Mercedes Træf NordFyn 6.-7. September 2024   Information - Tilmeldte biler

Se billeder & video og snik snak fra afholdte arrangementer og træf. Klik her

Afladning

Emne i 'El-system' startet af jens, 16 November 2008.

  1. jens

    jens New Member

    Joined:
    4 September 2006
    Indlæg:
    39
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Østerbro
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    w124 230 TE
    Km:
    276
    Årgang:
    1992
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Bil nr. 2 Årgang:
    0
    Jeg har oplevet at batteriet var dødt så jeg ikke kunne starte. Fik nyt batteri i for 2 år siden og ombyttet generatoren for 1.5 år siden. Vi fandt ud af at det måske var relæet til indsugningsmanifold som ikke slog fra på grund af belægninger. Dermed tappede det med 25 AMP. Kørte et par dage uden relæ indtil et nyt kom fra Tyskland. Satte relæ i og en dag efter var den gal igen. Er det alligevel batteriet eller generatoren som ikke er i orden?

    Jens
    W 124 st car.
    1991 238.000 km
     
  2. kongebiler

    kongebiler Active Member

    Joined:
    30 Marts 2007
    Indlæg:
    2,645
    Likes Received:
    13
    Trophy Points:
    38
    Location:
    Hadsten v Århus
    Ratings:
    +15 / 0
    Min bil::
    124033 :-)
    Km:
    550.000
    Årgang:
    1990
    Bil nr. 2:
    W140 400SE
    Bil nr. 2 Km:
    300.000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1992
    tag minus polen af batteriet og sæt et amperemeter imellem, det skal vise under 0,050 A viser det mere er der en afladning.
    afmonter 1 sikring af gangen, når strømmen falder har du fejlen.
     
  3. jens

    jens New Member

    Joined:
    4 September 2006
    Indlæg:
    39
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Østerbro
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    w124 230 TE
    Km:
    276
    Årgang:
    1992
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Bil nr. 2 Årgang:
    0
    Tak for det Martin. Jeg vil se hvad der kan gøres.

    Mvh
    Jens
     
  4. flychr

    flychr Active Member

    Joined:
    4 Januar 2007
    Indlæg:
    1,681
    Likes Received:
    21
    Trophy Points:
    38
    Location:
    solrød strand
    Ratings:
    +22 / 0
    Min bil::
    w202 c200
    Km:
    205000
    Årgang:
    1996
    Bil nr. 2:
    230te
    Bil nr. 2 Km:
    360000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1990
    Hej
    Har du orginale el ruder for? eller både for og bag?
    Chr
     
  5. BRABUS

    BRABUS Well-Known Member

    Joined:
    30 Juni 2007
    Indlæg:
    9,441
    Likes Received:
    33
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +36 / 0
    Min bil::
    W124 BRABUS 3.6-24
    Km:
    188
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    VW Lupo 1.2 3L
    Bil nr. 2 Km:
    150
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    jeg ville også afmontere bilens minus pol, men jeg ville ikke bruge et ampere meter da de fleste kun kan tage ca. 10A. og hvis forbruget er højere som de 25A. du nævner så ryger sikringen hvis der er en i dit Amperemeter/Multimeter.

    Derfor bruger jeg altid en autopære på 5 eller 10 Watt. og sætter imellem.
    Så kan man se alt efter hvor meget pæren lyser om der skulle være en krybe strøm et sted.

    En anden ting er at det er lidt farligt at sige der ikke må være mere end højst 0.050 A.

    Der kan være mange ekstra installationer der gør at forbruget er højere, så som alarmer, fyr, ur, styreenhedder til anden ekstra udstyr, anlæg osv.

    Så derfor siger jeg altid at bilen skal kunne holde strøm min. 14 dage hvilket i sig selv er meget lang tid uden at bruge bilen.

    Så et alm. 80Ah batteri kan holde 1A i 80 timer som så er næsten 4 dage
    Og det er så 500 mA. i 7 dage og 250mA. i 14 dage.

    Altså maks 250 mA.

    Men tjek først hvor meget dit Amperemeter/Multimeter kan klare og hvis for lidt så tjek først med en autopære hvor meget den lyser og hvis lidt så tjek med Amperemeter/Multimeter.

    Det kan også være en fordel at tjekke dit forbrug med tænding på og så slukke så meget du kan, fordi det kan også være noget som dræner strømmen så meget at din generator ikke kan følge med forbruget.

    Og sådan en krybestrøm kan kun findes med tænding på hvis det er en eks styreboks der først laver ravage når den får spænding.

    Mvh.
    BRABUS
     
  6. jens

    jens New Member

    Joined:
    4 September 2006
    Indlæg:
    39
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Østerbro
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    w124 230 TE
    Km:
    276
    Årgang:
    1992
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Bil nr. 2 Årgang:
    0
    Chr, BRUS m.fl,

    Jeg har en original bagrude som vist er det der trækker mest strøm. . Ellers ikke så meget mere. Det kunne jo også være generatoren der har en periodisk fejl. Min mekaniker talte om at at reklamere den ombyttede generator og batteri. Tak for jeres råd, jeg vender tilbage når der er nyt.

