Mercedes Træf NordFyn 6.-7. September 2024   Information - Tilmeldte biler

Se billeder & video og snik snak fra afholdte arrangementer og træf. Klik her

  1. Denne side bruger cookies. Ved af fortsætte med at bruge dette websted, accepterer du vores brug af cookies. Learn More.

w202 fra 250 D til 250 TD... HJÆLP !!!!

Emne i 'El-system' startet af Søren Beck, 6 November 2008.

  1. Søren Beck

    Søren Beck New Member

    Joined:
    6 November 2008
    Indlæg:
    7
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    :roll:

    Jeg har en 202 (c250D) fra 94.. en temmelig død hest, når man hænger sneglehuset efter den og forcerer Kassel-bakker med 35 km/t.....

    Så fat i en skadet c250 TD ´er fra 96... At få byttet rundt på motorer/gearkasser gik jo egenligt nemt nok, men så kommer alt det sjove med EL....

    For at gøre det nemmest (TROEDE JEG) adskilte jeg først elnettet til Aut-gearkassen incl styring. Dernæst kom turen til motorstyringsnettet, og den tilhørende relæboks...
    Begge el-net er monteret "ovenpå" det eksisterende, men jeg står nu tilbage med de LØSE ENDER... og motoren kan IKKE starte, den tørner rundt men starter altså ikke...

    I bilen den kom fra var der da også både ALARM og STARTSPÆRRE, som jeg ikke ønskede at få med over i den "gamle". En mercedes er en temmelig forvirende fuglerede med ledninger her der og allevege, løbende frem og tilbage.... men det kender I jo nok.

    Jeg regner med at der "mangler" signal (strøm) til motorstyring eller relæboksen. Desuden har jeg en grøn og en grøn/hvid ledning der ender løst flere steder... I den skadede bil fra 96 løb disse ledninger sammen i bunden af bilen og ender både i ABS styringen, Motorstyringen og i et sort stik i passagersiden ved panelet.....

    Jeg håber at nogen af jer kan hjælpe mig med de vise sten, diagrammer eller andet. Til sidst en stak Numre:

    Det originale i c250D
    Motorstyring: 014 545 60 32
    Gearkassestyring: Ingen
    ABS-styringsboks: 012 545 74 32 (stadigt monteret)

    Fra den skadede c250TD 1996
    Motorstyring: 018 545 34 32 (flyttet med ledningsnet)
    Gearkassestyring: 021 545 05 32 (flyttet med ledningsnet)
    ABS-styringsboks: 019 545 42 32(Ikke flyttet)
    Relæboks: 000 540 01 72 (flyttet med, har forb. med både motor og gearks nettet)
    Startspærre: 210 820 32 26 (ikke flyttet over i "den gamle" fra 94)

    Puhha en masse tal..



    Som sagt håber jeg at der sidder en masse kloge der kan hjælpe mig...

    Med venlig hilsen
    Søren Beck :roll:
     
  2. Søren Beck

    Søren Beck New Member

    Joined:
    6 November 2008
    Indlæg:
    7
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Hej igen....

    Har nu roddet lidt mere med dyret.... giver jeg den gul/sorte ledning til dieselpumpen + direkte, forvarmer den og starter, men går ud efter 2 sekunder.
    Så et eller andet sted skal jeg have givet styringen +, -, eller luse den.... men hvilke ledninger har så haft forbindelse med startspærren ?????

    Håber I kan hjælpe.....

    Hilsner fra Søren
     
  3. transvan

    transvan New Member

    Joined:
    2 September 2008
    Indlæg:
    79
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    vestsjælland
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    E250D stc.
    Km:
    530000
    Årgang:
    1996
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Bil nr. 2 Årgang:
    0
    evt en startspærre eftersom den kører et par sek?
     
  4. Søren Beck

    Søren Beck New Member

    Joined:
    6 November 2008
    Indlæg:
    7
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Hej. Startspærre har der jo været i den bil motor/gearkasse samt ledningsnettene kommer fra. startspærren har jeg valgt ikke at flytte med, -men hvilke ledninger til motorstyringen har den givet signal, -det kan være plus, stel eller bare forbundet 2 eller flere ledninger.....
    Hmm... det kan jeg få meget sjov ud af.....
    Mange hilsner
    Søren
     
  5. CDI

    CDI New Member

    Joined:
    26 August 2008
    Indlæg:
    28
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    1) Den nye gearkasse, er det en 5 trins elektronisk 722.6xx?

    2) På 96'eren, var det en alm. tændingslås eller den seneste type med plastik nøgle FBS3?
     
  6. Søren Beck

    Søren Beck New Member

    Joined:
    6 November 2008
    Indlæg:
    7
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Hej CDI ( -og alle jer andre.....)

    1)
    Jeg tror ikke den er 5 trins... såvidt jeg har kunnet finde ud af er der 2 muligheder.... den ene er 722.456, den anden 722.612. Gearvælgeren har 1-2-3-4D-N-R-P + S-W Tror derfor det er en 4 trins. Der sidder et rundt multistik i gearkassen som kommer fra styringen, der har nummer 021 545 05 32.

