Mercedes Træf NordFyn 6.-7. September 2024   Information - Tilmeldte biler

Se billeder & video og snik snak fra afholdte arrangementer og træf. Klik her

  1. Denne side bruger cookies. Ved af fortsætte med at bruge dette websted, accepterer du vores brug af cookies. Learn More.

5-6 El udstyr pludselig holdt op med at virke

Emne i 'El-system' startet af BRABUS, 2 September 2008.

  1. BRABUS

    BRABUS Well-Known Member

    Joined:
    30 Juni 2007
    Indlæg:
    9,440
    Likes Received:
    33
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +36 / 0
    Min bil::
    W124 BRABUS 3.6-24
    Km:
    188
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    VW Lupo 1.2 3L
    Bil nr. 2 Km:
    150
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    Hejsa.

    Ja så blev det min tur til lidt underlige problemer.
    Og hvor ubelejligt kan det være når jeg skulle havde været til syn med dytten i dag.

    Nå men jeg håber der er nogen som har en god idé her da jeg er lidt i tidsnød osv.

    Der sker det at jeg fra den ene dag til den anden pludselig ikke kan aktivere følgende udstyr:

    Elruder (kan kun aktiveres hvis dørene er åbne???)
    Elsoltag (virker også kun hvis dørene er åbne???)
    Vindusviskeren virker slet ikke på nogle af trinene.
    Sprinkler funktionen virker ikke.
    Der kan ikke blinkes / gives overhælings blink med det lange, men det kan godt slåes til permanent??
    El bagruden kan ikke slåes til permanent, den virker kun så længe jeg holder knappen inde???
    El justeringen af forsæde virker ikke.

    Det der volder mig størst problem er vindusviskeren der ikke virker da bilen skulle havde været synet i dag og det tror jeg ikke rigtig den bliver hvis ikke den virker :(

    Jeg har selv en idé om det kunne være en relæboks, men når det påvirker så mange ting så virker det også lidt forkert.
    Sikringer er selvfølgelig tjekket ok, og en stel ledning tror jeg ikke på det kan være når noget af det virker hvis døren åbnes, den skaber jo bare gennemgang for plusen mener jeg?

    Hva hulen kan der være sket her???

    Mvh.
    BRABUS
     
  2. larzen

    larzen New Member

    Joined:
    14 August 2007
    Indlæg:
    939
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +1 / 0
    Min bil::
    300D
    Årgang:
    1987
    Bil nr. 2:
    Falck LR 109"
    Bil nr. 2 Årgang:
    1966
    Bundstykke i tændingslåsen eller forbindelsen fra den til sikringsboxen.
    .
    Tingene virker jo kun når der er tænding på ELLER når døren er åben for vinduer og tags vedkommende, så det lugter meget af "manglende tænding".
     
  3. Bindse

    Bindse Active Member

    Joined:
    1 Oktober 2007
    Indlæg:
    1,197
    Likes Received:
    9
    Trophy Points:
    38
    Ratings:
    +11 / 0
    Min bil::
    W201 190E 2.0
    Årgang:
    1985
    Hej Brabus
    Har ikke videre forstand på det elektroniske men kunne det ikke være comfort slukning af elrude & elsoltag der giver modstand når du nævner at dørerne skal være åbne. Sidder der ikke 2 kontakter i dørerne hvor den ene gør at du kan bruge eludstyr et stykke tid efter at bilen ellers er slukket?? Bare en tanke...

    mvh

    Bo

    Har selv et drillende sideblink der gør at Jeg har trukket mit Syn, men ved at det er selve samlingen i fatningen...
     
  4. BRABUS

    BRABUS Well-Known Member

    Joined:
    30 Juni 2007
    Indlæg:
    9,440
    Likes Received:
    33
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +36 / 0
    Min bil::
    W124 BRABUS 3.6-24
    Km:
    188
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    VW Lupo 1.2 3L
    Bil nr. 2 Km:
    150
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    Hejsa.

