Mercedes Træf NordFyn 6.-7. September 2024   Information - Tilmeldte biler

Se billeder & video og snik snak fra afholdte arrangementer og træf. Klik her

  1. Denne side bruger cookies. Ved af fortsætte med at bruge dette websted, accepterer du vores brug af cookies. Learn More.

Hård affjedring bagi - er det normalt?

Emne i 'Niveauregulering' startet af hardbern, 8 Oktober 2008.

  1. casper

    casper Member

    Joined:
    14 Februar 2007
    Indlæg:
    438
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    18
    Location:
    2820 Gentofte
    Ratings:
    +1 / 0
    Min bil::
    w124 280TE
    Årgang:
    1993
    Hvis andre skulle kaste sig ud i det samme så husk at skaffe en 10mm og en 17mm bremsenøgle, de er nødvendige til at skille rørene af.
    Jeg har brugt 0,7L hydraulikolie til at lufte ud med og fylde op efterfølgende, så køb mindst 1L hydraulikolie.
     
  2. Lasse

    Lasse Active Member

    Joined:
    15 Maj 2007
    Indlæg:
    2,056
    Likes Received:
    5
    Trophy Points:
    38
    Ratings:
    +6 / 0
    Min bil::
    300E-24, Avantgarde
    Km:
    280000
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    S213 E220d
    Bil nr. 2 Km:
    120000
    Bil nr. 2 Årgang:
    2017
    Gaskuglerne bliver slappe lidt hen ad vejen, så bilen gradvist bliver hårdere at køre i. Tillykke med din fine nye affjedring! :)
     
  3. transvan

    transvan New Member

    Joined:
    2 September 2008
    Indlæg:
    79
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    vestsjælland
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    E250D stc.
    Km:
    530000
    Årgang:
    1996
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Bil nr. 2 Årgang:
    0
    jeg vil nu mere getegne det som en gondol:)
    den rammer et bump og hopper så 4 5 gange det er næsten som en hoppebold:) enormt belastende og ret så ulækkert med fyldt mave:)
     
  4. casper

    casper Member

    Joined:
    14 Februar 2007
    Indlæg:
    438
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    18
    Location:
    2820 Gentofte
    Ratings:
    +1 / 0
    Min bil::
    w124 280TE
    Årgang:
    1993
    Det lyder til at der er noget andet galt, måske er dine støddæmpere defekte ?

    Min ligger fuldstændigt roligt på vejen efter skiftet, selv hvis jeg går om bag og trykker bagenden kraftig op og ned flere gange hurtigt, og så slipper, så er bagenden dæmpet og uden bevægelse efter 1/2 - 1 gang op/ned.

    Så vidt jeg har forstået systemet så ligger affjedringen i gaskuglerne, mens "støddæmper funktionaliteten" stadig ligger ud i støddæmperne.
     
  5. transvan

    transvan New Member

    Joined:
    2 September 2008
    Indlæg:
    79
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    vestsjælland
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    E250D stc.
    Km:
    530000
    Årgang:
    1996
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Bil nr. 2 Årgang:
    0
    ja, men jeg har heller ikke skiftet endnu, det er bare symptomet jeg har, tror også mine kugler(gas) er defekte
     
  6. casper

    casper Member

    Joined:
    14 Februar 2007
    Indlæg:
    438
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    18
    Location:
    2820 Gentofte
    Ratings:
    +1 / 0
    Min bil::
    w124 280TE
    Årgang:
    1993
    Det tror jeg ikke, med defekte gaskugler i min vogn var affjedringen ikke eksisterende, der var behov for nyrebælte ved passage af selv pænt nedfældede kloakdæksler.
     
  7. transvan

    transvan New Member

    Joined:
    2 September 2008
    Indlæg:
    79
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    vestsjælland
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    E250D stc.
    Km:
    530000
    Årgang:
    1996
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Bil nr. 2 Årgang:
    0
    hmm så ved jeg ikke hvad min fejler, den gynger nemlig, så der burde da være noget der fjedrer, det virker bare på mig somom at der ikke er gas til at tage bumpende, men olie som ikke tager fra altså den skyder op igen.
     
  8. larzen

    larzen New Member

    Joined:
    14 August 2007
    Indlæg:
    939
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +1 / 0
    Min bil::
    300D
    Årgang:
    1987
    Bil nr. 2:
    Falck LR 109"
    Bil nr. 2 Årgang:
    1966
    Den jeg skiftede på gyngede som en gondol - efter skift af kugler ligger den bare perfekt på vejen.

