Mercedes Træf NordFyn 6.-7. September 2024   Information - Tilmeldte biler

Se billeder & video og snik snak fra afholdte arrangementer og træf. Klik her

  1. Denne side bruger cookies. Ved af fortsætte med at bruge dette websted, accepterer du vores brug af cookies. Learn More.

Hvilken Olie på 300-24V ??

Emne i 'Alt om Olie & Olieskift' startet af Lightman, 15 November 2007.

  1. Lightman

    Lightman New Member

    Joined:
    20 September 2007
    Indlæg:
    10
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Stor kbh
    Ratings:
    +0 / 0
    Hejsa,

    Har tjekket en masse indlæg under emnet, hvad bruger i andre og hvad kan anbefales ?
    Har fået fortalt at jeg kan bruge 10/40 Men evt hvad mærke eller er anden type olie bedre ?
    Håber i kan hjælpe, og undskylder hvis i synes det er uddebateret....
     
  2. BRABUS

    BRABUS Well-Known Member

    Joined:
    30 Juni 2007
    Indlæg:
    9,440
    Likes Received:
    33
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +36 / 0
    Min bil::
    W124 BRABUS 3.6-24
    Km:
    188
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    VW Lupo 1.2 3L
    Bil nr. 2 Km:
    150
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    Castrol olie 10W/60 køre jeg på, det er anbefalet af BRABUS.
    Men det er også nok fordi min motor jo er tunet hos dem.
    Men jeg har fået fortalt det er en god olie også til standart 300E-24 da den er rigtig god ved høje temperature, og en 300E-24er bliver ret varm da den tager mange omdrejninger og derfor er det heller ikke helt tilfældigt den køre med olie køler.
    Og på en lidt brugt motor over 200.000 Km så kan den kun anbefales da den direkte anbefales til motore som "bruger" olie - forstået sådan at hvis du har et lidt højt olie forbrug ca. 1 liter pr. 2000 Km hvilket langt fra er unormalt i sådan en fætter, så kan du mindske det væsentligt.

    Ellers så er der mange som siger den skal have en 15/40 olie
    Men jeg bruger faktisk castrol 10/60 på alle mine biler, da den er uhyggelig god ved de høje temperature.

    Man skal huske at motoren tager 7000 omdrejninger og det er blandt andet derfor motoren har bedre af sådan en olie der kan tage nogle prygl.
     
  3. Mercedes w124

    Mercedes w124 Member

    Joined:
    17 December 2006
    Indlæg:
    193
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    16
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    w124 E 420
    Km:
    225000
    Årgang:
    1994
    Bil nr. 2:
    VW Up
    Bil nr. 2 Km:
    7
    Bil nr. 2 Årgang:
    2015
    Hej Lightman.

    Jeg bruger Mobil 1 5/40w i min V8'er og det er jeg ganske godt tilfreds med. Da jeg kørte 260e brugte jeg til at begynde med Castrol Magnatec 5/40W og da jeg skiftede til Mobil 1 fik jeg et ½ kilo højere olietryk i tomgang og forbruget blev halveret, så siden dengang har jeg kørt på Mobil 1, hvilket Mercedes også anbefaler til de fleste af deres motorer.

    Mvh.
    Niels
     
  4. Bjarne

    Bjarne Administrator Staff Member

    Joined:
    31 August 2006
    Indlæg:
    1,976
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    38
    Location:
    Hjemme
    Ratings:
    +1 / 0
    Min bil::
    300D
    Km:
    850000
    Årgang:
    1989
    Hejsa

    ja,- jeg er gået fra en alm. 10/40 til fuldsyntetisk 5/40 olie. på min gamle veltilkørte dieselmaskine,- og her steg olietrykket ½ bar. = ca. 2 bar i tomgang.

