Mercedes Træf NordFyn 6.-7. September 2024   Information - Tilmeldte biler

Se billeder & video og snik snak fra afholdte arrangementer og træf. Klik her

  1. Denne side bruger cookies. Ved af fortsætte med at bruge dette websted, accepterer du vores brug af cookies. Learn More.

Hård affjedring bagi - er det normalt?

Emne i 'Niveauregulering' startet af hardbern, 8 Oktober 2008.

  1. hardbern

    hardbern Member

    Joined:
    16 September 2008
    Indlæg:
    254
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    16
    Location:
    Kbh
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    BMW E39 M5
    Km:
    180.000
    Årgang:
    1998
    Bil nr. 2:
    Porsche 928s
    Bil nr. 2 Km:
    160.000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1986
    Hej alle.

    Jeg er den lykkelige ejer af en 300e24 med Self Levelling Suspension og den virker meget hård bagi, den affjedre sådan set fint nok, men er meget fast i forhold til foran. Det mærkes nemt ved fart bumb..
    Er det normalt at den er lidt hård?, er det for at give den lidt sporty feel? eller er der noget galt med den selv justerende affjedring?

    Mvh Kåre
     
  2. carsten124

    carsten124 New Member

    Joined:
    20 December 2007
    Indlæg:
    204
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    mb124 250 TD
    Km:
    540000
    Årgang:
    1988
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Bil nr. 2 Årgang:
    0
    Det tyder på at dine gaskugler er defekte. Der sidder 2 kugler under dit bagsæde. De skal løsnes under bilen og pilles ud fra kabinen. Koster ca. 1200 stk. De har med bremserør fat i dine støddæmpere. Det er en nem skrueopgave som dog tager noget tid da du skal afmontere en del beklædning. Bor for en sikkerhedsskyld 2 x 3 mm. huller i kuglerne før de afmonteres for at tage en evt. gas rest.

    Hopper bilen meget når du kører over vejbump.

    De to kugler er en del af affjedringssystemet som netop justerer bagenden ved vejbump og andet. Er de ude af funktion slider du mere på dine bekostelige støddæmpere. Virker de, er det en fantastisk ting at køre med.
    Din niveauregulering kan sagtens virke selvom gaskuglerne er ude af drift
     
  3. hardbern

    hardbern Member

    Joined:
    16 September 2008
    Indlæg:
    254
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    16
    Location:
    Kbh
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    BMW E39 M5
    Km:
    180.000
    Årgang:
    1998
    Bil nr. 2:
    Porsche 928s
    Bil nr. 2 Km:
    160.000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1986
    De virker sådan set meget fint, men er meget faste og kontante specielt mærkes det nemt ved fart bumb. Er tilgengæld meget lækkert ved højere hastigheder på motorvej.

    Nu tager jeg et smut til amsterdam i morgen - så håber jeg ikke det tager for hårdt på støddæmperne

    Tak for hjælpen - Er der i øvrigt et sted hvor jeg finder en forklaring af afmontering af bagsædet?

    Mvh Kåre
     
  4. hardbern

    hardbern Member

    Joined:
    16 September 2008
    Indlæg:
    254
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    16
    Location:
    Kbh
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    BMW E39 M5
    Km:
    180.000
    Årgang:
    1998
    Bil nr. 2:
    Porsche 928s
    Bil nr. 2 Km:
    160.000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1986
    Jeg kiggede lige efter gaskuglerne på gørløse, og kan ikke umiddelbart finde nogen til 1200,-..

    http://autoimport.dk/reservedele/webkat ... 32/32-250/

    Er der nogen kan give mig det præcise varenummer eller ved hvilke jeg kan bruge af dem de har? Det er kun det ene varenummer de har på lager og den koster 776,- inkl moms.
    Og er det nødvendigt at skifte begge? kan man kontrolere hvilken der er i stykker? der er ikke nogen forskel på venstre og højre side.

    Mvh Kåre
     
  5. Bjarne

    Bjarne Administrator Staff Member

    Joined:
    31 August 2006
    Indlæg:
    1,976
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    38
    Location:
    Hjemme
    Ratings:
    +1 / 0
    Min bil::
    300D
    Km:
    850000
    Årgang:
    1989
    Hej Hardbern

    Du har fat i den rigtige nemlig vare nummer 140 328 0215 O den koster lige knap en 500 mand + momme pr. stk. når rabatten er fratrukket.