    Dæmperfunktionen ligger i kuglerne - den ude på støddæmperens plads er bare et hydraulisk stempel der overfører påvirkninger fra underlaget til olien.

    Hvis dæmperfunktionen i kuglen dør vil den gynge, hvis det derimod er membranen der ryger bliver den hård som sten.
     
  9. transvan

    transvan New Member

    Joined:
    2 September 2008
    Indlæg:
    79
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    vestsjælland
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    E250D stc.
    Km:
    530000
    Årgang:
    1996
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Bil nr. 2 Årgang:
    0
    godt, så er jeg mere rolig, mente også det måtte være mine kugler der er døde og ikke dæmperen
     
  10. hardbern

    hardbern Member

    Joined:
    16 September 2008
    Indlæg:
    254
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    16
    Location:
    Kbh
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    BMW E39 M5
    Km:
    180.000
    Årgang:
    1998
    Bil nr. 2:
    Porsche 928s
    Bil nr. 2 Km:
    160.000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1986
    Jeg har nu indkøbt diverse dele til skift af gaskugler, men kan ikke finde hydraulikrør, kan man bare bruge almindelig bremserør eller er der noget specielt ved dem. Er der nogen der kan varenummert til dem?
    p.s der er til en sedan

    Mvh Kåre
     
  11. casper

    casper Member

    Joined:
    14 Februar 2007
    Indlæg:
    438
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    18
    Location:
    2820 Gentofte
    Ratings:
    +1 / 0
    Min bil::
    w124 280TE
    Årgang:
    1993
    købte følgende til en 300 turbo sedan:

    124 997 7182 SLANGE NIVO 124 STØDD/ VB Original(OE*) kr. 585,00
    124 997 7082 SLANGE NIVO 124 STØDD/ HB Original(OE*) kr. 544,00

    De passer og er monteret på vognen nu, bilen er en årgang 91, der sidder også to pakninger under kuglere så der ikke kommer fugt ind i bagagerummet, du skal bruge to styk og de har nummer 124 997 0940 , mener de kostede under en 10´er stykket
     
  12. hardbern

    hardbern Member

    Joined:
    16 September 2008
    Indlæg:
    254
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    16
    Location:
    Kbh
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    BMW E39 M5
    Km:
    180.000
    Årgang:
    1998
    Bil nr. 2:
    Porsche 928s
    Bil nr. 2 Km:
    160.000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1986
    Øv det var lidt dyrt.. Nu står der slange, men er det ikke bremserør, og har de ry for at gå i stykker ved afmontering?
    Og er det muligt at lave dem selv?

    Mvh Kåre
     
  13. hardbern

    hardbern Member

    Joined:
    16 September 2008
    Indlæg:
    254
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    16
    Location:
    Kbh
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    BMW E39 M5
    Km:
    180.000
    Årgang:
    1998
    Bil nr. 2:
    Porsche 928s
    Bil nr. 2 Km:
    160.000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1986
    Når der nu skal udluftes, hvordan forgår det? Jeg synes ikke jeg kan se nogle steder hvor jeg kan udlufte fra, Det skal dog siges at jeg ikke har skilt det hele ad endnu, da jeg godt lige vil være helt sikker på jeg ikke kommer til at stå og mangle noget.
    Olie beholderen kan jeg heller ikke finde, sidder den skjult? ville mene den burde sidde i motorrummet man kan finde den, medmindre det er den samme som servoen, og kan ikke finde nogle billeder/tegninger af det.
    Nogen der kan hjælpe?

    Mvh Kåre
     
  14. sf.salsa

    sf.salsa New Member

    Joined:
    6 Oktober 2007
    Indlæg:
    121
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Sinding ved Silkeborg
    Ratings:
    +0 / 0
    Det var min bil, Larzen skiftede gaskugler på - og vi luftede altså ikke ud, det tror jeg systemet "gør selv" - vi hældte rigeligt med olie på, og så sank det lidt, stadig lidt over maks i...
    beholderen er den, der sidder helt til højre, når du kigger i motorrummet...
    Den er helt perfekt nu :)
    VH
    Søren
     
  15. mb_brian

    mb_brian New Member

    Joined:
    30 Januar 2008
    Indlæg:
    103
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    w210 E220 t CDI
    Km:
    0
    Årgang:
    2000
    Bil nr. 2:
    VW Golf st.car.
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Bil nr. 2 Årgang:
    1997
    Jeg har i hvertfald en hård kugle...... :wink: Er det en god idé at skifte dem begge når jeg er i gang ?
    Regner med at købe følgende:

    Gaskugle(r) 140 328 0215 O
    Hulbolt A124 990 00 63
    Olie niveauregulering

    Skaffe/låne 10mm og en 17mm bremsenøgle

    Er der nogle pakninger som er gode at have liggende ?

