Mercedes Træf NordFyn 6.-7. September 2024   Information - Tilmeldte biler

Se billeder & video og snik snak fra afholdte arrangementer og træf. Klik her

Startproblemer - som om at den ikke får choker...

Emne i 'Benzinmotorer ( 4 & 6 cyl.)' startet af hardbern, 25 December 2008.

  1. hardbern

    hardbern Member

    Joined:
    16 September 2008
    Indlæg:
    254
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    16
    Location:
    Kbh
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    BMW E39 M5
    Km:
    180.000
    Årgang:
    1998
    Bil nr. 2:
    Porsche 928s
    Bil nr. 2 Km:
    160.000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1986
    Hej Alle

    Jeg skulle starte min bil i morges, en 300e24, og det gik sådan set fint nok... Men da jeg bøvler lidt med min alarm, skal den nogle gange slukkes og tændes nogle gange. Det var der så ikke nok strøm til i morges, og efter afmontering af batteri og lidt hjælp fra falck fik jeg liv i den igen.. Nu virker det så som om at den ikke får choker når den er kold.. ABS'en virker heller ikke...

    Skal computeren nulstilles, og hvordan gør man det, hvis det er tilfældet?

    Håber der er nogen der kan hjælpe

    Mvh Kåre
     
  2. Lasse

    Lasse Active Member

    Joined:
    15 Maj 2007
    Indlæg:
    2,056
    Likes Received:
    5
    Trophy Points:
    38
    Ratings:
    +6 / 0
    Min bil::
    300E-24, Avantgarde
    Km:
    280000
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    S213 E220d
    Bil nr. 2 Km:
    120000
    Bil nr. 2 Årgang:
    2017
    Lyser ABS lampen? Prøv lige at tjekke sikringerne i dit overspændingsrelæ -måske er selve relæet defekt.
    På en 300E-24 vil den nemlig opføre sig som du beskriver, hvis overspæningsrelæet ikke virker som det skal.
     
  3. tspark

    tspark New Member

    Joined:
    11 Juni 2007
    Indlæg:
    84
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Skovlunde
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    w124 230 TE
    Årgang:
    1991
    det er det samme der sker på de "gamle" 4 cylindrede.
    Min lavede samme nummer (230TE), der er det overspændingsrelæat der forsyner startdyssen. Nyt relæ og den sprang igang.
    Det kurrerede iøvrigt også en lidt halvskidt tomgang.
     
  4. hardbern

    hardbern Member

    Joined:
    16 September 2008
    Indlæg:
    254
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    16
    Location:
    Kbh
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    BMW E39 M5
    Km:
    180.000
    Årgang:
    1998
    Bil nr. 2:
    Porsche 928s
    Bil nr. 2 Km:
    160.000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1986
    Tak for den hurtige respons.
    ABS lampen lyser ikke...
    Hvor finder jeg overspændingsrelæet? og har i nogen idé om hvad et nyt koster og evt. et varenummer?

    Mvh Kåre
     
  5. hardbern

    hardbern Member

    Joined:
    16 September 2008
    Indlæg:
    254
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    16
    Location:
    Kbh
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    BMW E39 M5
    Km:
    180.000
    Årgang:
    1998
    Bil nr. 2:
    Porsche 928s
    Bil nr. 2 Km:
    160.000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1986
    Jegt tror jeg har fundet det, men nu tjekker jeg lige sikringerne før jeg bestiller...
    De har tre forskellige til salg, er der nogle der har dårlige erfaringer med at købe de brugte reservedele, eller deres eget mærke?

    Mvh Kåre

    201 540 3745 B RELÆ OVERSPÆNDING 124+ XX-> Brugt kr. 200,00 (250,00) Ja

    201 540 3745 M RELÆ OVERSPÆNDING 124+ XX-> Eget mærke(MQSP*) kr. 395,00 (493,75) Ja

    201 540 3745 O RELÆ OVERSPÆNDING 124+ XX-> Original(OSP*) kr. 525,00 (656,25) Ja
     
  6. tspark

    tspark New Member

    Joined:
    11 Juni 2007
    Indlæg:
    84
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Skovlunde
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    w124 230 TE
    Årgang:
    1991
    På min sidder det bag den sorte afdækning ved batteriet.
    Det er det eneste relæ hvorpå der sidder en sikring i toppen.
     
