Mercedes Træf NordFyn 6.-7. September 2024   Information - Tilmeldte biler

Se billeder & video og snik snak fra afholdte arrangementer og træf. Klik her

summen/knoren

Emne i 'Bagtøj' startet af Vegas, 16 Juni 2008.

  1. Vegas

    Vegas New Member

    Joined:
    16 Maj 2008
    Indlæg:
    11
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Fredericia
    Ratings:
    +0 / 0
    hejsa..

    Jeg har et lille problem, min 124'er er begyndt at summe/knore bagfra.

    Nogle siger det er hjullejer og andre bagtøjet, men hvordan finder jeg ud af hvad det?

    Jeg har prøvet at have den på en lift, og så saat den i gear, og der kan man ikke hører det.

    Håber der er en som ved hvad det kan være, eller ved hvordan man tjekker det.



    på forhånd tak


    Lars
     
  2. larzen

    larzen New Member

    Joined:
    14 August 2007
    Indlæg:
    939
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +1 / 0
    Min bil::
    300D
    Årgang:
    1987
    Bil nr. 2:
    Falck LR 109"
    Bil nr. 2 Årgang:
    1966
    Hvis du slingrer lidt på en vej med god plads, vil lyden normalt ændre sig hvis det er hjullejer.
     

    Attached Files:

  3. Vegas

    Vegas New Member

    Joined:
    16 Maj 2008
    Indlæg:
    11
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Fredericia
    Ratings:
    +0 / 0
    Mange tak for svaret..


    Så ved jeg hvad jeg skal bruge lidt af aftenen på..:)
    Ud og slinger lidt.
     
  4. BRABUS

    BRABUS Well-Known Member

    Joined:
    30 Juni 2007
    Indlæg:
    9,440
    Likes Received:
    33
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +36 / 0
    Min bil::
    W124 BRABUS 3.6-24
    Km:
    188
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    VW Lupo 1.2 3L
    Bil nr. 2 Km:
    150
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    Stiv svensker set i dansk indregistreret mercedes nær Fredericia :D

    grunden til man ikke høre bagtøjets slitage knurren/skurren/hylen når bilen står på en lift er at man ændre vinklen på trækaxlerne så kron og spidshjulene i bagtøjet køre mod hinanden i en anden vinkel og dermed forsvinder lyden da tandhjulene nu ikek rørre hinanden på samme flader som ved sænket axler/bil.

    Men... på en mercedes går træk axlerne dog ikke ind i bagtøjet men er fast spændt ude på det med dreje led "mener jeg" så derfor forekommer dette fenomen ikke og dermed skulle man alstå kunne teste det på en lift alligevel.

    Men hjul lejerne de vil selvfølgelig være foruden vægten og trykket fra hele bilens vægt når den er hæjst op og hvis lyden så er forsvundet, så kunne det godt lyde mere som et baghjuls leje end bagtøjet.

    Men muligheden for nedslidte bremse klodser bagpå er også til stede eller hvis kalibaren :) den hænger ud mod skiven.
    Der er kun følere på slitage af de bagerste klodser på w124ere med ASR (Anti Slip Regulering) / (Anti Spin)

    Men ja slinger lidt fra side til side så kan man høre når man lægger vægten over på det evt. slidte hjul leje.

    Mvh.
    BRABUS
     
  5. blacksugar

    blacksugar Member

    Joined:
    20 Oktober 2007
    Indlæg:
    481
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    16
    Location:
    Midtjylland
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    w124 300D-Turbo
    Km:
    472
    Årgang:
    1992
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Bil nr. 2 Årgang:
    0
    Brabus: du siger der er følere til de bagerste bremseklodser, ikke på min. Og den er trods alt med asr.
     
  6. BRABUS

    BRABUS Well-Known Member

    Joined:
    30 Juni 2007
    Indlæg:
    9,440
    Likes Received:
    33
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +36 / 0
    Min bil::
    W124 BRABUS 3.6-24
    Km:
    188
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    VW Lupo 1.2 3L
    Bil nr. 2 Km:
    150
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    blacksugar

    Du forveksler det ikke med ASD vel? Spærre differentiale?
    De har heller ikke følere nemlig, det er kún dem med ASR.
    Jeg er ret sikker på at have læst at ASR kun er leveret til de Benzin drevne biler, men jeg kan tage fejl jo.