    Ja den er rigtig drilsk den her fordi som du siger Larzen så ville jeg også tro der mangler tænding til vinduer og soltag men hvordan kan det bare gå pludseligt? og hvorhenne? sidder der andre sikringer noget sted?
    Det er jo lidt besynderligt at det sker samtidig med overhælings blinket ikke virker og at elbagruden heller ikke kan holde relæet?
    Men ja jo det skal selvfølgelig også bruge tænding...

    Jeg tror ikke det har noget med komfort lukningen at gøre Bindse fordi den virker faktisk hvis jeg aktivere den med nøglen når jeg låser bilen.
    Jeg har kun 1 dørkontakt i øvrigt som styre det hele. jeg ved ikke rigtig hvad nr. 2 laver på andre biler.

    Jeg tror Larzen at du er inde på noget af det rigtige, men hvor skal man dog lede henne hvis en ledning er hoppet af er der samlinger og stik fra bundstykke og ud til sikrings boks eller er det en diret eledning?.

    Mvh.
    BRABUS
     
  5. BRABUS

    BRABUS Well-Known Member

    Joined:
    30 Juni 2007
    Indlæg:
    9,440
    Likes Received:
    33
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +36 / 0
    Min bil::
    W124 BRABUS 3.6-24
    Km:
    188
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    VW Lupo 1.2 3L
    Bil nr. 2 Km:
    150
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    Jeg undersøgte lige relæerne, og de ser pæne ud inden i og umidelbart så er mine udfald også fordelt over hele 4 relæer så det skulle være underligt hvis det var dem jo.

    Så det er nok en tændingspluds som der mangler :(
     
  6. 300ce

    300ce New Member

    Joined:
    9 Maj 2007
    Indlæg:
    138
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +1 / 1
    Min bil::
    w124 300ce
    Årgang:
    1990
    Bil nr. 2:
    Vito 110D
    Bil nr. 2 Årgang:
    0
    hej brabus

    jeg har lige undersøgt lidt dit relæ 201 821 02 47 styre elbagrude blinkerarm og din visker . dine elruder og soltag er de små hjælperelæer der osse sidder over bag ved sikringerne . prøve evt og byt om på de små relæer de skulle hedde det samme 001 542 78 19 . jeg har osse undersøgt med det det andet man skal ha indsugningesmanifolden af for og skifte det. håber du kan bruge det jeg hat skrevet

    mvh Dennis
     
  7. Lasse

    Lasse Active Member

    Joined:
    15 Maj 2007
    Indlæg:
    2,056
    Likes Received:
    5
    Trophy Points:
    38
    Ratings:
    +6 / 0
    Min bil::
    300E-24, Avantgarde
    Km:
    280000
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    S213 E220d
    Bil nr. 2 Km:
    120000
    Bil nr. 2 Årgang:
    2017
    Undskyld jeg bliver lidt nysgerrig; men hvad er det for at relæ? :)
     
  8. 300ce

    300ce New Member

    Joined:
    9 Maj 2007
    Indlæg:
    138
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +1 / 1
    Min bil::
    w124 300ce
    Årgang:
    1990
    Bil nr. 2:
    Vito 110D
    Bil nr. 2 Årgang:
    0
    hey lasse

    det er bare en anden sag brabus og jeg har snakket om der sidder en styreenhed til hans asr under manifolden . og man kan kun komme til den hvis man tager manifolden af (de siger de kloge ) ...

    mvh Dennis
     
  9. Lasse

    Lasse Active Member

    Joined:
    15 Maj 2007
    Indlæg:
    2,056
    Likes Received:
    5
    Trophy Points:
    38
    Ratings:
    +6 / 0
    Min bil::
    300E-24, Avantgarde
    Km:
    280000
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    S213 E220d
    Bil nr. 2 Km:
    120000
    Bil nr. 2 Årgang:
    2017
    Nåååh, okay :wink: Ja ASR har jeg jo ikke på min vogn :)
     
  10. BRABUS

    BRABUS Well-Known Member

    Joined:
    30 Juni 2007
    Indlæg:
    9,440
    Likes Received:
    33
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +36 / 0
    Min bil::
    W124 BRABUS 3.6-24
    Km:
    188
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    VW Lupo 1.2 3L
    Bil nr. 2 Km:
    150
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    Relæ og problem løst

    Hejsa.