    - og den lyder til at være tilfreds med det 8)
     
  5. BRABUS

    BRABUS Well-Known Member

    Joined:
    30 Juni 2007
    Indlæg:
    9,440
    Likes Received:
    33
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +36 / 0
    Min bil::
    W124 BRABUS 3.6-24
    Km:
    188
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    VW Lupo 1.2 3L
    Bil nr. 2 Km:
    150
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    Angående Mobil 1 vil jeg sige jeg også har brugt denne olie, rigtig meget enda.
    Den har et lavere olie forbrug med denne, men den har et stort problem i forhold til castrolen, den bliver meget varm og har ikke de egenskaber som den specielle 10/60 RS olie har.
    Og på en 300E-24er er varme faktoren et vigtigt punkt pga de højere omdrejninger motoren er konstrueret til at tage.

    Jeg køre jo selv med BRABUS tempamatic som er et system der måler olie temperaturen i motoren.
    Der er tydeligt fordele ved at bruge 10/60eren.
    Temperaturen mindskes væsentlig.

    Ang. olie trykket.
    Der vil jeg sige hvis man skifter olie på bilen så skifter man vel også oliefilter og så kan jeg egentlig ikke fortænke jeres olietryk i at stige :)
    Det er langt fra ønskeligt at have så højt olie tryk som muligt, men selvfølgelig heller ikke for lavt.

    HVis du endeligt skal købe olie til et olie skift kan jeg anbefale et sted som sælger 5 liters dunke som her hjemme koster 600-700 Kr til kun 330 Kr dunken.

    Mapodo.de

    MVH
    BRABUS
     
  6. Lightman

    Lightman New Member

    Joined:
    20 September 2007
    Indlæg:
    10
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Stor kbh
    Ratings:
    +0 / 0
    Lækkert med hurtige svar, vil da overveje den der 10/60 olie.
    Sender de fra den www.mapodo.de ???? til DK
     
  7. BRABUS

    BRABUS Well-Known Member

    Joined:
    30 Juni 2007
    Indlæg:
    9,440
    Likes Received:
    33
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +36 / 0
    Min bil::
    W124 BRABUS 3.6-24
    Km:
    188
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    VW Lupo 1.2 3L
    Bil nr. 2 Km:
    150
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    Hej Lightman.

    Ja de sender fra mapodo.de og jeg har brugt dem utallige gange.
    Du skal bruge dit visa kort og så bliver det gjort over en speciel paypal ordning der garantere dig dine penge igen hvis ikke produktet leveres osv.

    Forsendelses omkostninger står også på siden.

    Regn med en stor besparelse også selvom der kommer forsendelse oven i.
    Køb 10 L. så er der bedst økonomi i det.
    så meget bruger man jo trods alt helelr ikke, med mindre man laver hyppige olie skift :)
     
  8. FAM.Johnsen

    FAM.Johnsen New Member

    Joined:
    16 December 2007
    Indlæg:
    14
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    sjælland
    Ratings:
    +0 / 0
    Hej
    Jeg kører på Mobil 1 o/40 fordi det er det mercedes i herlev heller på når bilen er til service,er det helt i skoven eller??? vi taler om en m102 med 194.500 km på bagen :roll: jeg har en ide om at det er en god olie til vinter brug fordi den er tynd som vand,men om sommeren er den lidt for tynd,derfor måske en tykkere vil være bedre 5/30-5/40 hvem ved??? nogle ider er jeg åben :lol:
     
  9. Lasse

    Lasse Active Member

    Joined:
    15 Maj 2007
    Indlæg:
    2,056
    Likes Received:
    5
    Trophy Points:
    38
    Ratings:
    +6 / 0
    Min bil::
    300E-24, Avantgarde
    Km:
    280000
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    S213 E220d
    Bil nr. 2 Km:
    120000
    Bil nr. 2 Årgang:
    2017
    Jeg vil prøve at hælde Mobil1 5W-50 på min motor (M104.980) -Så må vi se hvordan den ter' sig :)
     