    Grunden til at biler med ASR her følerne er pga det ekstra slid der er når bremserne automatisk bliver aktiveret hver gang ASR træder i funktion om vinteren eks. når det er meget glat.

    Ellers så er de bare ikke monteret på din.
    Det står i mercedes egen manual at alle biler med ASR er leveret med slitage indikatore på bag klodserne også, min egen har det selv.

    Mvh.
    BRABUS
     
  7. blacksugar

    blacksugar Member

    Joined:
    20 Oktober 2007
    Indlæg:
    481
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    16
    Location:
    Midtjylland
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    w124 300D-Turbo
    Km:
    472
    Årgang:
    1992
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Bil nr. 2 Årgang:
    0
    aha, det kan godt være deri den ligger.
    den har ihvertfald en olietilslutning i hver side på klumpen. men det ska nok passe det er asd. :)
     
  8. Vegas

    Vegas New Member

    Joined:
    16 Maj 2008
    Indlæg:
    11
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Fredericia
    Ratings:
    +0 / 0
    Så her jeg været ude og lege stiv svensker..:)

    Jeg har fundet ud af, at når jeg drejer skarpt til højre holder det op med at knorer.
    Så jeg går ud fra at det er højre baghjuls leje som er defekt, og vil se om jeg kan få det skiftet i weekenden:)



    mange tak for de hurtige svar.
     
  9. Lasse

    Lasse Active Member

    Joined:
    15 Maj 2007
    Indlæg:
    2,056
    Likes Received:
    5
    Trophy Points:
    38
    Ratings:
    +6 / 0
    Min bil::
    300E-24, Avantgarde
    Km:
    280000
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    S213 E220d
    Bil nr. 2 Km:
    120000
    Bil nr. 2 Årgang:
    2017
    Jep, baghjulsleje lyder defekt :wink:

    På en W124 er det ikke noget man "bare" lige skifter. Jo, hvis man har det rette værktøj til det, kan det skiftes mens det sidder på bilen. Ellers skal der skilles en hel masse af, for at få spindlen over i en presse.

    Angående ASR: Der er følere ved alle hjul. Ellers ved styreenheden jo ikke hvilket hjul der spinner, og dermed skal bremses.
     
  10. flychr

    flychr Active Member

    Joined:
    4 Januar 2007
    Indlæg:
    1,681
    Likes Received:
    21
    Trophy Points:
    38
    Location:
    solrød strand
    Ratings:
    +22 / 0
    Min bil::
    w202 c200
    Km:
    205000
    Årgang:
    1996
    Bil nr. 2:
    230te
    Bil nr. 2 Km:
    360000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1990
    Hej
    Og det er ikke bagbremser/handbremse der hænger? (check om de bliver varme)
    Har selv en gang skifted baghjuls leje(fik det gjort hos mercedes Herølge)
    og det var ikke leje med håndbremse bakker der hang :oops:
    Chr
     
  11. BRABUS

    BRABUS Well-Known Member

    Joined:
    30 Juni 2007
    Indlæg:
    9,440
    Likes Received:
    33
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +36 / 0
    Min bil::
    W124 BRABUS 3.6-24
    Km:
    188
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    VW Lupo 1.2 3L
    Bil nr. 2 Km:
    150
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    Følerne til ASR sidder så vidt jeg ved på bagtøjet.

    Hvilket resultere i noget rigtig skidt hvis en træk axel knækker da den så bremser det hjul ned for fuld skrue så det blokere, ikke ligefrem noget man ønsker sig sker med mere end højst 50 Km/t.

    Havde følerne siddet ude på hjulene vilel det samme ikke kunne ske som det goså skete for Jens GT500 her inde fra.

    mvh.
    BRABUS
     
  12. Bjarne

    Bjarne Administrator Staff Member

    Joined:
    31 August 2006
    Indlæg:
    1,976
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    38
    Location:
    Hjemme
    Ratings:
    +1 / 0
    Min bil::
    300D
    Km:
    850000
    Årgang:
    1989
    Jeg kan supplere med at hvis bagtøjet er slidt,- kan man tydeligt høre det når den løftet fri af jorden og man sætter det til at køre,- lyder som en fæl rumlen.