  7. Lasse

    Lasse Active Member

    Joined:
    15 Maj 2007
    Indlæg:
    2,056
    Likes Received:
    5
    Trophy Points:
    38
    Ratings:
    +6 / 0
    Min bil::
    300E-24, Avantgarde
    Km:
    280000
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    S213 E220d
    Bil nr. 2 Km:
    120000
    Bil nr. 2 Årgang:
    2017
    På en 300E-24 sidder det bag den sorte plastikplade, bag batteriet. Det er sølvfarvet og med et gennemsigtigt låg i toppen.

    Jeg ville købe et originalt overspændingsrelæ.
     
  8. hardbern

    hardbern Member

    Joined:
    16 September 2008
    Indlæg:
    254
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    16
    Location:
    Kbh
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    BMW E39 M5
    Km:
    180.000
    Årgang:
    1998
    Bil nr. 2:
    Porsche 928s
    Bil nr. 2 Km:
    160.000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1986
    Jeg har nu fundet relæet og jeg havde sikringerne ude, de så fine ud men jeg skiftede dem nu alligevel..
    Den sprang i gang som den plejede og kørte på koldstartsprogram, eller hvad man nu kalder det.
    Men pga. mit alarmhelvede skal jeg nogle gange slukke og starte den igen for at alarmen bliver deaktiveret. Den startede så efter lidt besvær, men kørte ikke længere på koldstartsprogram...
    Så det kunne godt tyde på en dårlig forbindelse eller lign.

    I skal ha mange tak for hjælpen...

    mvh Kåre
     
  9. BRABUS

    BRABUS Well-Known Member

    Joined:
    30 Juni 2007
    Indlæg:
    9,440
    Likes Received:
    33
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +36 / 0
    Min bil::
    W124 BRABUS 3.6-24
    Km:
    188
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    VW Lupo 1.2 3L
    Bil nr. 2 Km:
    150
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    Info:

    Hvis du har 2 sikringer i dit relæ, så har den ellerede fået skiftet relæ 1 gang, da det org. kun har 1 sikring.

    Problemet med de org. OVP relæer er at lodningerne inde i relæet er "kolde" dvs. at med tiden så slipper de og laver delvise dårlige forbindelser med spændingsfald til div udstyr som følge heraf.

    Da ABS enheden skal have en spænding på mindst 10 Volt for at virke så er den nr. 1 til at slå fra.

    Men da du som sagt har den nye type relæ skulle det være mærkeligt du lider under dette problem (Logik fra min tanke gang)

    Koldstarts program er også direkte påvirket af OVP relæ, men hvis der er meget ir omkring dit relæ og soklen, så ville jeg tjekke soklen frem for noget andet til OVP relæet.
    Dem har jeg renset en del af med super dårlige forbindelser hvor det efterfølgende har virket ok.
    Husk på at der trækkes store strømme og det kræver gode forbindelser, så hvis det er muligt kunne det være en god idé at "klemme" soklens fatninger lidt sammen så de klemmer bedre om benene på OVP relæet.

    Bare mit lille input omkring OVP relæet :)

    Mvh.
    BRABUS
     
  10. Lasse

    Lasse Active Member

    Joined:
    15 Maj 2007
    Indlæg:
    2,056
    Likes Received:
    5
    Trophy Points:
    38
    Ratings:
    +6 / 0
    Min bil::
    300E-24, Avantgarde
    Km:
    280000
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    S213 E220d
    Bil nr. 2 Km:
    120000
    Bil nr. 2 Årgang:
    2017
    Jeg står netop for at skal skifte mit stik til overspændingsrelæet. Der har engang været ir i stikket, og jeg tror at ledningerne er blevet sorte = dårlig forbindelse :? Det viser sig ved at den nogle gange ikke starter med koldstarts-program og at den kan finde på at stå i tomgang, med 1000 omdr./min., ved varm motor. Og hvis jeg vrikker i stikket ændrer det sig nemlig.
    Jeg skiftede tidligere mit overspændingsrelæ, da det gamle (også ny type med 2 sikringer) havde åbnet sig i bunden pga. af ir :shock:
     
  11. BRABUS

    BRABUS Well-Known Member

    Joined:
    30 Juni 2007
    Indlæg:
    9,440
    Likes Received:
    33
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +36 / 0
    Min bil::
    W124 BRABUS 3.6-24
    Km:
    188
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    VW Lupo 1.2 3L
    Bil nr. 2 Km:
    150
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    Hehe, ja Lasse, det er precis det jeg også har set flere gange.
    Godt at høre du også har den samme oplevelse af det med stikket :)

    Mon man kan købe den del af stikket med ledning på eller er det syet ind i hele lednings nettet?

    jeg tænker på om det måske ville være bedst at skifte det hele så man får lednings nettet med stikket på, men jeg kan ikke huske hvor det ender eller om det sidder sammen med alt det andet?

