Mercedes Træf NordFyn 6.-7. September 2024   Information - Tilmeldte biler

Se billeder & video og snik snak fra afholdte arrangementer og træf. Klik her

  1. Denne side bruger cookies. Ved af fortsætte med at bruge dette websted, accepterer du vores brug af cookies. Learn More.

Benzin vs diesel gearkasse

Emne i 'Diverse Drivline' startet af Emil, 26 September 2008.

  1. Emil

    Emil New Member

    Joined:
    16 Juni 2007
    Indlæg:
    71
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Hej, jeg står og har mulighed for at købe en billig gearkasse der næsten lige er renoveret MEN det er til en benziner fra 88 en coupe formendtlig en 260e
    Min er en 250 diesel fra 94 så mon ikke gearingen er helt ude i skoven til den? og passer den overhovedet på, nogen som har prøvet?

    Tænkte bare det var rart at have en reserve
     
  2. BRABUS

    BRABUS Well-Known Member

    Joined:
    30 Juni 2007
    Indlæg:
    9,440
    Likes Received:
    33
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +36 / 0
    Min bil::
    W124 BRABUS 3.6-24
    Km:
    188
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    VW Lupo 1.2 3L
    Bil nr. 2 Km:
    150
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    Hej Emil.

    Gearingen ligger ikke i gearkasserne men i bagtøjet.
    Derfor er gearkasserne også 100% ens om det er en 4 trins manuel eller automatisk til henholdsvis benzin eller Diesel.
    Også de 5 trins for den sags skyld.

    Så det er lige til.
    Mvh.
    BRABUS
     
  3. casper

    casper Member

    Joined:
    14 Februar 2007
    Indlæg:
    438
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    18
    Location:
    2820 Gentofte
    Ratings:
    +1 / 0
    Min bil::
    w124 280TE
    Årgang:
    1993
    hvad med boltmønsteret i motorenden ? er det ens for alle motortyperne ?
     
  4. BRABUS

    BRABUS Well-Known Member

    Joined:
    30 Juni 2007
    Indlæg:
    9,440
    Likes Received:
    33
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +36 / 0
    Min bil::
    W124 BRABUS 3.6-24
    Km:
    188
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    VW Lupo 1.2 3L
    Bil nr. 2 Km:
    150
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    Hvis gearkasserne er ens og det er de, så kan jeg ikke se et problem.

    De har jo samme reservedels nummer, så det ville være underligt hvis der var forskæl på boltmønsteret i motordelen.

    Jeg skal ikke lægge hoved på blokken, men ud fra at alle gearkasser har samme reservedels nummer på benzin og diesel, så må det jo være 100% ens.
    Det er min logik og ikke erfaring, så hold lige det for øje :)

    Mvh.
    BRABUS
     
  5. larzen

    larzen New Member

    Joined:
    14 August 2007
    Indlæg:
    939
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +1 / 0
    Min bil::
    300D
    Årgang:
    1987
    Bil nr. 2:
    Falck LR 109"
    Bil nr. 2 Årgang:
    1966
    Jeg har en 300D og en 300E gearksse med samme bolthuller stående...
     
  6. BRABUS

    BRABUS Well-Known Member

    Joined:
    30 Juni 2007
    Indlæg:
    9,440
    Likes Received:
    33
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +36 / 0
    Min bil::
    W124 BRABUS 3.6-24
    Km:
    188
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    VW Lupo 1.2 3L
    Bil nr. 2 Km:
    150
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    Så har vi også erfaringen med på bordet fra Larzen af, så kan det næsten ikke blive bedre :D
     
  7. blacksugar

    blacksugar Member

    Joined:
    20 Oktober 2007
    Indlæg:
    481
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    16
    Location:
    Midtjylland
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    w124 300D-Turbo
    Km:
    472
    Årgang:
    1992
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Bil nr. 2 Årgang:
    0
    Hva nu hvis man finder sig en 5 trins, er det så bare lige til og sætte på?
     
