Mercedes Træf NordFyn 6.-7. September 2024   Information - Tilmeldte biler

Se billeder & video og snik snak fra afholdte arrangementer og træf. Klik her

Gearkasseblod på asfalten

Emne i 'Automatgear' startet af peberholmen, 18 Juni 2008.

  1. peberholmen

    peberholmen New Member

    Joined:
    17 April 2007
    Indlæg:
    40
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    København
    Ratings:
    +0 / 0
    Nu er den helt gal med gearkassen på min 500E fra 1991. Forleden dag var jeg nødt til at bakke ca. 200 meter da jeg skulle hente en kammerat, og da jeg holdt stille efter bakkemanøvren så jeg, at der lå en lang stribe gearkasseblod foran bilen. Der har længe været en hylende mislyd når gearvælgeren står i neutral, men ikke når vælgeren står i D eller R. Når jeg så har sat den i bakgear har jeg måttet give den ret høje omdrejninger før den er begyndt at bakke. Når den så endelig begynder at bakke ved ca. 2000 o/m starter den nærmest som en raket, næsten med hjulspin, så man har været nødt til at holde venstre fod på bremsen for ikke at torpedere et eller andet agterude.

    Det hjalp ikke at jeg fik skiftet gearkasseolie + filter på et værksted her i januar 08, i forbindelse med at jeg fik monteret en ny køler og kølevandsthermostat, så jeg har længe gået og mentaltrænet til at skulle gøre noget ved den gearkasse, og nu kan det så ikke udskydes mere.

    Her til aften fyldte jeg 3½ liter olie på gearkassen for at få den op på normalstand, men uagtet at olieniveauet nu er korrekt skifter bilen ikke gear ordentlig. Det føles nærmest somom den fedter i koblingen mellem gearskift, og omdrejningerne ryger i den anledning op i nærheden af de 5000 hvis man ikke skynder sig at slippe speederen.

    Er der mon nogen der tør byde på en diagnose efter min udførlige beskrivelse af problemet?

    Der er vel næppe nogen vej uden om at pille kassen ned og prøve at finde ud af, hvor olien er sluppet ud?
     
  2. 124036-009

    124036-009 Guest

    Ratings:
    +0 / 0
    Det lyder dyrt! :-/

    Prøv evt. at spørge på 500ecstasy.com måske nogle der kender problemet... De er også meget teknisk vidende der ovre!

    Jack
     
  3. BRABUS

    BRABUS Well-Known Member

    Joined:
    30 Juni 2007
    Indlæg:
    9,441
    Likes Received:
    33
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +36 / 0
    Min bil::
    W124 BRABUS 3.6-24
    Km:
    188
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    VW Lupo 1.2 3L
    Bil nr. 2 Km:
    150
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    Jeg har erfaring med de symtomer du nævner peberholmen :)

    Min far har jo også nogle 500ere dog i S klassen og med den lidt ældre motor, men fælles er jo at 500E også køre med S klasse gearkassen.

    Men hans har også haft de der fedten mellem gearskift hvor den ryger i vejret og det er dine bremse bånd i gearkassen der er slidte, min far fik sin 560SEC gearkasse renoveret og den var en sjællen svend så den var kanon dyr at renovere, men den fik også hele turen.

    Du kan rolig regne med det er dine bremse bånd (dem som holder omdrejnignerne på plads under gearskift)
    Det er noget af det mest normale slid på S klassernes gearkasser.
    Selve renoveringen koster nok ca. 7-10 kilo alt efter hvem der gør det, men kan du selv rode/skille det ad osv. så koster delene alene ikke meget mere end de 4 kilo. m gear olie osv. (har jeg fra mercedes mekker) men det er stadig penge jo.

    Jeg mener der findes sådan et repair kit man køber til en renovation.

    Men hvis den taber olien så kan det måske også være en utæthed, det kan også give sjove problemer hvis trykket ikke er som det skal være på gearkassen jo.
    Det er nok værd at kikke efter lækagen først og tage den der fra.

    Mvh.
    BRABUS
     
  4. peberholmen

    peberholmen New Member

    Joined:
    17 April 2007
    Indlæg:
    40
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    København
    Ratings:
    +0 / 0
    Tak for gode råd fra 124036 og Brabus. Jeg vil lige sunde mig lidt og lade Picantoen klare slæbet de næste par uger mens jeg overvejer hvad jeg skal gøre. Men ja - der er sgu nok ikke andet at gøre end at få pillet kassen ned, og få en ekspert til at kigge på den.

    Cheers, Claus
     

Del denne side