    Afmontering af bagsædet er en smal sag. foran på bagsædet nederst sidder der 2 låse du lige udløser, herefter tager man sædet ud,- på ryglænet sidder der yderest og nederts i begge sidder en skrue der skal ud,- herefter løfte du ryglænet et stykke op for komme fri af hængslet.
    NB: Nusk al lægge nakkestøtterne ned først.
     
  6. larzen

    larzen New Member

    Joined:
    14 August 2007
    Indlæg:
    939
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +1 / 0
    Min bil::
    300D
    Årgang:
    1987
    Bil nr. 2:
    Falck LR 109"
    Bil nr. 2 Årgang:
    1966
    BEMÆRK!

    Ved udskifting af gaskugler er der en stor sansynlighed for, at hulbolten i røret under den går til. Det er en stor umbraco der har det med at flække når den løsnes så hav et par nye klar. Varenr.: A124 990 00 63
     
  7. casper

    casper Member

    Joined:
    14 Februar 2007
    Indlæg:
    438
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    18
    Location:
    2820 Gentofte
    Ratings:
    +1 / 0
    Min bil::
    w124 280TE
    Årgang:
    1993
    Jeg skal selv til samme operation iløbet af et par dage, og har indkøbt to nye gaskugler og to hydraulikrør, dem der går fra bunden af kuglerne til ud mod støddæmperne.

    Så vidt jeg kunne se da jeg var under bilen, så sidder begge tilslutninger til kuglerne udført som omløbere på hudraulikrørene, der er ikke skyggen af en banjobolt nogen steder, hvor sidder de bolte du nævner ?
     
  8. Bjarne

    Bjarne Administrator Staff Member

    Joined:
    31 August 2006
    Indlæg:
    1,976
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    38
    Location:
    Hjemme
    Ratings:
    +1 / 0
    Min bil::
    300D
    Km:
    850000
    Årgang:
    1989
    Man skal lige være opmærksom på en detalje når man søger på gørløse med originale varenumre. f.eks. den omtalte bolt, Varenr.: A124 990 00 63

    Man skal ofte lige fjerne det første bogstav for at finde det på gørløse's system.
     
  9. larzen

    larzen New Member

    Joined:
    14 August 2007
    Indlæg:
    939
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +1 / 0
    Min bil::
    300D
    Årgang:
    1987
    Bil nr. 2:
    Falck LR 109"
    Bil nr. 2 Årgang:
    1966
    Der er begge dele.

    Omløberen du har set går ind i siden af kugleenden, banjobolten går op i bunden af den.

    Banjobolten er nr. 78 på tegningen.
     

    Attached Files:

  10. transvan

    transvan New Member

    Joined:
    2 September 2008
    Indlæg:
    79
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    vestsjælland
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    E250D stc.
    Km:
    530000
    Årgang:
    1996
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Bil nr. 2 Årgang:
    0
    i hvilken reækkefølge monteres kuglen, her tænker jeg på trykket, skal røret til dæmperen monteres først og fra regulator til sidst?
     
  11. casper

    casper Member

    Joined:
    14 Februar 2007
    Indlæg:
    438
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    18
    Location:
    2820 Gentofte
    Ratings:
    +1 / 0
    Min bil::
    w124 280TE
    Årgang:
    1993
    Det ser da interessant ud med den PDF, hvilken model er det til ? en t-model?
    Min er en 300 turbo med ASD og der sidder der omløbere på begge rør.
     
  12. hardbern

    hardbern Member

    Joined:
    16 September 2008
    Indlæg:
    254
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    16
    Location:
    Kbh
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    BMW E39 M5
    Km:
    180.000
    Årgang:
    1998
    Bil nr. 2:
    Porsche 928s
    Bil nr. 2 Km:
    160.000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1986
    Hej igen. Så er jeg hjemvendt fra Amsterdam, en tur jeg varmt kan anbefale.
    Nu skal de skiftes og jeg har lige været inde på gørløse for at bestile gaskuglerne, de anbefaler så at man også køber en liter OLIE NIVOREGULERING 1L , men er det ikke gasdæmpere eller hvordan? og i så fald hvad skal jeg bruge olien til?
    Er der andet der er en god idé at købe udover de skruer der bliver nævnt?

    Mvh Kåre
     
  13. larzen

    larzen New Member

    Joined:
    14 August 2007
    Indlæg:
    939
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +1 / 0
    Min bil::
    300D
    Årgang:
    1987
    Bil nr. 2:
    Falck LR 109"
    Bil nr. 2 Årgang:
    1966
    Casper> Det er jo en T model jeg har lavet pdf ud fra, men er din 124.193 ikke det?