  10. uffe

    uffe Active Member

    Joined:
    31 August 2006
    Indlæg:
    1,636
    Likes Received:
    22
    Trophy Points:
    38
    Location:
    holbæk
    Ratings:
    +26 / 0
    Min bil::
    E211 320 CDI 3.2 AMG
    Km:
    457000
    Årgang:
    2003
    Bil nr. 2:
    W124 300 E-24
    Bil nr. 2 Km:
    324600
    Bil nr. 2 Årgang:
    1990
    hej Lightman
    tro ikke du spare noget ved at købe olie i tyskland nå du skal sende det herop.

    de priser de tager herhjemme er da høje med det kan lade sig gøre at hente gode rebatter på olie, selv ligge jeg på mellem 30 og 45% på valvoline olie som også er en olie i topklasse.

    vis jeg skal finde en pris så skriv lide til mig
     
  11. BRABUS

    BRABUS Well-Known Member

    Joined:
    30 Juni 2007
    Indlæg:
    9,440
    Likes Received:
    33
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +36 / 0
    Min bil::
    W124 BRABUS 3.6-24
    Km:
    188
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    VW Lupo 1.2 3L
    Bil nr. 2 Km:
    150
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    Hej Uffe.

    Jeg skal glædeligt lige fortælle følgende fragt priser fra siden:

    Forsendelses priser:
    01-10 Liter = 111 Kr.
    11-28 Liter = 133 Kr.
    29-54 Liter = 266 Kr.
    For express levering INDEN 24 Timer koster det sølle 11 Kr. oven i.

    Castrol egde Sport RS W10/60 Olien koster 330 Kr for 5 Liter. og 74 Kr for 1 Liter.
    hvis man skifter olie skal man altså bruge 2X5 Liter = 10 Liter da bilen (300E-24) tager 7.5 Liter med olifilter og så har man 2.5 Liter til efter fyldning.

    dvs. 2X330Kr. + 111 Kr i forsendelse = 771 Kr for 10L. Det er altså en litter pris på 77.1 Kr (inkl. fragt) for en af de dyreste olier der findes.

    Du er hermed udfordret til at opdrive samme olie 10L. til samme pris Uffe :D
    Det vil jeg godt se dig gøre :D
    Hvis du så kun bestiller 1 liter (74 Kr.) fra tyskland så er det selvfølgelig dyere, men næsten ligefør det er samme pris selvom der kommer fragt på 111 Kr oven i købet :) = 185 Kr/l. og hos T-Hansen koster den 159 Kr. (altså over dobbel så dyr for bare olien alene købt hos TH), det er altså KUN vhis man bestiller 1L. bare 2L. så har man sparret allerede.
    http://thansen.dk/product.asp?c=1584597 ... 2027216114

    Til orientering koster 100% samme olie i T-Hansen 600 Kr for 4 liter.
    http://thansen.dk/product.asp?c=1584597 ... 2027216113
    og hos merkonomen koster den sindsyge 700 Kr for 4 Liter.

    Det er ganske enkelt ikke muligt at opdrive olien billigere på det danske marked, med minre man kender nogen som kender nogen der kan stjæle det for en :D

    De forhandler i øvrigt flere mærker herunder:

    AGIP
    ARAL
    CASTROL
    DBV
    MOBIL
    MOTORGOLD/Pennasol
    SHELL
     
  12. uffe

    uffe Active Member

    Joined:
    31 August 2006
    Indlæg:
    1,636
    Likes Received:
    22
    Trophy Points:
    38
    Location:
    holbæk
    Ratings:
    +26 / 0
    Min bil::
    E211 320 CDI 3.2 AMG
    Km:
    457000
    Årgang:
    2003
    Bil nr. 2:
    W124 300 E-24
    Bil nr. 2 Km:
    324600
    Bil nr. 2 Årgang:
    1990
    men nu er jeg heller ikke sunket så dypt at handel hos T.Hansen jeg har sku da lidt selvvære tilbage :shock:
     
  13. BRABUS

    BRABUS Well-Known Member

    Joined:
    30 Juni 2007
    Indlæg:
    9,440
    Likes Received:
    33
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +36 / 0
    Min bil::
    W124 BRABUS 3.6-24
    Km:
    188
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    VW Lupo 1.2 3L
    Bil nr. 2 Km:
    150
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    Hvis man midster sit selvværd af at handle hos T-Hansen, så kunne jeg godt tænke mig at vide hvori det består?
    Er olien en anden fordi du kan købe den hos T-Hansen? eller hvad er der der bringer dit selvværd ned i denne butik? :D
    De sælger mangt og meget og har ganske vist et ry (for nogle) for at sælge billigt ragelse, men hvilken relavans har det til olien? den er da den samme skulle jeg mene.

