Mercedes Træf NordFyn 6.-7. September 2024   Information - Tilmeldte biler

Se billeder & video og snik snak fra afholdte arrangementer og træf. Klik her

Røggastest ved syn

Emne i 'Tekniske data' startet af JohnDV, 23 Juli 2008.

  1. JohnDV

    JohnDV New Member

    Joined:
    2 December 2007
    Indlæg:
    4
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Fjællebroen
    Ratings:
    +0 / 0
    Hej

    Jeg læste på et tidspunkt, at der er nogle som putter rapsolie i dieselolien for nemmere at få godkendt røggastesten ved syn, men der stod ikke noget om hvordan blandingsforholdet skal være (hvor meget rapsolie der skal til) eller hvor tidligt før syn det skal i tanken. Er der en eller flere som har erfaring på dette område ?

    Min 124ér 300D har det også med, at stige i omdregninger når den går i tomgang (sådan lige som hvis man træder hurtigt på speederen og slipper med det samme igen, så den kun stiger et par hundre omdregninger). Har I et bud på hvad det kan være ?

    Mvh. JohnDV
     
  2. Lasse

    Lasse Active Member

    Joined:
    15 Maj 2007
    Indlæg:
    2,056
    Likes Received:
    5
    Trophy Points:
    38
    Ratings:
    +6 / 0
    Min bil::
    300E-24, Avantgarde
    Km:
    280000
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    S213 E220d
    Bil nr. 2 Km:
    120000
    Bil nr. 2 Årgang:
    2017
    De stigende omdrejninger kan evt. være overspændingsrelæet der driller.
     
  3. sf.salsa

    sf.salsa New Member

    Joined:
    6 Oktober 2007
    Indlæg:
    121
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Sinding ved Silkeborg
    Ratings:
    +0 / 0
    Hey - har kun lidt erfaring med rapsen, men har læst, at omkring 20 % skulle give en signifikant fordel, men jeg ved ikke noget sikkert...
    derimod er det sikkert, at rapsen kan LUGTES, men så vidt jeg er orienteres, er det ikke et problem til syn - det er vist kun told/skat der gerne vil have sikkerhed for at der er betalt afgift af rapsen - jeg har ikke hørt om nogen, der har haft problemer i dén retning...
    såfremt din bil og dens brændstofsystem er OK, skulle du her i sommer gerne kunne køre med min. 60-70 % uden problemer - koldpresset er jo bedst for miljøet ;-)
    VH
    Søren
     
  4. flychr

    flychr Active Member

    Joined:
    4 Januar 2007
    Indlæg:
    1,681
    Likes Received:
    21
    Trophy Points:
    38
    Location:
    solrød strand
    Ratings:
    +22 / 0
    Min bil::
    w202 c200
    Km:
    205000
    Årgang:
    1996
    Bil nr. 2:
    230te
    Bil nr. 2 Km:
    360000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1990
    Hej
    Normalt kan en 300d godt klare en røg test(hvis der ikke er noget galt med motor /dyser!
    Skidt luftfilter kør mindst 20-50km inden syn! lav evt 2-5 meget voldsomme
    accelerations test i anden gear(når den er godt gennem varm)(hold den i anden og træk helt ud i modregninger slip speeder uden at koble ud(den vil læge en røg sky!!!!)
    Gør det 2-5 gange og den er klar til syn!!
    (mercedes 300d i 124 serie den bedste bil i verden !!!!!!)
    Chr
     
  5. MICH

    MICH Member

    Joined:
    30 November 2006
    Indlæg:
    121
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    16
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    250D STC.
    Km:
    0
    Årgang:
    1987
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Hej..

    Nedenstående tabel, viser hvad du med 100% sikkerhed kan blande i Din Mercedes W124-serie, uden at der foretaget nogen form for konvertering. Tabellen forudsætter, at rapsen filtreret ordentligt (det er den normalt). Det skal dog nævnes, at jeg selv har "forsøgt" mig lidt frem, blot for at verificere tabellens rigtighed. Og undertegende har haft den oppe på et sted mellem 90-100% ren raps i tanken i sommerhalvåret uden problemer. Dog vil jeg sige, at med næsten ren raps i tanken, så går der lige ca. 10 sek. ,efter antændelse, inden bilen kører normalt. Diesel-Filterskift skal foretages ved hvert oliskift ca. 10.000 km. Og en sidste ting, er at du løbende skal holde øje med brændstofslangerne (der hvor de går på dyserne)....hvis olien er meget tyk, så kan fremløbet godt være en anelse forringet. Men ellers er det helt perfekt at køre raps eller lign.

