Mercedes Træf NordFyn 6.-7. September 2024   Information - Tilmeldte biler

Se billeder & video og snik snak fra afholdte arrangementer og træf. Klik her

  1. Denne side bruger cookies. Ved af fortsætte med at bruge dette websted, accepterer du vores brug af cookies. Learn More.

olie niveaureg.???

Emne i 'Alt om Olie & Olieskift' startet af carsten124, 31 December 2007.

  1. carsten124

    carsten124 New Member

    Joined:
    20 December 2007
    Indlæg:
    204
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    mb124 250 TD
    Km:
    540000
    Årgang:
    1988
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Bil nr. 2 Årgang:
    0
    er der nogen der ved hvad olie man skal fylde på niveaureguleringen på en 124 stc, 1986
     
  2. BRABUS

    BRABUS Well-Known Member

    Joined:
    30 Juni 2007
    Indlæg:
    9,440
    Likes Received:
    33
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +36 / 0
    Min bil::
    W124 BRABUS 3.6-24
    Km:
    188
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    VW Lupo 1.2 3L
    Bil nr. 2 Km:
    150
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    Hej Carsten124

    Jammen det kan jeg da godt fortælle dig.
    Her er et uddrag af instruktions bogen:

    Niveau regulerings væske:
    Hydraulikolie, Blad-Nr. 343
    væske mængden er ca. 2 Liter.
    Beholderen sidder i motorummet i venstre side af bilen.
    Beholderen er i øvrigt fælles med:
    ASD = Automatisk spærre differentiale (hvis bilen har dette)
    4Matic = Automatisk 4 hjuls træk (hvis bilen har dette)

    Mvh.
    BRABUS
     
  3. carsten124

    carsten124 New Member

    Joined:
    20 December 2007
    Indlæg:
    204
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    mb124 250 TD
    Km:
    540000
    Årgang:
    1988
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Bil nr. 2 Årgang:
    0
    Det var imponerende, svar på en aften som denne.

    Er det almindelig hydraulikvæske man så kan hælde på. Bilen skulle gerne køre imorgen. Hydraulikvæske kan jo fåes på de fleste tankstationer.
     
  4. BRABUS

    BRABUS Well-Known Member

    Joined:
    30 Juni 2007
    Indlæg:
    9,440
    Likes Received:
    33
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +36 / 0
    Min bil::
    W124 BRABUS 3.6-24
    Km:
    188
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    VW Lupo 1.2 3L
    Bil nr. 2 Km:
    150
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    Jeg skal ikke kunne svare på om det er specielt, det kan jeg nu ikke forstille mig, men jeg tror måske godt at 2 forskællige væsker blandet sammen (gammel type, med ny type) kan være en dårlig idé.
    Sådan er det i hvertfald med motorolie.

    Men hvis det bare er en efter fyldning, så går det jo nok.
    Jeg har selv dette dejlige system på min bil men har dog aldrig haft brug for at efter fylde.
    Hvis det var mig havde jeg bare købt noget hydraulikolie på tanken i en nødsituation.
    Hvis de har sådan noget på tanken, det er jo ikke det samme som olie til servostyringen eller automatgearkassen.
    Jeg skal ikke gøre mig klog på det, men jeg mener aldrig at have set de har hydraulikolie på en tank.

    Mvh.
    BRABUS
     
  5. carsten124

    carsten124 New Member

    Joined:
    20 December 2007
    Indlæg:
    204
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    mb124 250 TD
    Km:
    540000
    Årgang:
    1988
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Bil nr. 2 Årgang:
    0
    problemet er at røret til tilbageløbet til beholderen er knækket under kørsel så stort set hele væsken er sprøjtet ud. Så jeg er helt tom. Vil du da mene at det er ok at hælde alm. hydraulik olie på. Tager pumpen eller de andre dele skade hvis det er en forkert oile?
     
