Mercedes Træf NordFyn 6.-7. September 2024   Information - Tilmeldte biler

Se billeder & video og snik snak fra afholdte arrangementer og træf. Klik her

top pakning kan man selvskifte den.?

Emne i 'Benzinmotorer ( 4 & 6 cyl.)' startet af jasper, 22 August 2008.

  1. jasper

    jasper New Member

    Joined:
    29 November 2007
    Indlæg:
    61
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    w124 300E
    Årgang:
    1986
    Bil nr. 2 Årgang:
    0
    tja jeg har ikke været heldig med min mb 300 E, typisk siger compurter den kører ca 2 timer og 34 min imellem jeg er nød til at tage strømmen fra så den kan repareres, og selvfølgelig efter den har stået stille et stykke tid da der ikke er nogen der turde køre iden skulle den til syn. og mens den har stået og kedet sig synes den jo at den skulle blive utæt i toppakning, er der noget hokus pokus ved en toppakning på en mb, eller kan man bruge ganske almindeligt værktøj tage den af, rense bruge en formue på en ny pakning og sætte den på og køre igen.??
    (jeg har aldrig brugt så meget tid og penge på at køre så lidt) jeg lyder måske lidt negativ men jeg har ikke haft den positive oplevelse som en del af jer andre med mercedes.
     
  2. BRABUS

    BRABUS Well-Known Member

    Joined:
    30 Juni 2007
    Indlæg:
    9,440
    Likes Received:
    33
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +36 / 0
    Min bil::
    W124 BRABUS 3.6-24
    Km:
    188
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    VW Lupo 1.2 3L
    Bil nr. 2 Km:
    150
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    Jeg tror ikke din oplevelse er så langt fra det andre mercedes 300E M103 motore har af skavanker i gennem tiden, du har måske bare været uheldig lige at overtage bilen mens de alle kom som perler på en snor.

    Min erfaring med M103 motoren er også den kræver sin vedligeholdelse,
    Min far havde en 300E med kun 78.000 På uret. og det passede faktisk sagde en FDM test og syn
    Men trods det skulle den gennem 2 år have:

    nye motor ophæng som forusaget motoren bevæget sig fremad under nedbremsning og så skar blæseren en køler slangen over !

    Pludselig ud af det blå døde mængde fordeleren en dag, så ny her også til de ca. 11.000 Kr en brugt kostede vel at mærke en ny koster godt 19.000 Kr

    Styrhuset gik, grundet det er en sportline så slides det hurtigere så det skulle også reppes til ca 2-3 kilo den kørte på standart hjul og dæk så den var ikke hårdt belasted af brede dæk osv.

    det lille stykke køler slange mellem termostat huset og hen til motoren revnede og køler vandet forssede ud endnu engang da termostaten døde så det skulle også skiftes.

    speeder klips i motorrum knækkede så speederen døde (typisk M103 problem)

    Vaserende bremse problem grundet varme skiver/klodser, generalt ikke gode nok bremser til sporty kørsel på en 300E, 24Veren er bedre men stadig ikke perfekt.
    Dette resultere i at bremse slid indikatorenes isolerende gummi smelter grundet varme og så tænder slitage indikatoren for bremseklodser trods de ikke er slidt ned.
    Dette burde slet ikke ske efter 2 nedbremsninger efter hinanden fra høj fart.

    Og tja på de 2-3 år kørte han stort set ikke ret meget i den kun omkring 30.000 Km ca. 10.000 om året.

    Så min oplevelse dengang jeg lånte hans w124er var også at sikke noget høm, man kunne stort set ikke køre i den uden at så var der lige det ene og det andet galt med den og ja det var som regel når jeg kørte i den tingene skete trods ingen af delene har noget at gøre med kørestil eller den måde bilen køres på, det havde dog også været lige fedt da jeg kørte den pænt.

    Min mor havde en 260E også med få Km på uret og den var ligeledes meget krævende ang. reparationer, bla. knast og gearkasse klips.
    Ikke reparationer man forventer på en bil med lavt Km. tal.

    Men hvis ikek du ved det så har toppaknigner på en M103 en svaghed fra fabrikken, så det er langt fra unormalt det du oplever hvis den aldrig er blevet skiftet før.
    Dem de sælger i dag er forbedret på det punkt, men konstruktionen med forkammer kæde er problemet da pakningen dermed at langt sværre at lave i forhold til kile rem.