    Ja jeg fik selv idén med at skrue låget af til alle relæerne.
    Jeg hev stort set alle sammen ud og satte dem i igen.

    For at have styr på hvad der sidder hvor så er her en oversigt over relæerne:

    Relæ / Funktion

    A / Relæ for Elektriske sæde justering
    B / Klima blæser formodstands relæmodul
    C / Klima blæser relæmodu
    D / forlygte vaske relæ
    E / Sikringsholder (ATA)
    F / Komfortrelæ modul
    G / Sikkerheds sele varslings relæ modul (Kun Coupé)
    første gear starts relæ modul
    H / Kombinations relæ modul(turn/hazard signal, rear window, Wiper motor)
    I / Disconnect diode (parking brake/ASR/electronic accelerator) Models 124.034/.036
    K / externt lys kontrol relæ modul

    De er tydeligt mærket fra A-K.
    Der skal sidde et 14 pinds elstik fra betjeningsarmen, inde under instrumentbrættet.


    Nå men jeg flåede begge de 2 store relæer ud, altså relæ H og K
    Jeg skilte relæerne ad for at kikke inde i dem, det blev hurtigt klart at det ikke var relæ K da det kun havde noget med udedørs lyset at gøre, så jeg skilte relæ H ad og der sad 3 relæer og en masse elektronik inden i.
    Så jeg tænkte at det kunne næsten kun være dette, men der var intet synligt at se så jeg satte det i igen og vupti så virkede det hele igen ???
    Og glæden blev hurtig afløst af irritation da det kun varede 1½ min. :(

    Men nu vidste jeg at jeg havde haft fat i noget af det rigtige, så af med relæet igen, da jeg så står og kikker på relæboksens låg husker jeg at de 2 bagerste skruer ikke var monteret! derfor "vippede" låget en smule i den ende og dermed kunne relæet arbejde sig op og ud midstede forbindeslen da det i forvejen sidder meget løst.

    Hvis man kikker i låget vil man se at det største relæ som er lys kontrols relæet har en fjedder i låget til at holde det på plads.
    Så jeg tænkte nå ja det giver jeg da også bare det andet relæ og så selvfølgelig de 2 skruer der manglede og vupti så virkede det igen uden adfald, jeg har lige kørt en del Km for at være sikker med stop og holdt osv.

    Så det var det relæ du nævner Dennis :D det må åbenbart føde en masse med spænding fordi mine elsæder virkede heller ikke i takt med fejlen.

    Jeg kom desværre ikke til syn, men det gør jeg så bare i morgen :D

    Og Dennis med henhold til den ASR elmotor/kontrol modul tja så var det også hvad jeg forventede :( damn det er dyrt at holde W124er når man godt kan lide udstyr.

    Men fejlen er fundet i det mindste, så nu skal jeg bare vente til jeg får en månedsløn i overskud :D så må jeg bare igang med at skille hele hærligheden ad :(

    Mvh. og tak for hjælpen alle sammen.
    BRABUS
     
  11. 300ce

    300ce New Member

    Joined:
    9 Maj 2007
    Indlæg:
    138
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +1 / 1
    Min bil::
    w124 300ce
    Årgang:
    1990
    Bil nr. 2:
    Vito 110D
    Bil nr. 2 Årgang:
    0
    hej
    ja det KAN være dyrt og køre 124 når tingene er lidt specielle men sådan er det jo . fedt du fandt fejlen .

    mvh Dennis
     
  12. BRABUS

    BRABUS Well-Known Member

    Joined:
    30 Juni 2007
    Indlæg:
    9,440
    Likes Received:
    33
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +36 / 0
    Min bil::
    W124 BRABUS 3.6-24
    Km:
    188
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    VW Lupo 1.2 3L
    Bil nr. 2 Km:
    150
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    relæer.

