Mercedes Træf NordFyn 6.-7. September 2024   Information - Tilmeldte biler

Se billeder & video og snik snak fra afholdte arrangementer og træf. Klik her

  1. Denne side bruger cookies. Ved af fortsætte med at bruge dette websted, accepterer du vores brug af cookies. Learn More.

Vedligeholdelse af oliefyr

Emne i 'Oliefyr / benzinfyr - ekstra kabine/motorvarmer' startet af Carsten, 8 Oktober 2008.

  1. Carsten

    Carsten New Member

    Joined:
    22 November 2006
    Indlæg:
    12
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Algestrup
    Ratings:
    +0 / 0
    Er der nogen der har erfaring med sådant?

    Har et Ebersprächer D4W monteret. Har aldrig fået vedligeholdt det og nu melder det fejl ved startforsøg - mangel på brændstof.
    Motoren starter men der sker ikke antænding af olie.

    Her en ide om at det kunne være en tilstoppet dyse - nogen der kan give mig anvisning - gerne trin for trin - i at hive dysen ud og rense den?
     
  2. MB-Freak

    MB-Freak Member

    Joined:
    31 Juli 2007
    Indlæg:
    167
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    16
    Location:
    Hedensted
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    250TD
    Km:
    355555
    Årgang:
    1992
    Bil nr. 2:
    450SLC
    Bil nr. 2 Km:
    196785
    Bil nr. 2 Årgang:
    1976
    Hejsa

    Jeg har tidligere m held fejlsøgt og udbedret på mit oliefyr, godt nok et Webasto, men opbygning er jo meget lig hinanden.

    Prøv først og finde ud af om du har en ekstern eller indbygget brændstofpumpe. Hvis det er en ekstern kan den godt sidde i nærheden af din tank, m tilhørende filter.
    1). Pumpen kan være stået af.Bør tikke svagt under drift.
    2) Filter kan være stoppet, deraf ingen brændstof frem til fyret.

    Hvis din brændstofpumpe er indbygget bør man kunne se eller mærke om der kommer brændstof frem hvis du har fået åbnet indtil brændkammeret.
    På nogle modeller er der også et lille fint forfilter i oliefryret som kan være beskidt.

    Ellers er der også den mulighed at det er gløderøret i brændkammeret som er holdt m at virke...
    Så vil dit brændkammer være enormt sodet.

    Ellers prøv at finde en manual på nettet, som kan hjælpe dig videre...

    Jeg havde problemer m mit oliefyr og fandt ud af det var den eksterne pumpe, som var stået af..
    Søgte på Ebay og vupti ca 12 Euro senre var der en ny pumpe i hus..
    Fyret kører upåklageligt igen :D

    God fornøjelse m fejlfindingen.

    Mvh MB-Freak
     
  3. larzen

    larzen New Member

    Joined:
    14 August 2007
    Indlæg:
    939
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +1 / 0
    Min bil::
    300D
    Årgang:
    1987
    Bil nr. 2:
    Falck LR 109"
    Bil nr. 2 Årgang:
    1966
    Kig evt på

    http://www.espar.com/html/service/downl ... nical.html

    Der er ikke noget på dit fyr, men da de fleste fyr er bygget op efter samme grundlæggende principper kan man godt lære lidt af at kigge på dem.

    Jeg fik has på min Ardic ved at lure på disse sider - de ligner ikke hinanden overhovedet, men teorien er den samme...

    Hvis du begynder at skille det ad, så skift gløderøret i det, da det er en sliddel der bliver dårlig med tiden ligesom på vores dieselmaskiner...
     
  4. Carsten

    Carsten New Member

    Joined:
    22 November 2006
    Indlæg:
    12
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Algestrup
    Ratings:
    +0 / 0
    Tak for svarene - jeg har lidt at bruge efterårsferien til nu!

    Jeg har også ledt efter brugsanvisning, fandt kun fejlkoder - Ebersprächer er karrige med info.

    Når jeg kommer længere frem i processen smider jeg noget info her.
     
  5. Carsten

    Carsten New Member

    Joined:
    22 November 2006
    Indlæg:
    12
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Algestrup
    Ratings:
    +0 / 0
    larzen: tak for link, det var lige det jeg havde brug for.
    Så kunne jeg endelig få slettet gamle fejlkoder og komme videre.

    Har fundet ud af at mit fyr er et D5W.
    Har haft det jeg umiddelbart kunne skilt ad og kikket på gløderør. Det var sort og tilkokset som fandens oldemor, men nu skal jeg "bare" have fundet et andet. Har set et Beru på ebay til små 40,- euro og har ellers kikket internettet igennem for at finde et, men der er ikke mange der er interesseret i at reklamere med at de sælger sådanne!

    Oliepumpen tikker og blæseren snurrer men fyret melder fejl F52 - manglende glød eller stoppede filtre.
    Starter med at gå efter gløderør. Kan i henvise til nogen der sælger sådan et???
     

Del denne side