    Det skal dog siges at når den er 'varm' så kører den herefter helt perfekt, dog syntes jeg at have målt den til 9,5-10,0km på literen - er det noget som skal bekymre mig vedr. benzin/luft blandingen ?
     
  2. kongebiler

    kongebiler Active Member

    Joined:
    30 Marts 2007
    Indlæg:
    2,645
    Likes Received:
    13
    Trophy Points:
    38
    Location:
    Hadsten v Århus
    Ratings:
    +15 / 0
    Min bil::
    124033 :-)
    Km:
    550.000
    Årgang:
    1990
    Bil nr. 2:
    W140 400SE
    Bil nr. 2 Km:
    300.000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1992
    det ville nok være en ide med et motor efteryn til at starte med, chekke tænding, tændkabler, strømfordelerdæksel osv. Når biler er varm bør du også få chekket benzin / luftblanding, når alt det er iorden, kan du begynde med en egentlig fejlsøgning. En ide kunne være koldstartsdysen der sidder i indsugningen mellen cyl 2 og 3.
     
  3. RichardBH

    RichardBH New Member

    Joined:
    2 Januar 2009
    Indlæg:
    38
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Tak for svaret.

    Denne koldstartsdysse - kan den blive defekt - eller bliver den blot tilstoppet. Jeg mener den er vel ren mekanisk dvs. uden strøm ?

    Iøvrigt når jeg parkerer bilen i en pkælder(halvåben) så er der ingen rigtige problemer - det er primært når bilen står under 'åben himmel' på gaden.
     
  4. tspark

    tspark New Member

    Joined:
    11 Juni 2007
    Indlæg:
    84
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Skovlunde
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    w124 230 TE
    Årgang:
    1991
    Jeg havde næsten samme problem, min ville dog slet ikke starte når det var koldt !, der var det overspændingsrelæset der lavede ballade. Det styrer nemlig koldstartsdyssen !
     
  5. kongebiler

    kongebiler Active Member

    Joined:
    30 Marts 2007
    Indlæg:
    2,645
    Likes Received:
    13
    Trophy Points:
    38
    Location:
    Hadsten v Århus
    Ratings:
    +15 / 0
    Min bil::
    124033 :-)
    Km:
    550.000
    Årgang:
    1990
    Bil nr. 2:
    W140 400SE
    Bil nr. 2 Km:
    300.000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1992
    det leder tanken hen på fugt.
     
  6. hardbern

    hardbern Member

    Joined:
    16 September 2008
    Indlæg:
    254
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    16
    Location:
    Kbh
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    BMW E39 M5
    Km:
    180.000
    Årgang:
    1998
    Bil nr. 2:
    Porsche 928s
    Bil nr. 2 Km:
    160.000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1986
    Jeg har lige bøvlet med noget lignende, der virkede ABS'en heller ikke og lampen lyste ikke... Her virkede det også at skifte overspændingsrelæet...
    Så tjek evt om ABS'en virker eller om sikringerne i relæet er gået, relæet sidder oppe bag batteriet i venstre sidde på min, jeg ved ikke hvor på en 230'er, det er det eneste med sikringer..
    Lige en sidste ting, der er noget med at hvis der kun er en sikring så er det den gamle model relæ, og de har vist ry for at gå i stykker..

    Mvh Kåre
     
  7. RichardBH

    RichardBH New Member

    Joined:
    2 Januar 2009
    Indlæg:
    38
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Undskyld, jeg glemmer en vigtig ting.

    Min kammerat skiftede batteriet for 4-5 uger siden og han kom til at tilslutte batteriet omvendt (+-) netop fordi at batteriet var omvendt i polerne. Han fortalte mig at det gnistrede lidt, men herefter har ABS-lampen faktisk lyst.
    Relaterer denne fejl på ABS'en sig også til overspændingsrelæet ?
    Dvs. med udskiftning af dette relæ så afhjælper jeg begge problemer for både ABS og koldstartsdyse.
    Hvis jeg da er heldig ?

    Iøvrigt er der andre ting på bilen som typisk bliver defekt når man er så klodset at tilslutte batteriet forkert - så ABS ryger...
     
  8. Bjarne

    Bjarne Administrator Staff Member

    Joined:
    31 August 2006
    Indlæg:
    1,976
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    38
    Location:
    Hjemme
    Ratings:
    +1 / 0
    Min bil::
    300D
    Km:
    850000
    Årgang:
    1989
    Hej

    Nu er jeg på ingen måde ekspert på benzin'er men overspændingsrelæet, er generelt årsag til mange underlige elektriske pudsigheder,- og er en ting man typisk skal regne med at skifte. :)
     
  9. kongebiler

    kongebiler Active Member

    Joined:
    30 Marts 2007
    Indlæg:
    2,645
    Likes Received:
    13
    Trophy Points:
    38
    Location:
    Hadsten v Århus
    Ratings:
    +15 / 0
    Min bil::
    124033 :-)
    Km:
    550.000
    Årgang:
    1990
    Bil nr. 2:
    W140 400SE
    Bil nr. 2 Km:
    300.000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1992
    du kan starte med at chekke sikringen i overspændingsrelæet.
     
  10. RichardBH

    RichardBH New Member

    Joined:
    2 Januar 2009
    Indlæg:
    38
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Hej

    .. og tak for svarene.
    Men hvor sidder dette relæ ? og er sikringen inden i dette relæ.
    .. på en 230E
     
  11. kongebiler

    kongebiler Active Member

    Joined:
    30 Marts 2007
    Indlæg:
    2,645
    Likes Received:
    13
    Trophy Points:
    38
    Location:
    Hadsten v Århus
    Ratings:
    +15 / 0
    Min bil::
    124033 :-)
    Km:
    550.000
    Årgang:
    1990
    Bil nr. 2:
    W140 400SE
    Bil nr. 2 Km:
    300.000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1992
    det sidder bag batteriet og sikringen sidder oven på undet et lille plast låg
     
  12. naurholm

    naurholm New Member

    Joined:
    25 Februar 2009
    Indlæg:
    4
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Har oplevet samme problem på mine forældres '97 E sedan aut. der skiftede vi luftmængdemåleren og så forsvandt problemet...
     
  13. carsten124

    carsten124 New Member

    Joined:
    20 December 2007
    Indlæg:
    204
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    mb124 250 TD
    Km:
    540000
    Årgang:
    1988
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Bil nr. 2 Årgang:
    0
    har selv lavet samme fejl med batteriet - det æder sikringen i relæet omgående og medfører at ABS lampen lyser!
     

Del denne side