    Mit multi funktions relæ har koden 201 821 00 47

    Mine andre relæer har ikke samme koder og heller ikke farver eller udseenet.

    Relæ A = Hvidt Elrude relæ 001 542 78 19
    Relæ B = Gråt Klime blæser formodstands Relæ 001 542 02 19
    Relæ C = Sort Klima blæser Relæ 001 542 68 19
    Relæ D = Grønt Lygte vask Relæ 126 820 20 26
    Relæ H = Sort Multi funktions Relæ boks 201 821 00 47
    Relæ K = Sort Lygte kontrol Relæ boks 126 542 03 32

    Det er de relæer jeg har :)

    Mvh.
    BRABUS
     
  13. Lasse

    Lasse Active Member

    Joined:
    15 Maj 2007
    Indlæg:
    2,056
    Likes Received:
    5
    Trophy Points:
    38
    Ratings:
    +6 / 0
    Min bil::
    300E-24, Avantgarde
    Km:
    280000
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    S213 E220d
    Bil nr. 2 Km:
    120000
    Bil nr. 2 Årgang:
    2017
    @BRABUS: Dvs. at dit ASR snart virker igen?

    JEG fik forresten min bil synet i dag :lol: Uden anmærkninger selvfølgelig 8) Ej, nu skal jeg heller ikke drille :p
     
  14. BRABUS

    BRABUS Well-Known Member

    Joined:
    30 Juni 2007
    Indlæg:
    9,440
    Likes Received:
    33
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +36 / 0
    Min bil::
    W124 BRABUS 3.6-24
    Km:
    188
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    VW Lupo 1.2 3L
    Bil nr. 2 Km:
    150
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    Min bil er synet uden anmærker siden den kom til DK via Statens Bilinspektion og siden FDM og i morgen A Plus, stik den :D :D :D
    Det som er den største plage for de 6 cyl er Co2 som ligger lige på grænsen, men det er nu helt normalt for motoren.
    Man skal aldrig lade sin mekanikker stille på sin Co2 før et syn da det kræver meget nøjagtig justering for at få bragt den tilbage i rigtig justering igen bagefter, man kan ikke bare sige 2 omgange den vej og så 2 omgange tilbage igen :D vel Lasse :D
    Skruen forvirre også mange da den man stiller på ikke er den "rigtige" skrue men blot en hætte som går ned og fanger den rigte skrue, så man kan skrue på den uden at der sker noget hvis ikke man først trykker den ned så den fanger den "rigige" skrue.
    Jeg vil hellere køre til syn og få den kaseret og så justere den bagefter og så køre til omsyn end jeg vil justere for at være sikker.
    Det er min erfaring og viden omkring denne skrue :D

    Men ja mit ASR kommer til at virke så snart jeg får købt den lille el motor styre enhed som koster 1/6 del af min månedsløn og det er meget at tage ud af bugettet, omkring 8800 Kr hvis man bestiller den hos mercedes :(

    Men det bliver snart da det bare skal virke fordi det gør at min fart pilot jo heller ikke virker :( den bruger samme el motor til at styre gassen med.
     
  15. Lasse

    Lasse Active Member

    Joined:
    15 Maj 2007
    Indlæg:
    2,056
    Likes Received:
    5
    Trophy Points:
    38
    Ratings:
    +6 / 0
    Min bil::
    300E-24, Avantgarde
    Km:
    280000
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    S213 E220d
    Bil nr. 2 Km:
    120000
    Bil nr. 2 Årgang:
    2017
    Det kommer jo an på hvornår din bil kom til DK :p

    8800,- er da også lidt penge :roll: Køber du den så ved Mercedes? Eller BOSCH, eller? Hvordan fandt du frem til, at det er den der laver balladen?
     
  16. CDI

    CDI New Member

    Joined:
    26 August 2008
    Indlæg:
    28
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Er rimelig sikker på at gasspjældet kan skiftes uden at afmontere indsugningsmanifold....
     