    Det er ikke et nemt job skal du være klar over og kan slet ikke sammenlignes med en eks. alm 4 cyl med kilerem.
    Men alt passer næsten kun sammen på 1 måde, så svært skulle det heller ikke være, men det kommer selvfølgelig an på hvem man er og hvor stor erfaring man har i at "rode" med sådan noget mekanik og teknik.
    Der skal bruges mercedes special væktøj til afmontering af nogle ting, men bla. viskose blæseren kan godt lade sig gøre uden måske?
    Og mens du har toppen pillet af så er det næsten dumt ikke at renovere topstykke m. ventilstyr og fræse sæder osv, da det også er en normal procedure at lave på dem da de slides "relativt" hurtigt med evt. olieforbrug til følge, som ikke altid kan klares med blot at skifte paraplyerne/ventiltyvene som du under alle omstednighedder vil nyde godt af at skifte.
    Knasten bør også undersøges for slitage da den også er en hurtig slid del som nævt tidligere.
    Dette er selvfølgelig kun hvis ikke du ved om det er gjort før og den har gået langt over 200.000 Km osv.
    Men det bekræftes faktisk stærk de oplevelser du og jeg har på den side jeg vil henvise til.

    Topstykke renovering er billigt hvis du selv afmontere toppen:
    Firmaet her gør i netop det:
    http://rmc-motor.dk/priser.html

    Hvordan ved du i øvrigt toppakningen er gået?
    Bruger den vand eller olie eler kan du bare se olie???
    Hvis du bare kan se olie så er chancen god for at du ikke behøver rive toppen af den.
    Se beskrivelsen af precis en M103 motor her med alt du skal bruge af værkstøj osv.

    M103 Timing cover Reseal:
    http://www.mercedesshop.com/Wikka/M103TimingCoverReseal

    Men prøv at kikke på denne side her også, den forklare jobbet med toppakningen rimelig godt, det er godt nok en M104 motor af den nye type men det er "stort set" det samme undtagen at du har 1 knast og den har 2 knaster.
    http://www.mercedesshop.com/Wikka/M104HeadGasket

    En toppakning koster i øvrigt ikke usædveneligt meget til den = "billigt"
    Næ jeg har ret til at pive hvis min "BRABUS" toppakning skal skiftes, den koster alene KUN toppaknignen 4800 Kr. og din koster vel under 1000 Kr. :)

    Mvh.
    BRABUS
     
  3. jasper

    jasper New Member

    Joined:
    29 November 2007
    Indlæg:
    61
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    w124 300E
    Årgang:
    1986
    Bil nr. 2 Årgang:
    0
    jeg troede kun det var mig der havde problemer, kører dine forældre stadig mb, efter den omgang. jeg tror faktisk kun det er under fordeler dækslet den er utæt, jeg skal lige have drukket kaffen og ud at se efter, det kunne godt redde weekenden.
    Tak for de links det er en stor hjælp selv om jeg var mekanikker i sidste århundrede.
    igen må jeg sige det er et kanon forum tak for hjælpen, jeg vender tilbage når jeg ved mere. :wink:
     
  4. 300ce

    300ce New Member

    Joined:
    9 Maj 2007
    Indlæg:
    138
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +1 / 1
    Min bil::
    w124 300ce
    Årgang:
    1990
    Bil nr. 2:
    Vito 110D
    Bil nr. 2 Årgang:
    0
    hej med jer

    jeg må lige komme med et par ting her
    mht til den clips du snakker om brabus så er det ikke kun et typisk m103 problemet sker osse på dieselerne at den knækker og speederen ikke reagere. pris 5kr. så sådan en burde ligge i handskerummet.

    grunden til mængdefordeleren går er fordi der samler sig skidt i toppen . og en ny koster 10000. så den pris på 19000 ved jeg ikke hvor du har fra
    mht til bremser så har jeg kørt 20000 på mine skiver og klodser og de er ikke døde endnu . og jeg bremser hårdt ned tit. men du har ret i at den kræver sin veligeholdelse som alle biler gør men jeg er nu ganske tilfreds med min.