    Hvis man vil skifte baghjulsleje selv, er det en god idé at sætte sig ind i om man har mulighed for at få lejeringen ud, og ligeså vigtigt presset det ny i, mens spindlen sidder på ,- ellers skal man have afmonteret både bærearm, alle stræbearme, bremser, håndbremser mv. og herefter op i en presse - ikke nemt... :)
     
  13. Vegas

    Vegas New Member

    Joined:
    16 Maj 2008
    Indlæg:
    11
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Fredericia
    Ratings:
    +0 / 0
    Jeg vil lige hører en kammerat som har noget værksted, om det er noget han kan finde ud og har værktøjet til:)...men tror ikke det vil blive noget problem for ham.

    tror ikke det er bremserne der hænger, da de ikke bliver varme.

    Men har da en pive lyd engang imellem, men tror at det kommer fra ankerpladerne, så det tjekker jeg lige efter, nu vi er i gang med at skille det ad..:)
     
  14. larzen

    larzen New Member

    Joined:
    14 August 2007
    Indlæg:
    939
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +1 / 0
    Min bil::
    300D
    Årgang:
    1987
    Bil nr. 2:
    Falck LR 109"
    Bil nr. 2 Årgang:
    1966
    Hvis du skifter lejer så skift ankerplader i samme omgang. De er normalt lidt medtaget, koster ikke meget og så koster det et sæt lejer at skifte dem så derfor: gør det på én gang...
     
  15. BRABUS

    BRABUS Well-Known Member

    Joined:
    30 Juni 2007
    Indlæg:
    9,440
    Likes Received:
    33
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +36 / 0
    Min bil::
    W124 BRABUS 3.6-24
    Km:
    188
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    VW Lupo 1.2 3L
    Bil nr. 2 Km:
    150
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    Uh det er rigtig god info der spredes her om bagjhuls lejer :D
    jeg stpr nemlig også for at udskifte mine, da jeg ikke tror på mit bagtøj er slidt, men jeg har en knurren agtig lyd også når jeg drejer til den ene side.

    Hvad skulle vi gøre uden W124forum.dk :D

    Det ved jeg, bruge en masse ekstra sure penge samt gøre sin egen dyre erfaring med massere af tidspild til følge :(
    Derfor mega godt forum det her.

    Men Bjarne?
    grunden til lyden ændre sig i bagtøjet hvis det er slidt når den hænger på lift må så være at der ikke er modstand i form af den skal trække bilen, det havde jeg ikke tænkt på var en mulighed jo :) fordi ophænget og axlerne ændre jo ikke vinkel som på andre bagtøj/biler.

    Mvh.
    BRABUS
     
  16. Vegas

    Vegas New Member

    Joined:
    16 Maj 2008
    Indlæg:
    11
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Fredericia
    Ratings:
    +0 / 0
    Jamen så vil jeg da købe ankerpladerne nu jeg er igang, regner mad at snakke med kammeraten inden længe:)

    Og så får jeg nok lov at købe lidt ind på hans konto, så jeg får lidt rabat der hvor han normalt handler ind.;-)


    Altid rart at hører fra nogen som har rodet meget med 124'erne, så man selv er fri for at bruge en masse tid og penge på at prøve sig frem:)
     
  17. musholm

    musholm New Member

    Joined:
    22 April 2008
    Indlæg:
    57
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    190D
    Km:
    182000
    Årgang:
    1985
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Knurren......

    Jeg har også lidt knurren i min vogn. Det kommer fra højre forsæde.... :p
     
  18. Bjarne

    Bjarne Administrator Staff Member

    Joined:
    31 August 2006
    Indlæg:
    1,976
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    38
    Location:
    Hjemme
    Ratings:
    +1 / 0
    Min bil::
    300D
    Km:
    850000
    Årgang:
    1989
    Re: Knurren......

    Hej musholm

    Her er løsningen muligvis en blankocheck til en tøjbutik ;ha
     

Del denne side