Mercedes Træf NordFyn 6.-7. September 2024   Information - Tilmeldte biler

Se billeder & video og snik snak fra afholdte arrangementer og træf. Klik her

  1. Denne side bruger cookies. Ved af fortsætte med at bruge dette websted, accepterer du vores brug af cookies. Learn More.

Underlig "donk" lyd - og et ryk - ved igangsætning

Emne i 'Diverse Drivline' startet af Munkefar, 23 August 2008.

  1. Munkefar

    Munkefar New Member

    Joined:
    22 Juli 2008
    Indlæg:
    131
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Kirke Hyllinge
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    190E 2.6
    Km:
    250000
    Årgang:
    1989
    Bil nr. 2:
    Toyota Avensis 1.8
    Bil nr. 2 Km:
    210000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1999
    Hej alle,

    Så er jeg på banen med et nyt underligt problem der er ved at drive mig splittertosset. Ud over problemet med olietryksmåleren (andet indlæg) døjer bilen med ryk/hug ved igangsætning - specielt i 1 gear - når den er kold.

    Når bilen har holdt natten over er den simpelthen umulig at få til at køre i 1 gear uden at det giver et ryk i hele bilen. Lige meget hvor "blødt" jeg kobler til. Når jeg så har kørt 10 - 15 minutter kan jeg uden problemer koble til i første gear - og sætte igang - uden ryk. Sådan vil det så være resten af dagen. Morgenen efter er problemet tilbage. Jeg er ved at blive sindsyg af det. Det er ikke meget luxus over sådan en kørsel - hvis i kan følge mig.

    Det hele har været MEGET værre. For at forsøge, at afhjælpe problemet har sælger for et par dage siden skiftet forreste Hardy skive sammen med de store gummibøsninger i bagbroen. Ydermere har den fået nye motorophæng. Det har hjuplet MEGET - men ikke nok. Bilen rystede ufatteligt meget ved 110 - 140 km/t. Dette er blevet meget mindre efter de før omtalte komponenter er blevet skiftet ... men... den ryster lidt endnu ved motorvejskørsel (og en sjov "brummen" bagfra) og har stadigvæk "igangsættelses-problemet" ved helt kold bil/motor/ gearkasse.

    Nogen der har et bud på hvad der mere skal skiftes for, at jeg kan få en bil der kan køre "rykfrit" ved "kold-kørsel" og uden underlige rystelser på motorvejen?

    Vh
    Munkefar
    (Aka Steen)

    PS. Jeg fik at vide bagerste Hardy skive var OK - og at de små bøsninger i bagbroen aldrig fejler noget. Derfor blev disse komponenter ikke skiftet.
     
  2. Bjarne

    Bjarne Administrator Staff Member

    Joined:
    31 August 2006
    Indlæg:
    1,976
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    38
    Location:
    Hjemme
    Ratings:
    +1 / 0
    Min bil::
    300D
    Km:
    850000
    Årgang:
    1989
    Hej Munkefar

    Jeg savner lige et par bonusoplysninger!

    Er bilen med manuel gear?
    Hvor mange km har den kørt.
    Du siger "de store bøsninger i bagbro" jeg går udfra at det er de fire gummiophæng som broen er skruet fast i karosseriet, du mener!

    Din mekaniker siger "de små bøsninger fejler aldrig noget" - det er jeg ikke sikker på vi er enige om,- spindelbøsningerne holder ikke evigt, dvs. de yderste bøsninger i bærearm bag.

    Den brummen du nævner bagfra,- kan muligvis være et baghjulsleje.

    Rystelserne optræder de udelukkende når du bare kører derudaf eller ændrer de karakter ved aktivering af bremser?

    PS. jeg føler med dig,- det sq træls. ;)
     
  3. Guldsmeden

    Guldsmeden Active Member

    Joined:
    27 November 2006
    Indlæg:
    2,026
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    36
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    na
    Km:
    0
    Årgang:
    00
    Bil nr. 2:
    na
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Bil nr. 2 Årgang:
    0
    Hvor længe har du haft bilen ?
    Det kræver lang tids øvelse at lære at køre en manuell...

    Jeg lavede engang en tråd om emnet, der hed noget med 109 kænguruer under hjælmen eller lign. - men nu kan jeg ikke lige finde den.
    Der står nok ikke noget banebrydende, men der kan du da læse lidt om nogle af de kvaler jeg havde med at lære at køre en manuel.