    så som ved alle gamle biler ja så ryger der ting en gang imellem

    mvh Dennis en glad 103m ejer . :D
     
  5. jasper

    jasper New Member

    Joined:
    29 November 2007
    Indlæg:
    61
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    w124 300E
    Årgang:
    1986
    Bil nr. 2 Årgang:
    0
    jeg skyndte mig ud for at se om det "kun" var pakning under dækslet, og fordi jeg er så heldig dryppede olien også ud helt omme bagest på topstykket. Så der ingen vej tilbage så skidtet må af. :cry:
    Det er lidt svært at forstå at det er pga. manglende vedligeholdelse at gearkassen bliver utæt, top pakningen går fjedre knækker osv, det er ting der er lidt svært at vedligeholde, og selv om tingene ikke koster noget kan må ikke forvente at konen lige skifter en klips hvis bilen går i stå en mørk aften.
    Men hvis der er nogen der står og mangler en billig mb er den til salg.
     
  6. Guldsmeden

    Guldsmeden Active Member

    Joined:
    27 November 2006
    Indlæg:
    2,026
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    36
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    na
    Km:
    0
    Årgang:
    00
    Bil nr. 2:
    na
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Bil nr. 2 Årgang:
    0
    Jeg havde tidl. en 300CE 12v fra 88 og den kørte helt forrygende.
    Jeg havde den i knap 2 år, og den fandt sig i alt hvad jeg udsatte den for. (og det var ikke småting ;) )
    Jeg var faktisk rigtig glad for bilen - bortset fra at min gamle ryg, til sidst ikke ville være med til at slæbe min førstefødte om i autostolen.

    Men jeg kan ikke rigtig genkende jeres oplevelser.
     
  7. BRABUS

    BRABUS Well-Known Member

    Joined:
    30 Juni 2007
    Indlæg:
    9,440
    Likes Received:
    33
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +36 / 0
    Min bil::
    W124 BRABUS 3.6-24
    Km:
    188
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    VW Lupo 1.2 3L
    Bil nr. 2 Km:
    150
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    erfaring m M103

    Hej Denis :) nu skal du jo huske at holde 1 ting for øje.
    Da mine forældre havde disse 2 biler 300E+260E, da havde de under 8 år på bagen i 1996-2000
    De havde begge gået under 100.000 Km.
    Priserne på daværende tidpunkt før år 2000 var ikke så nedtonet som dem du nævner der er gældene i dag.

    Bremserne nævnte jeg heller ikke går i stykker, men blot at de er underdimensioneret i forhold til sporty kørsel "læs ikke voldlig behandling" og at hvis du virkelig går dem på klingen :) så kan bremseindikatorene også smelte så fejllampen tænder, det har jeg nu oplvet 2 gange.
    Og en 300CE med dens vægt og motoreffekt burde minimum have ventileret skiver og ikke solide som jeg mener er tilfældet.

    Men det er rigtigt at klipsen der til 5 Kr. sikkert går igen på andre modeller, men nu var min erfaring baseret på M103 motoren som vi snakker om.
    men ja hans er selfølgelig i dag en med nogle Km og år på bagen og det kunne lyde som om jeg hentød til det kun skete på M103 :)

    Senest da jeg hjalp en med hans benzinrelæ på 300CE kunne man også se han havde fået skiftet mængde fordeler, så det bekræfter yderligere min erfaring at det er en del som har det med at give op på M103eren om det så har med skidt at gøre så må det være en dårlig konstruktion siden skidtet overhoved kommer derind eller ikke har mulighed for at blive sorteret væk/opsamlet så det ikke forsager en død mængde fordeler.
    Ud over alle de indlæg der findes på andre sider om dette.

    Men ja som du siger så har bilerne i dag nogle år og måske Km. på bagen og så skal sliddele selvfølgelig gå, men der er stadig ting som mængdefordeler, kanst samt org. toppakning der er vitale dele som ikke bør dø så hurtigt som de gør og det sker også på tider som ikke har med vedligeholdelse, Km. eller år på bagen at gøre.
    ting som er kendt på mange andre forums, værksteder og w124 kendere også for at være dele som desværre er kendt for at være en skal vi kalde det "svaghed" for M103 motorene.

    Men ja det er selvfølgelig ikke 110% af vognparken for M103 som folder sig ud på den måde som han oplever her, og du har også en som bare har kørt indtil videre i 2 år.