    Det var bare et eksempel jo, jeg nævnte også merkonomen, så kan du betale 100 Kr. ekstra for samme olie hvis det behager selvværed :D
    eller man kan handle hos Mapodo.de
    eller en helt anden olie.
    Jeg tror ikke der er nogen tvang indebåret her.

    jeg tror nu nok mere vi vil høre om de priser du kan skaffe olien til Uffe, det er da mere interesant, uanset om det er dyere eller billigere.
     
  14. Lasse

    Lasse Active Member

    Joined:
    15 Maj 2007
    Indlæg:
    2,056
    Likes Received:
    5
    Trophy Points:
    38
    Ratings:
    +6 / 0
    Min bil::
    300E-24, Avantgarde
    Km:
    280000
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    S213 E220d
    Bil nr. 2 Km:
    120000
    Bil nr. 2 Årgang:
    2017
    Tillader mig lige at finde en gammel tråd frem her :)

    Jeg har engang ringet til Mobil1 for at høre hvad de anbefalde af motorolie, til en 300E-24. De siger 0W-40.

    Jeg har Mobil1 Rally Formula 5W-50 på min, og er yderst tilfreds med det. Der olietryk i løbet af 1½ sek ved koldstart, og den har et fint olietryk sommer og vinter, også når olien er næsten 100 grader varm.

    Ser man i instruktionsbogen, så er 5W-50 også den olie, der "breder" sig længst; dvs. den har det største viskositetsområde fra kold til varm. :wink:
     
  15. BRABUS

    BRABUS Well-Known Member

    Joined:
    30 Juni 2007
    Indlæg:
    9,440
    Likes Received:
    33
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +36 / 0
    Min bil::
    W124 BRABUS 3.6-24
    Km:
    188
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    VW Lupo 1.2 3L
    Bil nr. 2 Km:
    150
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    Jeg ville sige at den olie er aaalt for tynd, men jeg har derimod ingen erfaring med brug af så tynd ollie og min motor er jo også lidt anderledes, men jeg har hørt at en tommelfinger regel er at olier der starter med 0 og 5 er til moderne motore med små tolerancer hvor de ældre motore skal have en tykkere olie for at have samme bære evne til de større tolerancer man køre med, så det er ikke altis olie trykket det hele kommer an på, og jeg skulle ikke se mig blind på olie tryk fik jeg at vide :D trods min tykke olie som jeg bruger der hedder 10/60 så har min også et utrolig hurtigt opbygget tryk.

    Men min erfaring med tynd olie er at motoren føles mere smidig og let løbende, men bliver også varmere da bære evnen er en anden.
    Erfaring fra min 1.3 16V EFI 90HK motor på Charaden som trods alt først har det røde felt ved 7000 snoninger.

    Nogle siger også at man skal passe på med at bruge fuldsyntetisk olier på ældre motore da det ikke arbejder så godt sammen med pakninger fra den tid der er konstrueret af andet materiale som ikke tåler de midler som fyldsyntetisk olier indeholer.
    Pm det har noget på sig ved jeg ikke.

    Da min har BRABUS tempamatic system hvor jeg kan se olie temperaturen som måles nederst i bundkaret kan jeg se at oliens temperatur stiger til omkring 80-85 grader ved normal kørsel på landevej, men ved bykørsel kan den godt stige op til mellem 85 og 92 grader ved kø kørsel.
    Ved motorvejs kørsel yder oliekøleren på en 300E-24 formidabel køling og olien kommer her aldrig over 80 grader uanset hvor hurtig man så end køre.