    (i dag er jeg rigtig glad for bilen ;) )
     
  4. Mirakelsmeden

    Mirakelsmeden Member

    Joined:
    3 September 2007
    Indlæg:
    874
    Likes Received:
    3
    Trophy Points:
    18
    Location:
    østsjælland
    Ratings:
    +4 / 0
    Min bil::
    124 300 DT 4 matic
    Km:
    260
    Årgang:
    1992
    Hej og hvis mekaniheren mener de to små bøsninger der sidder bagerst på klumpen for at fastholde den til bagbroen : tager han fejl, for ved igangsætning og træk af campingvogn specielt op ad bakke, vibrerede hele bilen og det forsvandt da disse to blev byttet ud med et par nye sååååå prøv at få tjekket disse to også.
     
  5. Munkefar

    Munkefar New Member

    Joined:
    22 Juli 2008
    Indlæg:
    131
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Kirke Hyllinge
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    190E 2.6
    Km:
    250000
    Årgang:
    1989
    Bil nr. 2:
    Toyota Avensis 1.8
    Bil nr. 2 Km:
    210000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1999
    Tak for svar - og uddybende spørgsmål.

    Jeg vil komme i gang med at svare :)

    - Bilen er med manuelt gear

    - Den har kørt 128.000 (årgang 1990 importeret fra sydtyskland)

    - Hvilke bøsninger det helt nøjagtigt er blevet skiftet ved jeg ike. Men jeg vil finde ud af det - og vende tilbage.

    - Rystelserne - og brummelyden - er afghænig af fart. Aktiverer jeg bremsen let ændrer lyden sig ikke. Bremser jeg hårdere ændrer den sig i takt med at farten sænkes.

    - Jeg har vel haft bilen lidt over en måned nu. Har kørt biler med manuelt gear siden jeg var 18 år og har RIGTIGT mange Km på bagen. Jeg har aldrig haft problemer med at levere en"rykfri" igangsætning med nogle af de andre biler jeg har haft gennem tiden. Det er dog min første Mercedes - og om sådan én skal køres anderledes ved jeg ikke?

    Jeg købte bilen fordi jeg efterlyste følelsen af at "glide gennem landskabet" - følelsen af luxus.. I kan med garanti følge mig :) Indtil nu giver den mig bare ekstra mavesyre af irritation hvergang jeg skal køre i den. Nyder det ikke. DET holder ikke. Så - enten skal den fikses - eller også skal den skydes af. Nu har sælger - og dennes mekaniker - prøvet en del - så jeg vil gerne prøve et par ting mere.

    Jeg har begået et lille filmklip fra motorrummet. Den går på om motorophængene er for "slatne" Hvad siger i?

    http://www.youtube.com/watch?v=QxyCFV25_IQ

    Tak til alle for svar og ideer. Håber dette udmønter sig i et gennembrud :)

    Vh
    Steen
     
  6. Guldsmeden

    Guldsmeden Active Member

    Joined:
    27 November 2006
    Indlæg:
    2,026
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    36
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    na
    Km:
    0
    Årgang:
    00
    Bil nr. 2:
    na
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Bil nr. 2 Årgang:
    0
    Hej Munkefar !
    Det var skam ingen kritik af dine evner som billist.

    Men sagens kerne ER jo netop den, at en Mercedes med manuelt gear, er et forunderligt stykke ingenørkunst.
    At lære at betjæne koblingen, kræver nemlig lang tid, men bare rolig...
    Din nye vogn skal nok give dig mange fornøjelige timer på landevejen, når først du får lært den at kende.

    Desværre skal du nok forvente at der går nogle måneder med det. :(
     
  7. Munkefar

    Munkefar New Member

    Joined:
    22 Juli 2008
    Indlæg:
    131
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Kirke Hyllinge
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    190E 2.6
    Km:
    250000
    Årgang:
    1989
    Bil nr. 2:
    Toyota Avensis 1.8
    Bil nr. 2 Km:
    210000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1999
    Det blev skam heller ikke taget som kritik :) Jeg prøver bare at forstå hvorfor den giver det "dunk"/ Ryk når bilen er kold - men at det så forsvinder efter lidt tid.. Meget mærkeligt ...
     
  8. Miss Mercy

    Miss Mercy New Member

    Joined:
    17 Juli 2007
    Indlæg:
    263
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Midtjylland
    Ratings:
    +0 / 0
    Hej Munkefar,

    bare rolig W124forum skal nok få din bil på rette køl.

    Har du overvejet at møde op til fælles træffet og lade et par kyndige W124 kollegaer se og prøve bilen. Det kunne være en mulighed.