    Viskositet 15 cSt.
    Temp. ''''''''''''''''''''Raps%
    -20 --------------- 30%raps
    -15 --------------- 33%raps
    -10 --------------- 36%raps
    '''-5 --------------- 39%raps
    '''''0 --------------- 42%raps
    '''''5 --------------- 46%raps
    ''10 --------------- 50%raps
    ''15 --------------- 54%raps
    ''20 --------------- 59%raps
    ''25 --------------- 63%raps
    ''30 --------------- 68%raps
    ''35 --------------- 72%raps
    Kilde: Egen tilvirkning efter et link på denne hjemmeside.

    Mvh. Mich.
     
  6. Guldsmeden

    Guldsmeden Active Member

    Joined:
    27 November 2006
    Indlæg:
    2,026
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    36
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    na
    Km:
    0
    Årgang:
    00
    Bil nr. 2:
    na
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Bil nr. 2 Årgang:
    0
    Arrh MICH...

    Bør vi ikke anerkende Kim Bindesbøll for hans arbejde.
    Det er jo trods alt ham der har haft arbejdet med at viskositets bestemme raps/diesel blandingerne, ved forskellige temperature. :wink:

    De interesserede kan evt. læse om raps/diesel blandinger, og KBA's beregninger her -
    http://www.rapsbil.dk/forum/index.php?topic=510.30

    Når så det er sagt, vil jeg lige indskyde at jeg ikke er helt enig i KBA's betragtninger.
    Umidelbart vil jeg anslå at 0% raps i frostvejr, 1/3 ved 12-15 grader, og Max 2/3 raps ved +22 grader, er mere passende.

    Sæt det evt. selv ind i et regneark. :)
     
  7. Guldsmeden

    Guldsmeden Active Member

    Joined:
    27 November 2006
    Indlæg:
    2,026
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    36
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    na
    Km:
    0
    Årgang:
    00
    Bil nr. 2:
    na
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Bil nr. 2 Årgang:
    0
    Du starter med at skifte dit luftfilter.
    Derefter hælder du 1/3 rapsolie på, hvorefter du kører dig en rigtig god tur.
    På tilbagevejen kører du ind forbi synshallen. :)
     
  8. MICH

    MICH Member

    Joined:
    30 November 2006
    Indlæg:
    121
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    16
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    250D STC.
    Km:
    0
    Årgang:
    1987
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Hej Guldsmed..

    Godt link....Kim Bindesbøll skal hel klart anerkendes for hans arbejde. Og så er det rart, at der er nogen (dig), der er sat så godt ind i tingene, så de lige kan finde "linket". For som jeg skriver, godt nok en anelse uakademisk, "Kilde: Egen tilvirkning efter et link på denne hjemmeside". Skulle svare hurtigt, og kunne ikke lige finde ud af hvor det kom fra, andet end fra denne hejmmeside. Vidste ikke, at det var KBA, der var ophavsmand til dette, så nu er jeg blevet klogere. Vil naturligvis gennemlæse KBA's betragtninger nærmere ved lejlighed.

    Mvh. Mich.
     
  9. Guldsmeden

    Guldsmeden Active Member

    Joined:
    27 November 2006
    Indlæg:
    2,026
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    36
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    na
    Km:
    0
    Årgang:
    00
    Bil nr. 2:
    na
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Bil nr. 2 Årgang:
    0
    Helt iorden :)

    Når nu jeg lige kan huske oprindelsen, hænger det sammen med at det var mig der i sin tid, postede det link her på siden du omtaler. :)
    Det ville dog overraske mig meget, hvis jeg har glemt at skrive hvorfra oplysningerne stammer.

    Hvis du finder tråden, ville den sikkert have interesse for JohnDV.
    Måske du lige kunne smide et link til den ?
     
  10. JohnDV

    JohnDV New Member

    Joined:
    2 December 2007
    Indlæg:
    4
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Fjællebroen
    Ratings:
    +0 / 0
    Tusinde tak for alle jeres gode råd/erfaringer.
    Mht. overspændingsrelæet, hvor sidder det så lige ?
     
  11. Bjarne

    Bjarne Administrator Staff Member

    Joined:
    31 August 2006
    Indlæg:
    1,976
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    38
    Location:
    Hjemme
    Ratings:
    +1 / 0
    Min bil::
    300D
    Km:
    850000
    Årgang:
    1989
    Det sidder bag plasticafdækning i højre side under forruden - bag batteriet.
     
  12. JohnDV

    JohnDV New Member

    Joined:
    2 December 2007
    Indlæg:
    4
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Fjællebroen
    Ratings:
    +0 / 0
    Skal jeg skifte relæet, eller er der noget jeg lige kan gøre i et snuptag for at få det til at fungere igen ?
     

Del denne side