    Hardben> Olie kan ikke presses sammen og har derfor ikke nogen fjedereffekt. Gas er derimod "elastisk"
    Midt i kuglen er der en membran, på den øverste side er der gas, på den nederste er der olie. Når du afmonterer den vil der løbe olie ud, derfor anbefaler de at du køber olie sammen med gaskuglen.
     
  14. casper

    casper Member

    Joined:
    14 Februar 2007
    Indlæg:
    438
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    18
    Location:
    2820 Gentofte
    Ratings:
    +1 / 0
    Min bil::
    w124 280TE
    Årgang:
    1993
    Skarpt set må jeg sige :)

    Jo den er, men den her jeg skruede på lige her var min fars der er en sedan ellers magen til, beklager forvirringen.
     
  15. larzen

    larzen New Member

    Joined:
    14 August 2007
    Indlæg:
    939
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +1 / 0
    Min bil::
    300D
    Årgang:
    1987
    Bil nr. 2:
    Falck LR 109"
    Bil nr. 2 Årgang:
    1966
    Det var jo en helt anden snak...

    Pdf af sedanversionen med 2x omløber...
     

    Attached Files:

  16. hardbern

    hardbern Member

    Joined:
    16 September 2008
    Indlæg:
    254
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    16
    Location:
    Kbh
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    BMW E39 M5
    Km:
    180.000
    Årgang:
    1998
    Bil nr. 2:
    Porsche 928s
    Bil nr. 2 Km:
    160.000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1986
    Nu skal jeg jo sætte nogle nye på så er det vel underordnet, eller løber der også olie af der?
     
  17. casper

    casper Member

    Joined:
    14 Februar 2007
    Indlæg:
    438
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    18
    Location:
    2820 Gentofte
    Ratings:
    +1 / 0
    Min bil::
    w124 280TE
    Årgang:
    1993
    Jeg takker, PDF´en er printet og ligger klar til weekendens projekt.

    Jeg ville gøre følgende:
    1) tage købnenet af til trykreguleringsventilen
    2) vippe ventilen op på "entleeren"
    3) tage omløberne af
    4) skifte gaskuglerne
    5) montere omløberne igen
    6) starte bilen
    7) stille ventilen op på "füllen"
    8 ) genmontere kødbenet
    9) kontrollere oliestanden i ASD beholderen og fylde efter ved behov
    10) bore hul i de gamle gaskugler er MB forskrifterne, så de er klar til skrot

    Virker det ikke som en rimelig plan ? Eller skal der mere til for at udlufte gaskuglerne, eller skal de over hovedet udluftes ?
     
  18. larzen

    larzen New Member

    Joined:
    14 August 2007
    Indlæg:
    939
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +1 / 0
    Min bil::
    300D
    Årgang:
    1987
    Bil nr. 2:
    Falck LR 109"
    Bil nr. 2 Årgang:
    1966
    Ja, for olien er jo bl.a i de rør du også har købt med. Den olie der er i kuglen vil løbe ud - og der skal jo også olie til den nye kugle...
     
  19. transvan

    transvan New Member

    Joined:
    2 September 2008
    Indlæg:
    79
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    vestsjælland
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    E250D stc.
    Km:
    530000
    Årgang:
    1996
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Bil nr. 2 Årgang:
    0
    er det mig der er blondine, men lufter systemet selv ud efter montering, eller skal man selv igang?
     
  20. casper

    casper Member

    Joined:
    14 Februar 2007
    Indlæg:
    438
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    18
    Location:
    2820 Gentofte
    Ratings:
    +1 / 0
    Min bil::
    w124 280TE
    Årgang:
    1993
    Så kom de nye kugler på vognen. Det ene rør gik i stykker under demontage, det andet kom af uden problemer men da de var lidt rustne blev begge skiftet.

    Når man lige er kommet sig over prisen på delene, så er det helt utroligt så godt bilen nu kører :)

    Jeg synes faktisk den kører bedere end nogensinde før hvilket egentlig undrer mig, gas kuglerne går vel i stykker momentant ? eller kan man forstille sig grader af defekter ? En mulighed kunne være at den ene gaskugle har været defekt de 4 år jeg har haft bilen, og at det er så er den anden gaskugle der gik i stykker for kort tid siden hvor vognen pldseligt blev meget hård i affjedringen.
    Er det et muligt senarie ? eller er det bare placeboeffekten der kicker ind nu den igen er blev så god at køre i ?
     

Del denne side