    Dernæst skriver du at gearkassen er stridig ved koldstart, men arter sig fint efter den er kørt varm. Overvej evt. at køre på aut. værksted for at få skiftet olien og filteret i gearkassen (halv time) og bed dernæst om at få værkstedets bedste W124 mand til at se undervognen efter samt rulle en lille tur i den (halv time igen). Mekanikkeren kan sikkert også fortælle dig om koblingen er i fin stand, da et udrykkerljej evt. skal skiftes også.

    120.000 kilometer for en 18 år herlig vogn er ikke meget. Måske gammelfar (94 årig Manfred fra Tyskland) kun har hentet morgenbrød i den. Har du været på motorvej og ladet den rigtig strække ud. Flere timers kørsel hvor den finder sig selv igen. Blot en ide.
     
  9. Munkefar

    Munkefar New Member

    Joined:
    22 Juli 2008
    Indlæg:
    131
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Kirke Hyllinge
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    190E 2.6
    Km:
    250000
    Årgang:
    1989
    Bil nr. 2:
    Toyota Avensis 1.8
    Bil nr. 2 Km:
    210000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1999
    Hej Miss Mercy,

    Jeg håber du har ret mht. at 124 forum kan få den på rette køl igen. :)

    Jeg har overvejet at tage til træf - men der er lige et par småting jeg skal have kigget på før jeg ved om det er en mulighed.

    Jeg har tilsyneladende ikke forklaret mig godt nok. Gearkassen (manuelt gear) kører som i smør - både kold og varm. Det er når jeg kobler til i 1. gear - ved kold vogn - at den giver et "ryk". Der er ikke noget blødt "tilkoblingspunkt" om du vil. Efter 10 - 15 minutters kørsel forsvinder det igen.

    Jeg har kørt ca 4000 km i bilen siden jeg fik den - hvoraf en stor del har været på motorvej. Lange stræk i "klip-i-kørekorts-fart" :) En dækmand anbefaldede mig, at give den tæsk på motorvej i en uge i forbindelse med de rystelser jeg oplever (evt. skæve dæk skulle så blive rettet ud). Og det har jeg naturligvis gjort. At det så har hjulpet nada er en anden historie :)

    Din ide med at køre den på værksted for at have en mekanikker til at prøve den har strejfet mig. Han skal bare have den stående natten over for at fremkalde fejlen. Det er så dér - lige dér - jeg kommer til at mangle en bil at køre i :) Havde fejlen/ irritationen bare været der hele tiden.....

    Vh
    Munkefar
     
  10. Munkefar

    Munkefar New Member

    Joined:
    22 Juli 2008
    Indlæg:
    131
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Kirke Hyllinge
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    190E 2.6
    Km:
    250000
    Årgang:
    1989
    Bil nr. 2:
    Toyota Avensis 1.8
    Bil nr. 2 Km:
    210000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1999
    Hej igen igen,

    Jeg har lige lidt flere oplysninger omkring mit problem med bilen som jeg håber kloge 124forum-hoveder kan bruge til noget :)

    Det "ryk" det giver i hele bilen i 1. gear når den er kold er også at finde i bakgear. Ydermere kan samme "ryk" opleves ved nedgearing til 2 gear. Når koblingen begynder at "tage fat" kommer rykket. Det er meget tydeligt, at det er noget der kommer bagfra. Det er som sagt kun når bilen er helt kold. Når jeg har kørt noget tid, kører den som den er bygget til at køre - nemlig rigtigt godt.

    Hvis det er problemer med gummibøsninger vil problemet vel være der hele tiden uagtet om motor/ gearkasse/ diff. er varm eller kold... - eller hvad?

    Jeg er kommet til at tænke på om det kan være problemer med mit diff.? Det er typen med ASD. Nogen der har erfaringer med denne type diff.? Vil det kunne lave "ryk" i hele bilen når olien er kold?

    Vh
    Munkefar
     
  11. Franco76

    Franco76 New Member

    Joined:
    30 Oktober 2007
    Indlæg:
    17
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Hej Munkefar

    Jeg synes symptomerne tyder lidt på en gammel kobling. Når den er kold hugger den ved tilkobling pga en gammel og stiv koblingsbælægning.
    Jeg har oplevet noget tilsvarende på en Escort og en polo fra ´77.

