Mercedes Træf NordFyn 6.-7. September 2024   Information - Tilmeldte biler

Se billeder & video og snik snak fra afholdte arrangementer og træf. Klik her

Damp eller? fra klimaanlæg

Emne i 'Aircondition / Klimaanlæg' startet af Preben Nygaard, 18 Februar 2007.

  1. Preben Nygaard

    Preben Nygaard Member

    Joined:
    2 Januar 2007
    Indlæg:
    110
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    16
    Location:
    Jystrup, Midtsjælland
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    w124 4 matic
    Km:
    0
    Årgang:
    1988
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Efter jeg har haft benyttet kliamanlæggets defroster, eller aircondition, har jeg flere gange oplevet at der kommer fedtet dug på foruden, men kun i venstreside. Det er kun efter at bilen har stået stille adskillige timer.
    Hvordan checkes der for utætheder i klimaanlæg?
    Eller kan det skyldes at den ikke kan komme af med kondensen?

    Jeg har forsøgt at blæse luft i flere huller, men jeg ved endnu ikke om det har hjulpet. Er der nogen der har oplevet det samme fænomen? :roll:
     
  2. Frank

    Frank New Member

    Joined:
    16 September 2006
    Indlæg:
    369
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Tårnby
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    W211
    Km:
    83500
    Årgang:
    2004
    Bil nr. 2:
    W169
    Bil nr. 2 Km:
    45000
    Bil nr. 2 Årgang:
    2007
    Hej Preben

    For at teste klimaet skal du på værksted, hvor de putter sporingsstof i anlægget, bagefter tager de nogle speciale gule briller på og lyser med en lampe rundt omkring på anlægget, for at se om der kommer sporingsstof ud nogen steder.

    Kondens på forruden kan skyldes de to afløbs rør under fordamperen er tilstoppet, tag beklædningen af ved luftindblæsningen til fødderne under instrumentbordet, der sidder to (skum :roll: )rør. de var tilstoppet i min bil så jeg fik kondens på forruden.
     
  3. flychr

    flychr Active Member

    Joined:
    4 Januar 2007
    Indlæg:
    1,681
    Likes Received:
    21
    Trophy Points:
    38
    Location:
    solrød strand
    Ratings:
    +22 / 0
    Min bil::
    w202 c200
    Km:
    205000
    Årgang:
    1996
    Bil nr. 2:
    230te
    Bil nr. 2 Km:
    360000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1990
    Hej
    Der vil næsten altid være noget fugt tilbage inde i varme fordamper!
    en go ide er at slukke a/c et par km før man kommer hjem så der bliver
    "lufted" ud !
    Christian
     
  4. G-FAST

    G-FAST New Member

    Joined:
    17 Marts 2007
    Indlæg:
    19
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Prøv at kikke om afløber er stoppe, det er lige over gearkassen
     
  5. jflohr

    jflohr New Member

    Joined:
    15 September 2006
    Indlæg:
    4
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Rask Mølle
    Ratings:
    +0 / 0
    Hej Preben

    Jeg vil mene at du har et utæt varme element.Varmekassen i en benz er opdelt i højre og venstre,så derfor oplever du kun at der bliver fedtet i den ene side,det vil typisk vise sig hvis bilen feks. har stået lidt tid,da varmeventilerne er åbne i strømløs tilstand.Jeg ved at det lyder dumt, men du kan prøve at smage på "duggen", hvis det smager sødt/bittert er det helt sikkert kølervæske.Dit a/c er ikke årsagen til dit problem.Hvis din fordamper var utæt,ville kølemidlet forsvinde på meget kort tid,og du vil ikke kunne se det på din forrude da det er en gas der ikke fedter. Håber det kan hjælpe dig.
     
  6. kongebiler

    kongebiler Active Member

    Joined:
    30 Marts 2007
    Indlæg:
    2,645
    Likes Received:
    13
    Trophy Points:
    38
    Location:
    Hadsten v Århus
    Ratings:
    +15 / 0
    Min bil::
    124033 :-)
    Km:
    550.000
    Årgang:
    1990
    Bil nr. 2:
    W140 400SE
    Bil nr. 2 Km:
    300.000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1992
    jeg er enig med jflohr,
    skal du skifte varme apperatet i en 124´er skal du have afmonteret kardanbox, instrument bord, rat og varmeapperat. det tager mellem 10 og 14 timer på et værksted.
    derudover, hvis du har et UORIGINALT aircon i, skal du overveje at sktfte blæseren med det samme, fordi det er samme man skal skille ad.
     
  7. Frank

    Frank New Member

    Joined:
    16 September 2006
    Indlæg:
    369
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Tårnby
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    W211
    Km:
    83500
    Årgang:
    2004
    Bil nr. 2:
    W169
    Bil nr. 2 Km:
    45000
    Bil nr. 2 Årgang:
    2007
    Hej Kongebiler

    Jeg mener også man skal have viskemotor og blæser afmonteret, ude i motorrummet, det havde jeg. :wink: og det tog mig en hel dag at skille ad og 7-8 timer at samle.
     

    Attached Files:

  8. kongebiler

    kongebiler Active Member

    Joined:
    30 Marts 2007
    Indlæg:
    2,645
    Likes Received:
    13
    Trophy Points:
    38
    Location:
    Hadsten v Århus
    Ratings:
    +15 / 0
    Min bil::
    124033 :-)
    Km:
    550.000
    Årgang:
    1990
    Bil nr. 2:
    W140 400SE
    Bil nr. 2 Km:
    300.000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1992
    jeg mener ikke umiddelbart det er nødvændigt at pille viskertrækket af for "kun" at skifte varmeapperatet, men ok det er ved at være et godt stykke tid siden jeg lavede det sidst, så jeg kan godt huske forkert.... ?
     
  9. Den store

    Den store New Member

    Joined:
    25 April 2007
    Indlæg:
    12
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    København
    Ratings:
    +0 / 0
    Hej.

    Jeg har også samme problem i min 500e. Det lugter til tider af kølevæske og det dugger til i hale bilen. Mit sidste forsøg er at tilføre en kølerrense væske og så skylle systemet igennem for derefter at forsøge med en kølertætnins væske. Hvis dette ikke lykkes er der kun den hårde metode og det er et skift at varmeapp.! :wink:
     
  10. jflohr

    jflohr New Member

    Joined:
    15 September 2006
    Indlæg:
    4
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Rask Mølle
    Ratings:
    +0 / 0
    Mit sidste forsøg er at tilføre en kølerrense væske og så skylle systemet igennem for derefter at forsøge med en kølertætnins væske. Hvis dette ikke lykkes er der kun den hårde metode og det er et skift at varmeapp.! :wink:[/quote]Hej Den store
    Det skærer i mit lille tekniker hjerte, at du kunne finde på at hælde en mekaniker på dåse i dit kølersysten,efter min mening er det kun noget man gør,hvis man aboslut ikke har andre muligheder.Jeg arbejder til dagligt med køle og a/c anlæg i biler, og ser ofte hvad tætningsmidler kan lave af skade,nej brug heller lidt penge og tid på at reperere skaden istedet og spar mange penge i den sidste ende.Bare min mening. :)
    Hilsen jflohr.
     
  11. Den store

    Den store New Member

    Joined:
    25 April 2007
    Indlæg:
    12
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    København
    Ratings:
    +0 / 0
    Ja, må jo nok på knæ for den..... men den giver jo også så mange glæder til hverdag. jeg kan være nok så sur/gnaven, men når man drejer nøglen og V8'eren vågner kommer der et smil på læben..... :mrgreen:
     

Del denne side