Mercedes Træf NordFyn 6.-7. September 2024   Information - Tilmeldte biler

Se billeder & video og snik snak fra afholdte arrangementer og træf. Klik her

Skal man have specialværktøj tl at skifte Viskosekobling?

Emne i 'Dieselmotorer' startet af mede, 2 September 2008.

  1. mede

    mede Member

    Joined:
    9 Marts 2007
    Indlæg:
    773
    Likes Received:
    2
    Trophy Points:
    18
    Location:
    Tikøb/Nordsjælland
    Ratings:
    +3 / 0
    Min bil::
    W124 260E Sportline
    Km:
    402000
    Årgang:
    1990
    Bil nr. 2:
    Toyota Yaris
    Bil nr. 2 Km:
    157000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1999
    Skal man have specialværktøj tl at skifte Viskosekobling?
    Temperaturen kommer lidt over 90c ved kødannelse i trafikken.
     
  2. Guldsmeden

    Guldsmeden Active Member

    Joined:
    27 November 2006
    Indlæg:
    2,026
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    36
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    na
    Km:
    0
    Årgang:
    00
    Bil nr. 2:
    na
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Bil nr. 2 Årgang:
    0
    Viscosen kan slåes af med en luftnøgle, hvis du har adgang til sådan een.
    Det kræver så bare at køleren afmonteres.
     
  3. Guldsmeden

    Guldsmeden Active Member

    Joined:
    27 November 2006
    Indlæg:
    2,026
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    36
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    na
    Km:
    0
    Årgang:
    00
    Bil nr. 2:
    na
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Bil nr. 2 Årgang:
    0
    Er 90 c ikke meget normalt, ved køkørsel ?
     
  4. mede

    mede Member

    Joined:
    9 Marts 2007
    Indlæg:
    773
    Likes Received:
    2
    Trophy Points:
    18
    Location:
    Tikøb/Nordsjælland
    Ratings:
    +3 / 0
    Min bil::
    W124 260E Sportline
    Km:
    402000
    Årgang:
    1990
    Bil nr. 2:
    Toyota Yaris
    Bil nr. 2 Km:
    157000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1999
    Jeg mener at går over den streg som er mellem 90 og 120.
    Er det ikke venstregevindet?
     
  5. Guldsmeden

    Guldsmeden Active Member

    Joined:
    27 November 2006
    Indlæg:
    2,026
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    36
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    na
    Km:
    0
    Årgang:
    00
    Bil nr. 2:
    na
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Bil nr. 2 Årgang:
    0
    Nej. Gevindet går den rigtige vej rundt. :)
    Det er iøvrigt en stor umbrachobolt.... Aj... Din er jo en benziner :oops: ....
    Så skal vi vist have nogle af benziner drengene på banen - jeg husker desværre ikke lige hvordan det ser ud på benzinerene.

    Sorry.
     
  6. mede

    mede Member

    Joined:
    9 Marts 2007
    Indlæg:
    773
    Likes Received:
    2
    Trophy Points:
    18
    Location:
    Tikøb/Nordsjælland
    Ratings:
    +3 / 0
    Min bil::
    W124 260E Sportline
    Km:
    402000
    Årgang:
    1990
    Bil nr. 2:
    Toyota Yaris
    Bil nr. 2 Km:
    157000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1999
    Tak for det min ven:))
     
  7. kongebiler

    kongebiler Active Member

    Joined:
    30 Marts 2007
    Indlæg:
    2,645
    Likes Received:
    13
    Trophy Points:
    38
    Location:
    Hadsten v Århus
    Ratings:
    +15 / 0
    Min bil::
    124033 :-)
    Km:
    550.000
    Årgang:
    1990
    Bil nr. 2:
    W140 400SE
    Bil nr. 2 Km:
    300.000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1992
    hej mede
    visco koblingen slår fårst helt til ved ca 100´c
    kør en tur lad den blive ca 100´c, hold ind til siden lad den gå tomgang, stik forsigtigt et træskaft ned på vingen, hvis den er aktiveret bliver skaftet slået væk, hvis du nemt kan holde vingen med skaftet, når den er på ca 100¨c er visco koblingen defekt.
     
  8. Miss Mercy

    Miss Mercy New Member

    Joined:
    17 Juli 2007
    Indlæg:
    263
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Midtjylland
    Ratings:
    +0 / 0
    Hej Kongebiler,

    må temperaturen gerne blive 100 grader....... :shock:

    Er sikker på du har ret. Jeg sad sidste sommer i kø i Tyskland i 30 graders varme og min 300 D blev sindsyg varm, altså ca. 100 grader. Jeg kørte sådan en lille time, inden jeg kom på værksted og fik viscose koblingen skiftet. Derefter ingen problem. Men jeg var sku bange for at motoren kunne tage skade. Ifølge mekanikkeren skulle jeg ikk bekymrer mig. Jeg skiftede dog olien i motoren samtidig for at sikre samme smøreegenskaber.
     