    Mvh
    Franco
     
  12. Munkefar

    Munkefar New Member

    Joined:
    22 Juli 2008
    Indlæg:
    131
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Kirke Hyllinge
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    190E 2.6
    Km:
    250000
    Årgang:
    1989
    Bil nr. 2:
    Toyota Avensis 1.8
    Bil nr. 2 Km:
    210000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1999
    Hej Franco,

    Alletiders bud! :) Koblingen skulle meget gerne blive skiftet en gang i næste uge. Jeg vender tilbage med resultatet at "øvelsen"

    Vh
    Munkefar
     
  13. Munkefar

    Munkefar New Member

    Joined:
    22 Juli 2008
    Indlæg:
    131
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Kirke Hyllinge
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    190E 2.6
    Km:
    250000
    Årgang:
    1989
    Bil nr. 2:
    Toyota Avensis 1.8
    Bil nr. 2 Km:
    210000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1999
    Sidste nyt:

    Gearkassen er flået af og det ser ud til at svinghjulet med svingningsdæmper er fejlbehæftet. Ydermere skal kobling/ trykfod skiftes.
    Vender tilbage når jeg får bilen igen. Forhåbentligt vil den på det tidspunkt have en rykfri fremfærd :) Damn det bliver spændende!! :p
    Kan næsten ikke vente....

    Vh
    Munkefar
     
  14. Munkefar

    Munkefar New Member

    Joined:
    22 Juli 2008
    Indlæg:
    131
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Kirke Hyllinge
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    190E 2.6
    Km:
    250000
    Årgang:
    1989
    Bil nr. 2:
    Toyota Avensis 1.8
    Bil nr. 2 Km:
    210000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1999
    Så er der ny kobling, svingshul og svingningsdæmper på..

    .. og jeg må sige det føles helt anderledes - på den gode måde :D Sælger har virkelig haft gået til den. Han lovede mig en bil der ikke ville give "ryk" ved igangsætning og jeg må sige han har gjort alt hvad der står i hans magt.

    Koblingen er HELT anderledes, at betjene nu - og nogle smårystelser der var ved forskellige omdrejninger er nu helt væk. Jeg kan næsten ikke vente til at prøve den i morgen når den er kold. Hvis jeg kan "ligge fra" uden de kedelige ryk er jeg den gladeste munk i Danmark :)

    Vender tilbage med den - forhåbentlige - sidste del af sagaen i morgen.. efter den første "kold-kørsel" med den nye kobling :p

    Vh
    Munkefar
     
  15. Munkefar

    Munkefar New Member

    Joined:
    22 Juli 2008
    Indlæg:
    131
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Kirke Hyllinge
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    190E 2.6
    Km:
    250000
    Årgang:
    1989
    Bil nr. 2:
    Toyota Avensis 1.8
    Bil nr. 2 Km:
    210000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1999
    Yes yes yes! Så er den der!

    Det er en glad munk der nu kan konstatere, at bilen kører som en drøm. :D For første gang mens jeg har haft bilen kunne jeg - ved kold vogn - "ligge fra land" i en glidende bevægelse :D Koblingen er silkeblød og koblingspunktet er blevet meget "bredt". Bilen kobler til som kørte den med automatgear. Sådan!

    Det har været noget af en omgang. Motorophæng, Hardy skiver og gummibøsninger i bagbroen er blevet skiftet uden at det hjalp. Først da kobling og svinghjul (med svingningsdæmper) blev skiftet hjalp det.

    Bilen havde denne "rykken" fra dag 1 og sælger har hele tiden lovet mig, at udbedre fejlen på sin regning. Det har han gjort. Hatten af for det. Vi er altid gode til at rakke ned på bilforhandlere når det går galt - og det kan jeg sagtens følge. Men.. når man - som mig - render ind i en bilsælger/ forhandler der holder ord er jeg da lige nødt til at rose - det mangler da bare :) Så - lidt off topic - vil jeg gerne sige tak til Torben Hansen fra THclassic i Strøby. Jeg kan varmt anbefale ham skulle I lede efter en model 124 (benzin eller diesel)

    Vh
    Den nu meget glade Munkefar
     
  16. Lasse

    Lasse Active Member

    Joined:
    15 Maj 2007
    Indlæg:
    2,056
    Likes Received:
    5
    Trophy Points:
    38
    Ratings:
    +6 / 0
    Min bil::
    300E-24, Avantgarde
    Km:
    280000
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    S213 E220d
    Bil nr. 2 Km:
    120000
    Bil nr. 2 Årgang:
    2017
    Super at du fik bilen i orden! :D Tillykke med det :D
     
  17. Munkefar

    Munkefar New Member

    Joined:
    22 Juli 2008
    Indlæg:
    131
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Kirke Hyllinge
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    190E 2.6
    Km:
    250000
    Årgang:
    1989
    Bil nr. 2:
    Toyota Avensis 1.8
    Bil nr. 2 Km:
    210000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1999
    Tak skal du have Lasse. Den er fantastisk at køre i nu :)
     

Del denne side