  8. Lasse

    Lasse Active Member

    Joined:
    15 Maj 2007
    Indlæg:
    2,056
    Likes Received:
    5
    Trophy Points:
    38
    Ratings:
    +6 / 0
    Min bil::
    300E-24, Avantgarde
    Km:
    280000
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    S213 E220d
    Bil nr. 2 Km:
    120000
    Bil nr. 2 Årgang:
    2017
    Kardanen skal i hvertfald også skiftes så :)
     
  9. Guldsmeden

    Guldsmeden Active Member

    Joined:
    27 November 2006
    Indlæg:
    2,026
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    36
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    na
    Km:
    0
    Årgang:
    00
    Bil nr. 2:
    na
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Bil nr. 2 Årgang:
    0
    Er den 5-trins gearkasse ikke også elektronisk styret ?
     
  10. BRABUS

    BRABUS Well-Known Member

    Joined:
    30 Juni 2007
    Indlæg:
    9,440
    Likes Received:
    33
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +36 / 0
    Min bil::
    W124 BRABUS 3.6-24
    Km:
    188
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    VW Lupo 1.2 3L
    Bil nr. 2 Km:
    150
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    Det er rigtigt at der er en hulens masse ekstra ting der skal sættes på når den er 5 trins.

    Inde under instrument bordet sidder der et HGS eller HSG Relæ som ligner MAS relæet 100% dette styre gearkassens 5 gear plus diagnose systemet til gearkassen.
    Man skal også bruge den føler som sidder bag på speedometeret og så skal der en anden trothle body på indsprøjtningen og der skal "báre" skiftes SÅ meget at det ikke er besværet værd i penge :D eller det at få det ekstra gear.

    men det sjove er at det faktisk kun er 5 gearet som er elektronisk styret.
    Resten er ren kopi af den 4 trins gearkasse og skiftene styres via olietrykket, men det 5 gear styres af hvor meget gas sprjældet er åbent i forhold til hvor hurtigt man køre (set af føleren på speedometeret), derfor er gasspjældet også en anden type hvor der sidder en ekstra føler/kabel til netop det :)

    Det er mig lidt en gåde hvorfor man egentlig lavede denne krydsning af olietryk stryret og elektronisk styring.
     
  11. Lasse

    Lasse Active Member

    Joined:
    15 Maj 2007
    Indlæg:
    2,056
    Likes Received:
    5
    Trophy Points:
    38
    Ratings:
    +6 / 0
    Min bil::
    300E-24, Avantgarde
    Km:
    280000
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    S213 E220d
    Bil nr. 2 Km:
    120000
    Bil nr. 2 Årgang:
    2017
    Det har sikkrt været billigere at styre det 5. gear elektronisk, fremfor at lave helt om på den 4 trins gearkasse, der jo fungerer udemærket.
     
  12. Emil

    Emil New Member

    Joined:
    16 Juni 2007
    Indlæg:
    71
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Det er jo super så, havde jeg aldrig troet :) Jeg synes ellers gearkasserne har et utal af forskellige numre :shock:

    Tusind tak for hjælpen
     
  13. mede

    mede Member

    Joined:
    9 Marts 2007
    Indlæg:
    773
    Likes Received:
    2
    Trophy Points:
    18
    Location:
    Tikøb/Nordsjælland
    Ratings:
    +3 / 0
    Min bil::
    W124 260E Sportline
    Km:
    402000
    Årgang:
    1990
    Bil nr. 2:
    Toyota Yaris
    Bil nr. 2 Km:
    157000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1999
    Check lige din privat email Emil:))
     
  14. Emil

    Emil New Member

    Joined:
    16 Juni 2007
    Indlæg:
    71
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Hej Mede

    Det er nogle dage siden jeg har været på så først set din mail nu...
     
  15. mede

    mede Member

    Joined:
    9 Marts 2007
    Indlæg:
    773
    Likes Received:
    2
    Trophy Points:
    18
    Location:
    Tikøb/Nordsjælland
    Ratings:
    +3 / 0
    Min bil::
    W124 260E Sportline
    Km:
    402000
    Årgang:
    1990
    Bil nr. 2:
    Toyota Yaris
    Bil nr. 2 Km:
    157000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1999

Del denne side