Mercedes Træf NordFyn 6.-7. September 2024   Information - Tilmeldte biler

Se billeder & video og snik snak fra afholdte arrangementer og træf. Klik her

Kørsel med trailer

Emne i 'Ordet er frit' startet af mikkel, 16 Juni 2008.

  1. mikkel

    mikkel Member

    Joined:
    3 December 2006
    Indlæg:
    70
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    6
    Location:
    6650
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    W124 E 300Diesel
    Km:
    250000
    Årgang:
    1994
    Bil nr. 2:
    Toyota Aygo
    Bil nr. 2 Km:
    70000
    Bil nr. 2 Årgang:
    2010
    Hej Alle
    Jeg var I weekenden på sjælland med en rimelig stor og meget høj trailer. Jeg kørte med en hastighed på 85 til 90 kmt, og kunne mærke at bilen stort set trak det den kunne i høj gear. Ved den hastighed ligger motor omdrejninger i bunden af drejningensmomentet.
    Ved hjemkomst kunne jeg konstatere at forbruget havde været 7,2km l. Normalt køre jeg 12 til 12,2 km l. Jeg har så spekuleret på, om det ville havde været bedre at låse gearkassen i 3, og derved fået motoren til at gå i et område, hvor den havde mere moment. Og hvad med gearkassen? Er den lige så stærk (holdbar) i 3 som i 4. Er der nogen af jer der har gjort nogle erfaringer på det område.
     
  2. larzen

    larzen New Member

    Joined:
    14 August 2007
    Indlæg:
    939
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +1 / 0
    Min bil::
    300D
    Årgang:
    1987
    Bil nr. 2:
    Falck LR 109"
    Bil nr. 2 Årgang:
    1966
    Dit forbrug lyder realistisk. med tung men ikke høj trailer ligger jeg på ca 8,5-9 km/l
    Om du kører i 3. eller 4. gear har ikke den store betydning for bilen. det du skal være mest opmærksom på er, at den ikke bliver for varm.
    Jeg veksler normalt lidt mellem 4. og låst i 3. når det går meget op ad bakke.
    Jeg ligger normalt på 90 sammen med lastbilerne og det går fint ligeud i 4. gear
     
  3. larzen

    larzen New Member

    Joined:
    14 August 2007
    Indlæg:
    939
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +1 / 0
    Min bil::
    300D
    Årgang:
    1987
    Bil nr. 2:
    Falck LR 109"
    Bil nr. 2 Årgang:
    1966
    Du spørger til holdbarhed - det eneste der virkelig kan dræbe den er varme. 3. eller 4. gear er underordnet. Hold derfor ALTID godt øje med temperaturen når der er læs på og sæt farten 10 km. ned hvis temperaturen stiger.
     
  4. blacksugar

    blacksugar Member

    Joined:
    20 Oktober 2007
    Indlæg:
    481
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    16
    Location:
    Midtjylland
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    w124 300D-Turbo
    Km:
    472
    Årgang:
    1992
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Bil nr. 2 Årgang:
    0
    Var i tyskland med trailer i fredags, og der blev da både, bagagerum, bagsæder og trailer fyldt godt op, kunne konstatere jetg har kørt ca. 9,9 pr/l, men havde så også lagt i læ bag en lastbil det meste af vejen hjem. :p
     

Del denne side