Mercedes Træf NordFyn 6.-7. September 2024   Information - Tilmeldte biler

Se billeder & video og snik snak fra afholdte arrangementer og træf. Klik her

  1. Denne side bruger cookies. Ved af fortsætte med at bruge dette websted, accepterer du vores brug af cookies. Learn More.

Hvilken type sokkel ?

Emne i 'El-system' startet af BRABUS, 29 Oktober 2008.

  1. BRABUS

    BRABUS Well-Known Member

    Joined:
    30 Juni 2007
    Indlæg:
    9,440
    Likes Received:
    33
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +36 / 0
    Min bil::
    W124 BRABUS 3.6-24
    Km:
    188
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    VW Lupo 1.2 3L
    Bil nr. 2 Km:
    150
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    Hejsa.

    Jeg tænkte på om nogen ved hvad type sokkel det er på de pære der bruges i kabinen til bla. blæser hastighed, luftdyser, gearvælger, luftregulering, indikator for tågebaglygte og belysning af lys vælger panel.

    Som jeg husker det er det samme pære, altså den lille type til samtlige ovennævnte steder, men hvad hedder den type pære fatning/sokkel

    Jeg har fået af vide det er typen ( T5 ) men kan nogen med garanti sige at det er korrekt?


    Mvh.
    BRABUS
     
  2. transvan

    transvan New Member

    Joined:
    2 September 2008
    Indlæg:
    79
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    vestsjælland
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    E250D stc.
    Km:
    530000
    Årgang:
    1996
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Bil nr. 2 Årgang:
    0
    mener det er korrekt at glassokkelpæren hedder t5, og den bruges samtlige steder i bilen til belysning. skiftede alle mine, da alle var defekte på nær speedometer. møgarbejde med de luftdyser:)
     
  3. flychr

    flychr Active Member

    Joined:
    4 Januar 2007
    Indlæg:
    1,681
    Likes Received:
    21
    Trophy Points:
    38
    Location:
    solrød strand
    Ratings:
    +22 / 0
    Min bil::
    w202 c200
    Km:
    205000
    Årgang:
    1996
    Bil nr. 2:
    230te
    Bil nr. 2 Km:
    360000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1990
  4. transvan

    transvan New Member

    Joined:
    2 September 2008
    Indlæg:
    79
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    vestsjælland
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    E250D stc.
    Km:
    530000
    Årgang:
    1996
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Bil nr. 2 Årgang:
    0
    skal jeg lade være op til eksperterne, jeg har skiftet dem ud med den type du refererer til på 1,2w uden sokkel, men det er der rigtig nok på mb pærene i hvertfald i varmeregulering
     
  5. BRABUS

    BRABUS Well-Known Member

    Joined:
    30 Juni 2007
    Indlæg:
    9,440
    Likes Received:
    33
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +36 / 0
    Min bil::
    W124 BRABUS 3.6-24
    Km:
    188
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    VW Lupo 1.2 3L
    Bil nr. 2 Km:
    150
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    Grunden til jeg spurgte var faktisk fordi jeg havde fundet en diode pære version med sokkel T5 typen, den ser dog lidt lang ud og den har plastik sokkel.

    T5 fåes både med glas og plastik sokkel, fordelen med plastik soklen er at den ikke bliver så varm så den kan resikere at smelte fatningen har jeg ladet mig fortælle.

    Jeg er lidt i vildrede om flere ting ved at skifte de ud til en diode model

    1. Lyser de mon for kræftigt op i forhold til alt det andet som instrument lys lyset i elrudeknapperne osv. som ikke kan skiftes ud til T5 diode pæren.
    2. Vil lysreguleringen mon stadig virke lige så godt? en diode reagere jo ikke helt som en glødepære på modstands regulering af spændingen.
    3. Er de for lange til at kunne side der i eks. luft hastigheds reguleringen.

    Grunden til jeg vil skifte er den så evig r!v irriterende konstante udskiftning af pære med alt for hyppige mellemrum.
    Her holder diode pæren jo nærmset til evig tid.

    Nok om det, her er linket til hvor de kan købes, så kunne jeg godt tænke mig at høre hvad i synes om dem og de bekymringer jeg har i forhold til at benytte dem i vores gode W124er :)

    http://www.carzone.dk/shop/led-hvid-med-4176p.html

    Mvh.
    BRABUS
     
  6. Thomas

    Thomas Member

    Joined:
    24 September 2006
    Indlæg:
    361
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    16
    Location:
    Hinnerup
    Ratings:
    +0 / 0
    Saa kommer jeg lige med en joker. Knapperne til elrudehejs findes i to versioner. Den gamle type er med gloedepaere og den nye er med diode + formodstand. De har to forskellige reservedelsnumre og sokkelbenene er forskellige. Det fandt jeg ud af, da jeg smadrede en af knapperne i min egen og fik foraerende en reserveknap af en. - Den passede sgu ikke.
     
  7. BRABUS

    BRABUS Well-Known Member

    Joined:
    30 Juni 2007
    Indlæg:
    9,440
    Likes Received:
    33
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +36 / 0
    Min bil::
    W124 BRABUS 3.6-24
    Km:
    188
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    VW Lupo 1.2 3L
    Bil nr. 2 Km:
    150
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    Ok, jeg troede slet ikke man kunne "fixe" lyset i elrudehejse knaperne, mine virker dog fint og jeg tror mine er afden nye type da jeg også har automatisk nedrulning ved enkelt tryk.

    Men det var også mere til de skide luftdyse regulerings belysning som altid går og så de 2 dreje kontakter til varmeanlæget (blæser og dyse valg)
    Samt lyskontakten og gearvælger indikator belysningen :)

    Jeg er bare bange for det kommer til at lyse helt vildt op når det er hvide dioder i stedet for den gode gamle gullige gløde pære.

    Men ud fra mit link til de diode typer synes jeg de ser lidt lange ud, men det er jo svært sådan rigtig at vudere når der ikke er andet på billedet.

    Jeg må købe et kit og se hvad det er for en fisk :D
    Så kan jeg jo lige smide et par billeder når jeg har monteret dem så i kan se om det er noget der dur eller noget der bare skal ud :)

    Mvh.
    BRABUS
     

Del denne side