Mercedes Træf NordFyn 6.-7. September 2024   Information - Tilmeldte biler

Se billeder & video og snik snak fra afholdte arrangementer og træf. Klik her

Den æder strømmen, evt et defekt relæ?

Emne i 'El-system' startet af blacksugar, 20 August 2008.

  1. blacksugar

    blacksugar Member

    Joined:
    20 Oktober 2007
    Indlæg:
    481
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    16
    Location:
    Midtjylland
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    w124 300D-Turbo
    Km:
    472
    Årgang:
    1992
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Bil nr. 2 Årgang:
    0
    Har et problem, et stor et endda, hvis jeg ikke minimum er ude og trille mindst hver 2. dag, kan bilen ikke starte. har monteret en kondesator i bagagerummet, og kan følge spændingen fra morgen til aften, og den kan godt "tabe" en volt på 8-10 timer.
    Har prøvet og slå anlægget fra, men stadig samme problem, så det kan vel være et relæ eller lign. som er defekt.

    Nogen som evt kan hjælpe?
     
  2. pdrhan

    pdrhan New Member

    Joined:
    26 September 2007
    Indlæg:
    271
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Kastrup/Danmark
    Ratings:
    +0 / 0
    Er der andre "mærkelige" symptomer..abs lampe der lyser , ustabil lav tomgang , lys der stiger i styrke efter omdrejninger osv , kan det være dit overspændings relæ der er årsagen...det koster en lille 700kr seddel
     

    Attached Files:

    • ny 3.jpg
      ny 3.jpg
      File size:
      142.2 KB
      Visninger:
      134
  3. BRABUS

    BRABUS Well-Known Member

    Joined:
    30 Juni 2007
    Indlæg:
    9,441
    Likes Received:
    33
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +36 / 0
    Min bil::
    W124 BRABUS 3.6-24
    Km:
    188
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    VW Lupo 1.2 3L
    Bil nr. 2 Km:
    150
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    Hejsa :)

    Her er lidt fejlsøgnings hjælp:

    Afmonter din Stel ledning ude ved batteriet.
    sæt en alm. auto pære ind mellem stelledningen og hen til batteriets minus pol en forpære på 55/60 Watt er bedst til at finde et stort forbrug en baglygte pære på 5/10 Watt er bedst til små krybestrømme da den lyser op hurtigere.
    Med bilen slukket selvfølgelig betragter du pærens lys styrke.
    Hvis den lyser svagt har du et forbrug og hvis den lyser kraftigt har du et stort forbrug = noget der æder din strøm.
    Det kan være alt fra små kortslutninger til dårlige forbindelser mellem kabler og til alm udstyr der bare "bruger" strømmen løbende.

    Når nu du sikkert kan se pæren lyse uden tænding på selvfølgelig, så hiver du bare dine sikringer ud en efter en og når du ser den går kraftigt ned i lys styrke eller slukker helt, så har du fundet dit kredsløb som æder strømmen.
    Så følger du bare slavisk de ting som er angivet ud fra sikringen og piller dem fra en efter en hvor det er muligt.
    Hvis nu det er radioen så piller du dens stik fra osv. indtil du har lokaliseret synderen :)
    Du kan også hive div relæer og sikringer fra ude i motor rummet som ikke sidder i forbindelse med sikrings boksen.
    Men en god start er at starte med en sikring ad gangen i sikrings boksen.

    Hvad ligger din spænding på når din bil lader og i slukket tilstand ?
    Du skal helst have over 12 volt slukket og mindst 13.4 volt når den står i tomgang.

    Husk på at et batteri som har været helt afladet så ikke engang kabine lyset kan tændes, ikke kan oplades med bilens generator uanset om man køre en tur på 24 timer.
    Man vil på den måde kun lade en overflade spænding på batteriet og ikke få vægt fylden (forbrugstimerne) med.
    Og hvis den kun holder 8-10 timer har du 1 af 2 fejl, enten et meget stort forbrug som pæren kan afsløre for dig eller også har dit batteri været helt fladt og vægtfylden skal lades op igen med en autolader, det kan dog også bare være "dødt" hvis en celle er faldet sammen vil det ikke tage i mod ladning.

    Jeg håber du finder fejlen.

    Mvh.
    BRABUS
     
  4. pdrhan

    pdrhan New Member

    Joined:
    26 September 2007
    Indlæg:
    271
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Kastrup/Danmark
    Ratings:
    +0 / 0
    Jeg havde faktisk også problem med mit batteri - en ny spændingsregulator og et nyt super varta batteri , så var den der! Før måtte jeg altid have en jumpstarter med da den var død hver anden eller tredje dag.....
     
  5. blacksugar

    blacksugar Member

    Joined:
    20 Oktober 2007
    Indlæg:
    481
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    16
    Location:
    Midtjylland
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    w124 300D-Turbo
    Km:
    472
    Årgang:
    1992
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Bil nr. 2 Årgang:
    0
    overspændingrelæet, hvor sidder den?
     
  6. pdrhan

    pdrhan New Member

    Joined:
    26 September 2007
    Indlæg:
    271
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Kastrup/Danmark
    Ratings:
    +0 / 0
    når du står foran bilen og kigger ind i motoren er den oppe bag batteriet i venstre side....der sidder en sikring på toppen af relæet - det er et højt slankt et...
     
  7. blacksugar

    blacksugar Member

    Joined:
    20 Oktober 2007
    Indlæg:
    481
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    16
    Location:
    Midtjylland
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    w124 300D-Turbo
    Km:
    472
    Årgang:
    1992
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Bil nr. 2 Årgang:
    0
    Brabus, vil prøve dit råd.
    Og tak fordi oplysningen om batteriet, vidste ikke at hvis den havde været helt afladet at man skulle lade den op.
    Kører med et tørbatteri, skal man så stadigvæk det?
     
  8. Lasse

    Lasse Active Member

    Joined:
    15 Maj 2007
    Indlæg:
    2,056
    Likes Received:
    5
    Trophy Points:
    38
    Ratings:
    +6 / 0
    Min bil::
    300E-24, Avantgarde
    Km:
    280000
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    S213 E220d
    Bil nr. 2 Km:
    120000
    Bil nr. 2 Årgang:
    2017
    Ja, har et bilbatteri være afladet, så skal det lades helt op igen, med egnet auto-lader.
     
  9. BRABUS

    BRABUS Well-Known Member

    Joined:
    30 Juni 2007
    Indlæg:
    9,441
    Likes Received:
    33
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +36 / 0
    Min bil::
    W124 BRABUS 3.6-24
    Km:
    188
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    VW Lupo 1.2 3L
    Bil nr. 2 Km:
    150
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    Ja det er lige godt om det er tør eller våd batteri.
    :)
     

Del denne side