Mercedes Træf NordFyn 6.-7. September 2024   Information - Tilmeldte biler

Se billeder & video og snik snak fra afholdte arrangementer og træf. Klik her

Dieselmotor

Emne i 'Dieselmotorer' startet af Mirakelsmeden, 24 August 2008.

  1. Mirakelsmeden

    Mirakelsmeden Member

    Joined:
    3 September 2007
    Indlæg:
    874
    Likes Received:
    3
    Trophy Points:
    18
    Location:
    østsjælland
    Ratings:
    +4 / 0
    Min bil::
    124 300 DT 4 matic
    Km:
    260
    Årgang:
    1992
    Hej har et problem med motorolie i udstødning fra tredie cylinder , det giver sig udtryk i at monteringsboltene på udst manifold er konstant våde af olie, og der kommer hele tiden en smule blå røg, men ved akseleration efter langsom kolonnekørsel så kommer der så meget røg at de bagvedkørende øjeblikkelig øger afstanden og vifter sig om næsen.
    Olieforbruget ligger mellem 1/5- 1,0 l pr 3000 km. Min mistanke drejer sig omkring olietyvene / paraplyerne omkring ventilerne , mit spørgsmål er : kan olidtyvene skiftes UDEN at afmonterer toppen, og i givet fald hvem.

    Jeg skal snart til syn og hører gerne gode råd der kan afhjælpe problemet.M.V.H
     
  2. Basse

    Basse New Member

    Joined:
    4 Marts 2007
    Indlæg:
    208
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Fjenneslev
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    W202 220TCDI
    Km:
    518
    Årgang:
    1998
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Bil nr. 2 Årgang:
    0
    Jeg er lige med på en lytter her , da mit gamle "komfur" har de samme tendenser. ;skål Jeg har næsten taget tilløb til at rive toppen af, så kunne ventilerne nemlig slibes samtidig. Er der nogle der har erfaringer med levetid på ventilstyr og ventiler på sådan en motor?? Den har kørt ca 500.000km
     
  3. 300ce

    300ce New Member

    Joined:
    9 Maj 2007
    Indlæg:
    138
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +1 / 1
    Min bil::
    w124 300ce
    Årgang:
    1990
    Bil nr. 2:
    Vito 110D
    Bil nr. 2 Årgang:
    0
    hej mit gæt er olietyve og muligvis styr af med toppen og noget nyt på. olietyvene er sikkert hårde som sten .

    mvh Dennis
     
  4. Mirakelsmeden

    Mirakelsmeden Member

    Joined:
    3 September 2007
    Indlæg:
    874
    Likes Received:
    3
    Trophy Points:
    18
    Location:
    østsjælland
    Ratings:
    +4 / 0
    Min bil::
    124 300 DT 4 matic
    Km:
    260
    Årgang:
    1992
    Hej 300ce, jeg tror du har ret, jeg har dog hørt at der før i tiden fantes noget værktøj der virkede sådan at olietyvene kunne skiftes uden at afmontere toppen, trykluft og så spesielværktøj,men intil nu er det ikke lykkedes mig at finde det , man lagerfører det ikke mere men flere har hørt om det og min puscher har vist engang solgt et sæt men det er mange år siden,så jeg venter lige lidt endnu med at afmontere toppen, det kan jo være det lykkedes.
    VH .
     
  5. 300ce

    300ce New Member

    Joined:
    9 Maj 2007
    Indlæg:
    138
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +1 / 1
    Min bil::
    w124 300ce
    Årgang:
    1990
    Bil nr. 2:
    Vito 110D
    Bil nr. 2 Årgang:
    0
    jep det har du ret i man sætter tryk i cylindrene og så slår man de to låse af og i toppen af den man sætter ned over fjedren er der en magnet som snupper de 2 låse . smart men mon ikke der er nogen der ligger inde med sådan et sæt . jeg kan hører mig lidt omkring hvis det er :O)

    mvh Dennis
     
  6. Mirakelsmeden

    Mirakelsmeden Member

    Joined:
    3 September 2007
    Indlæg:
    874
    Likes Received:
    3
    Trophy Points:
    18
    Location:
    østsjælland
    Ratings:
    +4 / 0
    Min bil::
    124 300 DT 4 matic
    Km:
    260
    Årgang:
    1992
    Ja tak det må du godt ,det vil være fint at vide hvor det findes hvis det ender med at jeg forsøger mig med den løsning for man må ikke glemme at smutter ventilen , så er der ingen vej udenom så skal toppen af og det skal den også hvis der andre fejler end olietyvene . VH
     
  7. 300ce

    300ce New Member

    Joined:
    9 Maj 2007
    Indlæg:
    138
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +1 / 1
    Min bil::
    w124 300ce
    Årgang:
    1990
    Bil nr. 2:
    Vito 110D
    Bil nr. 2 Årgang:
    0
    jeg undersøger sagen

    mvh Dennis
     
    • Optimistic Optimistic x 1
  8. BRABUS

    BRABUS Well-Known Member

    Joined:
    30 Juni 2007
    Indlæg:
    9,440
    Likes Received:
    33
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +36 / 0
    Min bil::
    W124 BRABUS 3.6-24
    Km:
    188
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    VW Lupo 1.2 3L
    Bil nr. 2 Km:
    150
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    Jeg ved at KHN i hedehusene kan klare jobbet og har værktøjet til at gøre det uden toppen skal af.
    Han er tilmed meget billig. men jeg ved selvfølgelig ikke om du selv vil eller kan udføre operationen.
    Nu ved jeg selvfølgelig ikke om det er det samme på en 300-24 som på en 300 Diesel, men han satte også tryk på cylinderne og så drejede motoren så stemplet er i top og ikke tillader ventilen at dumpe ned i cylinderen hvis uheldet skulle opstå.
    På den måde skiftede han samtlige ventil pakninger på en 300E-24er