  17. BRABUS

    BRABUS Well-Known Member

    Joined:
    30 Juni 2007
    Indlæg:
    9,440
    Likes Received:
    33
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +36 / 0
    Min bil::
    W124 BRABUS 3.6-24
    Km:
    188
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    VW Lupo 1.2 3L
    Bil nr. 2 Km:
    150
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    Det er en VDO enhed. ja faktisk alt regulering af gassen styres af VDO enhedder.

    Det er næsten for vildt og indviklet at forklare hvordan det virker haha shit der er noget indblandet i det gøjl der :D

    Men jeg har da et boks diagram som viser rækkefølgen af hvordan det virker :D og den backup mulighed som systemet bruger når det gør i limp home mode der gør at kun 1/3 gas er til rådighed :(

    Så se diagrammet så har du en fornemmelse af hvor omfattende hele ASR / Fartpilot og ABS samt den Elektroniske gas regulering den er :(
    Grnden til jeg fandt fejlen ved den Elektroniske Accelerator Actuator er at normalt kan man dreje motoren uden tænding på og det kan min ikke, den har sat sig fast og det potentiometer som sidder inde i der måler på motor positionen måler også meget store modstande som svinger meget mens man ´måler på det så det er også dårligt og forvirre styre elektronikken.

    Mvh.
    BRABUS
     

    Attached Files:

  18. Lasse

    Lasse Active Member

    Joined:
    15 Maj 2007
    Indlæg:
    2,056
    Likes Received:
    5
    Trophy Points:
    38
    Ratings:
    +6 / 0
    Min bil::
    300E-24, Avantgarde
    Km:
    280000
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    S213 E220d
    Bil nr. 2 Km:
    120000
    Bil nr. 2 Årgang:
    2017
    Så syntes jeg det er for dårligt, at du først har fundet ud af det nu 8) :p
    Godt at problemet nu nok er løst.

    Ja tak, ved udemærket godt hvor indviklede og hjernevridende systemerne er. Glæd dig over, at der findes multiplexe systemer i nyere biler, der er meget værre at hitte rundt i.. :)
     
  19. BRABUS

    BRABUS Well-Known Member

    Joined:
    30 Juni 2007
    Indlæg:
    9,440
    Likes Received:
    33
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +36 / 0
    Min bil::
    W124 BRABUS 3.6-24
    Km:
    188
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    VW Lupo 1.2 3L
    Bil nr. 2 Km:
    150
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    Men nu er det ikke gasspjældet som skal udskiftes, det er det man kalder EA enheden den lille motor som hiver i gas spjældet.

    Og den sider nede under indsugnings manifolden klods op af topstykket lige nede under hele den store indsugnings mængde fordeler enhed.

    Så jo det er meget muligt at det hele skal skilles ad er jeg bange for.

    Husk på dette er ASR II system og ikke ASR III system som på de nyere E modeller hvor regulator og actuator samt føler er bygget ind i gas spjælds enhedden :wink:

    Mvh.
    BRABUS
     
  20. BRABUS

    BRABUS Well-Known Member

    Joined:
    30 Juni 2007
    Indlæg:
    9,440
    Likes Received:
    33
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +36 / 0
    Min bil::
    W124 BRABUS 3.6-24
    Km:
    188
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    VW Lupo 1.2 3L
    Bil nr. 2 Km:
    150
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    Hehe ja du skal skam ikke meget længere op i tid end i en S600 fra 97 før der er hele 6 computere som snakker sammen på kryds og tværs for at styre alle de lækre detaljer. :)
    Men lige ASR/EA systemet er faktisk det mest avanceret i sin ASR II form ASR III og op efter er langt simplere lavet hvor alle enhedderne er bygget sammen og ikke sidder 12 forskællige steder og skal snakke sammen :D

    Ja selv ASR 1 systemet er langt nemmere da denne EA enhed sidder oppe på motoren lige til at pille af i forhold til ASR 2 som sidder under manifolden :(
     

Del denne side