    Men ja ir der nede er hyppigt set, jeg tror det er fordi det plastik skjold ikke altid bliver sat rigtig på plads, det er dog forståeligt nok da det dælme ikke er nemt hvis batteriet er den store type 100A og det samtidig sidder der.
    Men det er da lykkedes mig efter utallige gange at have været derinde.
    Men jeg tror vandet løber lige deromkring hvis pladen ikke monteres eller mangler og sidder forkert osv.

    Dårlige forbindelser er noget af det værste at fejlfinde på, så hellere en ren kortslutning eller en afbrudt forbindelse, det er til at føle på :D

    Mvh.
    BRABUS
     
  12. Lasse

    Lasse Active Member

    Joined:
    15 Maj 2007
    Indlæg:
    2,056
    Likes Received:
    5
    Trophy Points:
    38
    Ratings:
    +6 / 0
    Min bil::
    300E-24, Avantgarde
    Km:
    280000
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    S213 E220d
    Bil nr. 2 Km:
    120000
    Bil nr. 2 Årgang:
    2017
    Nemlig, der løber vand ned i relæsoklen, fordi dækpladen ikke er monteret korrekt.

    Man kan få en ny plastik-sokkel og de små stikben (rør-stik) i løs vægt, hvilket jeg har købt. De koster noget nær ingenting. Så skal man bare selv lodde ny ledning (i SAMME tykkelse!) på rør-stikene, og på den rene kobbertråd i det originale ledningsnet.

    Ja, spændingsfald = :evil:
     
  13. hardbern

    hardbern Member

    Joined:
    16 September 2008
    Indlæg:
    254
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    16
    Location:
    Kbh
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    BMW E39 M5
    Km:
    180.000
    Årgang:
    1998
    Bil nr. 2:
    Porsche 928s
    Bil nr. 2 Km:
    160.000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1986
    Der er ikke umiddelbart noget ir, og ja det er modellen med to sikringer.. men jeg har ikke haft ralæet ude, så det kan da være jeg finder ir inden i stikket...
    Men jeg har bestilt nyt relæ, det er noget hø at den ikke bare starter hver gang, ikke særligt mercedes agtigt...
    Men jeg kommer med en update når jeg har fået skiftet det, det skulle gerne komme i morgen.
     
  14. BRABUS

    BRABUS Well-Known Member

    Joined:
    30 Juni 2007
    Indlæg:
    9,440
    Likes Received:
    33
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +36 / 0
    Min bil::
    W124 BRABUS 3.6-24
    Km:
    188
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    VW Lupo 1.2 3L
    Bil nr. 2 Km:
    150
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    Skulle undre mig meget hvis det virker da du ellerede har et relæ af den nye (ikke defekte) type, men derfor kan der jo godt være sket noget med det :D

    Hvis det virker så husk at prøv det gamle igen, det kan være at det blot var fordi du fik motioneret stikket :D

    Mvh.
    BRABUS
     
  15. CABRIO

    CABRIO New Member

    Joined:
    20 December 2007
    Indlæg:
    423
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Virum
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    W124 CE-300
    Km:
    190
    Årgang:
    1993
    Bil nr. 2:
    Toyota Corolla
    Bil nr. 2 Km:
    90
    Bil nr. 2 Årgang:
    1995
    Hvis nu det kun var en dårlig forbindelse, så hører vi meeget gerne om det !

    Hilsen CABRIO
     
  16. hardbern

    hardbern Member

    Joined:
    16 September 2008
    Indlæg:
    254
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    16
    Location:
    Kbh
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    BMW E39 M5
    Km:
    180.000
    Årgang:
    1998
    Bil nr. 2:
    Porsche 928s
    Bil nr. 2 Km:
    160.000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1986
    Så skete der noget...
    Den startede som den skulle, dog med den sædvanlige fejl fra alarmen hvor jeg bliver nød til at stoppe og starte den igen - noget værre hø...
    Men jeg pillede det gamle relæ ud(stadig den nye model med to sikringer), der var ingen ir i stikket og det "gamle" relæ så ud som nyt.. så næste gang jeg har tid, og jeg skal starte mens den er kold, prøver jeg lige det gamle relæ igen...

    Men i skal have tak for interessen og alle jeres svar og glædeligt nytår

    Mvh Kåre
     

Del denne side