    Kan jeg tjekke om niveaureguleringsventilen virker ?

    MB hilsen
    Brian
     
  16. flychr

    flychr Active Member

    Joined:
    4 Januar 2007
    Indlæg:
    1,681
    Likes Received:
    21
    Trophy Points:
    38
    Location:
    solrød strand
    Ratings:
    +22 / 0
    Min bil::
    w202 c200
    Km:
    205000
    Årgang:
    1996
    Bil nr. 2:
    230te
    Bil nr. 2 Km:
    360000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1990
    Hej
    Det tror jeg er en go ide !
    Tror jeg ville ringe til gørløse /mb og bestille kobber !ringe" alle de steder hvor der er nogle! De koster ikke meget. Hvis Arm på niveaureguleringsventilen kan bevæges(skal nok pilles av) bør den virke.
    Men det er nok svært at vide med sikkerhed før der er tryk på systemet?
    Lad os hører hvordan det går!
    Chr
     
  17. anirak

    anirak Member

    Joined:
    6 Maj 2009
    Indlæg:
    523
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    16
    Location:
    næstved
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    420 se
    Km:
    246000
    Årgang:
    1992
    Bil nr. 2:
    300 td turbo
    Bil nr. 2 Km:
    750000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1992
    bliver altså lige nød til og komme med en kommentar !
    senarie .. ved færgen i tyskland fyldte jeg halvt op med øl og da vi skulle køre var hudralikken røget sig en tur! damn så den kørte på pumperne hele vejen hjem. godt den ikke var fyldt!!
    fandt et rustent utæt rør.(det store v side ud imod hjulet..) skiftede det og hældte 1\5 liter olie på originallll.. og så virker den igen .men !!!! der er stadig luft i systemet. der er ikke den lækre dæmpning som før.og nu undrer det mig at der ikke er nogen der har skrevet om luft i systemet !! dæmpningen er der, men bare underlig og fjedrende.tænk over det inden i skifter gaskugler. og så vil jeg gerne lige høre hvordan jeg nemmest får luften ud igen. har et par trik jeg vil prøve. afmontere armen til regulatoren og med motoren i gang få bilen op og ned ( det må da få luften til at flytte sig ) der næst vil jeg udlufte igen ved det nye rør som jeg har monteret

    ellers et fedt forum her må jeg sige
     
  18. anirak

    anirak Member

    Joined:
    6 Maj 2009
    Indlæg:
    523
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    16
    Location:
    næstved
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    420 se
    Km:
    246000
    Årgang:
    1992
    Bil nr. 2:
    300 td turbo
    Bil nr. 2 Km:
    750000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1992
    må lige tilføje at det ser ud til at forsvinde af sig selv ! (luften ) var lige en tur i storbyen i går med 5 mennesker i og alt fungerede fuldt normalt !! ser ud til at den selv lufter ud efterhånden såå fed mercer må man sige
     
  19. Aasted

    Aasted New Member

    Joined:
    2 Januar 2010
    Indlæg:
    583
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Nordsjaelland
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    SOLGT w124 250TD
    Km:
    340
    Årgang:
    1989
    Bil nr. 2:
    Ford Focus 2,0 TDi
    Bil nr. 2 Km:
    12406
    Bil nr. 2 Årgang:
    2013
    Min var en gyngende gondol karet over vejbump. Gyngede ved 3-4-5 gange. Mig bekendt satte de nye kugler på, og siden har den kørt som en drøm (ihvertfald med hensyn til dette).
     
  20. mille

    mille New Member

    Joined:
    28 Januar 2007
    Indlæg:
    25
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Korsør
    Ratings:
    +0 / 0
    Vi har samme problem med vores 230E fra 1988. Hvis man ikke behøver niveauregulering, kan man da simpelt "afkoble" gaskuglerne og få en normal affjedring igen? Kan man f.eks. afmontere hydraulikslangerne oppe ved pumpen ved topstykket? Hvis ikke, hvor meget vil udskiftningen koste i materialer og hvor mange værkstedstimer skal der beregnes? Hvad hau I andre betalt for operationen?

    Hej

    /Finn
     

Del denne side