    Mvh.
    BRABUS
     
  9. Mirakelsmeden

    Mirakelsmeden Member

    Joined:
    3 September 2007
    Indlæg:
    874
    Likes Received:
    3
    Trophy Points:
    18
    Location:
    østsjælland
    Ratings:
    +4 / 0
    Min bil::
    124 300 DT 4 matic
    Km:
    260
    Årgang:
    1992
    Hej 300ce tak skal du have.

    Brabus perfekt ,KHN er skrevet ind i mit kartotek. Om jeg selv forsøger mig afh. af om det kan betale sig at købe/leje værktøjet, og om jeg kan skaffe kvallifiseret hjælp kontra,at sende den i byen, det afhænger helt og holdent af prisen, og lige nu prøver jeg at finde ud af , hvad kan der gøres og af hvem og hvad er prisen.
    Og pris og kvallitet er et vigtigt element .

    VH.
     
  10. Mirakelsmeden

    Mirakelsmeden Member

    Joined:
    3 September 2007
    Indlæg:
    874
    Likes Received:
    3
    Trophy Points:
    18
    Location:
    østsjælland
    Ratings:
    +4 / 0
    Min bil::
    124 300 DT 4 matic
    Km:
    260
    Årgang:
    1992
    Hej igen ,lige en tilbagemælding.
    Stjernen er synet, renoverede dysser fra Casper er monteret, og olietyvene er skiftet, uden at afmontere toppen, har selv fremstillet det værktøj , der ikke var til at skaffe, af med knasten monter værktøj, og ca 5 min efter var tyven skiftet og fjeder monteret igen.
    Eneste ulempe, er at jeg ikke turde tørne motoren uden at lægge knasten på hver gang både for at sikre kæden ikke flytter sig, og også som indikator på hvornår stemplet er i top.
    I går kom så en mulighed for at en person der havde set hvormeget blå røg der kom før, og status er at nu er der ikke mere blå røg , kun lidt sort ved akseleration.Så nu kører stjernen som en næsten ny. MVH.
     
  11. Lasse

    Lasse Active Member

    Joined:
    15 Maj 2007
    Indlæg:
    2,056
    Likes Received:
    5
    Trophy Points:
    38
    Ratings:
    +6 / 0
    Min bil::
    300E-24, Avantgarde
    Km:
    280000
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    S213 E220d
    Bil nr. 2 Km:
    120000
    Bil nr. 2 Årgang:
    2017
    Det var dejligt du fik maskinen i tip top stand igen :) Den sorte røg er jo "bare" uforbrændt diesel; nyt luftfilter og en frisk motorvejstur, så er det vist det :wink:
     
  12. Mirakelsmeden

    Mirakelsmeden Member

    Joined:
    3 September 2007
    Indlæg:
    874
    Likes Received:
    3
    Trophy Points:
    18
    Location:
    østsjælland
    Ratings:
    +4 / 0
    Min bil::
    124 300 DT 4 matic
    Km:
    260
    Årgang:
    1992
    Det har du sikkert ret i, almindelig akseleration giver næsten ingen røg, men en kraftig en af slaksen gav nogen røg /sod, da jeg måtte vise en bimmer, der forsøgte at klemme mig, hvad mit gamle oliefyr kunne udrette,han kom ind på anden pladsen.mvh
     
  13. Lasse

    Lasse Active Member

    Joined:
    15 Maj 2007
    Indlæg:
    2,056
    Likes Received:
    5
    Trophy Points:
    38
    Ratings:
    +6 / 0
    Min bil::
    300E-24, Avantgarde
    Km:
    280000
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    S213 E220d
    Bil nr. 2 Km:
    120000
    Bil nr. 2 Årgang:
    2017
    Godt at høre 8)
     
  14. kongebiler

    kongebiler Active Member

    Joined:
    30 Marts 2007
    Indlæg:
    2,645
    Likes Received:
    13
    Trophy Points:
    38
    Location:
    Hadsten v Århus
    Ratings:
    +15 / 0
    Min bil::
    124033 :-)
    Km:
    550.000
    Årgang:
    1990
    Bil nr. 2:
    W140 400SE
    Bil nr. 2 Km:
    300.000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1992
    STORT ;jubi
     
  15. fisker

    fisker New Member

    Joined:
    4 September 2008
    Indlæg:
    496
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Bagsværd
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    300TE 12 vent.
    Km:
    272
    Årgang:
    1990
    Bil nr. 2:
    BMW R100RS (MC)
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Bil nr. 2 Årgang:
    1979
    Gnæk-gnæk, så ka' de s'gu lære det, 124 ;:_~-

    Stjernehilsen
    Fisker
     
  16. fisker

    fisker New Member

    Joined:
    4 September 2008
    Indlæg:
    496
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Bagsværd
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    300TE 12 vent.
    Km:
    272
    Årgang:
    1990
    Bil nr. 2:
    BMW R100RS (MC)
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Bil nr. 2 Årgang:
    1979
    Hmm, gik ikke så godt med min smiley, der sku' stå

    124 styrer (rules)

    Fisker
     

Del denne side