  6. BRABUS

    BRABUS Well-Known Member

    Joined:
    30 Juni 2007
    Indlæg:
    9,440
    Likes Received:
    33
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +36 / 0
    Min bil::
    W124 BRABUS 3.6-24
    Km:
    188
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    VW Lupo 1.2 3L
    Bil nr. 2 Km:
    150
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    Nej jeg kan ikke se det skulle kunne tage skade på nogen måde.
    Det lyder lidt uheldigt, men jeg tror den vil pumpe hele hærlighedden ud igen i løbet af 2 Km da den vil prøve at hejse vognen og blive ved med dette indtil den er i normal stilling hvilket den ikke kan komme fordi systemet er utæt.
    Så skal du blinde hullet af, og så hele tiden hælde væske på indtil den er nået i nivaeu (tom bil statet motor.)

    Til information:
    Hvis det havde været fordi en af dine støddæmpere var utætte.
    Så er lige præcis hydrauliske støddæmpere på T modellen i orden at skifte enkeltvis. pga den måde systemet virker på.
    Så det ikke er den dyre løsnign med 2 nye støddæmpere da de jo koster rimelig meget.

    jeg ville ikke skifte til alm støddæmpere, dels fordi det måske bliver dyrere i den sidste ende, da hele systemet skal laves om, dels kan den blive svær at syne med sådanne ændringer, da bilen T modellen kun er solgt m. dette system og kan derfor blive svær at syne eller få godkendt med et alm, støddæmper system.
    Sedan modellen som min er intet problem da det kun var ekstra udstyr på disse.

    Så ved du det :)
     
  7. carsten124

    carsten124 New Member

    Joined:
    20 December 2007
    Indlæg:
    204
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    mb124 250 TD
    Km:
    540000
    Årgang:
    1988
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Bil nr. 2 Årgang:
    0
    Mange tak for svaret - det var rigtig fint!!
     
  8. BRABUS

    BRABUS Well-Known Member

    Joined:
    30 Juni 2007
    Indlæg:
    9,440
    Likes Received:
    33
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +36 / 0
    Min bil::
    W124 BRABUS 3.6-24
    Km:
    188
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    VW Lupo 1.2 3L
    Bil nr. 2 Km:
    150
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    Det var så lidt.
    Nu vil jeg gå ud og gøre klar til at skyde naboen i sænk :D

    Til sidst kan jeg tilføje lidt om justeringen:

    fjedrene skal holde højden på bilen (tom) alene. hvis man læsser vægt nok i bilen til at den synker, skal støddæmperne (STC. og andre med niveau regul.) hæve den igen.

    justering: bilen er tom og motoren kører, i den reguleringsventil der sidder over den højre trækaksel er der et ca 5mm hul og et 5mm hul i armen skal passe overfor hinanden.

    Godt nytår Mvh.
    BRABUS
     
  9. Guldsmeden

    Guldsmeden Active Member

    Joined:
    27 November 2006
    Indlæg:
    2,026
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    36
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    na
    Km:
    0
    Årgang:
    00
    Bil nr. 2:
    na
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Bil nr. 2 Årgang:
    0
    Der står på din beholder hvad for en olie der skal påfyldes !

    Dvs... Der står et reservedels nr. som du bør medbringe ved køb af olie hos MB.
    Olien er forskellig alt efter bilens udstyr, netop fordi at niveaureguleringen samtidig kan dele dele beholder med ASD og/eller 4-matic.

    Jeg ved ikke hvilken olie der påfyldes de forskellige varianter, da jeg kun selv har påfyldt orig. olie.
    Men jeg mener (med forbehold) at kunne huske at olien til een af varianterne, er den samme som til servostyringen.
     