    2)
    I den fra ´96 var en almindelig tændingslås med klap-nøgle. transponder-ringen sad ud over tændingslåsen.

    Jeg har rodet med at "montere" det meste af ledningsnettet løst ved siden af bilen med dørpumpe, diverse andre box´e, bakspejl osv... og jeg har kunnet "låse" og "låse op" med nøglen, men lamperne blinker på skift som tegn på at startspærren er aktiv. og motoren starter ikke, men tørner kun rundt. Giver jeg den gule/sorte ledning til dieselpumpen strøm (magnetventil) starter motoren, men dør efter 1-2 sekunder.

    I deparation har jeg brugt det gamle ledningsnet, den gamle motorstyring og samlet stik med "hjælpeledninger", da de ikke har samme type stik...
    Motoren starter og kører. Hvis jeg vælger dette som endelig løsning vil jeg så have et nyt problem.... Hvilke ledninger (fra gearkassen) giver signal til omdrejningstæller og spedometer ???? På den gamle gearkasse sad et stik i enden med en enkelt ledning (sort), som jeg går ud fra er signalet til spedometeret. Til omdrejningstælleren har jeg en teori om at det er den induktive (?) føler der sidder under (såvidt jeg lige kan huske) starteren.

    Og så et mindre problem med at få kardan og gearkasse til at passe sammen, - men meget kan klares med en drejebænk og et svejseværk ;-)

    Håber at ovenstående roman kan hjælpe med at besvare mine spørgsmål


    Hilsner fra Søren
     
  7. CDI

    CDI New Member

    Joined:
    26 August 2008
    Indlæg:
    28
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    1) Det er en elektronisk gearkasse...

    2) Din motorstyreenhed mangler startfrigivelse fra FBS2 styreenheden, den som transponder-ringen går til...

    3) "På den gamle gearkasse sad et stik i enden med en enkelt ledning (sort)," det er ledningen til kick-down ventilen...

    Jeg har ingen ideer om man kan snyde startspærresystemet hvis ikke alle dele sidder på...
     
  8. Søren Beck

    Søren Beck New Member

    Joined:
    6 November 2008
    Indlæg:
    7
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Hmm.....

    Jeg er jo nok ved at være henne i at køre den "nye" motor med den gamle motorstyring og det i bilen oprindelige ledningsnet.... mangler så noget af styringen til turboen.....

    Men hvordan får jeg så lige den elektroniske gearkasse til at virke som den skal ??????

    Kan selvfølgelig også ende med at montere den gamle gearkasse, men så mangler jeg vel noget af vacummet fra motoren ????

    Ja, nemt er det jo ikke ligefrem...

    Så hvis I har nogen gode ideer, så kom endelig frem med dem.....


    Hilsen Søren
     
  9. Søren Beck

    Søren Beck New Member

    Joined:
    6 November 2008
    Indlæg:
    7
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Hmm.....

    Jeg er jo nok ved at være henne i at køre den "nye" motor med den gamle motorstyring og det i bilen oprindelige ledningsnet.... mangler så noget af styringen til turboen.....

    Men hvordan får jeg så lige den elektroniske gearkasse til at virke som den skal ??????

    Kan selvfølgelig også ende med at montere den gamle gearkasse, men så mangler jeg vel noget af vacummet fra motoren ????

    Ja, nemt er det jo ikke ligefrem...

    Så hvis I har nogen gode ideer, så kom endelig frem med dem.....


    Hilsen Søren
     
  10. CDI

    CDI New Member

    Joined:
    26 August 2008
    Indlæg:
    28
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Din motorstyreenhed og EGS (gearkasse styreenhed) skal snakke sammen via motor CAN-bus (grøn og grøn/hvid ledninger) så gearkassen kan køre.

    Du kunne evt montere/tilslutte FBS2+transponder-ring+nøgle fra 96'er løst på og prøve at starte den...

    Forresten........ udvekslingen på bagtøjet skal være den til td'eren ellers vil gearkassen bare gå i nødkørsel, medmindre du kender en pc-freak som kan omprogrammer din EGS til den bagtøj-udveksling som sidder på bilen.

    Dette kan en aut.MB værksted IKKE med Deres udstyr men typisk tuningsfirmaer a la Kleemann...

    Måske kan de også give dig råd om at omgå startfirgivelsen!
     
  11. sf.salsa

    sf.salsa New Member

    Joined:
    6 Oktober 2007
    Indlæg:
    121
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Sinding ved Silkeborg
    Ratings:
    +0 / 0
    Hej - det lyder som et spændende men avanceret projekt :)
    Jeg er på ingen måde specielist eller noget som helst, men
    hvis "Gearvælgeren har 1-2-3-4D-N-R-P + S-W " - så må det da være en 5-gears, ikke? - ellers er der vel ingen grund til at den har "4" som valgmulighed?
    (ellers undskylder jeg min uvidenhed....)

    God vind med projektet - skal selv have solgt min E250 st.car nu her, da kæresten er ved at pakke kufferten....

    VH
    Søren
     

Del denne side