    Mvh.
    BRABUS
     
  16. Lasse

    Lasse Active Member

    Joined:
    15 Maj 2007
    Indlæg:
    2,056
    Likes Received:
    5
    Trophy Points:
    38
    Ratings:
    +6 / 0
    Min bil::
    300E-24, Avantgarde
    Km:
    280000
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    S213 E220d
    Bil nr. 2 Km:
    120000
    Bil nr. 2 Årgang:
    2017
    Jeg er godt tilfreds med 5W-50'eren som er fuldsyntetisk. Den gør det rigtig godt, også på motorrvej og i køkørsel. Temperaturnålen når aldrig over den streg, der er over 80 grader.
    5W-50 olien er også anbefalet til turboladede benzinmotorer; og sådan nogle er i alt fald under pres når ladetrykket sætter ind. Turbo-benzinmaskiner (særligt de tunede) har det med at bruge olie når de presses. Så hvis 5W-50 er god her, så er den også god i en 300E-24.

    Jo højere viskositeten er, jo højere vil friktionen i motoren også være; dvs. øget brændstofforbrug (set med teoretiske briller)

    Det med at fuldsyntetiske olier ikke skulle være godt for ældre motorer, kan jeg ikke se skulle have noget rigtigt i sig. Så skulle din 3,6'er også være utæt for olie over det hele, da 10W-60'eren jo også er fuldsyntetisk.

    Jeg kan kun anbefale folk at bruge den olie der er beregnet til deres motor. Jeg arbejder med biler til hverdag, og kender til flere turboladere, knastaksler m.m der har måtte lade livet pga. forkert olie, da den ikke tåler varmen fra turboen når motoren er standset. Når så motoren startes op igen, har olien været så varm, at olien har mistet sin smørende effekt = utilstrækkelig smøring af en turbo (og med tiden også resten af motoren) Og jo længere tid man kører, jo ringere bliver hele olien. Det kan desværre resultere i ødelagte knastaksler, vippearme og hydrauliske løftere :(
     
  17. CABRIO

    CABRIO New Member

    Joined:
    20 December 2007
    Indlæg:
    423
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Virum
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    W124 CE-300
    Km:
    190
    Årgang:
    1993
    Bil nr. 2:
    Toyota Corolla
    Bil nr. 2 Km:
    90
    Bil nr. 2 Årgang:
    1995
    Hej Uffe

    Vi venter stadig spændt på nogle priser på Højkvalitets olie der er billigere end de priser Brabus var så flink at finde til os i Tyskland..... Sker der snart noget fra din side eller var det blot endnu en fis i en hornlygte...?

    Venlig Hilsen

    CABRIO
     
  18. BRABUS

    BRABUS Well-Known Member

    Joined:
    30 Juni 2007
    Indlæg:
    9,440
    Likes Received:
    33
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +36 / 0
    Min bil::
    W124 BRABUS 3.6-24
    Km:
    188
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    VW Lupo 1.2 3L
    Bil nr. 2 Km:
    150
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    Update.

    Siden jeg lavede min pris undersøgelser er der kommet tiltag som nu gør det endnu nemmere at bestille direkte fra www.Mapodo.de

    Før i tiden skulle man oprette sig som bruger af den betalings foranstltning som sørgede for penge overførslen og at man fik sine vare.

    Nu har Mapodo endelig fået Kort betaling på siden som gør man kan bruge alm. Dankort/Visa kort.
    Og i følge lov kan/må de ikke trække pengene før man har modtaget varen.
    Og jeg har bestilt nogle gange efter dette princip og det er altså super levering de føre til priser jeg ikke har kunne finde billigere siden.

    Jeg laver mange olie skift for folk og bruger derfor siden hyppigt og kan kun sige jeg altid har fået lige det jeg bestilte inden for uhyggelig kort leveringstid. ca. 2-3 dage.

    De sælger også automatgearolien til stjerne som er en ATF fuldsyntetisk olie med blad nummer for mercedes.

    Internettet er simpelthen vidunderligt.

    Mvh.
    BRABUS
     

Del denne side