  10. Lasse

    Lasse Active Member

    Joined:
    15 Maj 2007
    Indlæg:
    2,056
    Likes Received:
    5
    Trophy Points:
    38
    Ratings:
    +6 / 0
    Min bil::
    300E-24, Avantgarde
    Km:
    280000
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    S213 E220d
    Bil nr. 2 Km:
    120000
    Bil nr. 2 Årgang:
    2017
    Olien hedder ZH-M og kan selvfølgelig købes hos Mercedes. Det lugter nøjagtig som den hydraulikolie der bruges på en Citroên C5, denne hedder bare LDS-hydraulikolie
     
  11. BRABUS

    BRABUS Well-Known Member

    Joined:
    30 Juni 2007
    Indlæg:
    9,440
    Likes Received:
    33
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +36 / 0
    Min bil::
    W124 BRABUS 3.6-24
    Km:
    188
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    VW Lupo 1.2 3L
    Bil nr. 2 Km:
    150
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    I følge instruktions bogen er der ingen forskæl på hydraulikolien uanset om den er med 4Matik eller ASD også.
    Der henvisses til samme Nr.

    Man kan ikke hælde ATF olie i, som bruges til servo styringen, det har ikke samme tæthed og varme tolerance som hydraulic olie og vil derfor virke meget fjederne, ligesom hvis der er en luftbobbel i bremse systemet har jeg ladet mig fortælle på MB værksted. (ved ikke om det er sandt)

    Lasse hved du hvad forskællen er på de 2 hydraulik olier? ZH-M / LDS
     
  12. Lasse

    Lasse Active Member

    Joined:
    15 Maj 2007
    Indlæg:
    2,056
    Likes Received:
    5
    Trophy Points:
    38
    Ratings:
    +6 / 0
    Min bil::
    300E-24, Avantgarde
    Km:
    280000
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    S213 E220d
    Bil nr. 2 Km:
    120000
    Bil nr. 2 Årgang:
    2017
    Jeg tror ikke der er forskel på Mercedes' ZH-M og Citroëns LDS. De lugter ens, ser ens ud og har samme konsistens. Umiddelbart er jeg sikker på det er det samme, og ville heller ikke være bange for at fylde det på (mine forældres har også nivau-regulering) Og de gør jo også det samme :wink:

    Men IKKE noget med at bruge den GRØNNE Citroën LHM-hydraulik-væske!!! Det er nemlig IKKE det samme :!:

    LHM (liquide hydraulique minérale) er mineralsk baseret, hvortil pakninger og O-ringe er beregnet.

    LDS (Liquid Direction and Steering) er syntetisk baseret, hvorfor pakninger og O-ringe er stærkere. LDS har også en anden viskositet, og kan holde til at højere tryk, end LHM'en.

    -Lige lidt fransk hydraulik-snak 8)
     
  13. MICH

    MICH Member

    Joined:
    30 November 2006
    Indlæg:
    121
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    16
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    250D STC.
    Km:
    0
    Årgang:
    1987
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Hej..

    Øhh... :oops: Skader man sine bagerste niv.reg. støddæmpere, når man pludselig opdager, at man er kørt tør for hydraulikvæske, og har kørt rundt med en tom beholder i et stykke tid.

    På forhånd tak..

    Mvh. Mich.
     
  14. gel

    gel Member

    Joined:
    30 Januar 2008
    Indlæg:
    175
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    16
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    w124 500E
    Årgang:
    1892
    Jeg vil mene at pumben vil / har taget skadet
     
  15. carsten124

    carsten124 New Member

    Joined:
    20 December 2007
    Indlæg:
    204
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    mb124 250 TD
    Km:
    540000
    Årgang:
    1988
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Bil nr. 2 Årgang:
    0
    Pumpen vil tage skade, og dine støddæmpere vil være ude for mere stres end godt er, da de vil tage det fulde stød ved vejbump osv. Bilen vil oså få en ande køre karakteristik da den vil stå anderledes med bagenden.
     
  16. larzen

    larzen New Member

    Joined:
    14 August 2007
    Indlæg:
    939
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +1 / 0
    Min bil::
    300D
    Årgang:
    1987
    Bil nr. 2:
    Falck LR 109"
    Bil nr. 2 Årgang:
    1966
    Jeg har for nyligt lavet ASD på en bil der har kørt uden olie i 4 år uden pumpen tog skade. Nu var der også en tandempumpe - kører den med niveaupumpe på topstykket kan det da være den er svagere - tandempumpen havde jo stadig olie i servodelen...
     

Del denne side