    Jeg prøvede ikke at nedgøre folk med M103 motoren under deres motor hjælm :)

    Mvh.
    BRABUS
     
  8. 300ce

    300ce New Member

    Joined:
    9 Maj 2007
    Indlæg:
    138
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +1 / 1
    Min bil::
    w124 300ce
    Årgang:
    1990
    Bil nr. 2:
    Vito 110D
    Bil nr. 2 Årgang:
    0
    hej brabus
    er godt klar over du ikke siger det for og nedgøre nogen :) ... vil så sige at bremserne er ventileret på en 300e . mht det med knasteren og vippeame ja så har 102 motoren sammen problem går ved ca. 200000 km. jeg mener stadig ikke man kan sige at specielt 103motoren er dårligere end feks 104 . vi har feks . 4 gamle motorer (104)vi har skiftet de sidste 2 år . men det er måske bare et tilfælde skal jeg ikke kunne sige . men vi har alle hver vores smag osv. og sådan skal det osse være .

    mvh Dennis
     
  9. BRABUS

    BRABUS Well-Known Member

    Joined:
    30 Juni 2007
    Indlæg:
    9,440
    Likes Received:
    33
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +36 / 0
    Min bil::
    W124 BRABUS 3.6-24
    Km:
    188
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    VW Lupo 1.2 3L
    Bil nr. 2 Km:
    150
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    Hej Dennis.

    Ja hver vores erfaring :)

    Ok, jeg huskede heller ikke helt om de var ventileret eller ej, men hvad er så forskællen på 12V og 24V skiverne er det diameteren?
    Ved du noget om hvorfor de M104 motore var gået?
    og var det alle M104980?
    De deler jo samme bottom end mener jeg altså cylinderblok osv. det er kun toppen som er anderledes.
     
  10. Heureka

    Heureka Member

    Joined:
    18 Oktober 2006
    Indlæg:
    117
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    16
    Location:
    MidtJylland
    Ratings:
    +1 / 0
    Min bil::
    250 D
    Km:
    877
    Årgang:
    1986
    Bil nr. 2:
    Skoda Greenline
    Bil nr. 2 Km:
    50
    Bil nr. 2 Årgang:
    2011
    Hvem kan anbefales til renovering af topstykke i området Århus-Aalborg-Silkeborg?
     
  11. Nick

    Nick Active Member

    Joined:
    16 Oktober 2006
    Indlæg:
    1,517
    Likes Received:
    13
    Trophy Points:
    38
    Location:
    Nordsjælland
    Ratings:
    +13 / 1
    Min bil::
    w124 3,6 Brabus
    Årgang:
    1992
    Bil nr. 2:
    Mercedes 500E
    Bil nr. 2 Årgang:
    1991
    24V skiver har større diameter.

    Mvh Nick
     
  12. Bindse

    Bindse Active Member

    Joined:
    1 Oktober 2007
    Indlæg:
    1,197
    Likes Received:
    9
    Trophy Points:
    38
    Ratings:
    +11 / 0
    Min bil::
    W201 190E 2.0
    Årgang:
    1985
    Hej
    Jeg vil anbefale Palle fra Sahl auto, der fik jeg en super betjening til en okay fair pris. MEN synes der er nogen herinde der har nævnt at han ikke laver biler mere men kan kun se at hans hjemmeside stadigvæk køre. Han har 25års + erfaring med mercedes
    http://www.sahlauto.dk/254_3.asp



    med venlig hilsen

    Bo
     
  13. Eddie

    Eddie Active Member

    Joined:
    30 September 2014
    Indlæg:
    602
    Likes Received:
    34
    Trophy Points:
    28
    Ratings:
    +43 / 0
    Min bil::
    260E Sportline
    Km:
    452.000
    Årgang:
    1990
    Bil nr. 2:
    Mondeo mk3
    Bil nr. 2 Km:
    250.000
    Hvad er det for en klips til speedertrækket, der går på M103?

    Nu skal jeg en tur på MB i morgen, så vil jeg lige hente en med, til at ligge i handskerummet. Andet der er værd at hente med?

    Min egen kører ca. 1000 km om ugen - ikke de store problemer, så jeg er vældigt godt tilfreds med min. :)
     
  14. Nick

    Nick Active Member

    Joined:
    16 Oktober 2006
    Indlæg:
    1,517
    Likes Received:
    13
    Trophy Points:
    38
    Location:
    Nordsjælland
    Ratings:
    +13 / 1
    Min bil::
    w124 3,6 Brabus
    Årgang:
    1992
    Bil nr. 2:
    Mercedes 500E
    Bil nr. 2 Årgang:
    1991

Del denne side