    Mvh
    Jens
     
  7. flychr

    flychr Active Member

    Joined:
    4 Januar 2007
    Indlæg:
    1,681
    Likes Received:
    21
    Trophy Points:
    38
    Location:
    solrød strand
    Ratings:
    +22 / 0
    Min bil::
    w202 c200
    Km:
    205000
    Årgang:
    1996
    Bil nr. 2:
    230te
    Bil nr. 2 Km:
    360000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1990
    hej
    kones 230te 89(den ny model) havde problemer med afladning og meget blev prøvet" Den har originale el ruden foran, men i forbindelse med andet arbejde blev et løst el stik under bag sæde sat på kontrol enhed til rude træk. men er der ikke el rude i side rude bag skal stik ikke sættes på ! det gav en afladning hvis stik er på som blev fundet ved hjælp af kongebilers metode(og lidt hel)
    normalt er der ikke meget gang i ladning på 124, så det bedste er et lade relæg der giver lidt mere end normalt f.eks 14.5 volt istedet for 13.8 volt
    chr
     
  8. jens

    jens New Member

    Joined:
    4 September 2006
    Indlæg:
    39
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Østerbro
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    w124 230 TE
    Km:
    276
    Årgang:
    1992
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Bil nr. 2 Årgang:
    0
    Min mekaniker har rådet mig til at skifte batteri og søge en reklamation. Hvis det hele tiden har været en periodisk fejl - faktisk et problem siden jeg fik den fra Tyskland i 2006 - med afladning af batteri på grund af stort strømtræk fra relæ til indsugningsmanifold har batteriet måske også taget skade. Nu får vi se!

    Mvh
    Jens
     
  9. kongebiler

    kongebiler Active Member

    Joined:
    30 Marts 2007
    Indlæg:
    2,645
    Likes Received:
    13
    Trophy Points:
    38
    Location:
    Hadsten v Århus
    Ratings:
    +15 / 0
    Min bil::
    124033 :-)
    Km:
    550.000
    Årgang:
    1990
    Bil nr. 2:
    W140 400SE
    Bil nr. 2 Km:
    300.000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1992
    10 A afladning er ret voldsom afladning for et bilbatteri, det svarer til 120 W, så er der noget der vil blive mærkbart varmt.

    men 25 A er ikke umuligt, bare meget sjældent
     
  10. BRABUS

    BRABUS Well-Known Member

    Joined:
    30 Juni 2007
    Indlæg:
    9,441
    Likes Received:
    33
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +36 / 0
    Min bil::
    W124 BRABUS 3.6-24
    Km:
    188
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    VW Lupo 1.2 3L
    Bil nr. 2 Km:
    150
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    Det vil jeg give dig fuldstendig ret i Martin :)

    Men jeg har altid træsko og seler på :D så hvis det skulle ske så kan sådan en sikring i et multimeter være uhyggelig dyr og tidskrævende at skifte, men helt sikkert som du siger så er det yderst sjællendhed at opleve sådan en afladning.

    Jeg har engang oplevet at en radio var kortsluttet inden i, men damen der ejet bilen brugte aldrig radioen og det skete jo kun når hun havde tænding på at radioen fik tændings spænding og da der var rødet et elelr andet inde i radioen så brugte radioen al det den kunne trække og da det kun er den konstante plus som har forsikring så brugte den ca. 20A og det betød at når hun holdte kun med tænding på uden motoren startet, så drænede den jo batteriet på fuld skrue i løbet af ingen tid.

    Det jeg ville sige var bare at sådan en fejl er svær at finde og ikke lige det man regner med at finde når man ved at hun oven i købet aldrig bruger radioen :)

    Bare lige en sjov historie fra erfaringens side :)

    Mvh.
    BRABUS
     
  11. kongebiler

    kongebiler Active Member

    Joined:
    30 Marts 2007
    Indlæg:
    2,645
    Likes Received:
    13
    Trophy Points:
    38
    Location:
    Hadsten v Århus
    Ratings:
    +15 / 0
    Min bil::
    124033 :-)
    Km:
    550.000
    Årgang:
    1990
    Bil nr. 2:
    W140 400SE
    Bil nr. 2 Km:
    300.000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1992
    de multimetere vi bruger på værkstedet en meget nemme og billige at skifte sikring på (gad vide hvorfor de har købt sådan nogle :) )
     
  12. BRABUS

    BRABUS Well-Known Member

    Joined:
    30 Juni 2007
    Indlæg:
    9,441
    Likes Received:
    33
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +36 / 0
    Min bil::
    W124 BRABUS 3.6-24
    Km:
    188
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    VW Lupo 1.2 3L
    Bil nr. 2 Km:
    150
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    Ja, jeg tænkte på de multimeter som man oftest ser div steder.
    modellen Fluke, her sidder sådan en special sikring som man ikke bare lige køber i supermarked :D den er tilmed lidt dyr ca. op til 100 Kr stk.

    Ellers ville et tang amperemeter være sagen :D

    Mvh.
    BRABUS
     
  13. ThomasFod

    ThomasFod Member

    Joined:
    18 August 2007
    Indlæg:
    59
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    6
    Location:
    Københavnsområdet, mob. 2616 2756
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    E350
    Km:
    190000
    Årgang:
    2005
    Bil nr. 2:
    280S
    Bil nr. 2 Km:
    140000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1971
    Er tang amperemetre ikke til vekselstrøm? :roll:
     
  14. BRABUS

    BRABUS Well-Known Member

    Joined:
    30 Juni 2007
    Indlæg:
    9,441
    Likes Received:
    33
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +36 / 0
    Min bil::
    W124 BRABUS 3.6-24
    Km:
    188
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    VW Lupo 1.2 3L
    Bil nr. 2 Km:
    150
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    Nej nogle kan skam sagtens måle DC også, og ikke kun AC.

    Men så snart man starter bilen kan det blive noget mærkeligt noget at måle på da det afhænger af lade strømmen også.

    mvh.
    BRABUS
     

Del denne side