  9. mede

    mede Member

    Joined:
    9 Marts 2007
    Indlæg:
    773
    Likes Received:
    2
    Trophy Points:
    18
    Location:
    Tikøb/Nordsjælland
    Ratings:
    +3 / 0
    Min bil::
    W124 260E Sportline
    Km:
    402000
    Årgang:
    1990
    Bil nr. 2:
    Toyota Yaris
    Bil nr. 2 Km:
    157000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1999
    Min indikator holder sig ved den streg som er over 90 ,mon dog ikke at det er 100.
    Jeg er også lidt bange for at motoren får skade af for meget varme.
    Men skal man have specialværktøj eller man kan bare bruge almindelige værktøj ved udskiftning :roll:
     
  10. 300ce

    300ce New Member

    Joined:
    9 Maj 2007
    Indlæg:
    138
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +1 / 1
    Min bil::
    w124 300ce
    Årgang:
    1990
    Bil nr. 2:
    Vito 110D
    Bil nr. 2 Årgang:
    0
    hej du skal bruge en 8mm unbracho nøgle til bolten i midten og løsne den med hvis det skal være helt efter bogen skal man bruge spec. værktøj. men en unbracho nøgle og en vandpumpetang så kan det lade sige gøre viscosen sidder med 3 stk. 6mm unbracho bolte på din vinge har selv skiftet min her i sommers og der står 90 grader på og osse på min gamle .

    mvh Dennis
     
  11. 300ce

    300ce New Member

    Joined:
    9 Maj 2007
    Indlæg:
    138
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +1 / 1
    Min bil::
    w124 300ce
    Årgang:
    1990
    Bil nr. 2:
    Vito 110D
    Bil nr. 2 Årgang:
    0
    fandt lige det her i min instruktionsbog :
    Er påfyldningen af frostbeskyttelse forskriftsmæssig koger kølevæsken i overtrykskølesystemet først ved ca. 130 grader . når det er meget varmt og ved bjergkørsel må kølevæsketempaturen stige op til den røde markering.

    mvh Dennis
     
  12. kongebiler

    kongebiler Active Member

    Joined:
    30 Marts 2007
    Indlæg:
    2,645
    Likes Received:
    13
    Trophy Points:
    38
    Location:
    Hadsten v Århus
    Ratings:
    +15 / 0
    Min bil::
    124033 :-)
    Km:
    550.000
    Årgang:
    1990
    Bil nr. 2:
    W140 400SE
    Bil nr. 2 Km:
    300.000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1992
    stregen over 80 er 90.
    min erfaring siger at den godt kan ligge en viserbrede over 90 hvis man har aircon. ret meget mere end ville jeg ikke bryde mig om.
    har dog ikke testet det i bjerge :)
     
  13. 300ce

    300ce New Member

    Joined:
    9 Maj 2007
    Indlæg:
    138
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +1 / 1
    Min bil::
    w124 300ce
    Årgang:
    1990
    Bil nr. 2:
    Vito 110D
    Bil nr. 2 Årgang:
    0
    jeg kan huske da jeg skruede 300d i mine unge dage :D da sagde mine svende altid at de måtte blive 100 grader men jeg må indrømme er sgu heller ikke vild med temp. over 90 .

    mvh Dennis
     
  14. mede

    mede Member

    Joined:
    9 Marts 2007
    Indlæg:
    773
    Likes Received:
    2
    Trophy Points:
    18
    Location:
    Tikøb/Nordsjælland
    Ratings:
    +3 / 0
    Min bil::
    W124 260E Sportline
    Km:
    402000
    Årgang:
    1990
    Bil nr. 2:
    Toyota Yaris
    Bil nr. 2 Km:
    157000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1999
    Mange tusinder tak for jeres svare
     
  15. Tropeøens mand

    Tropeøens mand New Member

    Joined:
    23 April 2008
    Indlæg:
    22
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Hyllested
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    Helmut-w124 250D
    Km:
    600000
    Årgang:
    1988
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Bil nr. 2 Årgang:
    0
    90 eller 100 grader? Hvor ser I det. Hvis det er på instrumentet i bilen er det analog. De er sjældne nøjagtige til præcismålinger. Ifl. detali.ru sidder der en dims der er præinstillet på 85C som åbner og lukker ved , nmelig 85 grader C.
    Vi troede også at der var problemer for vores viser også mellem 90-100 grader C, men vores fejler ikke noget.
    VH Tropeøen og hendes mand.
     

Del denne side